Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi likumā “Par pašvaldību finansu izlīdzināšanu”
Izdarīt likumā “Par pašvaldību finansu izlīdzināšanu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 8.nr.; 1999, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma nosaukumu šādā redakcijā: “Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu”.
2. Aizstāt visā likumā vārdu “finansu” ar vārdu “finanšu”.
3. 1.pantā:
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
“7) pašvaldību grupa — grupa, kurā ietilpst viena veida pašvaldības. Ir divas pašvaldību grupas — republikas pilsētu pašvaldību grupa un novadu pašvaldību grupa;”;
izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
“10) izdevumus raksturojošie demogrāfiskie kritēriji — no pašvaldību darbības neatkarīgi statistikas rādītāji, kurus izmanto pašvaldības finanšu nepieciešamības aprēķinā;”;
izslēgt 12.punkta “d” un “e” apakšpunktu;
izteikt 13.punktu šādā redakcijā:
“13) pašvaldību kopējā finanšu nepieciešamība — izlīdzināšanas aprēķiniem izmantojams lielums;”.
4. Izslēgt 5.panta pirmās daļas otrajā teikumā vārdus “ja nepieciešams”.
5. Izslēgt 6.panta pirmajā daļā vārdus “Labklājības ministrijas dati par bērnu skaitu bērnunamos un iemītnieku skaitu veco ļaužu pansionātos un centros”.
6. Izteikt 7.panta piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Nekustamā īpašuma nodoklis katrai pašvaldībai tiek prognozēts atbilstoši Valsts zemes dienesta datiem par pašvaldības teritorijā esošā nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, saskaņojot ar attiecīgo pašvaldību un piemērojot šai kadastrālajai vērtībai zemāko likumā atļauto nodokļa likmi.”
7. Aizstāt 8.panta ievaddaļā vārdus “sabiedriskās organizācijas” ar vārdu “biedrības”.
8. 9.pantā:
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
“1) pašvaldību grupa (republikas pilsētu pašvaldību grupa un novadu pašvaldību grupa);”;
izslēgt otrās daļas 6. un 7.punktu;
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
“(4) Pašvaldību finanšu nepieciešamības aprēķinam izmantojamo pašvaldību izdevumus raksturojošo demogrāfisko kritēriju īpatsvaru aprēķina saskaņā ar šā likuma 1.pielikumā noteikto pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomisko modeli.”;
papildināt pantu ar piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pašvaldību finanšu nepieciešamības aprēķina metodika noteikta šā likuma 2.pielikumā.
(6) Pašvaldību finanšu nepieciešamības aprēķinam izmantojamo pašvaldību izdevumus raksturojošo demogrāfisko kritēriju īpatsvars 2010. un 2011.gada pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinam ir šāds:
1) kritērijam “iedzīvotāju skaits” — 0,47542264;
2) kritērijam “bērnu skaits vecumā līdz 6 gadiem” — 0,13895868;
3) kritērijam “bērnu un jauniešu skaits vecumā no 7 līdz 18 gadiem” — 0,25686492;
4) kritērijam “darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits” — 0,12875376.
(7) Izdevumus raksturojošo kritēriju īpatsvaru (relatīvo vērtību) izmanto vienīgi pašvaldības finanšu nepieciešamības noteikšanai, un tie nav uzskatāmi par pašvaldības funkciju finansēšanas normatīviem.”
9. Izteikt 11.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Dotācijas no izlīdzināšanas fonda saņem pašvaldības, kuru vērtētie ieņēmumi ir zemāki par finanšu nepieciešamības neizlīdzināmo apakšējo robežu. Pašvaldības finanšu nepieciešamības neizlīdzināmā apakšējā robeža ir līmenis, kas vienāds ar 95 procentiem no attiecīgās pašvaldības finanšu nepieciešamības.”
10. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
“12.pants. Pašvaldības, kuru vērtētie ieņēmumi ir lielāki par finanšu nepieciešamības neizlīdzināmo apakšējo robežu un mazāki par finanšu nepieciešamības neizlīdzināmo augšējo robežu, neveic iemaksas izlīdzināšanas fondā, kā arī nesaņem dotācijas no izlīdzināšanas fonda.”
11. Aizstāt 14.panta trešajā daļā vārdus “rajonu, pilsētu un pagastu” ar vārdu “pašvaldību”.
12. Aizstāt 15.panta otrajā daļā vārdus “sabiedriskā organizācija” ar vārdu “biedrība”.
13. Aizstāt 16.panta pirmajā daļā vārdus “pierakstītie” ar vārdu “deklarētie”.
14. Pārejas noteikumos:
izslēgt 1.punktā vārdus “administratīvi teritoriālās reformas ietvaros”;
papildināt pārejas noteikumus ar 11., 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
“11. Ministru kabinets, iesniedzot Saeimai gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu 2010. un 2011.gadam, paredz tajā dotāciju pašvaldībām par bērniem bērnunamos un iemītniekiem veco ļaužu pansionātos un centros, kuri ievietoti tajos līdz 1998.gada 1.janvārim. Plānojamās dotācijas apmērs nosakāms, ņemot vērā vidējos izdevumus valstī par vienu bērnu bērnunamā un iemītnieku pansionātā.
12. Ministru kabinets, iesniedzot Saeimai gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu 2010. un 2011.gadam, paredz tajā dotāciju tām pašvaldībām, kurām ir zemākie vērtētie ieņēmumi uz vienu iedzīvotāju pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas.
13. Ministru kabinets līdz 2011.gada 1.janvārim iesniedz Saeimai likumprojektu par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu.”
15. Izteikt likuma pielikumu šādā redakcijā:
“Likuma “Par pašvaldību
finanšu
izlīdzināšanu” 1.pielikums
Pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomiskais modelis
Pašvaldību izdevumus raksturojošo demogrāfisko kritēriju īpatsvaru nosaka, summējot visu pašvaldību izdevumus pa visiem budžeta posteņiem ar tabulā ietvertajiem attiecināšanas koeficientiem un šo summu dalot ar visu pašvaldību izdevumu kopsummu. Pašvaldību izdevumus raksturojošo demogrāfisko kritēriju īpatsvars parāda, kādu kopējo budžeta izdevumu proporciju pašvaldības vidēji izmanto ar kritēriju raksturojamās iedzīvotāju grupas interesēs.
Klasifikācijas kods |
Izdevumu posteņa nosaukums |
Attiecināšana uz kritērijiem |
|||
Iedzīvotāju skaits |
Bērnu skaits vecumā līdz 6 gadiem |
Bērnu un jauniešu skaits vecumā no 7 līdz 18 gadiem |
Darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits |
||
A |
B |
C |
D |
E |
F |
|
II. Izdevumi kopā |
||||
01.000 |
Vispārējie valdības dienesti – |
0,85 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
02.000 |
Aizsardzība |
0,85 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
03.000 |
Sabiedriskā kārtība un drošība |
|
|
|
|
03.100 |
Policija (arī robežsardze, pilsonības un migrācijas lietas) |
0,75 |
0,05 |
0,15 |
0,05 |
03.200 |
Ugunsdrošības, ugunsdzēsības, glābšanas un civilās drošības dienesti |
0,85 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
03.300 |
Tiesa un prokuratūras iestādes |
0,1 |
0,3 |
0,6 |
0 |
03.400 |
Ieslodzījuma vietas |
1 |
0 |
0 |
0 |
03.500 |
Sabiedriskās kārtības un drošības lietišķie pētījumi un eksperimentālās izstrādnes |
1 |
0 |
0 |
0 |
03.600 |
Pārējie iepriekš neklasificētie sabiedriskās kārtības un drošības pakalpojumi |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.000 |
Ekonomiskā darbība |
|
|
|
|
04.100 |
Vispārēja ekonomiska, komerciāla un nodarbinātības darbība |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.200 |
Lauksaimniecība (zemkopība), mežsaimniecība (mežkopība), zivsaimniecība (zvejniecība) un medniecība |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.300 |
Kurināmais un enerģētika |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.400 |
Kalnrūpniecība, rūpniecība un būvniecība |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.500 |
Transports |
0,2 |
0,1 |
0,4 |
0,3 |
04.600 |
Sakari |
0,5 |
0 |
0,5 |
0 |
04.700 |
Citas nozares |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.800 |
Ekonomiskās darbības lietišķie pētījumi un eksperimentālās izstrādnes |
1 |
0 |
0 |
0 |
04.900 |
Pārējā citur neklasificēta ekonomiskā darbība |
1 |
0 |
0 |
0 |
05.000 |
Vides aizsardzība |
1 |
0 |
0 |
0 |
06.000 |
Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana |
|
|
|
|
06.100 |
Mājokļu attīstība |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
06.200 |
Teritoriju attīstība |
0,85 |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
06.300 |
Ūdensapgāde |
1 |
0 |
0 |
0 |
06.400 |
Ielu apgaismošana |
0,85 |
0,00 |
0,00 |
0,15 |
06.500 |
Pašvaldību teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas lietišķie pētījumi un eksperimentālās izstrādnes |
1 |
0 |
0 |
0 |
06.600 |
Pārējā citur neklasificētā pašvaldību teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas darbība –21.3.9.4. Ieņēmumi par dzīvokļu un komunālajiem pakalpojumiem |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
07.000 |
Veselība |
0,3 |
0,1 |
0,1 |
0,5 |
08.000 |
Atpūta, kultūra un reliģija |
|
|
|
|
08.100 |
Atpūtas un sporta iestādes un pasākumi |
0,5 |
0,1 |
0,3 |
0,1 |
08.200 |
Kultūra – 18.6.2.2. Mērķdotācijas kultūras pasākumiem |
1 |
0 |
0 |
0 |
08.300 |
Apraides un izdevniecības pakalpojumi |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
08.400 |
Reliģisko organizāciju un citu biedrību un nodibinājumu pakalpojumi |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
08.500 |
Atpūtas, kultūras un reliģijas lietišķie pētījumi un eksperimentālās izstrādnes |
1 |
0 |
0 |
0 |
08.600 |
Pārējie citur neklasificētie sporta, atpūtas, kultūras un reliģijas pakalpojumi |
1 |
0 |
0 |
0 |
09.000 |
Izglītība |
|
|
|
|
09.100 |
Pirmsskolas izglītība (ISCED-97 0.līmenis) – 18.6.2.5. Mērķdotācijas pašvaldību izglītības iestāžu piecgadīgo un sešgadīgo bērnu apmācības pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
0 |
1 |
0 |
0 |
09.200 |
Pamatizglītība, vispārējā un profesionālā izglītība (ISCED-97 1., 2. un 3.līmenis) – 18.6.2.1. Mērķdotācijas izglītības pasākumiem; 18.6.2.4. Mērķdotācijas pašvaldību pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās izglītības, speciālās izglītības iestāžu un daļējai interešu izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām; Maksa par izglītības pakalpojumiem |
0,1 |
0 |
0,9 |
0 |
09.400 |
Augstākā (terciārā) izglītība (ISCED-97 5. un 6. līmenis) |
1 |
0 |
0 |
0 |
09.500 |
Līmeņos nedefinētā izglītība |
0,2 |
0,1 |
0,7 |
0 |
09.600 |
Izglītības papildu pakalpojumi |
0 |
0,2 |
0,8 |
0 |
09.800 |
Pārējā citur neklasificētā izglītība |
0,2 |
0,2 |
0,6 |
0 |
10.000 |
Sociālā aizsardzība |
|
|
|
|
10.100 |
Sociālā aizsardzība darbnespējas gadījumā |
1 |
0 |
0 |
0 |
10.200 |
Atbalsts gados veciem cilvēkiem |
0 |
0 |
0 |
1 |
10.300 |
Atbalsts apgādnieka zaudējuma gadījumā |
0,1 |
0,3 |
0,6 |
0 |
10.400 |
Atbalsts ģimenēm ar bērniem |
0 |
0,5 |
0,5 |
0 |
10.500 |
Atbalsts bezdarba gadījumā |
1 |
0 |
0 |
0 |
10.600 |
Mājokļa atbalsts – 18.6.2.8. Mērķdotācijas sociālās nodrošināšanas pasākumiem |
0,4 |
0 |
0 |
0,6 |
10.800 |
Sociālās aizsardzības lietišķie pētījumi un eksperimentālās izstrādnes |
0,4 |
0 |
0 |
0,6 |
10.900 |
Pārējā citur neklasificētā sociālā aizsardzība |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
16. Papildināt likumu ar 2.pielikumu šādā redakcijā:
“Likuma “Par pašvaldību
finanšu
izlīdzināšanu” 2.pielikums
Pašvaldību finanšu nepieciešamības aprēķina metodika
1. Pašvaldību kopējo finanšu nepieciešamību K = K1 + K2 sadala:
1) republikas pilsētu pašvaldību grupai kopā:
K1 = 0,47 x K;
2) novadu pašvaldību grupai kopā:
K2 = 0,53 x K.
2. Pašvaldību finanšu nepieciešamības aprēķinam izmantojamais demogrāfisko kritēriju īpatsvars, kuru kopsumma vienāda ar 1, ir koeficienti katram polinoma loceklim šajā pielikumā dotajā formulā.
3. Republikas pilsētu pašvaldībām finanšu nepieciešamības koeficientu k1i aprēķina pēc formulas:
k1i = L (ai/A1) + M (bi/B1) + N (ci/C1) + P (di/D1),
novadu pašvaldībām finanšu nepieciešamības koeficientu k2i aprēķina pēc formulas:
k2i = L (ai/A2) + M (bi/B2) + N (ci/C2) + P (di/D2),
kurā lietoti šādi apzīmējumi:
i — konkrētās pašvaldības indekss grupā;
ai — iedzīvotāju skaits pašvaldībā, A1 — kopējais iedzīvotāju skaits republikas pilsētu pašvaldībās, A2 — kopējais iedzīvotāju skaits novadu pašvaldībās;
bi — bērnu skaits vecumā līdz 6 gadiem pašvaldībā, B1 — kopējais bērnu skaits šādā vecumā republikas pilsētu pašvaldībās, B2 — kopējais bērnu skaits šādā vecumā novadu pašvaldībās;
ci — jauniešu skaits vecumā no 7 gadiem līdz 18 gadiem pašvaldībā, C1 — kopējais jauniešu skaits šādā vecumā republikas pilsētu pašvaldībās, C2 — kopējais jauniešu skaits šādā vecumā novadu pašvaldībās;
di — darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits pašvaldībā, D1 — kopējais darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits republikas pilsētu pašvaldībās, D2 — kopējais darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits novadu pašvaldībās;
L — kritērija “iedzīvotāju skaits” īpatsvars, kas aprēķināts saskaņā ar šā likuma 1.pielikumā doto pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomisko modeli;
M — kritērija “bērnu skaits vecumā līdz 6 gadiem” īpatsvars, kas aprēķināts saskaņā ar šā likuma 1.pielikumā doto pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomisko modeli;
N — kritērija “bērnu un jauniešu skaits vecumā no 7 līdz 18 gadiem” īpatsvars, kas aprēķināts saskaņā ar šā likuma 1.pielikumā doto pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomisko modeli;
P — kritērija “darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits” īpatsvars, kas aprēķināts saskaņā ar šā likuma 1.pielikumā doto pašvaldību budžetu izpildes analīzes ekonomisko modeli.
4. Republikas pilsētas pašvaldībai i finanšu nepieciešamību K1i aprēķina pēc šādas formulas:
K1i = k1i x K1 = k1i x 0,47 K.
Novada pašvaldībai i finanšu nepieciešamību K2i aprēķina pēc šādas formulas:
K2i = k2i x K2 = k2i x 0,53 K.”
Likums Saeimā pieņemts 2009.gada 22.oktobrī.
Valsts prezidenta vietā
Saeimas priekšsēdētājs G.Daudze
Rīgā 2009.gada 10.novembrī
Redakcijas piebilde: likums stājas spēkā ar 2009.gada 24.novembri.