Par Jūrmalas pilsētas domes 2004.gada 28.aprīļa
saistošo noteikumu Nr.8 “Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības
plānā (Ģenerālplānā)” un Jūrmalas pilsētas domes 2007.gada
12.jūlija saistošo noteikumu Nr.19 “Par Jūrmalas Attīstības plāna
(ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas
izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu”, ciktāl šie
noteikumi attiecas uz teritoriju Dzintaros starp Meža prospektu,
Edinburgas prospektu, Piestātnes ielu un Krišjāņa Barona ielu,
atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un 115.pantam un
Jūrmalas pilsētas domes 2007.gada 30.augusta saistošo noteikumu
Nr.37 “Par detālplānojuma teritorijai Dzintaros starp Meža
prospektu, Edinburgas prospektu, Indras ielu un Krišjāņa Barona
ielu projekta grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un
apbūves noteikumu apstiprināšanu” atbilstību Latvijas Republikas
Satversmes 115.pantam
Latvijas Republikas
Satversmes tiesas spriedums
Latvijas Republikas vārdā
Rīgā 2009.gada 6.jūlijā
lietā Nr.2008-38-03
Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Juris Jelāgins,
tiesneši Kaspars Balodis un Aija Branta,
pēc Gunta Grūbas, Ģirta Prola,
Tatjanas Maļinkovskas, Irinas Šantares, Berdi Berdijeva,
Aleksandra Matjanova, Ojāra Piliņa un Elīnas Suvorovas-Piliņas
(turpmāk – Pieteikuma iesniedzēji) konstitucionālās
sūdzības,
pamatojoties uz Latvijas
Republikas Satversmes 85. pantu un Satversmes tiesas likuma
16. panta 3. punktu, 17. panta pirmās
daļas 11. punktu, 19.2 un 28. 1
pantu,
rakstveida procesā 2009. gada
5. jūnija tiesas sēdē izskatīja lietu
“Par Jūrmalas
pilsētas domes 2004. gada 28. aprīļa saistošo noteikumu
Nr. 8 “Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā
(Ģenerālplānā)” un Jūrmalas pilsētas domes 2007. gada
12. jūlija saistošo noteikumu Nr. 19 “Par Jūrmalas
Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas,
teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu”,
ciktāl šie noteikumi attiecas uz teritoriju Dzintaros starp Meža
prospektu, Edinburgas prospektu, Piestātnes ielu un Krišjāņa
Barona ielu, atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un
115. pantam un Jūrmalas pilsētas domes 2007. gada
30. augusta saistošo noteikumu Nr. 37 “Par
detālplānojuma teritorijai Dzintaros starp Meža prospektu,
Edinburgas prospektu, Indras ielu un Krišjāņa Barona ielu
projekta grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves
noteikumu apstiprināšanu” atbilstību Latvijas Republikas
Satversmes 115. pantam”.
Konstatējošā
daļa
1. Jūrmalas pilsētas dome
(turpmāk – Jūrmalas dome) 1995. gada
27. jūlijā pieņēma lēmumu Nr. 893 “Par Jūrmalas
attīstības plānu (ģenerālplānu)” (turpmāk – Lēmums
Nr. 893). Savukārt Jūrmalas apbūves noteikumi kā Jūrmalas
attīstības plāna II sējums tika apstiprināti ar Jūrmalas
domes 1997. gada 20. februāra lēmumu Nr. 203.
1999. gada 15. jūlijā
Jūrmalas dome pieņēma lēmumu Nr. 697 “Par attīstības plāna
izmaiņu uzsākšanu”, ar kuru paredzēja uzsākt teritorijas plānotās
(atļautās) izmantošanas veida maiņu deviņpadsmit adresēs Jūrmalas
pilsētā. Savukārt 2000. gada 3. februārī Jūrmalas dome
pieņēma lēmumu Nr. 85 “Par izmaiņām Jūrmalas pilsētas
Attīstības plānā (Ģenerālplānā)” (turpmāk – Lēmums
Nr. 85). Tas paredzēja ieviest izmaiņas vēl sešās
teritorijās, galvenokārt mainot to plānotās (atļautās)
izmantošanas veidu no “dabas pamatnes teritorijas” uz
“sabiedrisko iestāžu teritoriju”, ““Priežu parka” rajonu ar
apbūvi” (P), “jauktu darījumu, atpūtas un dzīvojamo teritoriju”
vai “savrupmāju dzīvojamo teritoriju” un atļaujot būvniecību
šajās teritorijās. Ar minētajiem lēmumiem plānotā (atļautā)
izmantošana tika mainīta divdesmit piecām teritorijām Jūrmalas
pilsētā.
Satversmes tiesa 2004. gada
9. marta spriedumā lietā Nr. 2003-16-05 “Par reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministra 2003. gada
27. maijā pieņemtā rīkojuma Nr. 2-02/57 “Par Jūrmalas
domes 24.10.2001. saistošo noteikumu Nr. 17 “Par detālo
plānojumu Jūrmalā, teritorijai starp Bulduru prospektu, Rotas
ielu, 23. un 25. līnijām” darbības apturēšanu”,
2003. gada 2. jūnijā pieņemto rīkojumu Nr. 2-02/60
“Par Jūrmalas domes 09.10.2002. saistošo noteikumu Nr.10 “Par
detālā plānojuma apstiprināšanu Jūrmalā, sabiedriskajam centram
Vaivaros” darbības apturēšanu” un Nr. 2-02/62 “Par Jūrmalas
domes 07.11.2001. saistošo noteikumu Nr. 18 “Par detālā
plānojuma apstiprināšanu Jūrmalā, zemesgabalam Bulduri 1001”
darbības apturēšanu” atbilstību Latvijas Republikas Satversmes
1. pantam” (turpmāk – Lieta Nr. 2003-16-05)
citastarp atzina, ka Lēmums Nr. 85, ar kuru Jūrmalas dome
bija paredzējusi izdarīt grozījumus Jūrmalas teritorijas
plānojumā, neatbilst normatīvo aktu prasībām un nav
piemērojams.
2004. gada 28. aprīlī
Jūrmalas dome pieņēma saistošos noteikumus Nr. 8 “Grozījumi
Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)” (turpmāk –
Saistošie noteikumi Nr. 8). Tajos tika noteikts, ka tiek
grozīta plānotā (atļautā) izmantošana tām pašām teritorijām, kas
bija minētas Lēmumā Nr. 85.
2007. gada 12. jūlijā
Jūrmalas dome pieņēma saistošos noteikumus Nr. 19 “Par
Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās
daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu
apstiprināšanu” (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 19). Ar
šiem saistošajiem noteikumiem grozītajā Jūrmalas pilsētas
teritorijas plānojuma redakcijā divdesmit piecām teritorijām tika
noteikta tāda pati plānotā (atļautā) izmantošana, kāda bija
paredzēta Saistošajos noteikumos Nr. 8.
2007. gada 30. augustā
Jūrmalas dome pieņēma saistošos noteikumus Nr. 37 “Par
detālplānojuma teritorijai Dzintaros starp Meža prospektu,
Edinburgas prospektu, Indras ielu un Krišjāņa Barona ielu
projekta grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves
noteikumu apstiprināšanu” (turpmāk – Apstrīdētais
detālplānojums).
2007. gada 17. septembrī
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs
(turpmāk – Ministrs) izdeva rīkojumu Nr. 2-02/296
“Par Jūrmalas pilsētas pašvaldības domes 2007. gada
12. jūlija saistošo noteikumu Nr. 19 “Par Jūrmalas
Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas,
teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu”
apturēšanu daļā” (sk.: Latvijas
Vēstnesis, 2007. gada 19. septembris,
Nr. 151).
2007. gada 12. oktobrī
Pieteikuma iesniedzēji iesniedza Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai (turpmāk – RAPLM) iesniegumu
par Saistošo noteikumu Nr. 8, Saistošo noteikumu Nr. 19
un Apstrīdētā detālplānojuma atcelšanu.
Ministrs 2008. gada
10. jūnijā izdeva rīkojumu Nr. 2-02/299 “Par Jūrmalas
pilsētas domes 2004. gada 28. aprīļa saistošo noteikumu
Nr. 8 “Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā
(Ģenerālplānā)” darbības apturēšanu un 2007. gada
12. jūlija saistošo noteikumu Nr. 19 “Par Jūrmalas
Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas,
teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu”
darbības apturēšanu daļā” (turpmāk – Rīkojums
Nr. 2-02/299).
Teritorija Jūrmalā, Dzintaros
starp Meža prospektu, Edinburgas prospektu, Piestātnes ielu un
Krišjāņa Barona ielu, proti, Dzintari 2805 (kadastra Nr.
1300 008 2805), Dzintari 2908 (kadastra Nr. 1300 008
2908), Dzintari 3005 (kadastra Nr. 1300 008 3005), Dzintari
3105 (kadastra Nr. 1300 008 3105), Dzintari 3208 (kadastra Nr.
1300 008 3208), Dzintari 3306 (kadastra Nr. 1300 008 3306),
Dzintari 3405 (kadastra Nr. 1300 008 3405) (turpmāk – apstrīdētā
teritorija) rīkojumā netika ietverta.
Satversmes tiesa 2009. gada
24. martā pēc Jūrmalas domes pieteikuma lietā
Nr. 2008-39-05 “Par reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministra 2008. gada 10. jūnija rīkojuma
Nr. 2-02/299 “Par Jūrmalas pilsētas domes 2004. gada
28. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 8 “Grozījumi Jūrmalas
pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)” darbības apturēšanu un
2007. gada 12. jūlija saistošo noteikumu Nr. 19
“Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu,
grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu
apstiprināšanu” darbības apturēšanu daļā” atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 1. pantam, Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 10. panta pirmajai, trešajai un piektajai daļai un
Teritorijas plānošanas likuma 7.1 panta otrajai
daļai” (turpmāk – Lieta Nr. 2008-39-05) nosprieda,
ka Rīkojums Nr. 2-02/299 atbilst Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 10. panta pirmajai, trešajai un piektajai daļai,
Teritorijas plānošanas likuma 7.1 panta otrajai
daļai un Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme)
1. pantam.
