• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par stratēģiju "Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) un AIDS izplatības ierobežošanas stratēģija Latvijā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.07.1999., Nr. 240/241 https://www.vestnesis.lv/ta/id/19468

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Labklājības ministrijas rīkojums Nr.229

Par medicīniskām indikācijām bērniem invalīdiem līdz 16 gadu vecumam pabalsta piešķiršanai transporta izdevumu kompensēšanai

Vēl šajā numurā

28.07.1999., Nr. 240/241

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Labklājības ministrija

Veids: rīkojums

Numurs: 223

Pieņemts: 15.07.1999.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Labklājības ministrijas rīkojums Nr.223

Rīgā 1999.gada 15.jūlijā

Par stratēģiju "Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) un AIDS izplatības ierobežošanas stratēģija Latvijā"

Izdots saskaņā ar

Ministru kabineta 1997.gada 5.augusta noteikumiem Nr.286

"Labklājības ministrijas nolikums" 7.3.apakšpunktu

Apstiprināt:

"Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) un AIDS izplatības ierobežošanas stratēģiju Latvijā (1999.-2003.)" (pielikums).

Veselības valsts ministrs V.Jaksons

 

 

Apstiprināta

ar Labklājības ministrijas

15.07.1999. rīkojumu nr. 223

Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) un AIDS

izplatības ierobežošanas stratēģija Latvijā

(1999.-2003.)

 

I. Vispārīgie jautājumi

1. Ievads

Stratēģijas "Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV*) un AIDS izplatības ierobežošanas stratēģija Latvijā (1999.-2003.)" (turpmāk tekstā - stratēģija) pamatā ir PVO Eiropas veselības politikā "Veselību visiem 21.gadsimtā"1 paredzētais, ka līdz 2020.gadam, izmantojot HIV infekcijas un AIDS kontroles programmas, panākt cilvēku inficēšanās samazināšanos ar HIV valstīs, kurās HIV/AIDS izplatība pašlaik pieaug.

Stratēģija ir izstrādāta saskaņā ar PVO ekspertu priekšlikumiem - External programme review, Latvia, 1995; PVO UNAIDS rekomendācijām - Guide to the strategic planning process for a national response to HIV/AIDS, 1998; ES HIV/AIDS politiku regulējošajiem dokumentiem - programmas "Eiropa pret AIDS" direktīvām - 90/3A/EC; 95/1729/EC; 96/647/EC un PVO Pasaules veselības deklarāciju "Health21: An introduction to the health for all policy framework for the WHO European Region,1998.1

Šīs stratēģijas vispārējais ilgtermiņa mērķis ir ierobežot HIV infekcijas un AIDS epidēmijas izplatību un mazināt šīs saslimšanas ietekmi uz indivīdu, ģimeni, sabiedrības grupām un sabiedrību kopumā.

Stratēģija izstrādāta Labklājības ministrijas Sabiedrības veselības departamentā, direktore G.Rūtiņa, un AIDS profilakses centrā, direktors A.Ferdats.

Tā ir izskatīta Seksuāli transmisīvo slimību un AIDS epidēmijas ierobežošanas koordinācijas valsts komisijas 02.11.1998 sēdē un apspriesta UNAIDS 18.12.1998. rīkotajā seminārā "AIDS izplatības ierobežošanas stratēģija Latvijā", piedaloties ieinteresēto valsts institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvjiem.

Atzinumu par stratēģiju sniedzis UNAIDS konsultants Dr. A. Amato-Gauci.

2. HIV/AIDS epidemioloģiskā situācija un izplatība

Vispārējās HIV/AIDS izplatības tendences Eiropas reģionā vērojamas arī Latvijā.

HIV/AIDS epidēmija kā rietumu, tā austrumu Eiropā ir sasniegusi svarīgu pagrieziena punktu tajā ziņā, ka, no vienas puses, sākot ar 1995.gadu, daudzās rietumu Eiropas valstīs novēro jaunu AIDS saslimšanas gadījumu skaita nepārtrauktu samazināšanos. Apturēta HIV pārnešana asins pārliešanas un citu medicīnisku manipulāciju rezultātā, efektīvi samazināta HIV pārnešana homoseksuālu vīriešu vidū. Minētās pozitīvās tendences HIV/AIDS izplatības dinamikā rietumu Eiropā ir panāktas sekmīgi īstenojot preventīvās programmas un pielietojot jaunas pretvīrusu zāles HIV infekcijas ārstniecībā.

No otras puses, 1996.-1997.gadā austrumu Eiropā - Baltkrievijā, Krievijā un Ukrainā sākās reģionāli HIV infekcijas uzliesmojumi intravenozo narkotiku lietotāju (turpmāk - INL) vidū, izraisot strauju inficēšanās gadījumu skaita pieaugumu šajās valstīs. Samērā plašā seksuāli transmisīvo slimību (turpmāk - STS) izplatība dažādās iedzīvotāju grupās apvienojumā ar HIV infekciju INL vidū rada iespēju ātrai HIV infekcijas izplatībai arī citās centrālās un austrumu Eiropas valstīs, kurās HIV/AIDS izplatības līmenis patreiz ir ļoti zems, starp tām arī Latvijā.

Latvijā pirmais HIV infekcijas gadījums reģistrēts 1987.gadā, bet AIDS - 1990.gadā.

Laikā no 1987.gada līdz 1997.gada beigām HIV infekcija izplatījās vienīgi seksuālās transmisijas ceļā, galvenokārt, homoseksuālu vīriešu vidū. Inficēšanās līmenis un ikgadējais pieaugums valstī bija ļoti zems un kopējais HIV inficēto personu skaits valstī sasniedza 88.

1997.gada novembrī un decembrī tika reģistrēti pirmie 5 INL inficēti ar HIV. 1998.gadā šādu personu skaits strauji pieauga un decembrī sasniedza jau 122, no kurām - 31 sieviete, t.sk. 6 grūtnieces.

Uztraucoša ir HIV infekcijas gadījumu skaita pieauguma tendence jauniešiem vecumā no 15-20 gadiem, kas sastāda jau 15% no visiem reģistrētajiem HIV infekcijas gadījumiem.

Uz 1999.gada 1.janvāri Latvijā reģistrēto HIV infekcijas gadījumu skaits bija 251, no kura 31 AIDS saslimšanas gadījums un 8 nāves gadījumi.

Ņemot vērā joprojām augsto saslimstību ar STS dažādās iedzīvotāju grupās, kā arī narkotiku lietotāju un tieši tādu skaita pieaugumu, kas narkotikas injicē vēnā, Latvijā ir prognozējama daudz straujāka HIV infekcijas izplatība paaugstinātam infekcijas riskam visvairāk pakļautajās iedzīvotāju grupās, pie kurām pieder jaunieši, INL, cietumnieki, homoseksuāli vīrieši, prostitūtas u.c.

3. HIV/AIDS preventīvo pasākumu organizēšana Latvijā

Latvijas Republikā HIV/AIDS ir samērā jauna, ilgtermiņa problēma ar lielu iespējamo ietekmi uz indivīdu un sabiedrības veselību, sociālo un ekonomisko stāvokli.

1993.gadā ar LR Ministru Padomes lēmumu2 kā viena no prioritātēm veselības aprūpē tika noteikta HIV/AIDS izplatības ierobežošana.

Valsts politiku HIV/AIDS izplatības ierobežošanas jomā veido un īsteno Labklājības ministrija un tās pakļautībā, pārraudzībā un pārziņā esošās iestādes, sadarbojoties ar citu sektoru ieinteresētām institūcijām un NVO.

Lai STS/HIV/AIDS epidēmijas jomā uzlabotu koordināciju starp ieinteresētajām valsts un pašvaldību institūcijām un NVO, izveidota Seksuāli transmisīvo slimību un AIDS epidēmijas ierobežošanas koordinācijas valsts komisija3, kas, atbilstoši situācijai valstī un saskaņā ar nolikumu4, nosaka prioritātes HIV/AIDS/STS izplatības ierobežošanas jomā, koriģē darbības plānus un programmas, veic padomdevēja funkcijas valdības līmenī cilvēku un finansu resursu attīstības jomā.

3.1. Institūcijas un to galvenās funkcijas

1993.gadā, pieaugot HIV/AIDS epidēmijas draudiem, Labklājības ministrija izveidoja Nacionālo AIDS centru5, 6, vēlāk, precizējot funkciju sadali starp sabiedrības veselības un veselības aprūpes sektoriem - AIDS profilakses centru 7.

Centra galvenais uzdevums bija izstrādāt un koordinēt kompleksu HIV/AIDS epidēmijas izplatības ierobežošanas pasākumu veikšanu valstī.

Līdz ar šī centra izveidošanu tika likts pamats HIV infekcijas profilakses, epidemioloģiskās uzraudzības un ārstniecības sistēmai Latvijā, atbilstoši PVO rekomendācijām.

Līdz 1995.gadam šīs sistēmas pamatu veidoja divas funkcionāli saistītas struktūrvienības : pirmā, preventīvā - Nacionālā AIDS centra Epidemioloģiskās uzraudzības daļa un Informācijas, izglītības daļa, kas veica epidemioloģiskās uzraudzības, izglītošanas un informēšanas darbu un, otrā, ārstnieciskā un psiholoģiskā -Valsts klīniskās infekcijas slimību slimnīcas AIDS diagnostikas, ārstēšanas un dispanserizācijas nodaļa, kas veica HIV inficēto personu un AIDS slimnieku veselības aprūpi.

Valsts klīniskā infekcijas slimību slimnīca tika reorganizēta par Latvijas Infektoloģijas centru8, kura sastāvā ir AIDS diagnostikas, ārstēšanas un dispanserizācijas daļa. Šis centrs nodrošina HIV inficēto personu un AIDS slimnieku veselības aprūpi un tās metodisko vadību valstī.

1996.gadā izveidotā valsts uzņēmuma Veselības veicināšanas centra9 funkcijās ietilpst veselības veicināšanas programmu izstrādāšana un organizēšana, kā arī veselības veicināšanas un veselības izglītošanas darba veikšana valstī.

Līdz ar to Latvijā ir izveidotas institūcijas ar skaidru funkciju sadali HIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības, profilakses un ārstniecības nodrošināšanai.

3.2. Tiesiskā bāze

HIV / AIDS epidēmijas izplatības ierobežošanas pasākumi tiek veikti saskaņā ar PVO rekomendācijām, starptautiskiem cilvēktiesību aktiem, kā arī Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem:

Likumiem - Ārstniecības likums; Epidemioloģiskās drošības likums u.c.;

MK noteikumiem - MK 11.02.1997. noteikumi nr. 71 "Valsts iestādes "AIDS profilakses centra nolikums"; MK 23.09.1997. noteikumi nr. 328 "Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas un AIDS izplatības ierobežošanas noteikumi" u.c.

Minētie normatīvie akti ir pamats turpmākai HIV/AIDS epidēmijas ierobežošanas sistēmas sakārtošanai un uzlabošanai valstī.

3.3. Finansēšanas principi

HIV/AIDS preventīvo pasākumu veikšanu, t.sk., epidemioloģisko uzraudzību, sākot ar 1996.gadu finansē no LM valsts budžeta programmas "Sabiedrības veselības veicināšana" apakšprogrammas "AIDS izplatības ierobežošana".

HIV inficēto personu un AIDS slimnieku veselības aprūpe, t.sk. viņu nodrošinājums ar pretvīrusu medikamentiem, tiek finansēts no LM valsts budžeta programmas "Veselības aprūpe" apakšprogrammas "Infekcijas, seksuāli transmisīvo un lipīgo ādas slimību diagnostika, ārstēšana un izplatības ierobežošana".

Citi ieinteresētie sektori - izglītības un zinātnes, tieslietu, aizsardzības, iekšlietu, NVO u.c., saskaņā ar šo stratēģiju un Seksuāli transmisīvo slimību un AIDS epidēmijas ierobežošanas koordinācijas valsts komisijas noteiktajām prioritātēm, paredz finansējumu HIV un AIDS izplatības ierobežošanas pasākumiem savu pamatprogrammu ietvaros

HIV/AIDS profilaktisko, informatīvo un izglītojošo pasākumu veikšanai, tiek izmantoti un tiek meklēti papildus līdzekļi, vadot un rakstot projektu pieteikumus starptautiskām AIDS apkarošanas programmām, piem., UNAIDS; izpildot un iesniedzot grantus LZP, slēdzot un meklējot līgumdarbus ar partneriem Latvijā un ārzemēs, kā arī saņemot dāvinājumus. Īpaši liela loma šādu līdzekļu piesaistīšanā ir NVO.

3.4. Starptautiskā sadarbība

Daudzu HIV/AIDS preventīvo pasākumu organizēšana un īstenošana ir veikta ar starptautisko atbalstu:

izstrādāts un īstenots Latvijas Republikas AIDS ierobežošanas programmas darbības plāns 1994.-1996.gadam sadarbībā ar PVO Globālo AIDS programmu10;

1995.gadā PVO ekspertu grupa veica Latvijas Republikas AIDS ierobežošanas programmas darbības plāna 1994.-1996.gadam ārējo izvērtēšanu, norādot sasniegumus un trūkumus, dodot priekšlikumus programmas optimizācijai11;

funkcionē moderna ES prasībām atbilstoša HIV/AIDS epidemioloģiskās uzraudzības sistēma, kas izveidota laikā no 1993.-1998.gadam sadarbībā Eiropas AIDS monitoringa centru Saint Maurice, Francijā;

laikā no 1996.-1998.gadam preventīvie pasākumi HIV/AIDS jomā tiek īstenoti, sadarbojoties ar UNAIDS tēmas grupu, kas tika izveidota 1996.gada decembrī un kurā ir pārstāvētas ANO aģentūras, kā arī valsts institūcijas un NVO. UNAIDS tēmas grupas izveidošana un darbība ir veicinājusi un turpina aktivizēt starpsektoriālo sadarbību HIV/AIDS profilakses jomā Latvijā.

4. Stratēģiskie mērķi un pamatprincipi to sasniegšanai

4.1. Stratēģiskie mērķi

Galvenie stratēģiskie darbības virzieni vispārējā mērķa sasniegšanai ir:

4.1.1. Eiropas HIV/AIDS monitoringa sistēmā integrēta epidemioloģiskā uzraudzības veikšana;

4.1.2. HIV infekcijas izplatības ierobežošana, novēršot jaunus inficēšanās gadījumus;

4.1.3. HIV inficēto personu un AIDS slimnieku medicīniskā un psihosociālā aprūpe;

4.1.4. Sabiedrības izglītošana, inficēšanās riska mazināšana;

4.1.5. Profesionālās izglītības programmu izstrādāšana;

4.1.6. Zinātniski praktisko pētījumu veikšana.

4.2. Pamatprincipi

Uzdevumi stratēģisko mērķu sasniegšanai izstrādāti ievērojot šādus pamatprincipus:

4.2.1. Multisektoriālu pieeju, partnerattiecību veidošanu, kooperāciju un koordināciju starp ieinteresētām valsts, pašvaldību, nevalstiskām institūcijām efektīvai un racionālai finansu un cilvēku resursu izmantošanā;

4.2.2. HIV/AIDS/STS profilaksi sabiedrības veselības veicināšanas kontekstā;

4.2.3. HIV/AIDS izplatības ierobežošanu saistībā ar citu STS un ar asinīm pārnesamu infekcijas slimību profilaksi, pielietojot zināmos šo infekcijas slimību izplatības pārtraukšanas mehānismus;

4.2.4. HIV/AIDS/STS preventīvo pasākumu integrāciju primārajā veselības aprūpē;

4.2.5. Speciālu HIV/AIDS/STS preventīvo pasākumu veidošanu NVO, kā arī noteiktām iedzīvotāju - paaugstināta HIV infekcijas riska mērķa grupām, ar šo organizāciju un grupu pārstāvju, t.sk., personu ar HIV/AIDS, iesaistīšanu izglītības un profilakses pasākumu plānošanā un īstenošanā;

4.2.6. Nepārtrauktību un pēctecību īstermiņa un ilgtermiņa HIV/AIDS profilakses pasākumu plānošanā un īstenošanā;

4.2.7. Epidemioloģisko un psihosociālo pētījumu datu izmantošanu mērķtiecīgu preventīvo pasākumu plānošanā un izvērtēšanā;

4.2.8. Narkotiku lietošanas ļaunuma mazināšanas stratēģijas pielietošanu HIV/AIDS izplatības ierobežošanai;

4.2.9. Starptautisku sadarbību HIV/AIDS/STS profilakses jomā ar PVO, UNAIDS, kā arī pakāpenisku iesaistīšanos ES AIDS programmās.

5. Stratēģijas izpildes koordinācija, pārraudzība un izvērtēšana

Stratēģijas realizēšanai būs nepieciešami papildus valsts budžeta un citi līdzekļi.

Stratēģijas izpildes koordināciju, pārraudzību un izvērtēšanu veic Seksuāli transmisīvo slimību un AIDS epidēmijas ierobežošanas koordinācijas valsts komisija, balstoties uz izpildinstitūciju atskaitēm par ikgadējo darbības plāna rezultatīvo rādītāju izpildi un efektivitātes izvērtēšanu.

Sakarā ar to, ka nav pilnībā izstrādāti un noteikti pamatoti kritēriji (prevention indicators - angl.), kas ļautu izvērtēt preventīvo pasākumu izpildi un to efektivitāti, tad šādu kritēriju izstrāde un papildināšana notiks darba gaitā.

AIDS profilakses centra direktors A.Ferdats

* stratēģijā lietoto saīsinājumu saraksts 19.lpp.

1 Health21: an intraduction to the health for all policy framework for the WHO European Region. - European Health for All Series; 1998, No. 5.

2 LR MP 22.03.1993. lēmums nr.141.

3 LR MK 27.07.1995. rīkojums nr.412.

4 LR MK 18.07.1995. noteikumi nr.207.

5 LM 14.04.1993. pavēle nr.76.

6 LR MK 27.07.1995. rīkojums nr.412.

7 LR MK 11.02.1997. noteikumi nr.71.

8 LR LM 07.06. rīkojums nr.148.

9 LR MK 27.11.1996. rīkojums nr. 478.

10 Līgums EV/LVA/GPA220, 01.09.1993.

11 External programme review. Latvia, 1995.

II. Uzdevumi stratēģisko mērķu sasniegšanai (1999.-2003.)

Stratēģisko mērķu sasniegšanai ir jāveic šādi uzdevumi:

Atbildīgā
Nr. institūcija/ Sadarbības Finansējums Piezīmes
p.k. Uzdevums / pasākums izpildītāj- institūcija
institūcija
1 2 3 4 5 6
1. Epidemioloģiskās uzraudzības veikšana LM SVD,ĀD valsts budžets 1999.-2003.
1.1. Uzturēt un pilnveidot valsts HIV/AIDS epidemioloģiskās uzraudzības sistēmu AIDS PC NVVC valsts budžets 1999.-2003.
1.1.1. Valsts HIV/AIDS epidemioloģiskās uzraudzības un HIV infekcijas algoritma AIDS PC valsts budžets 1999.-2003.
optimizācija un nodrošinājums ar diagnostikas testsistēmām, kvalitātes kontroles veikšana LIC
1.1.2. Valsts HIV/AIDS reģistra pilnveidošana un uzturēšana AIDS PC Eiropas AIDS
Monitoringa centrs valsts budžets 1999.-2003.
1.2. Nodrošināt personas brīvprātīgas , konfidenciālas izmeklēšanas iespēju uz HIV infekciju AIDS PC
LIC,ĀP ĀIe valsts budžets1 1999.-2003.
2. HIV izplatības ierobežošana, novēršot jaunus inficēšanās gadījumus LM ĀD, SVD IZM valsts budžets 1999.-2003.
2.1. Mazināt un novērst HIV infekcijas izplatības risku ārstniecības iestādēs ĀIe ārstn.iest., 1999.-2003.
VADC valsts budžets
2.1.1. Vispārējo drošības noteikumu adaptācija, ieviešana un kontrole ar asinīm pārnesamu AIDS PC ārstn.iest., 1999.-2003.
infekcijas slimību profilaksei ārstniecības iestādēs NVVC valsts budžets
2.1.2. Medicīnas darbinieku informēšana un apmācība par vispārējiem drošības noteikumiem AIDS PC VVC ĀIe budžets, 1999.-2003.
LIC ĀIe valsts budžets
2.1.3. Profilakses, medicīniskās un sociālās aprūpes sistēmas izveidošana medicīnas darbinieku LM SAD, SVD LIC
nodrošināšanai iespējamās inficēšanās gadījumā ar HIV, veicot profesionālos pienākumus AIDS PC
DVVC valsts budžets 1999.-2003.
2.1.4. Obligāta donoru asins pārbaude uz HIV 1,2 un citām ar asinīm pārnesamām infekcijas VADC LM,
slimībām (sifilisu, vīrushepatiem - B un C hepatītu) AIDS PC,LIC valsts budžets 1999.-2003.
2.1.5. Metodisko norādījumu izstrādāšana unificētai, racionālai un drošai donoru asins LM VADC valsts budžets 1999.
pagatavojumu izmantošanai ārstniecībā
2.1.6. Asins dienesta drošības un informācijas sistēmas uzlabošana VADC LM valsts budžets 1999.-2003.
2.1.7. HIV infekcijas profilakses nodrošināšana audu un orgānu transplantācijas gadījumos ĀIe AIDS PC ĀIe budžets,
valsts budžets 1999.-2003.
2.2. Ierobežot HIV infekcijas izplatību perinatālā (māte - bērns) ceļā DzN, ĀIe, ĀP 1999.-2003.
2.2.1. Kompleksas programmas HIV infekcijas perinatālās izplatības profilaksei izveidošana un DzN AIDS PC , ĀIe budžets,
īstenošana sievietēm reproduktīvā vecumā ĀP, VVC valsts budžets 2000.-2003.
2.2.2. Ar izglītojošu materiālu un informācijas par HIV infekcijas perinatālu transmisiju un AIDS PC ĢP, RVPAC, valsts budžets
tās profilaksi nodrošināšana ĀP, VVC u.c. finansu avoti 2000.-2001.
2.2.3. Visu grūtnieču brīvprātīgas pārbaudes iespēju uz HIV infekciju nodrošināšana, t.sk. DzN, Āie ĀP, LIC Valsts budžets 1999.-2003.
ar informāciju par HIV profilaksi mātei un bērnam
2.2.4. HIV inficēto grūtnieču medicīniskās un psiholoģiskās aprūpes nodrošināšana, grūtniecības DzN LIC, ĀP valsts budžets 1999.-2003.
vadīšana, HIV infekcijas kompleksa profilakse mātei un bērnam
2.3. HIV infekcijas profilakses pasākumu veikšana STS pacientiem
2.3.1. Sifilisa bezmaksas diagnostikas un ārstēšanas pieejamības nodrošināšana STSC LM valsts budžets2 1999.-2003.
2.3.2. STS pacientu brīvprātīgas, konfidenciālas un bezmaksas pārbaudes uz HIV infekciju un STS C LIC, ĀIe, ĀP valsts budžets3 1999.-2003.
obligātas pirms- un pēctesta konsultācijas nodrošināšana
2.3.3. STS pacientu nodrošināšana ārstēšanās laikā ar prezervatīviem bez maksas vai par STS C ĀIe, ĀP Dāvinājumi u.c.
pazeminātām cenām finansu avoti 2001.-2003.
2.3.4. Informatīvi-izglītojošu materiālu izstrādāšana, kas domāta STS pacientiem un viņu STS c AIDS PC, valsts budžets
seksuālajiem partneriem, un izplatīšana ārstniecības iestādēs VVC dāvinājumi u.c.
finansu avoti 1999.- 2001.
2.4. HIV infekcijas un citu STS izplatīšanās riska mazināšana homoseksuālistu vidū
2.4.1. Mērķa auditorijai adresētu informācijas-izglītības materiālu sagatavošana un izplatīšana AIDS PC UNAIDS Tēmas Dāvinājumi u.c.
homoseksuālistu pulcēšanās un izklaides vietās grupa, VVC, NVO finansu avoti 1999.- 2001.
2.4.2. Homoseksuālistu neformālo grupu un to dalībnieku iesaistīšana mērķa grupai adresētu NVO UNAIDS Tēmas Dāvinājumi u.c.
HIV/AIDS/STS projektu izstrādē un realizācijā grupa, AIDS PC finansu avoti 1999.-2003.
2.4.3. Nodrošināt HIV/STS konfidenciālas (anonīmas) konsultācijas, diagnostikas un ārstniecības AIDS PC STS C, dāvinājumi u.c.
iespējas, veicinot mērķa grupai adresēta(u) HIV/STS profilakses punkta(u) izveidi NVO UNAIDS Tēmas finansu avoti 1999.-2003.
grupa, LIC
2.5. HIV infekcijas izplatības ierobežošana prostitūtu (un viņu klientu) vidū
2.5.1. Mērķa grupai adresētu informācijas-izglītības materiālu izveide un izplatīšana, AIDS PC UNAIDS Tēmas dāvinājumi u.c.
informācijas kampaņas grupa, VVC, NVO finansu avoti 2000.-2001.
2.5.2. Izveidot ielu projektu STS un HIV infekcijas profilaksei, apmācīt un tā realizācijā iesaistīt VVC, NVO dāvinājumi u.c.
prostitūtas AIDS PC finansu avoti 1999.-2001.
2.5.3. Veicināt mērķa grupai adresēta dienesta izveidi, kas nodrošina konfidenciālas STS/HIV AIDS PC, LIC, dāvinājumi u.c.
diagnostikas un medicīniskās aprūpes pieejamību, psiholoģisko atbalstu un konsultācijas STS C, VVC, finansu avoti 2000.-2001.
STS/HIV un narkotiku lietošanas profilakses jomā NC NVO
2.5.4. Nodrošināt valsts reglamentētus pasākumus ar prostitūciju saistītas STS/HIV izplatības IM STS C,
ierobežošanai4 VP/ TP AIDS PC Institūciju budžets 2000.-2003.
2.6. Ierobežot HIV infekcijas izplatību INL vidū
2.6.1. Narkotiku izraisītā ļaunuma mazināšanas programmu INL (metadona programma, adatu LM ĀD,SVD NVO valsts budžets*
apmaiņas programma) pilnveidošana, uzturēšana, novērtēšana5 AIDS PC, NC u.c. finansu avoti 1999.-2003.
2.6.2. Nevalstisku organizāciju (atbalsta grupu) apmācība un iesaistīšana ļaunuma mazināšanas AIDS PC NC, NVO,
programmās UNAIDS Dāvinājumi u.c.
Tēmas grupa finansu avoti 2000.-2003.
2.6.3. Veikt droša seksa propagandu un prakses veicināšanu (konsultācijas, izglītojoši materiāli, AIDS PC NC, dāvinājumi u.c.
prezervatīvi) INL un viņu seksuāliem partneriem VVC, NVO finansu avoti 1999.-2003.
2.6.4. Nodrošināt bezmaksas brīvprātīgu, konfidenciālu HIV testu ar obligātu pirms testa un LM ĀD,SVD ĀP, LIC,
pēc testa konsultāciju visiem ļaunuma mazināšanas programmās iesaistītiem INL NC, AIDS PC ĀIe valsts budžets6 1999.-2003.
2.7. HIV infekcijas un citu STS, kā arī ar asinīm pārnesamu infekcijas slimību izplatības
ierobežošana cietumos
2.7.1. Mērķa grupai adresētu informācijas un izglītojošu materiālu (iespieddarbi, audio, video IVP NVO, Iestāžu budžets
materiāli) izveide, informācijas kampaņas un izglītojošas aktivitātes par drošu seksu, AIDS PC UNAIDS u.c. finansu avoti 1999.-2003.
ieslodzīto nodrošinājumu ar prezervatīviem, cietumu personāla un ieslodzīto apmācība NC Tēmas grupa,
un iesaistīšana STS/HIV profilakses pasākumos VVC
2.7.2. Nodrošināt personas, kas atrodas brīvības atņemšanas vietā, iespēju brīvprātīgai, IVP ĀP AIDS PC,
konfidenciālai izmeklēšanai uz HIV infekciju LIC, valsts budžets 1999.-2003.
2.7.3. Nodrošināt cietumos HIV inficēto personu medicīnisko un psiholoģisko aprūpi IVP LIC valsts budžets 1999.-2003.
2.7.4. Narkotiku lietošanas ļaunuma mazināšanas stratēģijas adaptācija cietumos IVP AIDS PC, NC valsts budžets
u.c. finansu avoti 2000.-2003.
3. HIV inficēto personu un AIDS slimnieku medicīniskā un psihosociālā aprūpe un LM
veselības veicināšana ĀD
3.1. Nodrošināt HIV inficētām personām kombinēto pretvīrusu terapiju, tās monitoringu, LIC ĀP, ĀIe valsts budžets 1999.-2003.
AIDS oportūnistisko slimību diagnostiku un terapiju
3.2. Uzlabot un uzturēt sistēmu personu ar HIV/AIDS sociālai nodrošināšanai LM LIC, ĀP,
AIDS PC valsts budžets7* 1999.-2003.
3.3. Nodrošināt psiholoģisku palīdzību un psihosociālas konsultācijas pieejamību HIV inficētām AIDS PC ĀP valsts budžets 1999.-2003.
personām un AIDS slimniekiem, viņu ģimenes locekļiem, draugiem, kontaktpersonām LIC
3.4. Veicināt medicīnas, sociālo darbinieku, kā arī brīvprātīgo (HIV inficēto ģimenes locekļi, AIDS PC NVO, dāvinājumi u.c.
draugi u.c.) apmācību personu ar HIV/AIDS mājas aprūpei un atbalstam ārpus ārstniecības LIC UNAIDS finansu avoti 2000.-2003.
iestādes Tēmas grupa
3.5. Izveidot informācijas sistēmu, regulārai informācijas un pieredzes apmaiņai par HIV/AIDS AIDS PC NVO dāvinājumi u.c.
ārstniecības un aprūpes aktualitātēm un iespējām medicīnas darbiniekiem un personām ar LIC finansu avoti 2000.-2003.
HIV/AIDS
3.6. Veicināt personām ar HIV/AIDS atbalsts grupu izveidi un darbību AIDS PC NVO, dāvinājumi u.c.
