Rīgā 2009.gada 6.oktobrī (prot. Nr.67 63.§)
9.panta ceturto daļu, 14.panta otro daļu un 15.panta trešo daļu
1.1. kārtību, kādā tiek noteikts publiskās un privātās partnerības līguma veids un tiek veikti finanšu un ekonomiskie aprēķini, kā arī kritērijus publiskās un privātās partnerības aktīvu uzskaitei, lai noteiktu publiskās un privātās partnerības līguma ietekmi uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu un valsts parādu;
1.2. kārtību, kādā uzraudzības institūcija sniedz atzinumu par finanšu un ekonomiskajos aprēķinos iekļautajiem pieņēmumiem un risku sadali starp publisko partneri un privāto partneri publiskās un privātās partnerības līgumā, tai skaitā atzinumu sniegšanas termiņus, ievērojot finanšu un ekonomiskajos aprēķinos paredzēto līgumcenu un risku sadali starp publisko partneri un privāto partneri;
1.3. kārtību, kādā Finanšu ministrija sniedz atzinumu par finanšu un ekonomiskajos aprēķinos minēto nosacījumu paredzamo ietekmi uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu un valsts parādu.
4.1. esošās situācijas raksturojuma un projekta īstenošanas pamatojuma;
4.2. projekta īstenošanas alternatīvu finanšu salīdzinājuma;
4.3. projekta īstenošanas labākās alternatīvas novērtējuma.
5.1. projekta īstenošanas jomā esošās situācijas aprakstu un projekta īstenošanas nozīmības pamatojumu (iekļaujot atzinumu, kuru izsniegusi atbildīgā iestāde par politikas izstrādi nozarē, kurā plānots īstenot projektu);
5.2. novērtējumu par projekta atbilstību vietējā, reģionālā un nacionālā līmeņa attīstības plānošanas dokumentiem, kā arī tā ietekmi uz reģionālo attīstību un tautsaimniecību kopumā;
5.3. projekta īstenošanas tehniskās iespējamības novērtējumu (piemēram, projektā ietvertajiem būvdarbiem un pakalpojumiem izvirzītās prasības (tai skaitā sagaidāmo būvdarbu vai pakalpojumu kvalitātes līmenis), mērķi, to izpildes laiks un vieta un, ja nepieciešams, izmantojamās būvdarbu veikšanas vai pakalpojumu sniegšanas metodes un resursi);
5.4. projekta īstenošanas tiesiskās pieļaujamības pamatojumu (piemēram, vai konkrētais publiskais partneris vai tā pārstāvis ir tiesīgs projektu nodot privātā partnera izpildei un kādā veidā (institucionālā vai līgumiskā publiskā un privātā partnerība) to var veikt);
5.5. projekta novērtējumu atbilstoši paredzētajām projekta izmaksām un sagaidāmajiem projekta gala rezultātiem (ieguvumiem), ņemot vērā ne tikai tiešās finansiālās izmaksas un ieguvumus, bet arī netiešās izmaksas un ieguvumus, kas saistīti ar projekta īstenošanu;
5.6. Eiropas Savienības vai citu fondu līdzfinansējuma piesaistes projekta īstenošanai iespējamības novērtējumu.
9.1. projekta iespējamā īstenošanas ilguma un tā sadalījuma (cik ilgs ir būvniecības un renovācijas vai rekonstrukcijas periods, pakalpojuma sniegšanas periods) pieņēmumus;
9.2. projekta izmaksu (norādot, kādi ir finanšu ieguldījumi, uzturēšanas izmaksas, nodokļi) un ieņēmumu (ja tādi ir paredzēti) pieņēmumus;
9.3. projekta finansējuma un finansējuma avotu (norādot, cik no projektam nepieciešamā finansējuma būs pieejams no publiskā partnera līdzekļiem, kāds finansējuma apmērs piesaistāms no privātā partnera vai finansētāja līdzekļiem vai no citiem avotiem, kad būs pieejams finansējums un cik lielā apmērā, kādas ir pieļaujamās finansētāja piesaistes izmaksas un aizdevuma gada procentu likme) pieņēmumus;
9.4. publiskā partnera sniegto galvojumu no valsts budžeta līdzekļiem (ja tādi ir paredzēti) pieņēmumus;
9.5. publiskā partnera pieejamības maksājumu (ja tādi ir paredzēti) veikšanas nosacījumu pieņēmumus;
9.6. nepieciešamo prasību par privātā partnera darbības ilgumu jomā, kurā tiek īstenots projekts (ja tādas ir nepieciešamas), pieņēmumus.
