• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 29.07.1999., Nr. 242 https://www.vestnesis.lv/ta/id/19511

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem"

Vēl šajā numurā

29.07.1999., Nr. 242

PAR DOKUMENTU

Veids: likumprojekts

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"

Saeimas dok.nr.863; likumprojekts nr.288

Finansu ministrijas un Labklājības ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 1999.gada 27.jūlija sēdē akceptēts (prot.Nr.38, 3.§) un 28.jūlijā iesniegts Saeimas izskatīšanai

 

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 24.nr.; 1998, 13.nr.; 1999, 2., 6.nr.) šādus grozījumus:

1.6.pantā:

aizstāt pirmās daļas 7.punktā skaitli un vārdu "2 latus" ar skaitli un vārdu "10 latu";

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) iezīmētos (marķētos) naftas produktus, kas tiek aplikti ar nodokli kā kurināmais, akcīzes preču noliktavas turētājam aizliegts:

1) piegādāt citām personām, nevis šā panta otrajā daļā minētajām;

2) piegādāt citai akcīzes preču noliktavai;

3) izvest no Latvijas Republikas muitas teritorijas.";

uzskatīt līdzšinējo sesto daļu par septīto daļu.

2. 14.panta pirmajā daļā:

aizstāt 1.punktā skaitli "40" ar skaitli "50";

aizstāt 2.punktā skaitli "60" ar skaitli "50".

3. Pārejas noteikumos:

papildināt 1.punktu ar otro tikumu šādā redakcijā:

"Šā likuma 6.panta pirmās daļas 7.punktā noteiktā likme stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.";

papildināt 2.punktu ar 7.apakšpunktu šādā redakcijā:

"7) degvieleļļai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem par 1000 kilogramiem:

a) līdz 1999.gada 31.decembrim — 2 lati,

b) ar 2000.gada 1.janvāri — 4 lati,

c) ar 2001.gada 1.janvāri — 6 lati,

d) ar 2002.gada 1.janvāri — 8 lati."

4. Papildināt pielikuma 1.punktu ar tekstu šādā redakcijā:

"270710 - benzols

270720 - toluols

270730 - ksilols

--- neattīrītas eļļas:

270799110 --- neattīrītas vieglās eļļas, no kuru tilpuma 90% vai vairāk

pārtvaicējami līdz 200°C temperatūrā

270799190 --- pārējās

290919000 -- pārējie".

Par likumprojektu "Grozījumi likumā

"Par akcīzes nodokli naftas produktiem""

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs ?

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem"" izstrādāts, lai papildinātu likumu "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" un sakārtotu jautājumu par degvieleļļas (mazuta) aplikšanu ar akcīzes nodokli atbilstoši Eiropas Savienības prasībām, lai pildītu deklarāciju par Ministru kabineta darbu, kā arī lai precizētu esošo likumu.

Ar mazuta aplikšanu ar akcīzes nodokli tiek risināts arī ekoloģiskais jautājums, tādā veidā akcīzes nodoklis pilda dabas resursu nodokļa uzdevumus. Mazuts ir uzskatāms par videi kaitīgāku produktu salīdzinājumā ar citiem kurināmā veidiem. Turklāt mazuts nelabvēlīgi ietekmē (bojā) arī krāsnis u.c. iekārtas, kā rezultātā minēto krāšņu ekspluatācija (remonts, attīrīšana) sadārdzinās.

Daudzās valstīs, lai ierobežotu mazuta patēriņu, papildus akcīzes nodoklim mazutam tiek piemērots arī ekoloģiskais nodoklis. Lai atrisinātu šo jautājumu un arī, ievērojot Eiropas Savienības prasības, pagaidām varētu piemērot mazutam tikai akcīzes nodokli.

Nav pareizs uzskats, ka visiem kurināmā veidiem arī, piemēram, dabasgāzei ir jābūt vienādi apliktiem ar nodokļiem. Kā jau iepriekš minēts, mazuta kaitīguma dēļ bieži vien nodokļa lielums tiek diferencēts, apliekot mazutu ar lielāku nodokļu slogu.

Likumprojekta astotais pants paredz papildināt ar akcīzes nodokli apliekamo produktu sarakstu, kurus lieto kā piedevas pie degvielas. Šīs piedevas tiek ievestas Latvijā bez akcīzes nodokļa un degvielai tās pievieno pēc degvielas atmuitošanas attiecīgi samazinot faktiski maksājamo akcīzes nodokli.

2. Kā likums var ietekmēt tautsaimniecības attīstību?

Ierobežojot mazuta patēriņu, siltuma ražotāji tiek stimulēti pāriet uz videi draudzīgākiem alternatīviem kurināmā veidiem.

Tā kā par alternatīvu kurināmo varētu izmantot arī vietējos kurināmā veidus, tas palielinātu vietējā kurināmā ieguves un piegādātāju uzņēmumu konkurētspēju. Minētais sekmētu to, ka nauda neaizplūstu prom no valsts tikai par importa mazutu, bet tieši otrādi, nodrošinātu neatkarību no ārējiem apstākļiem un sekmētu alternatīva vietējā kurināmā izmantošanu, kas savukārt dotu iespējas vietējā kurināmā ieguves un ražošanas uzņēmumu darbības attīstībai, nodrošinot darba vietas un ienākumus valstij.

Līdz šim akcīzes nodokļa politika tika virzīta uz skaidru nākotnes iezīmēšanu. Noteiktais akcīzes nodoklis mazutam ļauj uzņēmumiem apzināties un plānot savu turpmāko darbību (turpmākās izmaksas).

3. Kā likums var ietekmēt valsts budžetu?

Apliekot mazutu ar akcīzes nodokli, bet daļu no tā atmaksājot, turklāt tikai tiem, kam tas pienāksies, valsts budžeta ieņēmumi 2000.gadā varētu būt ap 2 milj.latu.

4. Kā likums var ietekmēt spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Likumprojekts neietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu un nerada nepieciešamību izdarīt grozījumus citos normatīvajos aktos.

5. Kāda ir likuma atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?

Eiropas Savienības direktīva 92/81/EEC nosaka naftas produktu struktūru, kurus apliek ar akcīzes nodokli. Minētā direktīva nosaka, ka ar akcīzes nodokli apliek arī mazutu. Eiropas Savienības direktīva 92/82/EEC nosaka minimālās akcīzes nodokļa likmes, kuras konkrētajā valstī nedrīkst būt mazākas.

Latvijai nepieciešams noteikt akcīzes nodokli mazutam, un noteikt tādu nodokļa likmi, kas nav mazāka par minētajā direktīvā noteikto.

6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likumprojektā paredzētā akcīzes nodokļa iekasēšana tiks īstenota esošās akcīzes nodokļa administrēšanas ietvaros un neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Akcīzes nodokli atmaksās Ministru kabineta noteikatajā kārtībā, kas arī noteiks, kā praksē tas tiks veikts.

Nodokļa maksātāja tiesības reglamentē likums "Par nodokļiem un nodevām", kā arī likums "Par akcīzes nodokli naftas produktiem".

Finansu ministrs E.Krastiņš

 

 

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!