UNAIDS Tēmas finansu avoti 1999.-2003.
grupa, LIC
4. Latvijas iedzīvotāju informēšana un izglītošana HIV infekcijas riska mazināšanai
4.1. Visu iedzīvotāju izglītošana HIV/AIDS/STS jomās 1999.-2003.
4.1.1. Iesaistīt masu medijus (TV, radio, prese) iedzīvotāju informēšanā un izglītošanā par AIDS PC8 LM, STSC, NVO valsts budžets
HIV / AIDS / STS aspektiem masu mediji, u.c.
LIC, VVC finansu avoti 1999.-2003.
4.1.2. Informēt un izglītot visus iedzīvotājus un/vai mērķa grupas par HIV izplatību seksuālās AIDS PC9 NVO, valsts budžets*
transmisijas ceļā; veikt droša seksa propogandu un veicināt prezervatīvu sociālā marketinga VVC UNAIDS Tēmas u.c.
un prezervatīvu automātu ieviešanas pasākumus grupa, ĀP finansu avoti 1999.-2003.
4.1.3. Veikt ikgadējas informatīvi-izglītojošas kampaņas Pasaules AIDS dienas ietvaros AIDS PC LIC, NVO, dāvinājumi u.c.
VVC UNAIDS finansu avoti 1999.-2003.
Tēmas grupa
4.1.4. Nodrošināt diennakts AIDS uzticības telefona darbību LIC valsts budžets 1999.-2003.
4.2. Jaunatnes izglītošana HIV/AIDS/STS jautājumos un seksuālās veselības veicināšana LM AIDS PC, ĀP,
IZM VVC
4.2.1. Izveidot un realizēt programmu skolu jaunatnes seksuālai un HIV / AIDS / STS izglītībai, LM, AIDS PC
iekļaujot to kā obligātu sastāvdaļu kopējā veselības mācības plūsmā10 IZM VVC valsts budžets 1999.-2003.
4.2.2. Izveidot un realizēt informatīvi izglītojošus pasākumus ārpusskolas jauniešiem, t.sk. AIDS PC NVO dāvinājumi u.c.
"ielu bērniem", kas savukārt varētu apmācīt un iesaistīt šādos pasākumos savus vienaudžus VVC UNAIDS finansu avoti 2000.-2003.
( peer education - angl.) Tēmas grupa
4.2.3. Izveidot reģionālos (Rīga, Zemgale, Kurzeme, Latgale, Vidzeme) informatīvi metodiskos IZM, LM NVO dāvinājumi u.c.
atbalsta centrus veselības veicināšanas un HIV/STS izglītības nodrošināšanai skolu un AIDS PC, finansu avoti 2000.-2003.
ārpusskolu jaunatnes vidū VVC
4.2.4. Izglītot jauniesaucamos un obligātā militārā dienesta kareivjus STS/HIV profilakses jautājumos AM STS centrs, Institūciju budžets
AIDS PC NC u.c. finansu avoti 1999.-2003.
5. Profesionālās izglītības programmu izstrādāšana IZM,LM
5.1. Izstrādāt un īstenot veselības veicināšanas pamatkursa programmas pedagoģisko LM IZM Institūciju
augstskolu pasniedzējiem un studentiem, kurās iekļauta ar HIV/AIDS/STS izplatības AIDS PC VVC, NC, budžets u.c.
ierobežošanu saistīti aspekti STS C, LIC finansu avoti 1999.-2003.
5.2. Izstrādāt un īstenot apmācību un treniņu programmas pilsētu un lauku rajonu skolotāju IZM VVC Institūciju
kvalifikācijas celšanai veselības mācības metodikas, HIV/AIDS/STS izglītības un ar to LM budžets u.c.
saistīto jautājumu jomās AIDS PC finansu avoti 1999.-2003.
5.3. Izstrādāt un īstenot programmas ārstu un vidējā medicīnas personāla pirms- un LM LU, RSU Institūciju
pēcdiploma apmācībai un kvalifikācijas celšanai HIV/AIDS biomedicīnisko un AIDS PC profesion. budžets u.c.
psihosociālo aspektu jomā asociāc. finansu avoti 1999.-2003.
5.4. Nodrošināt apmācību, kvalifikācijas celšanu un treniņu dažādu specialitāšu ārstiem un /vai LM, SVD ĀD LIC, Institūciju
citu specialitāšu profesionāļiem HIV pirms- un pēctesta konsultāciju metodiskos un AIDS PC ĀPA budžeti
psiholoģiskos aspektos, t.sk., darbam ar paaugstināta HIV inficēšanas riska mērķa grupām u.c.
(homoseksuāļi, INL, prostitūtas, cietumnieki) finansu avoti 1999.-2003.
5.5. Sagatavot un īstenot programmu sociālo darbinieku apmācībai un iesaistīšanai HIV/AIDS LM LIC, Institūciju
profilakses pasākumos un HIV inficēto personu, AIDS slimnieku, viņu ģimenes locekļu AIDS PC NC, budžeti u.c.
psihosociālās aprūpes nodrošināšanā SDAIe finansu avoti 2000.-2003.
6. Zinātniski praktisko pētījumu veikšana LZP , LM
6.1. Paaugstinātam inficēšanās riskam ar HIV pakļauto iedzīvotāju grupu epidemioloģisko noteiks LM projekti
pētījumu un psihosociālās izpētes veikšana, HIV infekcijas un asociēto riska faktoru konkursa LZP granti,
izplatības tendenču un izplatības mehānismu noteikšanai kārtībā starptautiski projekti 1999.-2003.
6.2. HIV molekulārās epidemioloģijas izpēte Latvijā noteiks LM projekti
konkursa LZP granti,
kārtībā starptautiski projekti 1999.-2003.
6.3. Latvijas iedzīvotāju aptauja par HIV / AIDS jautājumiem11 AIDS PC UNAIDS Tēmas projekti u.c.
grupa, NVO finansu avoti 2002.-2003.

