Eiropas Komisija: Par jaunās automobiļu drošības sistēmas ieviešanu
21.augustā Eiropas Komisija pēdējo reizi aicināja ES dalībvalstis pasteigties ar jaunās automobiļu sakaru tehnoloģijas “eCall” brīvprātīgu ieviešanu. Jaunā sistēma var izglābt 2500 dzīvības gadā. Ja automobilis cieš nopietnā satiksmes negadījumā, “eCall” automātiski zvana 112 (uz Eiropas vienoto ārkārtas tālruni) un tuvākajam ārkārtas dienestam pārraida informāciju par automobiļa atrašanās vietu. Saziņa var uz pusi saīsināt reaģēšanas laiku, samazināt traumu smagumu un izglābt dzīvības tiem, kas nezina vai nespēj pateikt, kur atrodas.
Patlaban valsts iestādes, automobiļu ražotāji un mobilo tīklu operatori var brīvprātīgi ieviest “eCall”. Jaunā sistēma nevienā ES valstī pagaidām nedarbojas, un Latvija tajā pašlaik nav gatava piedalīties izmaksu dēļ. Komisija 21.augustā pieņemtajā politikas dokumentā brīdina: ja līdz 2009.gada beigām “eCall” ieviešanā netiks panākta manāma virzība uz priekšu, Komisija var ierosināt regulatīvus pasākumus dzīvības glābšanas tehnoloģijas izplatīšanai Eiropā. 2008.gadā vairāk nekā 1,2 miljonos negadījumu uz Eiropas ceļiem gāja bojā 39 000 cilvēku, bet ievainoto skaits pārsniedza 1,7 miljonus.
“Uz Eiropas ceļiem joprojām dzīvības zaudē nepieļaujami daudz upuru. Katru nedēļu nākas uzzināt par satiksmes negadījumiem, kur “eCall” būtu noderējis. Dalībvalstīm un autoražotājiem pienācis laiks pāriet no vārdiem pie darbiem,” teica Viviana Redinga, ES komisāre, kas atbild par informācijas sabiedrību un plašsaziņas līdzekļiem. “ES līmenī mēs savu darbu esam izdarījuši, par ko īpašs paldies Eiropas Parlamenta pastāvīgajam atbalstam. “eCall” ieviešanai vajadzīgie pamatstandarti ir izstrādāti. Nedrīkst likt eiropiešiem tik ilgi gaidīt dzīvības glābšanas sistēmu valstu bezdarbības dēļ. Pirmajiem “eCall” automobiļiem uz mūsu ceļiem jābūt jau nākamgad. Ja ieviešana kavēsies, Komisija ir gatava nākt klajā ar skaidriem noteikumiem, kas uzliks valdībām, nozares pārstāvjiem un ārkārtas dienestiem saistošu pienākumu rīkoties.”
Komisija 21.augustā iepazīstināja ar politikas dokumentu – stratēģiju, kas paredz ieviest pieejamu automobiļu ārkārtas zvanu sistēmu visos jaunos automobiļos Eiropā līdz 2014.gadam, sākot no nākamā gada. Ja pasažieri nespēj sazināties, “eCall” to dara automātiski, tādējādi ļaujot izglābt līdz 2500 eiropiešu gadā (ar nosacījumu, ka jaunā sistēma ir pilnībā ieviesta) un samazināt traumu smagumu par 10 līdz 15%. Komisijas ierosinātie pasākumi panāktu “eCall” darbību visās ES valstīs, visu marku un valstu automobiļos.
Lai “eCall” varētu ieviest, cieši jāsadarbojas automobiļu un telekomunikāciju nozarei un ES valstu pārvaldes iestādēm, nodrošinot ārkārtas dienestu spēju pieņemt un apstrādāt “eCall” zvanus.
Lai gan tehnoloģija ir izstrādāta un nozares pārstāvji ir vienojušies par kopīgiem ES standartiem, sešas valstis – Apvienotā Karaliste, Dānija, Francija, Īrija, Latvija un Malta – nav gatavas piedalīties ar izmaksām saistītu apsvērumu dēļ.
Tālruņu tīklu un ārkārtas dienestu sagatavošanu “eCall” ieviešanai Eiropā pilnībā atbalsta Eiropas Parlaments un 15 ES dalībvalstis, kas parakstījušas “eCall” saprašanās memorandu (Austrija, Čehija, Igaunija, Grieķija, Itālija, Kipra, Lietuva, Nīderlande, Portugāle, Slovākija, Slovēnija, Somija, Spānija, Vācija un Zviedrija), un trīs Eiropas valstis ārpus ES (Īslande, Norvēģija un Šveice). Vēl sešas valstis (Beļģija, Bulgārija, Luksemburga, Polija, Rumānija un Ungārija) atbalsta “eCall” un plāno parakstīt vienošanos bez liekas vilcināšanās.
Pirms “eCall” sāk darboties visā ES, valstīm jāvienojas par kopīgiem standartiem un vadlīnijām saskaņotai sistēmas ieviešanai, kā arī praktiski jāizmēģina sistēmas darbība (dažās ES valstīs notiek izmēģinājumi, tostarp Somijā, Čehijā, Vācijā, Austrijā, Itālijā, Nīderlandē). Komisija, izmantojot Konkurences un jauninājumu pamatprogrammu, var finansiāli atbalstīt šādus izmēģinājumus un informācijas kampaņas par jaunās tehnoloģijas funkcijām.
Negadījumi uz autoceļiem ES ekonomikai izmaksā vairāk nekā 160 miljardus eiro gadā. Ja visus automobiļus ES aprīko ar “eCall” sistēmu, var ietaupīt līdz 26 miljardiem eiro gadā, bet pašas sistēmas izmaksas nepārsniedz 100 eiro vienam automobilim. Ieguvēji no jaunās tehnoloģijas būs ne vien patērētāji, bet arī uzņēmumi, jo tā ļaus autoražotājiem un telekomunikāciju nozarei piedāvāt jaunas modernas lietotnes un pakalpojumus, par pamatu izmantojot visos transportlīdzekļos uzstādītu “eCall” un satelītnavigācijas tehnoloģiju.
Vispārīga informācija
Sākotnēji Komisija aicināja brīvprātīgi ieviest “eCall” visā Eiropā līdz 2009.gadam, taču jaunā sistēma aizkavējās, jo dažas ES valstis to neatbalstīja.
Komisija atbalsta “eCall” attīstību, finansējot pētniecības projektus, kuros pārliecinās par tehnoloģijas darboties spēju pāri robežām (E-MERGE and GST-Rescue), un sadarbību ar iniciatīvu “eSafety”. “eCall” ir viena no prioritātēm viedo automobiļu iniciatīvā un automatizēto transporta sistēmu rīcības plānā, kas sekmē informācijas un sakaru tehnoloģiju (IST) izmantošanu, lai autotransports kļūtu viedāks, drošāks un tīrāks.
Pēdējos divos gados ES ir ieguldījusi apmēram 160 miljonus eiro pētījumos par IST transporta nozarē, tostarp drošības sistēmām, intelektiskām transportlīdzekļu sistēmām un mobilitātes pakalpojumiem.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa