Frakciju viedokļi pēc 2009. gada 3. septembra sēdes
Frakciju viedokļi — Saeimas Kancelejas stenogrammu nodaļas redakcijā
J.Dobelis
(TB/LNNK frakcija):
Diemžēl šajā ne sevišķi vieglajā laika posmā atrodas politikāņi, kas grib to izmantot savā labā, iesniedzot īpašus priekšlikumus it kā par bezdarbniekiem, it kā rūpējoties par cilvēkiem, bet faktiski tas izskatās pēc vēlmes kacināt cilvēkus, nostādot vienu tautību pret otru, izskatās pēc cenšanās izraisīt etniska rakstura pretrunas. Runā it kā par mazākumtautību problēmām, bet, ja ieskatās pašā dokumentā, tad skaidri redzams, ka runa ir tikai par krieviem un par krievu valodu. Un ļoti smieklīgs izskatās priekšlikums par bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu īstenošanu pasākumos iesaistīto personu dzimtajā valodā. Interesanti gan, cik tad tās dzimtās valodas varētu saskaitīt Latvijā? Nu, liekas, kādas 80 vai 90. Tas, protams, ir tikai lieks pierādījums tam, kāda liekulība tur valda.
Vēl liekulīgāks ir kaut kāds īpaši izplatīts dokuments Saeimā, kurš it kā atbalsta šo iesniegto likumprojektu. Un tie paraksti paši par sevi kaut ko nozīmē. Un, ja apskatās, kādas organizācijas šo dokumentu ir iesniegušas, tad tur bez krieviem grūti kādu citu ir ieraudzīt. Vissmieklīgākais ir viens tāds Hmeļevskis, kas it kā ir centies pārstāvēt Francijas pretestības kustību, bet nav pratis uzrakstīt pat salasāmi un pareizi šīs kustības nosaukumu, parakstoties, protams, savā dzimtajā valodā.
Līdz ar to jāsaka tā: acīmredzot ir jābūt gataviem līdzīga rakstura rīcībām, kuras īpaši izmantos šos apstākļus, kādi ir Latvijā, un mēģinās tos izmantot savā labā, tracinot un kaitinot cilvēkus, rīdot vienu tautību pret otru.
Līdz ar to jāsaka skaidri un gaiši: laikam jau līdz nākamās Saeimas vēlēšanām aiz jebkurām mazākumtautību aizstāvju maskām slēpsies skaidri izteikts politikānisms, kas reizēm varētu robežoties arī ar ultrašovinismu.
V.Agešins
(frakcija “Saskaņas Centrs”):
Šodien es vēlos paust frakcijas “Saskaņas Centrs” viedokli par iespējamo nekustamā īpašuma nodokļa ieviešanu.
“Saskaņas Centra” frakcijas deputāti uzskata, ka šobrīd nav pieļaujams ieviest jaunus nodokļus, un neatbalstīs nevienu no šobrīd apspriestajiem nekustamā īpašuma nodokļa apliecināšanas variantiem. Nodokļu sistēmas pamats ir godīgas attiecības starp valsti un nodokļu maksātājiem. Un nodoklis nav nodokļu maksātāju labdarība. Nodokļu maksātājs ir tiesīgs rēķināties ar to, ka valsts atgriezīs viņam naudu, kas samaksāta nodokļos, sniedzot konkrētus pakalpojumus. Piemēram, ja autovadītājs maksā ceļa nodokli, viņš ir tiesīgs rēķināties ar to, ka valsts iztērēs viņa līdzekļus ceļu remontam.
Bet kādus ieguvumus no jaunā nekustamā īpašuma nodokļa saņems nodokļu maksātāji – tipveida dzīvokļa īpašnieki visā valstī? Ir taču skaidri saprotams, ka nauda tiks iztērēta budžeta caurumu lāpīšanai, nevis tiks investēta, piemēram, tā paša dzīvokļu fonda uzturēšanai normālā stāvoklī.
Atzīmēšu, ka jau 90.gados vairāki valsts iedzīvotāji privatizēja dzīvokļus tipveida mājās, kuru tehniskais stāvoklis jau tad nebija ideāls. Pēc privatizācijas finansiālie izdevumi, kas saistīti ar dzīvojamās daudzstāvu mājas uzturēšanu kārtībā, pilnībā gūlās uz dzīvokļu īpašnieku pleciem. Un tagad šie cilvēki būs spiesti maksāt vēl papildus arī nekustamā īpašuma nodokli.
Mēs uzskatām, ka tas ir īsts rekets no valsts puses, turklāt apzināts rekets, jo bez mājokļa nevar iztikt neviens cilvēks, un tāpēc ienākumi valsts budžetā būs garantēti. Varas partijas jau tāpat nedod Latvijas iedzīvotājiem nekādas pozitīvas cerības, atņem cilvēkiem darbu un ienākumus, bet tagad vēl arī taisās izdzīt viņus uz ielas.
Politiskā apvienība “Saskaņas Centrs” iestājas pret šo cinismu un pieliks visus spēkus, lai šāds likums Saeimā netiktu pieņemts.
V.Muižniece
(Tautas partijas frakcija):
Jāsaka, ka šodien apspriežamie likumprojekti, kas bija Saeimas darba kārtībā, neradīja īpašas problēmas, taču izveidojās pilnīgi negaidīta situācija balsojumā par ļoti vienkāršu lietu – par Tautas partijas frakcijas pārstāvja maiņu Saeimas Prezidijā. Šis jautājums, kā arī jums ir labi zināms, tika pieteikts jau 10.augustā, kad Tautas partija ievēlēja Vinetu Muižnieci par frakcijas vadītāju, un neradās problēma ar to, ka šī vieta patiešām, kā koalīcija to lēmusi, ir paredzēta Tautas partijas frakcijas pārstāvim.
Pašreizējā situācija parāda, ka acīmredzot šis vienkāršais jautājums ir pārvērties par politiskām cīņām pašā koalīcijā, un tas, manuprāt, liecina par ārkārtīgu vājumu. Un man ir lielas bažas, ļoti lielas bažas, par to, vai koalīcija spēj pieņemt smagus lēmumus – tādus lēmumus, kādi mums būs nepieciešami saistībā ar budžeta veidošanu, tādus lēmumus, kādi mums būs jāpieņem jau pavisam drīz, šajā rudenī. Es ceru, ka Ministru prezidents šim jautājumam pievērsīs īpašu izmanību.
Vēlos arī teikt, ka Tautas partija jau vakar informēja par savu pozīciju nodokļu sloga jautājumā un ka Tautas partija neatbalstīs nodokļu sloga palielināšanu iedzīvotājiem.
Valdes un frakcijas kopsēdē mēs pieņēmām mūsu pamatnostādni, ka ekonomiskās lejupslīdes laikā nepārdomāta nodokļu palielināšana turpmāk nav pieļaujama. Mūsu līdzšinējā pieredze skaidri apliecina, ka nodokļu palielināšana nedod gaidītos fiskālos rezultātus, bet atstāj negatīvu iespaidu uz tautsaimniecību. Spilgts piemērs tam ir pievienotās vērtības nodokļa palielināšana.
Mēģinājumi uz tautsaimniecības ilgtermiņa attīstības rēķina lāpīt šodienas budžeta problēmas diemžēl dod uzņēmējiem un sabiedrībai nomācošus signālus un liecina par to, ka vēl nav meklēti visi ceļi, kā jautājumus risināt.
Mūsuprāt, galvenā iespēja budžeta stabilizācijai ir atrodama būtiskos valsts pārvaldes sistēmas pārkārtojumos, kas balstītos uz decentralizāciju, kompaktu pārvaldes modeli un pakalpojumu tuvināšanu katram Latvijas iedzīvotājam.
Šie principi ir atspoguļoti arī mūsu ministra Edgara Zalāna priekšlikumos, kas iesniegti gan Valsts prezidentam, gan Ministru prezidentam, gan sociālajiem partneriem, un par šiem jautājumiem vakar Zalāna kungam bija saruna ar Valsts prezidentu. Pēc šīs sarunas Valsts prezidents arī ir sasaucis Ministru kabineta ārkārtas sēdi.
Pašreizējie notikumi saistībā ar budžeta veidošanu liecina, ka procesi notiek vai nu pašplūsmā, vai arī notiek tāda nepieņemama atgriešanās pie jūnijā piedzīvotā scenārija, kad notiek tikai lineāri samazinājumi, un tad ir atsauce uz pēdējo brīdi. Varu apgalvot, ka Tautas partija nepiekritīs nekādiem tālākiem vienas nakts balsojumiem.
S.Bendrāte
(frakcija “Jaunais laiks”):
Es tomēr neuzskatu, ka skats uz dzīvi ir tik ļoti tumšs, un tāpēc es jums gribu pastāstīt to, kas, manuprāt, mūsu šīsdienas sēdē bija tas pozitīvais.
Vispirms es gribu pieminēt grozījumus likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”. Tātad mēs atkal šajā likumā paredzam nodokļa atlaides ziedotājiem, jo mums šķiet, ka ir ļoti svarīgi, lai sabiedriskās organizācijas spētu pastāvēt arī šajā finansiāli grūtajā laikā. Un mēs uzskatām, ka tieši nevalstiskās organizācijas ir tās, kuras jāstiprina, jo tās nodrošina visciešāko saikni ar sabiedrību.
Tāpat es vēlos jums uzsvērt, ka tika pieņemti grozījumi likumā “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam”. Šim mūsu, Sociālo un darba lietu komisijas, sagatavotajam likumprojektam tika piešķirta steidzamība, un tātad galīgo lasījumu mēs skatīsim 10.septembrī, lai šie likuma grozījumi spēkā stātos jau 1.oktobrī. Un tas paredz labot šo kļūdu, kas, steidzami pieņemot un parakstot dokumentus, ir radusies.
Tātad šis likumprojekts paredz nodrošināt vienlīdzīgu attieksmi pret personām, kuras ir invalīdi uz mūžu un saņem vecuma vai invaliditātes pensiju, nosakot, ka no 2009.gada 1.oktobra likumā noteiktais pensijas apmēra samazinājums par 10 procentiem, bet strādājošajiem – par 70 procentiem netiek attiecināts uz personām, kuras saņem vecuma pensiju un ir invalīdi uz mūžu. Es domāju, ka tas daudzus no jums iepriecinās, un tas ir tikai taisnīgi. Ir jāmāk atzīt kļūdas, un ir jāmāk tās arī labot.
Un vēl otrs šajā sakarā. Es gribu
pateikt, ka šobrīd mēs esam… ka vakardien Sociālo un darba lietu
komisijā mēs debatējām par vēl vienu citu ļoti jutīgu jautājumu,
tas ir, par atlaidēm invalīdiem braukšanai sabiedriskajā
transportā, jo notiek spekulācijas ar atlaižu atņemšanu
invalīdiem braukšanai sabiedriskajā transportā. Un tātad mēs
zinām un arī jūs zināt, ka ir Satiksmes ministrijas sagatavoti
noteikumi, kas ir akceptēti, bet tie nav spēkā un droši vien arī
nestāsies spēkā, jo šo iespēju – šo brīvo braukšanu
invalīdiem sabiedriskajā transportā – paredz likums. Mēs
esam to rūpīgi analizējuši, skatījuši un sekosim tam arī līdzi.
Un tāpēc, ja jums tiešām šoferi prasa
naudu, – un daži ir iemanījušies to darīt jau pirms
1.septembra –, tad par to ziņojiet gan Satiksmes ministrijas
dienestiem, gan policijai un varat dot šo informāciju, lai jums
būtu mierīgāka sirds, arī mums, Saeimai.
Un es vēlos vēl piebilst, ka šis, protams, ir grūts laiks, bet šis ir īstais laiks, kad var mainīt nodokļu sistēmu, un mēs jau dzirdam šīs diskusijas par nekustamā īpašuma nodokli, tomēr mēs šajā laikā meklējam tieši šos sociāli vistaisnīgākos variantus, jo treknajos gados mēs nevarējām panākt itin neko sociālā taisnīguma ziņā. Mēs uzskatām, ka par to ir jādebatē un jāmeklē šie risinājumi, un mēs tos noteikti atradīsim.
Taču ļoti svarīga un liela nozīme ir arī tā sauktajiem spekulatīvās darbības nodokļiem, kurus mēs tagad īpaši akcentējam un kurus nu nekādā veidā nevarēja iepriekšējos gados aktivizēt un vispār ieviest. Tātad tas ir kapitāla pieauguma nodoklis, un tas ir nodoklis dividendēm, kas gūtas no lielajiem depozītiem, es uzsveru – no lielajiem depozītiem! Protams, ir arī skaidrs, ka mums ar laiku nāksies atgriezties atkal pie diskusijas par īpašuma un ienākumu sākumdeklarēšanu.