* Stratēģijā lietoto saīsinājumu saraksts:

AIDS PC - AIDS profilakses centrs AM - Aizasrdzības ministrija ĀD - Ārstniecības departaments ĀIe - ārstniecības iestāde ĀP - ārstniecības persona ĀPA - ārstu profesionālās asociācijas DVVC - Darba un vides veselības centrs DzN - Dzemdību nams

ES - Eiropas Savienība ĢP un RV PAC - ģimenes plānošanas un reproduktīvās veselības,

perinatālās aprūpes centri HIV - cilvēka imūndeficīta vīruss

INL - intravenozo narkotiku lietotāji IVP - Ieslodzījuma vietu pārvalde

IZM - Izglītības un zinātnes ministrija

LIC - Latvijas infektoloģijas centrs

LM - Labklājības ministrija

LU - Latvijas universitāte

LZP - Latvijas zinātnes padome

MK - Ministru kabinets

NC - Narkoloģijas centrs

NVO - Nevalstiskās organizācijas

NVVC - Nacionālais vides veselības centrs

PVO - Pasaules Veselības Organizācija (WHO)

RSU - Rīgas Stradiņa universitāte

PA - profesionālās asociācijas

SDAIe - sociālo darbinieku apmācības iestādes

STS - seksuāli transmisīvās slimības

STSC - Seksuāli transmisīvo slimību centrs

SVD - Sabiedrības veselības departaments

UNAIDS - ANO AIDS programma

VADC - Valsts asinsdonoru centrs

VP/TP - Valsts policija / Tikumības policija

VVC - Veselības veicināšanas centrs

1 Valsts epidemioloģiskās uzraudzības tīkla laboratorijas

2 diagnostikai un medikamentiem

3 apakšprogrammas "AIDS izplatības ierobežošana" ietvaros

4 LR MK noteikumi nr. 427 "prostitūcijas ierobežošanas noteikumi"

5 Metadona iegāde, programmu infrastruktūru nodrošinājums

6 HIV testa diagnostikas daļai

7 Invaliditātes pabalsti

8 pasākumi, kas paredzēti apakšprogrammas "AIDS izplatības ierobežošana" ietvaros

9 pasākumi, kas paredzēti apakšprogrammas "AIDS izplatības ierobežošana" ietvaros

10 neatkarīgi no veselības mācības formālās organizācijas skolās

11 Datu salīdzināšanai ar 1997.gada Latvijas iedzīvotāju apraujas rezultātiem

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!