2. Pieteikuma iesniedzēji
uzskata, ka ar Saistošajiem noteikumiem Nr. 8 un
Saistošajiem noteikumiem Nr. 19, ciktāl tie attiecas uz
apstrīdēto teritoriju un Apstrīdēto detālplānojumu, tiek
aizskartas viņiem Satversmes 115. pantā noteiktās
pamattiesības. Proti, tiekot būtiski apdraudēti vides resursi un
liegta to saglabāšana, kā arī kavēta ilgtspējīga, telpiska,
cilvēku dzīves kvalitātei atbilstoša un harmoniska Jūrmalas
pilsētas attīstība.
Pieteikuma iesniedzēji uzskata, ka
Saistošie noteikumi Nr. 8 neatbilst Meža likumam, Vides
aizsardzības likumam un Teritorijas plānošanas likumam, kā arī
Satversmes 1. un 115. pantam.
Pieteikuma iesniedzēji norāda, ka
no Satversmes 1. pantā ietvertā jēdziena “demokrātija”
izriet principi, kas attiecas uz sabiedrības līdzdalību politisku
lēmumu pieņemšanā. Ņemot vērā šos principus, pašvaldībai tiesību
normas vajagot piemērot tādā veidā, lai tā savā darbībā ievērotu
privātpersonu tiesības un likumiskās intereses. Atbilstoši
tiesiskas valsts prasībām pašvaldībai esot pienākums nodrošināt
atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, īstenot taisnīgu
procedūru saprātīgā laikā un ievērot cilvēka pamattiesības.
Pieteikuma iesniedzēji uzskata, ka
Jūrmalas dome nav ņēmusi vērā iedzīvotāju iebildumus, kā arī
institūciju un ekspertu atzinumus, kuros pausts negatīvs
viedoklis par atsevišķu Saistošajos noteikumos Nr. 8 un
Saistošajos noteikumos Nr. 19 iekļauto teritoriju
izmantošanas veida maiņas pamatojumu. Jūrmalas dome neesot ņēmusi
vērā arī iedzīvotāju iesniegumos un vēstulēs pausto vēlmi šīs
teritorijas saglabāt kā “dabas pamatni”. Līdz ar to netiekot
ievērots Satversmes 1. pantā noteiktais demokrātijas
princips, proti, sabiedrības locekļu līdzdalība valsts
pārvaldīšanā un iespēja rast kompromisu starp dažādiem uzskatiem,
interesēm un vajadzībām.
Pieteikumā norādīts, ka Saistošie
noteikumi Nr. 8 ir prettiesiski, jo esot būtiski pārkāpta
normatīvajos aktos noteiktā teritorijas plānojuma izstrādes
procedūra. Jūrmalas dome neesot ievērojusi Ministru kabineta
2004. gada 13. janvāra noteikumu Nr. 34 “Vietējās
pašvaldības teritorijas plānojuma noteikumi” 28.2. punktu,
jo nenoorganizējusi sabiedriskās apspriešanas otro posmu. No
Jūrmalas domes 2004. gada 31. marta lēmuma Nr. 201
“Par Jūrmalas pilsētas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu
izstrādes uzsākšanu” pieņemšanas līdz 2004. gada
28. aprīlim, kad tika pieņemti Saistošie noteikumi
Nr. 8, esot noorganizēta tikai viena sabiedriskā
apspriešana. Tādējādi iedzīvotājiem būtībā neesot bijis iespējams
paust savu viedokli par grozījumiem Jūrmalas Attīstības plānā
(ģenerālplānā). Bez tam Pieteikuma iesniedzēji pauž viedokli, ka
sabiedriskā apspriešana teritorijas plānojuma izstrādes laikā nav
noorganizēta pienācīgā kārtā, jo par veiktajām teritorijas
plānotās (atļautās) izmantošanas veida izmaiņām iedzīvotāji
uzzinājuši tikai tad, kad notikusi sabiedriskā apspriešana
attiecībā uz Apstrīdētā detālplānojuma izstrādi.
Pieteikuma iesniedzēji uzskata, ka
arī Rīkojums Nr. 2-02/299 norāda uz Saistošo noteikumu
Nr. 8 un Saistošo noteikumu Nr. 19 prettiesiskumu. Tajā
RAPLM konstatējusi, ka Jūrmalas dome nav organizējusi pienācīgu
sabiedrisko apspriešanu, lai izpildītu Ministru kabineta
1998. gada 24. februāra noteikumu Nr. 62 “Noteikumi par
teritoriju plānojumiem” prasības un novērstu Satversmes tiesas
spriedumā Lietā Nr. 2003-16-05 konstatētos būtiskos
teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes procedūras
pārkāpumus.
Jūrmalas dome, pieņemot Saistošos
noteikumus Nr. 8, esot radījusi tādus apstākļus, ka varot
tikt apšaubīts vēlākā periodā attiecībā uz Saistošajos noteikumos
Nr.8 iekļautajām teritorijām pieņemto administratīvo aktu un
saistošo noteikumu tiesiskums. Tādējādi arī Saistošie noteikumi
Nr. 19, ciktāl tie attiecas uz apstrīdēto teritoriju, un
Apstrīdētais detālplānojums esot prettiesiski.
Pieteikuma iesniedzēji norāda, ka
saskaņā ar Meža likuma 35. pantu, apsaimniekojot mežu, ir
jāievēro vispārējās dabas aizsardzības prasības, saglabājot
bioloģisko daudzveidību. Pretēji tam Apstrīdētā detālplānojuma
teritorijā esot paredzēta vērtīgu koku izciršana un meža
zemsedzes nopostīšana. Veicot teritorijas plānošanu un
izstrādājot Apstrīdēto detālplānojumu, Jūrmalas domei vajadzējis
ievērot arī Vides aizsardzības likuma 3. pantā noteiktos
vides aizsardzības principus. Taču Jūrmalas dome neesot
izvērtējusi, vai būvniecība neradīs būtisku kaitējumu videi, kā
arī neesot ņēmusi vērā atbildīgo valsts institūciju atzinumus par
nepieciešamību saglabāt mežu.
Turklāt Apstrīdētā detālplānojuma
sabiedriskās apspriešanas laikā iedzīvotāji neesot saņēmuši
atbildes uz saviem iesniegumiem pēc būtības. Ņemot vērā to, ka
Apstrīdētā detālplānojuma pieņemšana skar cilvēku sadzīvi,
telpisko pilsētvidi, ekoloģiskās vides kvalitāti, dabas
aizsardzību un, iespējams, samazina īpašuma vērtību,
iedzīvotājiem bijis nepieciešams attiecībā uz plānoto apbūvi
saņemt atbildi pēc būtības, lai viņi varētu izmantot savas
normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
3. Institūcija, kas
izdevusi apstrīdēto aktu, – Jūrmalas dome – atbildes
rakstā un papildu paskaidrojumos norāda, ka konstitucionālā
sūdzība nav pamatota.
Ar Lēmumu Nr. 85 veiktās
izmaiņas Jūrmalas Attīstības plānā (ģenerālplānā) esot
apstiprinātas ar Saistošajiem noteikumiem Nr. 8. Jūrmalas
dome uzskata, ka Satversmes tiesa spriedumā Lietā
Nr. 2003-16-05 nav viennozīmīgi secinājusi, ka sabiedriskā
apspriešana, tāda, kāda tā tika sarīkota pirms Lēmuma Nr. 85
pieņemšanas, būtu uzskatāma par nenotikušu vai ka pieļautie
sabiedriskās apspriešanas procedūras pārkāpumi būtu kvalificējami
kā būtiski, proti, tādi, kuri ietekmējuši pieņemto gala lēmumu un
kuru dēļ šis lēmums būtu atzīstams par prettiesisku. Līdz ar to
Jūrmalas dome uzskata, ka tā, novēršot Satversmes tiesas
spriedumā konstatētos trūkumus, varēja apstiprināt Lēmumam
Nr. 85 saturiski identiskus grozījumus teritoriālajā
plānojumā kā pašvaldības saistošos noteikumus un izsludināt tos
likumā noteiktajā kārtībā. Arī normatīvie akti neesot lieguši
šādu iespēju.
Pat pieņemot, ka Saistošo
noteikumu Nr. 8 izstrādes procedūra nav pilnībā atbildusi
tai laikā piemērojamiem noteikumiem par pašvaldību teritorijas
plānojumiem, būtisks esot tas apstāklis, ka attiecībā uz visām
Saistošajos noteikumos Nr. 8 minētajām teritorijām spēkā
stājušies Saistošie noteikumi Nr. 19. Jūrmalas dome uzskata,
ka ar Saistošo noteikumu Nr. 19 spēkā stāšanos nozīmi zaudē
iespējamie Saistošo noteikumu Nr. 8 izstrādāšanas un
pieņemšanas procedūras defekti, ja arī tādi būtu pieļauti. Līdz
ar to neesot nepieciešams papildus vērtēt Saistošo noteikumu
Nr. 8 pieņemšanas procedūru, jo par visām attiecīgajām
teritorijām un to plānoto (atļauto) izmantošanu sabiedrībai esot
pienācīgā kārtā sniegta informācija un sabiedrības priekšlikumi
un viedoklis uzklausīts Saistošo noteikumu Nr. 19 izstrādes
gaitā.
Kā norāda Jūrmalas dome, Saistošie
noteikumi Nr. 19 tika pieņemti, ievērojot normatīvo aktu
prasības par sabiedrisko apspriešanu. Turklāt, organizējot
Saistošo noteikumu Nr. 19 sabiedrisko apspriešanu,
apspriežamajā teritorijas plānojuma projektā esot norādīts, ka
apstrīdētajai teritorijai iepriekš ar Saistošajiem noteikumiem
Nr. 8 tika mainīts plānotais (atļautais) izmantošanas
veids.