10.1. publiskā partnera budžeta apjoma un ilgtermiņa saistību novērtējumu;
10.2. projektā plānoto publiskā partnera maksājumu ietekmes uz pašvaldības vai valsts budžetu ilgtermiņā novērtējumu;
10.3. ar projektu saistīto ieņēmumu ietekmes uz pašvaldības vai valsts budžetu ilgtermiņā novērtējumu.
15.1. būvniecības risks – saistīts ar projekta būvniecības darbu izpildi (piemēram, ar būvniecības izmaksu sadārdzināšanos, papildu izmaksu rašanos, novēlotu būvmateriālu piegādi, zaudējumiem vai bojājumiem, kas radušies būvniecības darbu rezultātā, bet atklāti ekspluatācijas laikā, noteikto specifikāciju ievērošanu);
15.2. pieejamības risks – saistīts ar projektā sniegto pakalpojumu izpildi (piemēram, ar sniegtā pakalpojuma kvalitātes nodrošināšanu atbilstoši noteiktajām specifikācijām plānotajā apjomā un termiņā);
15.3. pieprasījuma risks – saistīts ar projektā sniegto pakalpojumu pieprasījumu (piemēram, ar pakalpojuma galalietotāju skaita samazināšanos vai palielināšanos, bet šī novirze nedrīkst būt radusies pakalpojuma nepietiekamas vai zemas kvalitātes dēļ, vai ar jebkuriem citiem apstākļiem, kas ietekmē sniegtā pakalpojuma kvantitāti vai kvalitāti).
22.1. finanšu un ekonomiskajos aprēķinos izmantotie pieņēmumi ir pamatoti un visi veiktie aprēķini sniedz pareizus rezultātus un atbilst loģiskai darbības praksei;
22.2. finanšu un ekonomiskajos aprēķinos apskatīto projekta īstenošanas alternatīvu veiktā risku analīze ir korekta un risku sākotnējā pārdale starp publisko un privāto partneri ir izdevīga no publiskā sektora finanšu resursu racionālas un efektīvas izmantošanas viedokļa, kā arī pārbauda tās atbilstību Publiskās un privātās partnerības likumam;
22.3. projekta īstenošanas labākās alternatīvas novērtējumā noteiktais publiskās un privātās partnerības līguma veids un līgumcena atbilst Publiskās un privātās partnerības likumam un veiktajiem finanšu un ekonomiskajiem aprēķiniem.
27.1. finanšu un ekonomiskajos aprēķinos minēto nosacījumu paredzamo ietekmi uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu un kopējo ietekmi uz valsts parādu atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību;
27.2. finanšu un ekonomiskajos aprēķinos minēto nosacījumu paredzamo ietekmi uz valsts budžeta deficītu, ilgtermiņa saistību apjomu un valsts (vispārējās valdības sektora) parādu atbilstoši Eiropas Nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Kopienā (ESA-95) nosacījumiem.
28.1. informāciju par nepieciešamajiem līdzekļiem un to finansēšanas avotiem visam projekta īstenošanas laikam, ikgadējiem ekspluatācijas izdevumiem un potenciālajiem ieņēmumiem visā publiskās un privātās partnerības līguma darbības laikā;
28.2. publiskā partnera uzņemtās un plānotās saistības pa gadiem (aizņēmumi, galvojumi, citas ilgtermiņa saistības);
28.3. publiskā partnera finanšu pārskatu par iepriekšējo gadu;
28.4. projekta finanšu un ekonomiskajos aprēķinos norādīto Eiropas Savienības fondu līdzfinansējuma iespējamību.
