Izglītības ministre: Par nepieciešamajām izmaiņām augstākajā izglītībā un zinātnē
21.oktobrī publiskajā diskusijā par informatīvā ziņojuma “Par nepieciešamajām strukturālajām reformām augstākajā izglītībā un zinātnē” projektu izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe uzsvēra, ka, strādājot pie augstākās izglītības un zinātnes attīstības, būtiski turpināt stiprināt idejisko vienotību un formulēt mērķus. Viņa piebilda, ka darba grupa, kas izstrādā priekšlikumus nepieciešamajām izmaiņām augstākajā izglītībā un zinātnē, lai sekmētu šo jomu stratēģisko attīstību un starptautiskās konkurētspējas paaugstināšanos, vienojusies par šādiem augstākās izglītības un zinātnes darbības mērķiem:
• studiju un pētniecības starptautiskās kvalitātes nodrošināšana;
• resursu izmantošanas efektivitātes un atdeves paaugstināšana;
• internacionalizācija un globālās konkurētspējas veicināšana;
• integrācija ar tautsaimniecību, inovāciju un zināšanu pārneses attīstība.
Uzrunājot diskusijas dalībniekus, T.Koķe akcentēja, ka izglītības un inovāciju sasaistei jābūt augstākās izglītības iestāžu un zinātnisko institūciju darbības stratēģiju pamatā. Savukārt, izejot no šīm stratēģijām, izvirzāmi katras iestādes mērķi, lai tās pozicionētos saskaņā ar noteiktu tipoloģiju jeb klasifikāciju – uz zinātni orientētas universitātes, profesionālās, reģionālās vai specializētās augstākās izglītības iestādes. Tas sekmētu augstākās izglītības institūciju iespēju ilgtermiņā rēķināties ar konkrētu atbalstu un vienlaikus pašām izmantot iespējas, lai dažādotu finansēšanas avotus.
Tādēļ T.Koķe aicina gan darba grupu, kas izstrādā priekšlikumus pārmaiņām augstākajā izglītībā un zinātnē, gan diskusijas dalībniekus, gan ikvienu interesentu, nākt klajā ar priekšlikumiem augstākās izglītības mācību iestāžu tipoloģijas koncepta izveidē un īstenošanas veicināšanā, piebilstot, ka tipoloģijas noteikšanā būtiska loma ir arī tautsaimniecības pieprasījumam un pasūtījumam izglītībai un zinātnei.
Kā svarīgus priekšnosacījumus turpmākajai attīstībai ministre minēja gan Augstākās izglītības likumprojekta pieņemšanu, kas būtiski uzlabotu iespējas, piemēram, veidot kopīgas programmas, veicināt eksportspēju, sekmēt mobilitāti, gan Zinātniskās darbības likuma grozījumu pieņemšanu, kas savukārt risinātu intelektuālā īpašuma tiesību izmantošanas jautājumus. Tāpat būtiska ir augstākās izglītības institūciju un mācībspēku sadarbības stiprināšana, kopīgu programmu veidošana, jo studiju jomu integrācija un starpdisciplinaritāte, kas vērsta uz ilgstpējīgu attīstību, ir gan izaugsmes iespēja, gan spēku un resursu konsolidācijas iespēja. Svarīgi arī stiprināt augstākās izglītības eksportspēju, izmantojot gan augstskolu intelektuālo potenciālu, gan piesaistot ārvalstu studentus u.c.
Ministre arī norādīja, ka “Zinātnes un tehnoloģiju attīstības pamatnostādnes 2009.–2013.gadam” izstrādātas un tiek īstenotas ar mērķi sekmēt zinātniskās darbības, intelektuālā potenciāla un infrastruktūras attīstību, veidojot universitātes par starptautiski konkurētspējīgiem centriem, ar kuriem sadarbojoties attīstās arī augstākās izglītības institūcijas reģionos, dažādas valsts un privātās institūcijas.
Savā uzrunā T.Koķe pieskārās arī augstskolu reitingiem, sakot, ka, no vienas puses, esam neapmierināti, ka Latvija joprojām neparādās starptautiskajos augstskolu reitingos, bet, no otras puses, viņa kā ministre vēlētos sagaidīt no augstākās izglītības mācību iestādēm, rektoriem, senātiem, izvērtējumu – kas ir tas, kas traucē, un kas būtu jādara, lai risinātu šo jautājumu.
Nobeigumā T.Koķe uzsvēra: “Galamērķis, ko sasniegsim rīt, ir atkarīgs no tiem soļiem, ko mēs veiksim šodien.” Tādēļ viņa aicināja uz konstruktīvu un atbildīgu rīcību, paužot un izvērtējot priekšlikumus par augstākās izglītības un zinātnes attīstību, vadīties no nozaru attīstības interesēm, no potenciālo studentu un jauno zinātnieku interesēm.
Agnese Korbe, ministres padomniece