Jūrmalas dome informē, ka saskaņā
ar Ministru kabineta 2004. gada 19. oktobra noteikumu
Nr. 883 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas
noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 883)
41. – 43. punktu pēc teritorijas plānojuma galīgās
redakcijas sabiedriskās apspriešanas laikā iesniegto ierosinājumu
izvērtēšanas un plānojuma papildināšanas tas vairs nav atkārtoti
jānodod sabiedriskajai apspriešanai, bet jānodrošina vienīgi
iespēja iepazīties ar šā plānojuma galīgo redakciju. Tomēr
Jūrmalas dome un RAPLM uzskatījušas par nepieciešamu sabiedrisko
apspriešanu organizēt atkārtoti vēl vairākas reizes, lai, cik
vien tas iespējams, nodrošinātu iedzīvotāju informētību par
izstrādāto grozījumu būtību un panāktu viedokļu saskaņotību.
Saistošie noteikumi Nr. 19 esot nodoti sabiedriskajai
apspriešanai sešas reizes.
Neesot pamatots Pieteikuma
iesniedzēju arguments, ka sabiedrībai liegta līdzdalība
teritorijas plānojuma izstrādāšanā. Jūrmalas dome atbilstoši
Teritorijas plānošanas likuma 8. panta ceturtajai daļai esot
publicējusi laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un vietējā laikrakstā
informāciju par teritorijas plānojuma un tā grozījumu izstrādes
uzsākšanu, sabiedriskās apspriešanas kārtību, vietu un termiņiem,
kur un kad var iepazīties ar teritorijas plānojumu un tā
grozījumiem un iesniegt rakstveida priekšlikumus un
atsauksmes.
Jūrmalas dome norāda, ka Saistošos
noteikumus Nr. 19 tā esot saskaņojusi ar RAPLM. Saistošie
noteikumi Nr. 19 esot vairākkārt pārstrādāti un papildināti,
ievērojot RAPLM sniegtos atzinumus. RAPLM neesot konstatējusi
teritorijas plānojuma izstrādāšanas vai pieņemšanas procedūras
pārkāpumus un līdz ar to apstiprinājusi, ka tās iebildumi ir
ņemti vērā un Saistošie noteikumi Nr. 19 ir pienācīgā kārtā
stājušies spēkā. Jūrmalas dome uzskata, ka RAPLM izvērtē
pašvaldības teritorijas plānojumu pilnībā un sniedz viedokli par
tā atbilstību normatīvo aktu prasībām. Šajā lietā sabiedrībai
esot izveidojusies aizsargājama tiesiskā paļāvība, jo pat tad, ja
teritorijas plānojums kādā tā daļā tiek apturēts, privātpersonai
un arī pašvaldībai esot tiesības uzskatīt, ka pārējā daļā RAPLM
teritorijas plānojumu ir izskatījusi un atzinusi par
tiesisku.
Atbildes rakstā pausts viedoklis,
ka Apstrīdētais detālplānojums izstrādāts atbilstoši Noteikumu
Nr. 883 72. punktam, jo tajā ietvertais risinājums
atbilstot spēkā esošajam Jūrmalas teritorijas plānojumam un
apbūves noteikumiem.
Kā norāda Jūrmalas dome,
Apstrīdētais detālplānojums, ievērojot meža biotopu eksperta
atzinumu, paredz, ka, plānojot apbūvi un apsaimniekojot
teritoriju, tiek saglabāti meža biotopi. Tiem esot noteikta arī
aizsargjosla – piecus metrus plata atkāpe no koka stumbra.
Turklāt Jūrmalas domes lēmums par meža zemes transformācijas
atbilstību Jūrmalas Attīstības plānā (ģenerālplānā) ietvertajam
regulējumam esot atzinums, kas vēl nedod tiesības veikt meža
zemes transformāciju. Ministru kabineta 2004. gada
28. septembra noteikumu Nr. 806 “Meža zemes
transformācijas noteikumi” 5. punkts nosakot: ja
transformāciju veic pilsētās, ciemos, Baltijas jūras un Rīgas
jūras līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā vai īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās un ja transformācijas iesniegumā
ir norādīts, ka nepieciešama koku ciršana, pirms transformācijas
atļaujas izsniegšanas Valsts meža dienesta valsts virsmežniecība
izveido komisiju, lai izvērtētu koku ciršanas nepieciešamību un
noteiktu koku ciršanas apjomu. Jūrmalas domes rīcībā neesot
informācijas par to, ka būtu saņemta transformācijas atļauja un
koku ciršanas apstiprinājums attiecībā uz apstrīdēto
teritoriju.
Jūrmalas dome uzskata, ka
Apstrīdētais detālplānojums ir vērsts uz Satversmes
115. pantā noteikto mērķu sasniegšanu. Proti, tajā
izraudzītais teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas
risinājums paredz maksimāli pasargāt dabiskos biotopus, tādējādi
sekmējot bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un to līdzsvarojot
ar apkārtējās vides uzlabošanu, kura ietver arī cilvēku dzīvei
piemērotu apstākļu (sakārtotas infrastruktūras) un sabiedrības
labklājības nodrošināšanu.
Jūrmalas dome norāda, ka
sabiedrībai bija dota iespēja piedalīties Apstrīdētā
detālplānojuma izstrādāšanā. Paziņojums par sabiedriskās
apspriešanas pirmo posmu laikrakstā esot ievietots
2005. gada 9. novembrī, bet paziņojums par sabiedriskās
apspriešanas otro posmu – 2007. gada 24. janvārī
laikrakstā “Jūrmalas Ziņas” un 2007. gada 26. janvārī
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Turklāt sabiedriskās
apspriešanas otrajā posmā Jūrmalas dome esot nosūtījusi
paziņojumu Apstrīdētā detālplānojuma teritorijā esošo un ar
plānojuma risinājumu saistīto nekustamo īpašumu īpašniekiem.
Jūrmalas dome informē, ka
Apstrīdētā detālplānojuma teritorijā ir uzsākts būvniecības
administratīvais process. Jūrmalas pilsētas domes būvvalde esot
izsniegusi vairākus plānošanas un arhitektūras uzdevumus, kā arī
inženierbūvju plānošanas uzdevumus (sk. lietas materiālu
1. sēj. 171. – 198. lpp.). Atbilstoši izsniegtajiem
plānošanas un arhitektūras uzdevumiem esot uzsākta projekta
tehniskās dokumentācijas izstrāde un no minētajos uzdevumos
noteiktajām institūcijām pieprasīti īpašie noteikumi. Vairumā
gadījumu tehnisko projektu skiču stadijā jau ir sācies
saskaņošanas process.
Jūrmalas dome uzskata, ka
ieinteresētajām personām ir radusies pietiekami stabila
pārliecība par attiecīgā plānojuma un it īpaši plānotā (atļautā)
teritorijas izmantošanas veida stabilitāti un tas, ka personas
kādā teritorijas daļā nav uzsākušas būvniecību, nedod pamatu
secinājumam, ka šīm personām nebūtu radusies aizsargājama
tiesiskā paļāvība.
4. Pieaicinātā persona –
RAPLM – informē, ka ir saņēmusi vairākas sūdzības no
privātpersonām par pārkāpumiem Jūrmalas pilsētas teritorijas
plānojuma grozījumu izstrādes procesā.
Izskatot teritorijas plānojuma
grozījumu sabiedriskās apspriešanas materiālus un privātpersonu
sūdzības, kā arī ņemot vērā Vides ministrijas viedokli, RAPLM
pieņēmusi lēmumu apturēt Saistošo noteikumu Nr. 19 darbību
attiecībā uz deviņām teritorijām. Konstatētie būtiskākie
pārkāpumi bijuši saistīti ar sabiedriskās apspriešanas formālu
organizēšanu un sabiedrības viedokļa nepienācīgu izvērtēšanu.
Pirms Ministrs pieņēmis lēmumu par
Saistošo noteikumu Nr. 19 apturēšanu daļā, viņš izvērtējis
katras Saistošajos noteikumos Nr. 8 minētās teritorijas
pašreizējo izmantošanu. Ņemot vērā lietderības apsvērumus un
tiesiskās stabilitātes principu, Ministrs nolēmis neapturēt
Saistošo noteikumu Nr. 19 darbību attiecībā uz tām
teritorijām, kurām ir izstrādāti detālplānojumi, izsniegtas
būvatļaujas un kurās atrodas ēkas. Apstrīdētā teritorija neesot
iekļauta Rīkojumā Nr. 2-02/299, jo tai bijis izstrādāts un
apstiprināts detālplānojums.
5. Pieaicinātā persona –
Vides ministrija – pauž viedokli, ka, izdarot grozījumus
Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (ģenerālplānā), teritorijas
izmantošanas veida maiņa no “dabas pamatnes” uz citiem
izmantošanas veidiem netika pietiekami izvērtēta un pamatota.
Tāpēc Vides ministrija vairākkārt esot iebildusi pret plānoto
“dabas pamatnes” teritoriju platības samazināšanu. Jūrmalas dome
neesot ņēmusi vērā Vides valsts pārraudzības biroja atzinumā par
Jūrmalas pilsētas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu
stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma Vides pārskatā (turpmāk
– Vides pārskats) norādītos trūkumus. Proti, Vides pārskatā
neesot ietverts vērtējums par plānošanas dokumentā piedāvāto
risinājumu īstenošanas ietekmi uz cilvēkiem, viņu veselību,
materiālajām vērtībām, dabas un ainavu daudzveidību.