29.1. privātais partneris uzņemas būvniecības riska lielāko daļu un lielāko daļu no pieejamības vai pieprasījuma riska. Par risku uzņemšanās lielāko daļu uzskata publiskās un privātās partnerības līguma nosacījumus un riska faktoru kopumu, kas paredz attiecīgajam partnerim segt vairāk nekā 50 procentu no iespējamām attiecīgā riska iestāšanās izmaksām;
29.2. ja publiskās un privātās partnerības līguma nosacījumi paredz izveidotā aktīva nodošanu īpašumā publiskajam partnerim, tad paredzamajam publiskā partnera maksājumu apmēram par šo aktīvu publiskās un privātās partnerības līguma darbības laikā jāatbilst šā aktīva ekonomiskās vērtības novērtējumam;
29.3. ja publiskās un privātās partnerības līguma nosacījumi paredz publiskā partnera līdzfinansējumu sākotnējo projekta izmaksu segšanā, tad tas ir mazāks par 50 procentiem no aktīva būvniecības un renovācijas vai rekonstrukcijas izmaksām;
29.4. ja publiskās un privātās partnerības līguma nosacījumi paredz publiskā partnera galvojumu projekta finansētājam par privātā partnera piesaistītā finansējuma atmaksu, tad pastāv nebūtiska varbūtība par galvojuma iestāšanos;
29.5. publiskā partnera maksājumu (ja tādi tiek veikti) nosacījumi neietver tiešu privātā partnera izmaksu pieauguma segšanas sastāvdaļu;
29.6. privātajam partnerim vai kādai no to veidojošām personām ir vismaz triju gadu darbības pieredze jomā, kurā tiek īstenots projekts.
32.1. tos finanšu un ekonomiskajos aprēķinos minētos publiskās un privātās partnerības aktīvu uzskaites nosacījumus, kas ir par pamatu provizoriskam secinājumam, ka publiskās un privātās partnerības līgums radīs vai neradīs nevēlamu ietekmi uz valsts budžeta deficītu, ilgtermiņa saistību apjomu un valsts (vispārējās valdības sektora) parādu atbilstoši Eiropas Nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Kopienā (ESA-95) nosacījumiem;
32.2. projekta kopējo ietekmi uz valsts (pašvaldību un valsts) budžeta ilgtermiņa saistību apjomu, to sadalījumu pa gadiem, kā arī kopējo ietekmi uz valsts parādu un tā sadalījumu pa gadiem;
32.3. noteikumus, kas jāievēro, lai publiskās un privātās partnerības līgums neradītu neparedzētu nevēlamu ietekmi uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu un parādu.
Finanšu ministra vietā – iekšlietu ministre L.Mūrniece
Ministru kabineta
2009.gada 6.oktobra noteikumiem Nr.1152
1.1. patēriņa cenu izmaiņas (procentos);
1.2. iekšzemes kopprodukta deflators (procentos);
1.3. kopējā pamatkapitāla veidošanas deflators (procentos).
2. Veicot projekta īstenošanas alternatīvu izmaksu salīdzināšanu, izmanto šādas vidēja termiņa un ilgtermiņa makroekonomiskās prognozes (pa gadiem):
2.1. iekšzemes kopprodukta izmaiņas, salīdzināmās cenās (procentos);
2.2. iekšzemes kopprodukta izmaiņas uz vienu iedzīvotāju, salīdzināmās cenās (procentos);
2.3. nodarbinātības izmaiņas (procentos);
2.4. neto darba algas izmaiņas, salīdzināmās cenās (procentos).
3. Veicot projekta īstenošanas alternatīvu izmaksu salīdzināšanu, izmanto šādas diskonta likmes:
3.1. nominālā diskonta likme projekta īstenošanas alternatīvai atbilstoši Publiskās un privātās partnerības likumam;
3.2. nominālā diskonta likme projekta īstenošanas alternatīvai atbilstoši Publisko iepirkumu likumam.