Un tad es visbeidzot vēlos pateikt savas frakcijas “Jaunais laiks” vārdā un savu kolēģu vārdā tiešām paldies tiem, kas paļaujas uz mums un tic mums. Nav viegli nest šālaika smagumu, kas spiež mums kā premjera partijai pieņemt tiešām ļoti nepopulārus lēmumus. Ir būtiski brīži, kad patiesi jārīkojas ātri, kad jāpārvar ierēdņu mazspēja un koalīcijas domstarpības, un tad lēmumu pieņemšana un pats rezultāts varbūt arī neizvēršas izcili precīzs un no visām pusēm un niansēm izsvērts. Turklāt strādāt šādos ekonomiskās krīzes apstākļos mums nevienam nav pieredzes. Mēs tiešām darām, cik spējam un protam ar tiem spēkiem, kas ir mūsu rīcībā, un savas kļūdas mēs cenšamies labot.
A.Seile
(partijas “Pilsoniskā Savienība” frakcija):
Rudens ir ražas laiks. Daba Latvijā nav skopa, un zemnieki novāc labību, dārzos ienākas augļi, gājputni gatavojas aizceļošanai. Un arī Latvijas politikā klāt ir ražas laiks. Ko esam sējuši, to pļausim, un, nākamā gada valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu daļu veidojot, mēs to redzēsim. Taču visiem gribētos, lai Latvijā darba devēji un darba ņēmēji nepulcētos aizlidošanai uz ekonomiski siltākajām zemēm, kurās lielākas ir arī sociālās garantijas.
Bet politiķu galvenais uzdevums ir radīt pēc iespējas labākus apstākļus mūsu valsts iedzīvotājiem pat šajā situācijā, kad nodokļu prognozes nepiepildās, bet nauda ir jāatrod gan izglītībai, gan veselības aizsardzībai, gan valsts aizsardzībai, gan sociālajam nodrošinājumam un citām neatliekamām vajadzībām. Un tas nav nekāds vieglais uzdevums.
Šodien, Saeimas 3.septembra sēdē, izskatāmie jautājumi it kā ļoti kardinālas izmaiņas valsts dzīvē nerisina, bet galvenais uzdevums ir to likumu gatavošana, kas ir saistīti ar valsts budžeta paketi, kura drīz tiks skatīta Saeimā. Tāpēc gribu runāt par dažiem no tiem.
Finanšu ministrija ir sagatavojusi ministriju funkciju analīzi, ar kuru šodien tiks iepazīstināti koalīcijas partiju ministri, deputāti, partiju vadītāji, lai atrastu iespējas samazināt izdevumus valsts pārvaldē. Partija “Pilsoniskā Savienība” atbalsta administratīvo izdevumu samazināšanu, un ir jāatzīst, ka līdz šim šī iespēja pilnībā vēl nav tikusi izmantota. Tomēr jebkurš darbinieku samazinājums valsts un pašvaldību struktūrās var palielināt bezdarbnieku skaitu un valsts sociālajā budžetā var radīt paprāvu izdevumu daļu, ja ātri netiks rasti konkrēti risinājumi mazās un vidējās uzņēmējdarbības atbalstam.
Un tāpēc “Pilsoniskā Savienība” neatbalsta to nodokļu palielināšanu, kas uzliek papildu slogu vēl strādājošiem uzņēmumiem, kā, piemēram, PVN likmes palielināšanu, un joprojām stingri pastāv uz šīs likmes samazināšanu vairākās tautsaimniecības nozarēs.
“Pilsoniskā Savienība” ir sagatavojusi virkni priekšlikumu valdības gatavotajiem likuma grozījumiem par mājokļa aplikšanu ar nekustamā īpašuma nodokli, lai nepieļautu nodokļu sloga palielināšanu īpašnieku pašu apdzīvotajiem dzīvokļiem un ēkām ar zemu kadastrālo vērtību. Tā, piemēram, mūsu ierosinājumā pašu īpašnieku apdzīvotie dzīvokļi, divistabu dzīvokļi, kas ir blokmājās ar zemu kadastrālo vērtību, varētu maksāt tikai 10 latus gadā. Vienu latu mēnesī, es domāju, jebkurš dzīvokļa īpašnieks var nomaksāt, lai atbalstītu valsts budžetu.
Šodien Saeimā tika ierosināti grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”, kas paredzēja palielināt nodokļa atlaides par sabiedriskā labuma organizācijām ziedoto naudu. “Pilsoniskās Savienības” deputāti balsoja pret šo ierosinājumu, jo uzskata, ka rūpīgāk ir jāizvērtē šo sabiedrisko organizāciju līdzšinējā darbība un līdzekļu izlietošana, lai tiesības saņemt nodokļa atlaides tik tiešām būtu tām sabiedrībām, kas nes sabiedrībai patiešām īstu labumu. Bet šajā sarakstā, kurš ir apmēram 1500 vienību liels, ir arī tādas biedrības kā, piemēram, Laulāto tikšanās biedrība, Latvijas Parlamentāro debašu biedrība, un par to, vai tām visām šajā krīzes laikā ir vajadzīgas papildu nodokļa atlaides, mēs varam tikai domāt.
Sabiedrībā ir bažas, ka te varētu tikt iestrādāta arī partiju kases papildināšanas jauna sistēma. “Pilsoniskā Savienība” aicina valdību veidojošās koalīcijas partijas un frakcijas uz patiesu sadarbību budžeta veidošanas procesā, aicina vairāk domāt par ekonomiskās un sociālās vides uzlabošanu, nevis tikai un vienīgi par savas partijas tēla veidošanu.
V.Buzajevs
(PCTVL frakcija):
Šodien Saeima ir skatījusi trīs likumprojektus, kas skar diskriminācijas novēršanu. Pirmo es minēšu likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam””. Bēdīgi slavens likumprojekts, kurš paredz atņemt 10 procentus no pensijas nestrādājošiem un 70 procentus strādājošiem pensionāriem un kuru valdība apstiprināja svētdien vakarā. Un valdošā koalīcija nākamajā dienā ir to pieņēmusi, turklāt ar lielām kļūdām! Mēs kategoriski iebilstam pret šo likumprojektu, un ir 9000 pieteikumu Satversmes tiesai.
Sakarā ar to valdošā koalīcija, saprotot, ka nevar uzvarēt Satversmes tiesā, pieņēma lēmumu atvieglot dzīvi invalīdiem, kas saņem vecuma pensiju uz mūžu, un atcelt visus šos ieturējumus – 10 un 70 procentus. Protams, mēs to atbalstām, bet uzskatām, ka jāatdod visas naudas, kas bija saņemtas no jums, cienījamie invalīdi, agrāk, un iesniegsim attiecīgus priekšlikumus.
Otrais likumprojekts par diskrimināciju bija “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli””. Iznāk tā, ka vietējam uzņēmējam bija daži atvieglojumi, bet ārzemniekam nebija. Protams, mūsu “saimnieki” no Eiropas Komisijas asi iebilst, un Saeimas vairākuma lēmums – atņemt atvieglojumus arī mūsu uzņēmējiem tādā situācijā, kad visa mūsu uzņēmējdarbība ir apdraudētā stāvoklī!
Diemžēl tā nav pirmā reize, kad tieši tādā perversā veidā novērš diskrimināciju. Teiksim, pirms nedēļas Pensiju likumā: valdība aicināja Saeimu atņemt arī pilsoņiem pensijas par to darba stāžu, kas padomju laikos ir uzkrāts ārpus Latvijas.
Un trešais mūsu priekšlikums bija grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā. Patlaban bezdarbs ir kļuvis par nacionālo katastrofu, un diemžēl arī šajā jomā ir novērojama diskriminācija. Sanāk, ka nelatviešu daļa bezdarbnieku vidū ir daudz lielāka, konkrēti, par 30 procentiem lielāka, nekā latviešu. Šie pārkāpumi ir novērojami arī visās riska grupās, tātad arī starp pirmspensijas vecuma bezdarbniekiem: starp krieviem – par 95 procentiem vairāk, starp bijušajiem ieslodzītajiem – trīs reizes vairāk.
Valsts diemžēl atsakās izmantot krievvalodīgo bezdarbnieku pārkvalifikācijas procesu. Teiksim, starp bijušajiem ieslodzītajiem tikai 15 procenti ir tādu, kas latviešu valodu varētu iemācīties daļēji, bet 83 procenti vispār nevar. Taču valsts dod priekšroku tam, lai sūtītu šos cilvēkus aplaupīt garāmgājējus, nevis dod viņiem iespēju dzimtajā valodā apgūt sabiedrībai noderīgas nodarbes.
Tātad, it kā atbalstot latviešu vairākumu, Saeima praktiski kaitē valstij, jo mūsu priekšlikums tika noraidīts pat bez izskatīšanas komisijās.
B.Rivža
(ZZS frakcija):
Vispirms es gribu sirsnīgi sveikt skolēnus, it īpaši 1.klases skolēnus un 12.klases skolēnus, tāpat arī studentus, māmiņas, tētus, vecmāmiņas, vectētiņus, skolotājus un akadēmiskos mācībspēkus ar jauna mācību gada uzsākšanu. Un šī ir pirmā nedēļa, kad atkal strādā skolas un augstskolas un mēs esam iegājuši jaunā ritmā – mācību gada ritmā. Lai sekmīgs ir šis gads! Lai daudz jaunu zināšanu tiktu iegūts! Lai studenti gatavo savus bakalaura un maģistra darbus, tie, kas jau ir pēdējā kursā! Un tie, kas studijas sāk, lai pilnībā bauda studentu dzīvi un arī maksimāli iegūst zināšanas no tā, ko augstskolas var šodien dot studentiem!
Runājot par šodienu, jāteic, ka no tiem likumprojektiem, kas tika rosināti, es gribu īpaši atzīmēt šeit trīs.
Pirmais ir “Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu””, ko mēs pilnībā atbalstījām attiecībā tieši uz reklāmas un lietošanas ierobežošanu.
Otrs, ko Zemnieku savienība atbalsta (un mēs to darīsim visos balsojumos), ir likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam””, kas paredz, ka pensionāri, kas ir invalīdi, nedrīkst būt diskriminēti atkarībā no tā, vai pensija ir invaliditātes pensija vai vecuma pensija. Tiem invalīdiem pensionāriem, kas ir sasnieguši 62 gadu vecumu un saņem vecuma pensiju, no 1.oktobra šā 10 procentu samazinājuma nebūs. Un tas ir arī taisnīgi. Un jāatzīst, ka tur ir valdības kļūda un ka arī mēs esam steigā tā nobalsojuši.
Trešais, ko es gribu šeit uzsvērt un par ko arī Zemnieku savienība iestājas stingri, ir diskutējamais jautājums par sabiedriskā labuma organizācijām – tām organizācijām, kam ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss. Dažas partijas, piemēram, “Pilsoniskā Savienība”, iebilst pret to, bet es domāju, ka tas risinājums ir jāatbalsta.
Sabiedriskā labuma organizācijas statusu nav viegli saņemt. Un, ja ir kādas šaubas, ka kādai organizācijai – nodibinājumam vai biedrībai, vai reliģiskai organizācijai – tas sabiedriskā labuma organizācijas statuss ir piešķirts nepatiesi un tā nav pilnībā sabiedriskā labuma organizācija, tad mēs šo statusu varam taču noņemt, pārskatīt.
Šo 1500 organizāciju vidū ir tādas organizācijas kā Latvijas Bērnu fonds, invalīdu organizācijas, reliģiskās organizācijas. Ir ļoti svarīgi, lai tās varētu šajos grūtajos laikos saņemt ziedojumus, saņemt palīdzību. Un, lai to varētu izdarīt, ir jādod šī iespēja, ka rezidentiem, pastāvīgajām pārstāvniecībām, nodokļus samazina par 85 procentiem no summām, kas ir ziedotas tieši sabiedriskā labuma organizācijām. Mēs par šo grozījumu iestāsimies. Es domāju, ka tas būtu taisnīgi no visiem aspektiem. Arī tā ir kļūda, kas ir jālabo. Un it īpaši šodien, šajos grūtajos apstākļos.
Nu, un ir vēl viens jautājums, kas ir visu laiku degpunktā visām partijām, un šeit mēs redzam – mēs arī šodien dzirdējām –, ka viedokļi šajā jautājumā ir atšķirīgi. Tas ir valdības virzītais nekustamā īpašuma nodoklis. Jāteic, ka Zemnieku savienība ļoti strādā pie šā likuma izvērtēšanas un mūsu viedoklis ir, ka likums var attiekties tikai uz turīgo slāni. Mēs nedrīkstam pieļaut tādu situāciju, ka cieš daudzbērnu ģimenes, maznodrošināti cilvēki, lauku pensionāri, kas kādreiz ir atguvuši savas dzimtas mājas, kas ir tur dzīvojuši, kas tur ir ieguldījuši līdzekļus un tagad palikuši vieni, jo viņu bērni aizbraukuši dzīvot un strādāt citās Latvijas vietās. Un viņiem tagad būs jāmaksā summas, ko viņi nevar samaksāt! Un tāpēc mums šobrīd ir viens viedoklis: tas nodoklis var attiekties tikai uz turīgiem cilvēkiem, ja tas ir īpašums, kas ir peļņas nolūkos iegūts, kas ir tiešām liels īpašums, bet ne uz to sabiedrības daļu, kurai jau šobrīd ir grūti. Un tātad mēs ļoti rūpīgi sekosim līdzi šā likuma tālākai virzībai.
Noslēgumā gribu vēlēt jaukas brīvdienas un ģimenēs dalīties iespaidos, kā tad skolās un augstskolās ir gājis.
O.Kastēns
(LPP/LC frakcija):
Vēlos pievērst jūsu uzmanību diviem no šodien izskatītajiem likumprojektiem.
Sociālo un darba lietu komisija iesniedza likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam””. Mūsu frakcija, LPP/LC, pilnībā atbalstīja šo likumprojektu. Mēs atbalstījām tāpēc, ka līdz šim likums paredzēja atšķirīgu attieksmi attiecībā uz invalīdiem, kuri ir invaliditātes pensijas saņēmēji un kuriem pensijas samazinājums netiek piemērots, un attiecībā uz tiem invalīdiem, kuri saņem vecuma pensiju un kuriem pensija tiek samazināta.
Mēs uzskatām, ka ir nepieciešams nodrošināt vienlīdzīgu attieksmi pret personām, kuras ir invalīdi uz mūžu un saņem vecuma vai invaliditātes pensiju.
Jaunie grozījumi paredz, ka no šā gada 1.oktobra likumā noteiktie pensiju samazinājumi par 10 procentiem un pensiju samazinājums strādājošajiem par 70 procentiem netiek attiecināts uz personām, kuras saņem vecuma pensiju un ir invalīdi uz mūžu. Mēs uzskatām, ka grozījumi šajā likumā ir ārkārtīgi nozīmīgi.
Šodien diskusijas izvērtās arī par Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas steidzamības kārtā iesniegto likumprojektu “Grozījumi Radio un televīzijas likumā”. Šobrīd saskaņā ar Radio un televīzijas likumu jebkurai raidorganizācijai piešķirtās apraides tiesības nav nododamas citai personai. Un saskaņā ar šo tiesību normu raidorganizācijai, kura ir ieguvusi apraides atļauju, pašai ir pienākums nodrošināt apraides tiesības. Pretējā gadījumā raidorganizācijai ir jānodod NRTP apraides atļauja un jāizbeidz sava darbība.
Tomēr saskaņā ar jaunajiem grozījumiem šajā likumā tiks veikts izņēmums attiecībā uz sabiedriskajām raidorganizācijām. Proti, Latvijas Radio šobrīd apsver iespēju nodot Latvijas Radio 2.programmu privātam partnerim.
Mums joprojām nav skaidrs, kā tas notiks, kāda būs procedūra, kādi būs kritēriji. Turklāt likumprojekta autori varbūt apzināti noklusē, ka saskaņā ar Radio un televīzijas likuma 13.panta otro daļu šīs atļaujas termiņš nedrīkst pārsniegt vienu gadu. Arī pašreizējā tekstā mēs neatrodam vārdu “koncesija” un šobrīd varam tikai minēt, kādā veidā izpaudīsies Latvijas Radio 2.programmas nodošana citai personai.
Mēs neesam pret koncesiju kā tādu, taču esam pret to, ka šī Latvijas Radio 2 nodošana kādai citai raidorganizācijai (visticamāk privātai) notiktu sasteigti. Tātad neatbalstām šeit steigu.
Šodien Saeimā ievērības cienīgs notikums arī bija Prezidija noplicināšana. Prezidijā šobrīd ir pieci pārstāvji. Bet pēc tam, kad šo kvintetu pameta Vineta Muižniece, valdošajai koalīcijai tā arī neizdevās vicespīkera krēslā iesēdināt Antu Rugāti. Tātad aizklātais balsojums parādīja, ka par kandidāti balsoja tikai viņas partijas biedri. Godīgi sakot, man cilvēcīgi Rugātes kundzes ir žēl, jo mēs kopīgi ar viņu arī strādājam Latvijas delegācijā Eiropas Padomē. Es domāju, ka stīvēšanās ap vicespīkera krēslu turpināsies arī nākamajā Saeimas sēdē. Šodienas notikumi liecina par milzīgo neuzticēšanos valdošo partiju starpā.