6. Pieaicinātā persona –
Lielrīgas reģionālā vides pārvalde – norāda, ka saskaņā ar
normatīvo aktu prasībām pašvaldībai nav jāsaskaņo teritorijas
plānojumi un detālplānojumi ar Lielrīgas reģionālo vides
pārvaldi, tāpēc tā izsniegusi nosacījumus Jūrmalas pilsētas
teritorijas plānojuma grozījumu izstrādei un atzinumu par šo
nosacījumu izpildi. Tomēr šis atzinums neesot uzskatāms par
teritorijas plānojuma saskaņojumu.
Lielrīgas reģionālā vides pārvalde
2006. gada 26. janvāra atzinumā Nr. 320 “Par
Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumiem” nav
atbalstījusi neapbūvētās “dabas pamatņu” teritorijas nomaiņu uz
apbūvējamām teritorijām, lai gan apstrīdētā teritorija neietilpst
Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā, īpaši aizsargājamā
dabas teritorijā NATURA 2000, nedz arī lieguma vai mikrolieguma
teritorijā.
7. Pieaicinātā persona –
Vides pārraudzības birojs – norāda, ka apstrīdētās
teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas veida maiņa nav
analizēta Vides pārskatā. Saskaņā ar likuma “Par ietekmi uz vidi
novērtējuma” 4. panta trešo daļu, izstrādājot detālplānojumu
apstrīdētajai teritorijai, nav jāveic stratēģiskais ietekmes uz
vidi novērtējums.
Secinājumu
daļa
8. Pieteikuma iesniedzēji
lūdz Satversmes tiesu izvērtēt Saistošo noteikumu Nr. 8,
Saistošo noteikumu Nr. 19 un Apstrīdētā detālplānojuma
atbilstību Satversmes 115. pantam, kā arī Saistošo noteikumu Nr.
8 un Saistošo noteikumu Nr. 19, ciktāl tie attiecas uz apstrīdēto
teritoriju, atbilstību Satversmes 1. pantam.
9. Satversmes
115. pants noteic: “Valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot
labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties
par tās saglabāšanu un uzlabošanu.”
Saskaņā ar ANO 1972. gada
Stokholmas konferences “Par cilvēka vidi” deklarācijas
1. pantā un 1998. gada Orhūsas konvencijas par pieeju
informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju
griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem
1. pantā atzīto tiesības dzīvot labvēlīgā vidē citastarp
nozīmē tiesības dzīvot vidē, kuras stāvoklis neapdraud personas
veselību un labklājību.
No vienas puses, jāņem vērā, ka
dabiskajai videi piemīt estētiska un garīga vērtība, kas noteic
cilvēka dzīves kvalitāti un personas labklājības nemateriālo
aspektu. Tāpēc degradēta dabiskā vide negatīvi ietekmē ikvienas
personas (sabiedrības) labklājību. Taču, no otras puses,
sabiedrības materiālā labklājība bieži ir atkarīga no tādu
projektu īstenošanas, kuri samazina pašas sabiedrības iespēju
izmantot publisko ārtelpu vai arī degradē vidi. Šādā situācijā
gan dabisko vidi degradējošas darbības aizliegums, gan arī tās
atļaušana (plānošana) dažādos aspektos skar un samazina ikvienas
personas labklājību. Līdz ar to, izlemjot jautājumus, kas
saistīti ar vides izmantošanu, vienmēr ir jāizvēlas, kurai no
konstitucionāli aizsargātajām vērtībām – vides aizsardzībai vai
ekonomiskajām interesēm – konkrētajos apstākļos dodama
priekšroka.
9.1. Saskaņā ar
ilgtspējīgas attīstības principu vides aizsardzības apsvērumi ir
jebkura attīstības procesa neatņemama sastāvdaļa (sk.,
piemēram, ANO 1992.gada Riodežaneiro konferences “Par vidi un
attīstību” deklarācijas 4.pantu). Arī Latvijas
konstitucionālais likumdevējs gan no īpašumtiesībām izrietošās
tiesības, gan arī tiesības dzīvot labvēlīgā vidē atzinis par
cilvēka pamattiesībām, līdz ar to tā mērķis ir bijis uz
vienlīdzības pamatiem aizsargāt kā personu ekonomiskās intereses,
tā arī personu tiesības uz labvēlīgu dzīves vidi.
Satversmes tiesa jau ir atzinusi,
ka Satversmes 115. pants ne vien noteic personai tiesības uz
labvēlīgu vidi, tostarp tiesības normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā iegūt vides informāciju un līdzdarboties ar vides
izmantošanu saistītu lēmumu pieņemšanas procesā, bet arī uzliek
par pienākumu publiskajām personām – gan valstij, gan
pašvaldībai – nodrošināt minēto tiesību īstenošanu (sk.
Satversmes tiesas 2008. gada 17. janvāra sprieduma lietā
Nr.2007-11-03 10. un 11. punktu).
Ikvienas personas tiesībām dzīvot
labvēlīgā vidē atbilst publisko personu pienākums rūpēties par
vides saglabāšanu un uzlabošanu. Ievērojot to, ka vide, kuru
veido dažādi vides elementi un to savstarpējā mijiedarbība, ir
sabiedrības eksistences pamats, no kā atkarīga sabiedrības un
ikviena tās locekļa izdzīvošana un labklājība ilgtermiņā, vides
saglabāšanai un uzlabošanai jānotiek efektīvas vides aizsardzības
(pārvaldības) sistēmas ietvaros. Proti, tādas sistēmas ietvaros,
kas nodrošina, ka vides aizsardzības intereses tiek ņemtas vērā
gan politikas plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādāšanā
un pieņemšanā, gan tad, kad pieņemtie tiesību akti tiek piemēroti
un politikas mērķi tiek īstenoti (sk. Satversmes tiesas
2007. gada 21. decembra sprieduma lietā
Nr. 2007-12-03 13. punktu). Efektīvas vides
aizsardzības (pārvaldības) sistēmas pazīme ir arī tā, ka vides
aizsardzības mērķi un uzdevumi tiek sasniegti, cieši
līdzdarbojoties valstij, pašvaldībām, kā arī nevalstiskajām
organizācijām un privātajam sektoram (sk. Satversmes tiesas
2007. gada 8. februāra sprieduma lietā
Nr. 2006-09-03 11.punktu).
Satversmes tiesa atzinusi, ka
viens no vides politikas mērķu sasniegšanas līdzekļiem ir
teritorijas plānošana (sk. Satversmes tiesas 2007.gada 8.
februāra sprieduma lietā Nr.2006-09-03 11.punktu). Tātad
Satversmes 115. panta izpratnē teritorijas attīstības
plānošana, teritorijas plānojumu izstrāde un pieņemšana ir ar
vidi saistīti jautājumi. Vienlaikus saskaņā ar Teritorijas
plānošanas likuma 2. pantu teritorijas plānošanai ir
jāveicina ilgtspējīga attīstība. Mūsdienās ilgtspējīgas
attīstības modelim atbilst tāda attīstības politika, kas
sabalansē nepieciešamību veicināt ekonomisko izaugsmi un uzlabot
ikviena sabiedrības locekļa dzīves kvalitāti, kā arī
nepieciešamību nosargāt dabisko vidi nākamajām paaudzēm (sk.
Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģijas 1. redakcijas
9. punktu www.latvija2030.lv).
9.2. Satversmes
115. pantā ietvertās tiesības uz labvēlīgu vidi nav
absolūtas. Tiesības uz labvēlīgu vidi var ierobežot, tās
samērojot ar tādām sabiedrības interesēm kā līdzsvarota
saimnieciskā attīstība un ekonomiskā labklājība. Ekonomiskās
intereses bieži vien prasa pārveidot vidi, tostarp kultūrvidi un
dabu. Satversmes 115. pants a priori neparedz
pastāvošās vides nemainīgumu un pats par sevi neliedz īstenot
ekonomiskās vai sociālās intereses. Tomēr Satversmes
115. pants liedz šīs intereses īstenot tikmēr, kamēr nav
rūpīgi izvērtēta to īstenošanas ietekme uz vidi un līdz ar to uz
ikvienu sabiedrības locekli, kā arī tad, ja nepieciešamība pēc
attiecīgā risinājuma nav sociāli pamatota (sk.
Satversmes tiesas 2008. gada 17. janvāra
sprieduma lietā Nr. 2007-11-03 13. un
13.2. punktu).
Tādējādi tiesības dzīvot labvēlīgā
vidē citastarp ietver indivīda (personas) kā sabiedrības locekļa
tiesības uz to, lai ikviena publiskā persona lēmumu, kas ir
saistīts ar vides izmantošanu, pieņemtu un īstenotu efektīvas
vides aizsardzības (pārvaldības) sistēmas ietvaros. Attiecībā uz
teritorijas attīstības plānošanu tas nozīmē, ka pašvaldības
pieņemtajam attīstības risinājumam jābūt ilgtspējīgam –
rūpīgi izvērtētam un sociāli pamatotam.
Pašvaldība ir atbildīga par to,
lai, tai piešķirtās rīcības brīvības robežās izstrādājot
teritorijas plānojumus un nosakot attīstības risinājumus, tiktu
rūpīgi izvērtēta šo risinājumu ietekme uz vidi un līdz ar to uz
ikviena sabiedrības locekļa labklājību.
10. Teritorijas plānošanas
likuma 2. pants paredz, ka likumdevēja mērķis ir panākt
tādas teritorijas plānošanas sistēmas izveidi, kura vienlaikus
gan būtu efektīva, gan veicinātu ilgtspējīgu un līdzsvarotu
attīstību valstī. Efektīvas vietējās teritorijas plānošanas
sistēmas izveide, kas neapšaubāmi ir arī viens no Latvijas valsts
pārvaldes mērķiem, nevar tikt īstenota, ja nav efektīvas
kontroles par vietējās teritorijas plānošanas “rezultātu” –
vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, kā arī
detālplānojumu. Minētās kontroles sistēmai pamatā jābūt tādai,
kas ļauj efektīvi un savlaicīgi novērst iespējamās nepilnības jau
teritorijas plānojuma (detālplānojuma) izstrādāšanas procesā.
Tomēr atsevišķos gadījumos, ja minētā kontrole nav nodrošināta
pašā teritorijas plānojuma (detālplānojuma) izstrādāšanas
procesā, ir jābūt mehānismam, kas ļautu arī post factum
vērsties pret normatīvajiem aktiem vai augstāka līmeņa plānojumam
neatbilstošu teritorijas plānojumu (detālplānojumu).
Teritorijas plānošanas likuma
7. panta trešās daļas 3. punkts expressis verbis
paredz, ka atbildīgā ministrija izvērtē plānošanas
reģionu, vietējo pašvaldību un republikas pilsētu teritorijas
plānojumu atbilstību nacionālajam plānojumam un teritorijas
plānošanas jomu regulējošo normatīvo aktu prasībām un ierosina
nepieciešamās izmaiņas, ja teritorijas plānojums neatbilst šā
likuma, citu normatīvo aktu un nacionālā plānojuma prasībām.
Ministrs Rīkojumā Nr.2-02/299
noteica vispārīgus kritērijus, kuri būtu jāņem vērā, lemjot par
Jūrmalas teritorijas plānojuma tiesiskumu. Viens no minētajiem
kritērijiem kā tiesiskās paļāvības (stabilitātes) principa
piemērošanas priekšnoteikums paredzēja, ka ir vērtējams
apstāklis, vai konkrētajam nekustamajam īpašumam ir izstrādāts un
stājies spēkā detālplānojums. Taču, izvēloties šādu kritēriju,
teritorijas plānošanas dokumenta – detālplānojuma –
satura atbilstība normatīvo aktu prasībām netika
vērtēta.
Teritorijas plānošanas likumā nav
noteikts, ka jebkādas publiskās institūcijas kompetencē būtu
izvērtēt detālplānojumu atbilstību augstāka līmeņa plānojumam vai
normatīvo aktu prasībām. Arī Noteikumi Nr. 883 nevienai
valsts pārvaldes iestādei neparedz pienākumu sniegt atzinumu par
vietējās pašvaldības pieņemtā detālplānojuma atbilstību augstāka
līmeņa plānojumam vai normatīvo aktu prasībām.
Uz minēto kontroli vispārīgi ir
attiecināms tikai likuma “Par pašvaldībām” 49. pants, kā arī
Teritorijas plānošanas likuma 7.1 pants, kas
Ministram ļauj apturēt nelikumīgus domes (padomes) izdotos
saistošos noteikumus, ar kuriem apstiprināts teritorijas
plānojums vai detālplānojums, vai kādas šo noteikumu daļas.
Līdz ar to
valsts pārvaldēs sistēmā nav iestādes, kuras pienākums būtu
izvērtēt detālplānojuma izstrādes un apstiprināšanas procesa
atbilstību normatīvo aktu prasībām vai augstāka līmeņa plānojumam
un sniegt atzinumu par to.
11. Likuma “Par
pašvaldībām” 14. panta otrās daļas 1. punkts paredz, ka
pašvaldībām, lai tās izpildītu savas funkcijas, likumā noteiktajā
kārtībā ir pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības
programmu un teritorijas plānojumu, nodrošināt teritorijas
attīstības programmas realizāciju un teritorijas plānojuma
administratīvo pārraudzību. Teritorijas plānošanas likuma
7. panta sestās daļas 3. punkts noteic, ka vietējā
pašvaldība apstiprina vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu,
detālplānojumus un to grozījumus kā saistošos noteikumus.
Savukārt atbilstoši Satversmes tiesas likuma 16. panta
3. punktam Satversmes tiesas kompetencē ir kontrole pār
minētā panta pirmajā un otrajā daļā neminēto citu normatīvo aktu
vai to daļu atbilstību augstāka juridiskā spēka tiesību normām
(aktiem). Viens no demokrātiskas valsts galvenajiem principiem ir
varas dalīšanas princips, no kura savukārt izriet tiesu varas
kontrole pār likumdevēja un izpildu varu. “Ārpus tiesu varas
kontroles nevar palikt neviena no tiesību normām vai izpildvaras
darbībām, ja tās aizskar kādas personas intereses” [Satversmes
tiesas 1999. gada 9. jūlija spriedums lietā Nr. 04
– 03(99)]. Līdz ar to tiesu varai kopumā un Satversmes tiesai
kā tās sastāvdaļai jānodrošina pēc iespējas pilnīga abu pārējo
varas atzaru kontrole (sk. Satversmes tiesas 2002. gada
22. februāra sprieduma lietā Nr. 2001-06-03 secinājumu
daļas 1. punktu).
No vienas puses, vietējai
pašvaldībai teritorijas plānošanas jomā normatīvie akti piešķir
plašu rīcības brīvību, kas lielā mērā izriet no teritorijas
plānošanas pamatprincipiem (sk. Satversmes tiesas
2004. gada 9. marta sprieduma lietā Nr. 2003-16-05
secinājumu daļas 5. punktu). Tomēr, no
otras puses, šīs rīcības brīvības izmantošanai nepieciešams
efektīvs un iedarbīgs kontroles mehānisms, ar kura palīdzību
tiktu uzraudzīts tas, kā vietējās pašvaldības ievēro, piemēram,
normatīvo aktu prasības, teritorijas plānošanas principus vai
augstāka līmeņa plānojuma noteikumus. Pretējā gadījumā,
nepastāvot efektīvam kontroles (uzraudzības) mehānismam, vietējām
pašvaldībām piešķirtā rīcības brīvība teritorijas plānošanas jomā
var tikt izmantota patvaļīgi.
Līdz ar to Satversmes tiesai,
īstenojot teritorijas plānojumu tiesiskuma kontroli, ex
officio ir pienākums nodrošināt, lai tā būtu
efektīva.
12. Teritorijas
plānošana ir komplekss process, kas sastāv no teritorijas
plānojuma izstrādāšanas un īstenošanas. Teritorijas plānošana
tiek realizēta citastarp arī izstrādājot detālplānojumus, lai
atbilstoši teritorijas plānotajai (atļautajai) izmantošanai
precizētu teritorijas attīstības noteikumus. Teritorijas
plānošanas likuma 6. panta piektā daļa izvirza prasību, ka
detālplānojumu apstiprina pēc teritorijas plānojuma pieņemšanas
un apstiprinātajam detālplānojumam ir jāatbilst teritorijas
plānojumam. Līdz ar to detālplānojuma uzdevums ir kalpot par
līdzekli teritorijas plānojumā noteikto mērķu sasniegšanai,
proti, detālplānojums ir būtisks un nepieciešams funkcionāls
līdzeklis vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma īstenošanai
(sk. Satversmes tiesas 2007. gada 28. novembra
lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2007-16-03
5. punktu).
Apstrīdētā detālplānojuma izstrāde
uzsākta ar Jūrmalas domes 2005. gada 27. oktobra lēmumu Nr. 483
“Par detālplānojuma Dzintaros, teritorijā starp Meža prospektu,
Edinburgas prospektu, Indras ielu un Krišjāņa Barona ielu 2002.
gada redakcijas noraidīšanu un detālplānojuma jaunas redakcijas
izstrādāšanu atbilstoši jaunam darba uzdevumam” (turpmāk – Lēmums
Nr. 483). Lēmums Nr. 483 noteica, ka izmantošanas
aprobežojumus un apbūves noteikumus attiecībā uz Saistošajos
noteikumos Nr. 8 paredzēto apstrīdētās teritorijas
izmantošanas veidu ““Priežu parka” rajons ar apbūvi” (P)
detalizētāk reglamentēs Apstrīdētais detālplānojums.
Saskaņā ar RAPLM iebildumiem un
ieteikumu precizēt Apstrīdētā detālplānojuma darba uzdevumu
Jūrmalas dome 2006. gada 2. februārī pieņēma lēmumu
Nr. 78 “ Par grozījumiem Jūrmalas pilsētas domes 2005. gada
27. oktobra lēmumā Nr. 483 “Par detālplānojuma Dzintaros,
teritorijā starp Meža prospektu, Edinburgas prospektu, Indras
ielu un Krišjāņa Barona ielu 2002. gada redakcijas noraidīšanu un
detālplānojuma jaunas redakcijas izstrādāšanu atbilstoši jaunam
darba uzdevumam””. Jaunais darba uzdevums Apstrīdētā
detālplānojuma izstrādāšanas pamatnosacījumus nemaina, vienīgi
noteic, ka tas jāizstrādā saskaņā ar Noteikumiem Nr. 883.
Saskaņā ar Jūrmalas pilsētas
apbūves noteikumiem ““Priežu parka” rajonā ar apbūvi ” (P)
primārais zemes izmantošanas veids ir “savrupmājas priežu mežā”,
bet sekundārais – “cita atļautā izmantošana”. Šajās teritorijās
ir atļauts būvēt, pārbūvēt, ierīkot vai izmantot ēku un citu būvi
kā savrupmāju – viendzīvokļa māju, divu dzīvokļu māju, vasarnīcu,
privātu mājas bērnudārzu. “Cita atļautā izmantošana” paredz
iespēju būvēt vietējas nozīmes darījumu iestādes –
tirdzniecības un/vai pakalpojumu objektus. Saskaņā ar Apstrīdēto
detālplānojumu šāda veida apbūve atļauta vienīgi zemesgabalā
Dzintari 2850 (kadastra Nr. 1300 008 2850). Bez tam
Apstrīdētā detālplānojuma apbūves noteikumos, kas uzskatāmi par
Jūrmalas teritorijas plānojuma izņēmumiem un papildinājumiem,
norādīts, ka minētajās teritorijās atļauta arī atpūtas iestādes
būvniecība (sk. lietas materiālu
4. sēj. 32. – 33. lpp.). Jūrmalas
pilsētas būvnoteikumos noteikta teritorijas palīgizmantošana, kas
ietver: saimniecības ēkas, individuālās garāžas, šķūņus, ziemas
dārzus (piebūvētas vai atsevišķi novietotas ēkas ar stiklota
karkasa nesošajām sienām, izņemot siltumnīcas), nojumes,
apsardzes ēkas, telpas individuālā darba vajadzībām.
Apstrīdētā teritorija ir meža
zeme, kurā ietilpstošie zemesgabali nav apbūvēti. Apstrīdētais
detālplānojums paredz septiņos zemesgabalos veidot apbūvi, kas
vizuāli būtu uztverama kā “savrupmāja priežu mežā”, tostarp
paredzēta arī septiņu šķērsielu pagarinājumu izbūve. Izraudzītais
risinājums paredz meža zemes transformāciju, kuras rezultātā
varētu būtiski samazināsies bioloģiskā daudzveidība apstrīdētajā
teritorijā.
12.1. Lai izvērtētu
Apstrīdētā detālplānojuma atbilstību augstāka juridiskā spēka
tiesību normām, nepieciešams izvērtēt, vai tā pieņemšanas
procedūra atbilst normatīvo aktu prasībām.
Viens no teritorijas plānošanas
uzdevumiem saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 4. pantu
ir saglabāt dabas un kultūras mantojumu, ainavas un bioloģisko
daudzveidību, kā arī paaugstināt kultūrainavas un apdzīvoto vietu
kvalitāti. Pašvaldības uzdevums ir radīt priekšnoteikumus vides
kvalitātes un teritorijas racionālas izmantošanas nodrošināšanai.
Proti, pašvaldībai ir jāievēro teritorijas plānošanas
daudzveidības princips, kas noteic, ka teritorijas plānojuma
izstrādē tiek ņemta vērā dabas, kultūrvides, cilvēku un materiālo
resursu, kā arī saimnieciskās darbības daudzveidība. Šis princips
citastarp nozīmē, ka atļautā izmantošana nosakāma tā, lai pēc
iespējas labākā veidā, ievērojot attiecīgajā teritorijā pastāvošo
daudzveidību, kā arī teritorijas īpatnības un specifiku, tiktu
atklāts šīs teritorijas attīstības potenciāls
(sk. Satversmes tiesas 2008. gada 17. janvāra
sprieduma lietā Nr. 2007-11-03 24.4. punktu).
Tādējādi atbilstoši pienākumam
saglabāt bioloģisko daudzveidību Jūrmalas domei, izstrādājot
detālplānojumu un citastarp vadoties no ilgtspējīgas attīstības
principa, bija jāizvērtē nepieciešamība saglabāt meža vides
(ekoloģisko) vērtību.
Apstrīdētā detālplānojuma
izstrādes darba uzdevuma 3.7. punkts noteic, ka
“teritorijā veicama ainavas analīze un bioloģiskā izpēte”
(sk. lietas materiālu 4. sēj.
45. lpp.). Biotopu izpēte zemesgabaliem veikta
2005. gada 25. oktobrī. Apstrīdētā detālplānojuma
teritorijas meža zemes biotopu izpētes rezultātā eksperts
konstatēja, ka apstrīdētajā teritorijā atrodas dabiskais meža
biotops “biokoks”. Atzinumā norādīts – lai saglabātu dabas
daudzveidību, apsaimniekojot meža zemi, ir jāsaglabā ne tikai
dabiskie meža biotopi “biokoki”, bet arī bioloģiski vecākās
priedes (sk. lietas materiālu 4. sēj. 168. – 181.
lpp.).
Taču Apstrīdētā detālplānojuma
grafiskajā daļā norādītas tikai saglabājamās priedes, kuras
atzītas par meža biotopu “biokoks”. Turklāt ne eksperta atzinumā,
ne arī Apstrīdētajā detālplānojumā nav atzīmētas tās priedes,
kuras būtu saglabājamas kā bioloģiski vecākās. Līdz ar to var
secināt, ka Apstrīdētajā detālplānojumā nav paredzēta bioloģiski
vecāko priežu saglabāšana. Bez tam Apstrīdētais detālplānojums
paredz septiņu šķērsielu pagarinājumu izbūvi apstrīdētajā
teritorijā, arī šo meža zemi būs nepieciešams transformēt. Tomēr
no lietas materiāliem nav gūstams atstiprinājums tam, ka,
izstrādājot Apstrīdēto detālplānojumu, būtu pienācīgā kārtā
veikta bioloģiskā izpēte. Proti, nav izpētīts, vai paredzētās
meža zemes transformācijas teritorijā, kas nepieciešama šķērsielu
pagarinājuma izbūvei, neatrodas dabiskie meža biotopi vai citi
aizsargājami koki.
Līdz ar to no Apstrīdētā
detālplānojuma nevar gūt priekšstatu par to, cik lielā mērā
bioloģiskā daudzveidība tiks samazināta. Turklāt Apstrīdētais
detālplānojums nesniedz objektīvi izvērtējamus datus par to, kādā
veidā tā realizācija ietekmēs apkārtējo vidi. Proti,
detālplānojums nesatur visu nepieciešamo informāciju par tā
teritorijā esošo bioloģisko daudzveidību, tajā nav noteikts
konkrēts saglabājamo un aizsargājamo vienību skaits. Lai tiktu
izpildītas vides aizsardzības prasības, ir par maz tikai
konstatēt faktu, ka teritorijā ir tādi dabas resursi, kurus būtu
nepieciešams saglabāt un aizsargāt. Apstrīdētajā detālplānojumā,
precizējot izmantošanas aprobežojumus un apbūves noteikumus
attiecībā uz ““Priežu parka” rajonu ar apbūvi” (P), bija
jānoteic konkrēti saglabājamie un aizsargājamie koki. Proti,
izstrādājot detālplānojumu, tajā jāparedz vides aizsardzības
pasākumi, kas attiecas uz bioloģisko daudzveidību.
12.2. Attīstības plānošana
ir principu, mērķu un to sasniegšanai nepieciešamās rīcības
izstrāde. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 6. panta
trešās daļas 3. punktu vietējo pašvaldību teritorijas
plānojumu izstrādē citastarp jāievēro arī vietējās pašvaldības
politikas plānošanas dokumentos noteiktais. Lai sekmētu
ilgtspējības principa ievērošanu, teritorijas plānošanas jomā
pieņemtajiem lēmumiem un dokumentiem jābūt savstarpēji
saskaņotiem. Proti, teritorijas plānojumiem jāsekmē vietējās
pašvaldības politikas plānošanas dokumentos nosprausto attīstības
mērķu sasniegšana.
Jūrmalas dome Saistošo noteikumu
Nr. 19 I sējumā noteikusi, ka līdz 2018. gadam Jūrmala
ir “iedzīvotājiem un pilsētas viesiem draudzīga pilsēta, kuras
attīstībā tiek ievēroti ilgtspējīgas attīstības principi”.
Turklāt Jūrmalas pilsēta kā vienu no savas sociālekonomiskās
attīstības mērķiem izvirzījusi “dzīves kvalitātes līmeņa
paaugstināšanu pilsētā”. Lai sasniegtu izvirzītos pilsētas
attīstības mērķus, Saistošo noteikumu Nr. 19 I sējuma nodaļā
“Pilsētas telpiskā kompozīcija” Jūrmalas dome sev noteikusi šādu
uzdevumu: “nodrošinās vēsturiski izveidojušās pilsētas struktūras
saglabāšanu un neveidos jaunus dzīvojamos rajonus uz pilsētas
zaļo teritoriju rēķina. Attīstīs pilsētas struktūru, kura
balstītos uz vēsturiskajiem pilsētas veidošanās
priekšnosacījumiem” (sk.: Jūrmalas teritorijas plānojums
1995 .– 2007. Ar grozījumiem un papildinājumiem līdz
2009. gadam I sējums 2.2., 2.4. un 6.1. punkts
www.jurmala.lv).
Tā kā Apstrīdētā detālplānojuma
apbūves noteikumos, kuri uzskatāmi par Jūrmalas teritorijas
plānojuma izņēmumiem un papildinājumiem, paredzēts, ka
apstrīdētajā teritorijā primārais zemes izmantošanas veids ir
savrupmāju apbūve, kas plānota meža zemē, to transformējot, šāds
risinājums acīmredzot nevar sekmēt Jūrmalas domes definēto
attīstības uzdevumu – neveidot jaunus dzīvojamos rajonus uz
pilsētas zaļo teritoriju rēķina.
Turklāt Valsts kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcija 2007. gada 14. februāra
atzinumā par Apstrīdēto detālplānojumu norāda Jūrmalas domei:
“minēto pārveidojumu raksturs var būtiski ietekmēt individuālās
apbūves lietotāju dzīves kvalitāti un pazemināt valsts nozīmes
pilsētbūvniecības pieminekļa Dubultu – Majoru –
Dzintaru – Bulduru – Lielupes vasarnīcu rajoni (aizsardzības
numurs 6083) vērtību, kas būtu analizējamas prasības saistībā ar
jauno Attīstības plānu un tā vadlīnijām” (sk. lietas materiālu
4. sēj. 155. lpp.).
No lietas materiāliem nevar gūt
pārliecību, ka Jūrmalas dome, izvēloties un apstiprinot
Apstrīdētā detālplānojuma risinājumu, tā sociālo nepieciešamību
būtu pamatojusi, proti, pamatojusi, kādā veidā dzīvojamo rajonu
paplašināšana uz pilsētas zaļo teritoriju rēķina sekmēs
pašvaldības plānošanas dokumentos noteikto pilsētas attīstības
mērķu sasniegšanu un uzdevumu izpildi un paaugstinās dzīves
kvalitāti teritorijās, kuras atrodas blakus Apstrīdētā
detālplānojuma teritorijai.
12.3. Detālplānojuma
teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas risinājumu noteic ne
vien nepieciešamība nodrošināt vides aizsardzību un kvalitāti,
bet arī sabiedrības intereses attīstīt konkrēto teritoriju.
Teritorijas plānošanas likumā noteiktā teritorijas plānošanas
procesa, tostarp detālplānojuma, sabiedriskās apspriešanas
galvenais mērķis ir nodrošināt vislabākā iespējamā lēmuma
pieņemšanu sabiedrības interesēs un ikviena iebilduma izvērtēšanu
un ievērošanu iespēju robežās. Šis likuma noteikums ir
konkretizēts Noteikumos Nr. 883 un paredz pašvaldības pienākumu
izvērtēt visus sabiedriskajā apspriešanā paustos viedokļus.
Proti, Noteikumu Nr. 883 52.4. punkts paredz, ka
detālplānojums ietver ziņojumu par vērā ņemtajiem un
noraidītajiem fizisko un juridisko personu priekšlikumiem un
iebildumiem.
Jūrmalas iedzīvotāji, tostarp
Pieteikuma iesniedzēji, Apstrīdētā detālplānojuma sabiedriskās
apspriešanas laikā ar iesniegumiem vērsās Jūrmalas domē, paužot
savus iebildumus pret izstrādāto apstrīdētās teritorijas
izmantošanas risinājumu. Jūrmalas dome, atbildot uz iesniegumiem,
devusi vispārīgu informāciju par iesniegumos minēto priekšlikumu
virzību, piemēram, izklāstījusi Noteikumos Nr. 883
reglamentēto sabiedriskās apspriešanas kārtību, kā arī
norādījusi, ka turpmākā informācija tiks publicēta laikrakstos
“Jūrmalas Ziņas” un “Latvijas Vēstnesis” (sk. lietas
materiālu 7. sēj. 18. – 28. lpp.).
Apstrīdētā detālplānojuma IV
sadaļā “Pārskats par detālplānojuma izstrādi” nodaļā par
sabiedriskās apspriešanas materiāliem atrodams dokuments ar
nosaukumu “2. posma sabiedriskās apspriešanas pārskats par
iedzīvotāju viedokli un priekšlikumiem”. Tajā ir norāde, ka
“priekšlikumi vai iebildumi tiks ņemti vērā. Tos apkopos un
sagatavos sabiedriskās apspriešanas pārskatā, ko pievienos
detālplānojuma dokumentācijai un iesniegs izskatīt vietējās
pašvaldības domē” (sk. lietas materiālu 4. sēj. 119.
lpp.). No minētā dokumenta secināms, ka iedzīvotāju
iesniegumos pausts negatīvs viedoklis par Apstrīdētajā
detālplānojumā izraudzīto risinājumu. No lietas materiāliem nav
gūstams ieskats par to, vai iedzīvotāju viedokļi ir vērtēti. Šāds
sabiedriskās apspriešanas pārskats par iedzīvotāju viedokļiem un
priekšlikumiem nav atzīstams par atbilstošu Noteikumu
Nr. 883 52.4. punktam, jo ar sabiedrības viedokļa
formālu uzklausīšanu vien ir par maz. Tas nozīmē, ka
detālplānojumam, tāpat kā citiem teritorijas plānošanas
dokumentiem, jāatspoguļo izraudzītā risinājuma lietderības
apsvērumi, proti, tajā jābūt norādītiem lēmuma pieņēmēja
apsvērumiem par to, kāpēc daži priekšlikumi ņemti vērā, bet citi
– noraidīti. Apstrīdētajā detālplānojumā nav ietverts pamatojums
tam, kādēļ būtu noraidāmi sabiedriskajā apspriešanā izteiktie
viedokļi, un tādējādi nav arī likuma prasībām atbilstoša ziņojuma
par vērā ņemtajiem un noraidītajiem fizisko un juridisko personu
priekšlikumiem un iebildumiem.
Tātad, izstrādājot Apstrīdēto
detālplānojumu, sabiedrības līdzdalība bijusi formāla, jo
sabiedrības viedokli Jūrmalas dome ir uzklausījusi, taču nav
vērtējusi un pamatojusi, kādēļ tas būtu noraidāms.
Tādējādi
Jūrmalas dome nav izpildījusi normatīvajos aktos sabiedriskajai
apspriešanai izvirzītās prasības.
12.4. Ne visi pārkāpumi,
kas pieļauti, izstrādājot teritorijas plānošanas dokumentus, ir
būtiski. Satversmes tiesa jau iepriekš norādījusi, ka būtisku
pārkāpumu teritorijas plānošanas jomā var kvalificēt pēc
vairākiem kritērijiem. Pirmkārt, būtisks teritorijas plānošanas
procesa pārkāpums ir tāds pārkāpums, kura rezultātā pieņemts
citāds, nevis tāds lēmums, kāds būtu pieņemts, ja procedūra tiktu
ievērota. Otrkārt, būtisks pārkāpums ir pieļauts tādos gadījumos,
kad būtiski pārkāptas sabiedrības tiesības piedalīties
teritorijas plānošanas procesā. Treškārt, par būtisku pārkāpumu
atzīstami arī citi teritorijas plānošanas principu pārkāpumi
(sk. Satversmes tiesas 2007. gada 26. aprīļa
sprieduma lietā Nr. 2006- 38-03
14. punktu).
Apstrīdētā detālplānojuma
izstrādāšanas gaitā netika pietiekami izvērtēta nepieciešamība
saglabāt bioloģisko daudzveidību, netika izvērtēts sabiedrības
viedoklis par teritorijas attīstības risinājumu un arī konkrētā
attīstības risinājuma nepieciešamība netika pamatota. Tādējādi
nevar uzskatīt, ka Apstrīdētā detālplānojuma pieņemšana ir uz
pienācīga izvērtējuma pamata balstīts lēmums. Proti, nevar gūt
pārliecību par to, ka citos apstākļos izraudzītais detālplānojuma
risinājums nebūtu mainījies.
Līdz ar to
Jūrmalas dome, pieņemot Apstrīdēto detālplānojumu, būtiski
pārkāpusi teritorijas plānošanas procedūru un tas neatbilst
Satversmes 115. pantam.
13. Satversmes tiesa
2009. gada 24. marta spriedumā Lietā Nr.
2008-39-05 citastarp vērtēja Saistošo noteikumu Nr. 8
un Saistošo noteikumu Nr. 19 tiesiskumu. Spriedumā tiesa
atzina, ka Saistošajos noteikumos Nr. 8
un Saistošajos noteikumos Nr. 19 plānotā (atļautā)
izmantošana divdesmit piecām teritorijām noteikta, pieļaujot
būtiskus normatīvo aktu pārkāpumus – nenodrošinot pienācīgu
sabiedrības līdzdalību teritorijas plānošanas procesā (sk.
Satversmes tiesas 2009. gada 24. marta sprieduma lietā
Nr. 2008-39-05 10. punktu).
Neraugoties uz konstatētajiem
pārkāpumiem, Satversmes tiesa atzina, ka pastāv iespēja uz
sešpadsmit no Saistošajos noteikumos Nr. 8 ietvertajām
divdesmit piecām teritorijām attiecināt tiesiskās paļāvības
(stabilitātes) principu. Tiesiskās paļāvības princips tika
attiecināts uz tām teritorijām, kuru izmantošana atbilstoši
Saistošajos noteikumos Nr. 8 un Saistošajos noteikumos
Nr. 19 paredzētajai plānotajai (atļautajai) izmantošanai jau
ir uzsākta. Proti, Satversmes tiesa atzina, ka atbilstoši
Ministra noteiktajiem kritērijiem uz teritorijām, kurās jau
atrodas ēkas vai attiecībā uz kurām ir izsniegtas būvatļaujas un
kurās uzsākta būvniecība, vai kurām ir izstrādāts un spēkā
stājies detālplānojums, ir iespējams attiecināt tiesiskās
paļāvības principu, kaut arī nevar uzskatīt, ka plānotās
(atļautās) izmantošanas maiņa notikusi atbilstoši normatīvo aktu
prasībām.
Satversmes tiesa spriedumā Lietā
Nr. 2008-39-05 norādīja, ka Ministrs izvēlējies pamatotus
kritērijus, jo Rīkojumā Nr. 2-02/299 minēto teritoriju
īpašnieku un tiesisko valdītāju tiesību aizskārums, kas rodas,
tad, ja Saistošo noteikumu Nr. 8 un Saistošo noteikumu
Nr. 19 darbība attiecībā uz šīm teritorijām tiek apturēta,
ir mazāks par sabiedrības ieguvumu tad, ja tiek nodrošināta
tiesiskuma principa ievērošana. Izvērtējot sabiedrības ieguvumu,
jāņem vērā iespējas attiecīgajā teritorijā atjaunot situāciju,
kas atbilstu plānotai (atļautai) izmantošanai “dabas
pamatnes teritorija”. Ja teritorijā jau atrodas ēkas vai
uzsākta būvniecība vai tai ir apstiprināts detālplānojums, šādas
iespējas var būt mazākas. Savukārt tad, ja detālplānojuma
izstrāde tikai uzsākta vai izsniegts plānošanas un arhitektūras
uzdevums (vairākus gadus pēc Saistošo noteikumu Nr. 8 spēkā
stāšanās), privātpersonu tiesību aizskārums objektīvi ir mazāks,
bet iespējas attiecīgajā teritorijā atjaunot situāciju, kas
atbilstu plānotai (atļautai) izmantošanai “dabas pamatnes
teritorija”, – lielākas nekā tad, ja detālplānojums jau
apstiprināts un uzsākta būvniecība (sk. Satversmes tiesas
2009. gada 24. marta sprieduma lietā
Nr. 2008-39-05 12. punktu).
