Par aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietņu uzlabošanu
14.maijā EK publicēja jaunos rezultātus, kas liecina par būtiskām pārmaiņām Eiropas aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietnēs, lai uzlabotu to atbilstību patērētāju aizsardzības noteikumiem. Šāds secinājums sniegts nobeiguma ziņojumā par 18 mēnešus ilgušo pasākumu kopumu ES mērogā pret maldinošu reklāmu un negodīgu praksi. Neraugoties uz Eiropas mēroga pozitīvajiem rezultātiem, Latvijas nacionālā aviokompānija “AirBaltic” līdz šim ir ignorējusi gan Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) lēmumus, gan tiesas pirmās instances spriedumu, gan arī Eiropas Komisijas aicinājumus novērst pārkāpumus savā mājaslapā, kas saistīti ar automātiskajām izvēlēm par papildu maksām.
Pēc 2007.gada septembrī sāktās ES mēroga izmeklēšanas, kurā bija iesaistītas 15 dalībvalstis un Norvēģija, ir veikti labojumi 115 no 137 aviokompāniju tīmekļa vietnēm. Pēc papildu pārbaudēm, kuru laikā 2009.gada martā tika veikta neatkarīga, anonīma biļešu iegāde no 67 galvenajām aviokompānijām, 52 vai nu tika piešķirts pozitīvs vērtējums un tās apņēmās uzturēt tādu pašu atbilstības līmeni, vai tās nekavējoties reaģēja uz Komisijas aptauju, veicot pasākumus trūkumu labošanai.
Šajā procesā tīmekļa vietnes pārbaudīja, pamatojoties uz vispusīgu pārbaudes sarakstu, kurā bija 14 kontrolpunkti un kurš iepriekš bija saskaņots ar gaisa satiksmes nozari. Pašlaik Komisija strādā pie visai nozarei piemērojama nolīguma īstenošanas, lai izveidotu vienlīdzīgus noteikumus visām ES aviokompānijām un lai saglabātu tīmekļa vietnes augstā līmenī.
ES patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuneva teica: “Šī Eiropas aviokompāniju pārbaude ir veicinājusi aviokompāniju tīmekļa vietņu izmaiņas visā ES. Taču nav pamata bezrūpībai, darāmā vēl ir daudz. Toties šī pirmā ES mēroga izmeklēšana ir parādījusi, ka ar stingru rīcību var sasniegt labus rezultātus. Nākamais solis ir noslēgt visai nozarei piemērojamu nolīgumu, un mēs cieši sekosim attīstībai šajā nozarē.” Viņa nosauca “AirBaltic” to kompāniju vidū, kuras gada laikā nav reaģējušas uz Eiropas Komisijas signāliem par pārkāpumiem.
Baiba Vītoliņa, PTAC direktore: “Mums ir ļoti žēl, ka Latvijas nacionālā aviokompānija atšķirībā no daudzām citām aviokompānijām nav sapratusi, cik svarīga ir godīga attieksme pret patērētājiem. PTAC lēmumā paustajam viedoklim nu jau ir piekritusi arī tiesa, tomēr rezultāta aizvien nav, “AirBaltic” mājaslapā turpina darboties automātiskās izvēles, kas lidojuma biļetei automātiski pieskaita arī papildu maksas. Par šādu “AirBaltic” rīcību neizpratnē ir arī mūsu Eiropas Savienības kolēģi,” piebilst B.Vītoliņa.
Jāatzīmē, ka PTAC jau pirms diviem gadiem šīs interneta kampaņas ietvaros ir vērsies pret AS “AirBaltic”, pieņemot lēmumu, ar kuru uzdod mainīt biļešu rezervācijas noformējumu interneta mājaslapā, izslēdzot automātisku dažādu papildmaksu, piemēram, par lidojuma laika un datu maiņas garantiju iekļaušanu biļetes cenā. Šo lēmumu spēkā ir atstājusi arī pirmās instances tiesa. Par lēmuma nepildīšanu PTAC AS “AirBaltic” jau ir piemērojis vairāk nekā 10 000 LVL piespiedu naudu, kas acīm redzami nav bijusi pietiekami liela sankcija, lai liktu “AirBaltic” beigt pārkāpt patērētāju tiesības.
Kas notiks tālāk?
Pārbaudes rezultāti ir nosūtīti valsts tiesībaizsardzības iestādēm, lai vajadzības gadījumā tās varētu veikt turpmākas pārbaudes.
Lai nodrošinātu standartu ievērošanu, Komisija kopā ar gaisa satiksmes nozari izstrādā visai nozarei piemērojamu nolīgumu, kurā ietverta arī prasība pēc neatkarīgas trešajai personai uzticētas pārraudzības.
Lai pēc pirmajiem diviem darbības gadiem atbalstītu valsts tiesībaizsardzības iestāžu CPC (Sadarbība patērētāju aizsardzībai) tīklu darbību, Komisija 2009.gada jūnijā sniegs ziņojumu par tiesību aktu īstenošanu.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa