Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs: Par vienkāršotu obligātās transportlīdzekļu ekspertīzes veikšanu
Stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas paredz iespēju turpmāk būtiski vienkāršot tehniskās ekspertīzes veikšanu ceļu satiksmes negadījumā cietušam transportlīdzeklim.
No izmaiņām likumdošanā ieguvējs būs cietušā transportlīdzekļa īpašnieks, kas salīdzinoši ātrāk pēc ceļu satiksmes negadījuma varēs uzsākt remontdarbus servisā. Šāda kārtība jau šobrīd tiek izmantota daudzās ES valstīs, turklāt Latvijas apdrošinātāji to jau izmanto Kasko apdrošināšanā.
Turpmāk cietušajam transportlīdzeklim drīkstēs neveikt tehnisko ekspertīzi, kas tiek izmantota zaudējumu noteikšanā, ja remontdarbus plānots veikt cietušā transportlīdzekļa īpašnieka un apdrošinātāja abpusēji saskaņotā servisā. Ja cietušais vēlēsies zaudējumus saņemt naudā, transportlīdzeklis būs neatgriezeniski bojāts, cietušais uzstās uz ekspertīzi vai arī ar apdrošinātāju nespēs vienoties par remontservisu, tehniskā ekspertīze tiks veikta pilnā apmērā.
Ņemot vērā pēdējo gadu tendenci, kad ekspertu pārslodzes dēļ ar tehnisko ekspertīžu veikšanas termiņiem cietušie bija neapmierināti, šis jauninājums ir ļoti būtiska priekšrocība procedūras vienkāršošanā.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics: “Samazinot administratīvos šķēršļus zaudējumu atlīdzību saņemšanā, lielākie ieguvēji no izmaiņām būs transportlīdzekļu īpašnieki, kuriem samazināsies laika periods, kad varēs saņemt apdrošinātāja akceptu transportlīdzekļa remontdarbu sākšanai. Savukārt apdrošinātājiem jaunās izmaiņas nozīmēs lielāku uzticēšanos servisu godprātībai un profesionalitātei, sastādot tāmes ceļu satiksmes negadījumā gūto bojājumu novēršanai. Arī servisi nebūs ieinteresēti krāpniecībā, jo tādā gadījumā tie zaudēs apdrošinātāju uzticību un tiks svītroti no uzticamo sadarbības partneru loka.”
Jaunā kārtība ļaus apdrošinātājiem samazināt arī administratīvās izmaksas un ietaupīt pakalpojuma maksu ekspertiem par zaudējumu aprēķina sagatavošanu. Šāda vienkāršota tehniskās ekspertīzes procedūra nav jaunums ne Eiropas Savienībā, ne arī Latvijā. Jau šobrīd mūsu apdrošinātāji Kasko gadījumos piemēro līdzīgu kārtību.
Iepriekš, veicot tehnisko ekspertīzi, sertificēts eksperts sagatavoja apskates protokolu, transportlīdzekļa zaudējumu aprēķinu vai eksperta atzinumu, fotogrāfijas, kurās attēloti transportlīdzekļa bojājumi. Grozījumi MK noteikumos “Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi” paredz izmaiņas tikai attiecībā uz transportlīdzekļa zaudējumu aprēķinu. Tāpat kā līdz šim transportlīdzeklim tiks veikta bojājumu apskate un fotografēšana.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs