Ministru kabineta noteikumi Nr.1238
Rīgā 2009.gada 27.oktobrī (prot. Nr.76 11.§)
Eiropas Savienības fondu ieviešanas uzraudzības un izvērtēšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un
Kohēzijas fonda vadības likuma 18.panta 2.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) vadībā iesaistītās institūcijas uzrauga un izvērtē Eiropas Savienības fondu ieviešanu.
2. Eiropas Savienības fondu uzraudzības un izvērtēšanas mērķis ir izsekojama, efektīva un plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem atbilstoša Eiropas Savienības fondu finansējuma apguve Latvijā.
3. Eiropas Savienības fondu uzraudzības uzdevums ir:
3.1. veikt prioritāšu, pasākumu, aktivitāšu vai apakšaktivitāšu īstenošanas uzraudzību attiecībā uz plānošanas dokumentos noteikto mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un horizontālo prioritāšu īstenošanu;
3.2. pārraudzīt Eiropas Savienības fondu uzraudzības un ziņošanas sistēmas darbību, lai nodrošinātu savlaicīgu Eiropas Savienības fondu apguves problēmu novēršanu;
3.3. kontrolēt Padomes 2006.gada 11.jūlija Regulas (EK) Nr.1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr.1260/1999 (turpmāk – Regula Nr.1083/2006), 55.pantā un 93.panta 1. un 2.punktā minēto prasību izpildi;
3.4. apkopot informāciju un informēt Eiropas Komisiju, Ministru kabinetu, Eiropas Savienības fondu uzraudzības komiteju un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas par Eiropas Savienības fondu ieviešanas progresu, problēmām Eiropas Savienības fondu apguvē un nepieciešamo rīcību šo problēmu novēršanā;
3.5. nodrošināt Ministru kabineta lēmumu un Eiropas Savienības fondu uzraudzības komitejas lēmumu un ieteikumu izpildes uzraudzību;
3.6. izstrādāt priekšlikumus Eiropas Savienības fondu apguves efektivitātes un aktivitāšu ieviešanas uzlabošanai.
4. Eiropas Savienības fondu izvērtēšanas uzdevums ir uzlabot Eiropas Savienības fondu atbalsta kvalitāti un efektivitāti, kā arī darbības programmu īstenošanu un stratēģiju.
5. Eiropas Savienības fondu uzraudzības un izvērtēšanas datu pamatavots ir Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēma (turpmāk – vadības informācijas sistēma), par kuras datu kvalitāti un savlaicīgu ievadi ir atbildīgas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas saskaņā ar noslēgto starpresoru vienošanos vai normatīvajiem aktiem par vadības informācijas sistēmas izveidošanu un izmantošanu.
6. Eiropas Savienības fondu projektu uzraudzībai atbildīgā iestāde vai sadarbības iestāde izmanto finansējuma saņēmēja iesniegto projekta progresa pārskatu par Eiropas Savienības fondu līdzfinansētā projekta ieviešanu (1.pielikums). Finansējuma saņēmējs projekta progresa pārskatu iesniedz termiņos un kārtībā, kas noteikta saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu.
7. Finansējuma saņēmējs sagatavo ikgadējo pārskatu par Eiropas Savienības fondu līdzfinansētā projekta mērķa grupām un horizontālo prioritāšu ieviešanu (2.pielikums) un iesniedz to atbildīgajā iestādē vai sadarbības iestādē termiņos un kārtībā, kas noteikta saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu. Minētajā pārskatā iekļauto informāciju Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas izmanto, lai sagatavotu gada ziņojumu Eiropas Komisijai par darbības programmu īstenošanu, kā arī apkopotu informāciju par horizontālo prioritāšu ieviešanu.
8. Atbildīgā iestāde vai sadarbības iestāde, ņemot vērā konkrētās aktivitātes vai apakšaktivitātes specifiku, var vienoties ar finansējuma saņēmēju par atsevišķas šo noteikumu 1. un 2.pielikumā minētās informācijas nesniegšanu.
II. Uzraudzības ziņojumu sagatavošana
9. Lai nodrošinātu vadošo iestādi ar Eiropas Savienības fondu ieviešanas uzraudzībai un izvērtēšanai nepieciešamo informāciju:
9.1. atbildīgā iestāde reizi pusgadā sagatavo ziņojumu par Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto pasākumu un aktivitāšu ieviešanu (3.pielikums) (turpmāk – atbildīgās iestādes ziņojums). Ziņojumā sniedz informāciju par visu atbildīgās iestādes pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto pasākumu, aktivitāšu un apakšaktivitāšu (kuru uzsākšana paredzēta saskaņā ar plānošanas dokumentiem) ieviešanas gaitu, analizē problēmas Eiropas Savienības fondu ieviešanā un sniedz priekšlikumus Eiropas Savienības fondu apguves uzlabošanai;
9.2. maksājumu iestāde reizi pusgadā sagatavo ziņojumu par Eiropas Savienības fondu atbalsta izlietojumu un maksājumu prognozēm (4.pielikums) (turpmāk – Valsts kases ziņojums);
9.3. atbildīgā iestāde reizi gadā līdz 20.februārim elektroniski iesniedz institūcijās, kas atbildīgas par horizontālo politiku koordināciju, ziņojumu par horizontālo prioritāšu īstenošanu Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto pasākumu un aktivitāšu ietvaros (5.pielikums) (ziņojuma pamatā – šo noteikumu 2.pielikumā iekļautā informācija);
9.4. par horizontālo politiku koordināciju atbildīgās institūcijas reizi gadā līdz 20.martam elektroniski iesniedz (nosūta uz elektroniskā pasta adresi uk@fm.gov.lv) vadošajā iestādē ziņojumu, kurā analizēta Eiropas Savienības fondu ieguldījumu atbilstība attiecīgajiem horizontālajiem mērķiem un sasniegtie horizontālie rādītāji iepriekšējā gadā (ziņojuma pamatā – šo noteikumu 5.pielikumā iekļautā informācija).
10. Atbildīgās iestādes ziņojumu un Valsts kases ziņojumu iesniedz vadošajā iestādē, nosūtot uz elektroniskā pasta adresi uk@fm.gov.lv un vienlaikus nosūtot vadošajai iestādei vēstuli papīra formā par elektroniski iesniegtajiem materiāliem, šādos termiņos:
10.1. līdz 1.februārim – par iepriekšējā gada 2.pusgadu;
10.2. līdz 1.augustam – par kārtējā gada 1.pusgadu.
11. Vadošā iestāde triju darbdienu laikā pēc atbildīgās iestādes ziņojuma, Valsts kases ziņojuma un par horizontālo politiku koordināciju atbildīgās institūcijas ziņojuma saņemšanas to ievieto Eiropas Savienības fondu uzraudzības komiteju vadības sistēmā jeb e-portfelī mājaslapā internetā http://komitejas.esfondi.lv.
III. Uzraudzības ziņojumu izskatīšana, publiskošana un informācijas izmantošana
12. Vadošā iestāde izvērtē, vai atbildīgās iestādes ziņojums, Valsts kases ziņojums un par horizontālo politiku koordināciju atbildīgās institūcijas ziņojums (turpmāk – ziņojums) atbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām un sniedz pilnīgu un patiesu priekšstatu par Eiropas Savienības fondu ieviešanas gaitu, progresu, kā arī atbilst vadības informācijas sistēmas datiem.
13. Vadošā iestāde 15 darbdienu laikā pēc ziņojuma saņemšanas var lūgt precizēt vai papildināt ziņojumu, kā arī sniegt norādes par papildinājumu iekļaušanu nākamajā ziņojumā.
14. Ja nepieciešams vai ja saņemts Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas lūgums, vadošā iestāde organizē sanāksmi, lai izskatītu ziņojumā sniegto informāciju, izteiktos viedokļus un priekšlikumus, kā arī vienotos par turpmāko rīcību.
15. Vadošā iestāde ne vēlāk kā piecas darbdienas pirms šo noteikumu 14.punktā minētās sanāksmes uzaicinājumu uz sanāksmi un informāciju par to (norādot arī sanāksmē izskatāmos jautājumus) elektroniski nosūta iestādei, kas sagatavojusi ziņojumu un, ja nepieciešams, citām iesaistītajām institūcijām.
16. Vadošā iestāde pēc šo noteikumu 14.punktā minētās sanāksmes sagatavo un saskaņo sanāksmes protokolu un 10 darbdienu laikā elektroniski nosūta sanāksmes dalībniekiem apstiprinātu sanāksmes protokolu.
17. Atbildīgā iestāde triju darbdienu laikā pēc atbildīgās iestādes ziņojuma nosūtīšanas vadošajai iestādei ievieto savā mājaslapā internetā informāciju par pasākumu un aktivitāšu īstenošanas un finanšu progresu (3.pielikuma 1. un 2.tabula).
18. Vadošā iestāde mājaslapā internetā (www.esfondi.lv) ievieto saiti uz vietni atbildīgās iestādes mājaslapā, kur ievietota informācija par Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā esošo pasākumu un aktivitāšu īstenošanas un finanšu progresu.
19. Ziņojumos iekļauto informāciju vadošā iestāde izmanto:
19.1. vadības informācijas sistēmā ievadītās informācijas analīzei;
19.2. lai apkopotu informāciju Eiropas Savienības fondu uzraudzības komitejai un ikgadējai sanāksmei ar Eiropas Komisiju par programmu izskatīšanu;
19.3. lai sagatavotu iesniegšanai Ministru kabinetā ziņojumu par Eiropas Savienības fondu finanšu resursu apguvi;
19.4. lai sagatavotu gada ziņojumu Eiropas Komisijai par darbības programmu īstenošanu;
19.5. lai apkopotu ziņojuma izskatīšanas laikā konstatētās problēmas un riskus attiecībā uz Eiropas Savienības fondu aktivitāšu ieviešanu un lemtu par turpmāko rīcību un citu uzraudzības instrumentu izmantošanu;
19.6. lēmuma pieņemšanai par Eiropas Savienības fondu izvērtējumu veikšanu;
19.7. Eiropas Savienības fondu izvērtēšanas procesā.
IV. Eiropas Savienības fondu izvērtēšana
20. Ar darbības programmās ietverto prioritāšu, pasākumu, aktivitāšu un apakšaktivitāšu īstenošanas uzraudzību saistīto darbību izvērtējums (turpmāk – izvērtējums) ietver gan vadošās iestādes veiktos izvērtējumus, gan Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju veiktos nozarei specifiskos izvērtējumus darbības programmu aktivitāšu ietvaros.
21. Izvērtējumu uzraudzību veic vadošās iestādes izveidota Eiropas Savienības fondu tematiskās izvērtēšanas konsultatīvā darba grupa (turpmāk – darba grupa).
22. Darba grupas sastāvā iekļauj Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju pārstāvjus.
23. Darba grupa darbojas, ievērojot saskaņotu un vadošās iestādes vadītāja apstiprinātu reglamentu.
24. Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas, veicot nozarei specifiskos izvērtējumus darbības programmu aktivitāšu ietvaros:
24.1. iesaista vadošās iestādes pārstāvi iepirkuma komisijas darbībā un tehnisko specifikāciju sagatavošanā;
24.2. iesniedz vadošajā iestādē nozarei specifisko izvērtējumu rezultātus, nosūtot tos uz elektroniskā pasta adresi spn@fm.gov.lv divu nedēļu laikā pēc to saņemšanas.
25. Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām ir pienākums ieviest rekomendācijas, ko darba grupa atzinusi par ieviešanai lietderīgām un kas iekļautas rekomendāciju ieviešanas plānā, un ne retāk kā reizi pusgadā informēt vadošo iestādi par rekomendāciju ieviešanu.
26. Vadošā iestāde informē Eiropas Savienības fondu uzraudzības komiteju par plānotajiem un veiktajiem izvērtējumiem un rekomendāciju ieviešanas plāna izpildi.
V. Noslēguma jautājums
27. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2007.gada 10.jūlija noteikumus Nr.483 “Eiropas Savienības fondu ieviešanas uzraudzības un izvērtēšanas kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2007, 113.nr.; 2009, 84.nr.).
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Finanšu ministrs E.Repše
1.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 27.oktobra noteikumiem Nr.1238
Finanšu ministrs E.Repše
2.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 27.oktobra noteikumiem Nr.1238
Finanšu ministrs E.Repše
3.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 27.oktobra noteikumiem Nr.1238
Finanšu ministrs E.Repše
4.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 27.oktobra noteikumiem Nr.1238
Finanšu ministrs E.Repše
5.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 27.oktobra noteikumiem Nr.1238
Finanšu ministrs E.Repše