Izglītības un zinātnes ministre: Par Rīgas domes kraso viedokļu maiņu
Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe pauž neizpratni par diskusiju kultūru un kraso viedokļu maiņu, kādā Rīgas domes pārstāvji izvēlējušies risināt ikvienam rīdziniekam, īpaši – skolēniem un skolotājiem, svarīgus izglītības jautājumus. Skolēnu skaits kopumā valstīs samazinās, konkrēti Rīgā jaunajā mācību gadā tas saruks par apmēram 4000, tādēļ būtiski nodrošināt sabalansētu un racionālu skolu tīklu, pretējā gadījumā tiks pasliktināta situācija skolēniem un kvalitatīvi strādājošiem skolotājiem.
Ministrei ir neizprotama domes nelietišķā attieksme, lai gan tikai pirms dažām dienām – 10.jūlijā – viņas un galvaspilsētas mēra Nila Ušakova tikšanās noritēja lietišķā un konstruktīvā gaisotnē, demonstrējot kopīgu izpratni par nepieciešamību rast risinājumus izglītības jomā. Tie nodrošinātu atbilstošas izglītības ieguves iespējas jauniešiem un sekmētu pedagogiem tādu atalgojumu, kas netuvojas minimālajai algai. Tādēļ tikšanās laikā ministre rosināja veidot skolas par daudzfunkcionālām izglītības iestādēm, lai tajās varētu iegūt gan dažādu pakāpju formālo izglītību, gan pēc iespējas plaša spektra neformālās prasmes.
T.Koķe norāda, ka ikvienai pašvaldībai provizoriskie līdzekļi jeb valsts budžeta mērķdotācijas skolotāju algām bija zināmi jau 16.jūnijā, kad Saeima apstiprināja grozījums valsts budžetā, par ko iepriekš vienojās sociālie partneri un valdību veidojošo partiju pārstāvji. Neraugoties uz vairākkārtējiem ministres un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iebildumiem, gluži kā visas budžeta pozīcijas, arī mērķdotācijas pedagogu algām skāris samazinājums. Savukārt pagājušajā mācību gadā IZM un pašvaldības kopīgi veica jaunā skolotāju atalgojuma principa “nauda seko skolēnam” virtuālo modelēšanu, kā rezultāti pašvaldību rīcībā bija jau kopš šī gada pavasara.
Vienlaikus izglītības un zinātnes ministre pauž cerību, ka visas Latvijas pašvaldības kā skolu dibinātājas, tostarp, arī Rīga, atradīs veiksmīgākos veidus, lai lietišķi un konstruktīvi risinātu jautājumus, kas saistīti ar skolu tīkla sakārtošanu. Šo iemeslu dēļ IZM organizē reģionālās vizītes, lai sniegtu atbalstu un kopīgi ar jauno pašvaldību vadītājiem meklētu risinājumus izglītībā un skolu tīkla sakārtošanā gan strukturālo reformu un jaunā finansēšanas modeļa “nauda seko skolēnam”, gan finansiālās un demogrāfiskās situācijas, kā arī – administratīvi teritoriālās reformas kontekstā.
Agnese Korbe, izglītības un zinātnes ministres padomniece komunikācijas jautājumos