Citastarp minētajā spriedumā
Satversmes tiesa atzīmēja, ka, konstatējot būtiskus sabiedrības
interešu aizskārumus, valsts institūcijām ir ne tikai tiesības,
bet arī pienākums rīkoties un sabiedrībai nozīmīgu interešu
pārkāpuma novēršanai būtu dodama prioritāte salīdzinājumā ar
tiesiskās stabilitātes (paļāvības) principu (sk. Satversmes
tiesas 2009. gada 24. marta sprieduma lietā
Nr. 2008-39-05 13.1. punktu).
Šajā lietā Apstrīdētais
detālplānojums ir atzīts par prettiesisku (sk. šā
sprieduma 12. punktu). Proti, Apstrīdētais
detālplānojums tika izstrādāts un pieņemts, pieļaujot būtiskus
teritorijas plānošanas procesa pārkāpumus, un tāpēc apstrīdētās
teritorijas īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem tas nevar
radīt tiesisko paļāvību. Līdz ar to Rīkojumā Nr.2-02/299
ietvertais pamatojums par Saistošo noteikumu Nr. 8 un
Saistošo noteikumu Nr. 19 neatbilstību augstāka juridiskā
spēka tiesību normām ir attiecināms arī uz apstrīdēto
teritoriju.
Satversmes tiesa spriedumā Lietā
Nr. 2008-39-05, izvērtējot, vai sabiedrisko apspriešanu Saistošo
noteikumu Nr. 19 izstrādes procesā var uzskatīt par notikušu
attiecībā uz Saistošajos noteikumos Nr. 8 minēto divdesmit
piecu teritoriju plānotās (atļautās) izmantošanas maiņu,
secināja, ka ieinteresētajai sabiedrībai netika sniegta
pietiekama informācija un šā iemesla dēļ tai nebija iespējas
izteikt savu viedokli par divdesmit piecu teritoriju plānotās
(atļautās) izmantošanas maiņu (sk. Satversmes tiesas
2009. gada 24. marta sprieduma lietā
Nr. 2008-39-05 10. punktu). Ieinteresētajai
sabiedrībai nebija iespējas piedalīties lēmuma pieņemšanā par
apstrīdētās teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas maiņu
arī iepriekš, kad tika pieņemti Saistošie noteikumi
Nr. 8.
Jūrmalas dome nav nodrošinājusi
sabiedrības līdzdalību teritorijas plānošanas procesā, un tās
lēmums mainīt teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu attiecībā
uz apstrīdēto teritoriju pieņemts, pieļaujot būtisku sabiedrības
interešu aizskārumu, proti, pārkāpjot Satversmes 1. pantā
noteikto demokrātijas principu.
Līdz ar to
Saistošie noteikumi Nr. 8 un Saistošie noteikumi
Nr. 19, ciktāl tie attiecas uz apstrīdēto teritoriju,
neatbilst Satversmes 1. pantam.
14. Konstatējot Saistošo
noteikumu Nr. 8 un Saistošo noteikumu Nr. 19,
ciktāl tie attiecas uz apstrīdēto teritoriju, neatbilstību
Satversmes 1. pantam, nav nepieciešams vērtēt arī to
atbilstību Satversmes 115. pantam.
15. Saskaņā ar Satversmes
tiesas likuma 31. panta 11. punktu tiesai ir jānosaka
brīdis, ar kuru apstrīdētā norma (akts), šajā lietā – Saistošie
noteikumi Nr. 8, Saistošie noteikumi Nr. 19 daļā, kas
attiecas uz apstrīdēto teritoriju, un Apstrīdētais detālplānojums
– , zaudē spēku.
Satversmes tiesas likuma
32. panta trešā daļa noteic, ka tiesību norma (akts), kuru
Satversmes tiesa atzinusi par neatbilstošu augstāka juridiskā
spēka tiesību normai, uzskatāma par spēkā neesošu no Satversmes
tiesas sprieduma publicēšanas dienas, ja Satversmes tiesa nav
noteikusi citādi.
Attiecībā uz apstrīdēto teritoriju
neviens no Jūrmalas pilsētas teritorijas plānošanas dokumentiem,
ar kuriem izdarīti grozījumi teritorijas plānotajā (atļautajā)
izmantošanā, nosakot šo teritoriju par apbūvējamu, nav pieņemts,
ievērojot normatīvos aktus, un līdz ar to tie visi pieņemti,
pieļaujot būtiskus teritorijas plānošanas procesa pārkāpumus.
Satversmes tiesa jau iepriekš
secinājusi, ka teritorijas plānojuma atzīšana par spēkā neesošu
no tā spēkā stāšanās brīža ir nepieciešama, ņemot vērā
teritorijas plānojuma kā normatīvā akta īpašo dabu, kā arī tāpēc,
lai netiktu legalizētas pašvaldības iespējamās nepamatotās
darbības, kas būtu balstītas uz šo plānojumu
(sk. Satversmes tiesas 2008. gada
17. janvāra sprieduma lietā Nr. 2007- 11-03
28. punktu).
Līdz ar to, nosakot brīdi, ar kuru
Saistošie noteikumi Nr. 8 un Saistošie noteikumi Nr.19,
ciktāl tie attiecas uz apstrīdēto teritoriju, zaudē spēku, jāņem
vērā viens no Teritorijas plānošanas likumā noteiktajiem
principiem, proti, pēctecības princips, kas, pašvaldības
teritorijas plānojumu ļauj atcelt, nodrošinot to, ka attiecīgajā
teritorijā ir spēkā kāds cits teritorijas plānojums
(sk. Satversmes tiesas 2007. gada
26. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2006-38-03
14.1. punktu).
Satversmes tiesas uzdevums ir
iespēju robežās novērst plānojuma izstrādes procesā pieļautos
pārkāpumus. Tas iespējams vienīgi atzīstot Jūrmalas pilsētas
teritorijas plānošanas dokumentus, ciktāl tie attiecas uz
apstrīdēto teritoriju, par spēkā neesošiem no to spēkā stāšanās
brīža, jo šajā lietā uz Jūrmalas teritorijas plānojuma izstrādes
un pieņemšanas procesa neatbilstību normatīvo aktu prasībām bija
norādījusi teritorijas plānošanas procesu uzraugošā institūcija,
kā arī Satversmes tiesa nolēmumos Lietā Nr. 2003-16-05 un Lietā
Nr. 2008-39-05. Ņemot vērā iepriekš minēto, Saistošie
noteikumi Nr. 8 un Saistošie noteikumi Nr. 19, ciktāl
tie attiecas uz apstrīdēto teritoriju, un arī Apstrīdētais
detālplānojums zaudē spēku ar to pieņemšanas brīdi.
Lai pēc Saistošo noteikumu Nr. 8
un Saistošo noteikumu Nr. 19, ciktāl tie attiecas uz
apstrīdēto teritoriju, atzīšanas par spēku zaudējušiem nerastos
jauni Satversmē noteikto pamattiesību aizskārumi, Satversmes
tiesai jālemj par apstrīdētās teritorijas plānoto (atļauto)
izmantošanu. Proti, Satversmes tiesa sava sprieduma nolēmumu daļā
var atzīt, ka juridisko spēku atgūst iepriekšējais plānojums, kas
tika aizstāts ar teritorijas plānojumu, kuru Satversmes tiesa
atzinusi par neatbilstošu augstāka juridiskā spēka tiesību normām
(sk. Satversmes tiesas 2005. gada 16. decembra
sprieduma lietā Nr. 2005-12-0103 25. punktu). Līdz ar to
attiecībā uz apstrīdēto teritoriju joprojām ir spēkā sākotnēji
apstiprinātais Jūrmalas Attīstības plāns (ģenerālplāns) – Lēmums
Nr. 893, kas noteic, ka apstrīdētās teritorijas
plānotās (atļautās) izmantošanas veids ir dabas pamatne.
Nolēmumu
daļa
Pamatojoties uz Satversmes tiesas
likuma 30. – 32. pantu, Satversmes tiesa
nosprieda:
1. Atzīt Jūrmalas pilsētas
domes 2004. gada 28. aprīļa saistošos noteikumus
Nr. 8 “Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā
(Ģenerālplānā)”, ciktāl šie noteikumi attiecas uz
teritoriju Dzintaros starp Meža prospektu, Edinburgas prospektu,
Piestātnes ielu un Krišjāņa Barona ielu, par neatbilstošiem
Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un spēkā neesošiem no to
pieņemšanas brīža.
2. Atzīt Jūrmalas pilsētas
domes 2007. gada 12. jūlija Saistošos noteikumus
Nr. 19 “Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna)
grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves
noteikumu apstiprināšanu”, ciktāl šie noteikumi attiecas uz
teritoriju Dzintaros starp Meža prospektu, Edinburgas prospektu,
Piestātnes ielu un Krišjāņa Barona ielu, par neatbilstošiem
Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un spēkā neesošiem
no to pieņemšanas brīža.
3. Atzīt Jūrmalas pilsētas
domes 2007. gada 30. augusta saistošos noteikumus
Nr. 37 “Par detālplānojuma teritorijai Dzintaros starp Meža
prospektu, Edinburgas prospektu, Indras ielu un Krišjāņa Barona
ielu projekta grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un
apbūves noteikumu apstiprināšanu” par neatbilstošiem Latvijas
Republikas Satversmes 115. pantam un spēkā neesošiem no to
pieņemšanas brīža.
4. Noteikt, ka uz
teritoriju Jūrmalā, Dzintaros, starp Meža prospektu, Edinburgas
prospektu, Piestātnes ielu un Krišjāņa Barona ielu ir spēkā
Jūrmalas pilsētas domes 1995. gada 27. jūlija lēmumā
Nr. 893 “Par Jūrmalas attīstības plānu (ģenerālplānu)”
noteiktā teritorijas plānotā (atļautā) izmantošana.
Spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams.
Spriedums stājas spēkā tā
publicēšanas dienā.
Tiesas sēdes priekšsēdētājs
J.Jelāgins