Ministru kabineta noteikumi Nr.837
Rīgā 2009.gada 28.jūlijā (prot. Nr.50 63.§)
Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
Izdoti saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4.panta 3.1punktu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek aprēķināta un sadalīta valsts budžeta mērķdotācija (turpmāk – mērķdotācija) pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
2. Mērķdotāciju aprēķina un sadala, ievērojot šādu kārtību:
2.1. mērķdotāciju aprēķina uz katru izglītojamo (turpmāk – skolēnu) un atbilstoši skolēnu skaitam pašvaldību izglītības iestādēs sadala novadu un republikas pilsētas pašvaldībām;
2.2. valsts un pašvaldību institūcijas mērķdotācijas sadalē nodrošina atklātību un sabiedrības līdzdalību;
2.3. pašvaldības sniedz pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu (pielikums) atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
3. Mērķdotāciju pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai aprēķina, ievērojot šādus rādītājus:
3.1. skolēnu skaits izglītības pakāpē;
3.2. izglītības iestādē īstenotās programmas.
4. Informāciju par skolēnu skaitu attiecīgā gada 1.septembrī vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādēs (pa klasēm un izglītības programmām) novadu un republikas pilsētu pašvaldības iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – ministrija) līdz attiecīgā gada 5.septembrim.
5. Atbilstoši šo noteikumu 4.punktā minētajai novadu un republikas pilsētu pašvaldību sniegtajai informācijai ministrija aprēķina normēto skolēnu skaitu, piemērojot šādus koeficientus:
5.1. 1.–4.klases skolēnu skaitam – koeficientu 0,75;
5.2. 5.–9.klases skolēnu skaitam – koeficientu 1;
5.3. 10.–12.klases skolēnu skaitam – koeficientu 1,25;
5.4. skolēnu skaitam ilgstoši slimojošajiem skolēniem paredzētajās vispārējās pamatizglītības programmās – koeficientu 0,81;
5.5. skolēnu skaitam, ja izglītības programma tiek īstenota vakarskolā,– koeficientu 0,82.
6. Normētā skolēnu skaita aprēķināšanai atbilstoši attiecīgajam gadam apstiprinātā finansējuma ietvaros piemēro šādus koeficientus:
6.1. ja izglītības iestāde īsteno speciālās izglītības programmu speciālajās klasēs (vai integrējot skolēnus ar speciālām vajadzībām) vai pedagoģiskās korekcijas programmu, skolēnu skaitam piemēro koeficientu 1,47;
6.2. ja izglītības iestāde īsteno izglītības programmu ar padziļinātu mācību priekšmetu apguvi, skolēnu skaitam piemēro koeficientu 1,31.
7. Ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai, ievērojot normētā skolēnu skaita attiecību pret vienu pedagoga mēneša darba algas likmi.
8. Ministrija izveido komisiju mērķdotācijas sadales uzraudzībai (turpmāk – komisija). Komisijā iekļauj piecus ministrijas pārstāvjus, vienu Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvi un vienu Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas pārstāvi. Komisijas priekšsēdētājs ir ministrijas pārstāvis. Komisijas loceklis savu pienākumu pildīšanu nevar uzticēt citai personai. Komisijas sēdēs var uzaicināt piedalīties ekspertus ar padomdevēja tiesībām.
9. Komisija akceptē mērķdotācijas sadales projektu novadu un republikas pilsētu pašvaldībām vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai. Ministrija komisijas akceptēto valsts budžeta mērķdotāciju sadales projektu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.
10. Novadu un republikas pilsētu pašvaldības izstrādā un apstiprina mērķdotācijas sadales kārtību un atbilstoši šai kārtībai sadala mērķdotāciju izglītības iestādēm.
11. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina pedagogu darba samaksas aprēķinu piešķirtā finansējuma ietvaros atbilstoši pedagogu tarifikācijai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
12. Iestādes vadītāja, viņa vietnieku un atbalsta personāla (bibliotekārs, logopēds, psihologs, speciālais pedagogs) darba samaksas finansēšanai pašvaldība izlieto ne vairāk kā 15 procentu no saņemtās mērķdotācijas.
13. Mērķdotācijas apmēru novada (republikas pilsētu) pašvaldību internātskolu, speciālo internātskolu, sanatorijas tipa internātskolu un speciālo pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai kārtējam budžeta gadam aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta noteikto speciālās izglītības iestāžu, vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) un internātskolu finansēšanas kārtību.
14. Valsts budžeta dotācijas apmēru no vispārējiem ieņēmumiem valsts speciālo internātskolu, sanatorijas tipa internātskolu un valsts internātskolu pedagogu darba samaksai kārtējam budžeta gadam aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta noteikto speciālās izglītības iestāžu, vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) un internātskolu finansēšanas kārtību.
15. Ja skolēns pašvaldības internātskolas, speciālās skolas (internātskolas), sanatorijas tipa internātskolas vai speciālās pirmsskolas izglītības iestādē tiek uzņemts pēc attiecīgā gada 1.septembra, tā pašvaldība, no kuras izglītības iestādes skolēns ir uzņemts, pārskaita attiecīgās izglītības iestādes kontā mērķdotāciju tādā apmērā, kas paredzēta šim skolēnam.
16. Pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu kārtējā gadā (pielikums) pašvaldību izglītības iestādes sagatavo un iesniedz ministrijā līdz nākamā gada 15.februārim.
17. Noteikumi piemērojami valsts budžetā un pašvaldību budžetos attiecīgajam gadam apstiprinātā finansējuma ietvaros.
18. 2009./2010.mācību gadam normētā skolēnu skaita attiecība pret vienu pedagoga mēneša darba algas likmi ir 8 : 1 novados un 10,2 : 1 republikas pilsētās. Par normētā skolēna skaita attiecību pret vienu pedagoga mēneša darba algas likmi nākamajos mācību gados lemj Ministru kabinets.
19. Noteikumi stājas spēkā 2009.gada 1.septembrī.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
Pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 28.jūlija noteikumiem Nr.837
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe