Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija: Par risinājumiem reģionālās attīstības veicināšanai
14.septembrī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā (RAPLM) notika Reģionālās attīstības trīspusējās sadarbības apakšpadomes (RATSA) sēde, kurā apakšpadomes pārstāvji tika iepazīstināti ar vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamībā un īpaši atbalstāmo teritoriju noteikšanas metodiku.
Vienas pieturas aģentūras principa ieviešanas mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem pakalpojumus neatkarīgi no institūcijas, kas atbild par pakalpojuma sniegšanu vai atrašanās vietu.
Kā akcentēja RAPLM speciālisti, pašlaik pēc vienas pieturas aģentūras principa valsts pārvaldes darbojas atsevišķi vai sadarbojoties vairākām iestādēm konkrētas pakalpojumu saņēmēju grupas specifiskas vajadzības apkalpošanai, piemēram, Lauku atbalsta dienests vai Valsts ieņēmumu dienests. “Vienas pieturas aģentūras principa ieviešana samazinātu tādas valsts administratīvās izmaksas kā telpu noma, personāla izmaksas, sakaru pakalpojumu un informācijas tehnoloģiju izmaksas,” uzskata RAPLM speciālisti.
Ministrija vienas pieturas aģentūras principu piedāvā ieviest gan klātienē, gan neklātienē, lai iedzīvotājiem būtu iespēja valsts un pašvaldību pakalpojumus saņemt pilsētu un novadu administratīvajos centros, novadu pilsētu un pagastu pārvaldēs, kā arī elektroniski – vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā “www.latvija.lv”.
Iepazīstoties ar ministrijas izstrādāto metodiku īpaši atbalstāmo teritoriju noteikšanai, RATSA pārstāvji to atzinīgi novērtēja un atzina, ka līdz šim atbalsts īpaši atbalstāmajām teritorijām ir bijis sadrumstalots un atbalsta instrumenti nesniedza kompleksu atbalstu teritorijas attīstībai.
RAPLM piedāvātā metodika paredz atbalstāmo teritoriju statusu arī turpmāk piešķirt atsevišķām valsts teritorijām, veidojot papildinošus attīstības centrus. Ministrija piedāvā divas reģionālās politikas mērķa teritorijas – valsts nozīmīgākos attīstības centrus un īpaši atbalstāmās teritorijas.
Valsts nozīmīgākajos attīstības centros atbilstoši iespējām tiktu nodrošināta ekonomiskā un sociālā potenciāla izmantošana, radot darba vietas, attīstot inovāciju un pētniecību, uz zināšanām balstītu ekonomiku, attīstības centrus savienojošo ceļu infrastruktūras attīstību un nodarbināto kvalifikācijas celšanu.
Savukārt īpaši atbalstāmajās teritorijās atbilstoši iespējām tiktu nodrošināta pievilcīga dzīves vide iedzīvotājiem, koncentrējot atbalstu publiskās infrastruktūras sakārtošanā, darba vietu un pamata pakalpojumu pieejamībā un sasniedzamībā, tādējādi nodrošinot sasaisti ar apkārtējām teritorijām un iekļaušanos valsts nozīmīgāko attīstības centru tīklā.
Īpaši atbalstāmās teritorijas ministrija piedāvā noteikt pēc iedzīvotāju skaita, katra reģiona kvotas, vadoties pēc noteiktā kopējā iedzīvotāju skaita valstī un reģiona teritorijas attīstības indeksa, kā arī noteiktiem kritērijiem pašvaldību novērtēšanai.
Īpaši atbalstāmās teritorijas statuss tiek piešķirts, lai radītu iespējas ekonomiski vāju vai mazāk labvēlīgu teritoriju attīstībai, lai veicinātu līdzvērtīgu sociālo un ekonomisko apstākļu izveidošanos visā valsts teritorijā.
RATSA konceptuāli atbalstīja RAPLM piedāvātos risinājumus reģionālās attīstības veicināšanai Latvijā, kā arī to tālāku virzību uz Ministru kabinetu.
RATSA ir Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes institucionālās sistēmas sastāvdaļa, kuru uz paritātes pamatiem izveido valdības, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības izvirzītie pārstāvji.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Komunikācijas nodaļa