Valsts sekretāru sanāksmē: 2009.gada 19.novembrī
MK: Par procedūru vienkāršošanu tiesību aktu virzīšanai Ministru kabinetā
19.novembrī valsts sekretāru sanāksmē izsludināti Valsts kancelejas sagatavotie grozījumi Ministru kabineta kārtības rullī, lai uzlabotu Kārtības ruļļa procedūru izvērtēšanas un saistīto dokumentu pārskatīšanu, kā arī ņemot vērā Ministru prezidenta rezolūciju par t.s. noklusējuma principa ieviešanu jeb procedūru vienkāršošanu atsevišķu tiesību aktu virzīšanai lēmumu pieņemšanai Ministru kabinetā. Ministru kabineta kārtības ruļļa procedūras ir būtisks priekšnoteikums sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai un kvalitatīvu tiesību aktu izstrādei. Kā otrs būtiskais jauninājums ir pilnīga pāreja uz tiesību aktu projektu elektronisku iesniegšanu Ministru kabinetā, atsakoties no projekta paralēlas iesniegšanas arī papīra formā. Arī šis jauninājums būtiski paātrinās dokumentu apriti un tiesību aktu projektu izskatīšanu Ministru kabinetā (MK).
Spēkā esošais regulējums nosaka precīzus saskaņošanas posmus, termiņus un atbildīgos par tiesību aktu projektu virzību. Ja projekta virzītājs ievēro procedūras, laikam starp projekta pieteikšanu valsts sekretāru sanāksmē un lēmumu pieņemšanu MK sēdē nevajadzētu pārsniegt piecas nedēļas. Praktiski saskaņošanas termiņi ir garāki, no sešām līdz septiņām nedēļām, tāpēc ir veikta detalizēta analīze – kurā posmā un kādu iemeslu dēļ termiņi pagarinās, kāpēc notiek projekta virzības kavēšana. Grozījums noteikumos paredz noteikt īsāku termiņu saskaņošanā – trīs darbdienas (līdzšinējo piecu darbdienu vietā) iebildumu izteikšanai par izziņu un precizēto projektu.
Tāpat tiek izvērtēti citi ar tiesību aktu projektu saskaņošanu un iesniegšanu saistītie dokumenti, tostarp jautājums par elektroniskās aprites pilnīgāku ieviešanu, lai taupītu gan resursus, gan paātrinātu projektu virzību kopumā. Pašreiz spēkā esošais regulējums paredz projektu daļēju elektronisko apriti, kas saistīts arī ar tiem projektiem, kurus MK iesniedz Saeimā. Projektā paredzēts noteikt, ka tiesību aktu projekti elektroniski iesniedzami dokumentu aprites un kontroles sistēmā DAUKS arī uz Ministru kabineta komitejas un Ministru kabineta sēdēm.
Sagatavotie grozījumi Kārtības rullī paredz atteikties no informatīvajiem ziņojumiem, saistībā ar kuriem paredzēta turpmāka rīcība. Ja nepieciešams Ministru kabinetā lemt par atsevišķas problēmas vai jautājuma risināšanu, plānots izstrādāt koncepcijas projektu, kura izsludināšanas, saskaņošanas un izskatīšanas kārtība neatšķiras no tās, kāda šobrīd noteikta informatīvajiem ziņojumiem, saistībā ar kuriem paredzēta turpmāka rīcība.
Kārtības rullis tiks papildināts ar saskaņošanas veidu “noklusējums”, kas nozīmē: ja ministrija oficiālajā divu nedēļu saskaņošanai paredzētajā laikā nesniedz savus priekšlikumus vai iebildumus par tiesību aktu projektu, jautājums uzskatāms par saskaņotu un virzāms izskatīšanai MK sēdē. Ministru kabineta sēdes darba kārtībā plānots ieviest jaunu sadaļu “Tiesību aktu projekti, kas saskaņoti, izmantojot “noklusējuma principu””.
Grozījumi paredz noteikt, ka Finanšu ministrija sniedz saskaņojumus tikai par tiem projektiem, kuriem ir ietekme uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetiem.
Precizēta MK sēžu audioieraksta veikšanas un izmantošanas kārtība, kā arī kārtība, kādā uzaicinātie piesakās izteikties sēdē. Grozījumi Kārtības rullī papildināti ar audioierakstu veikšanas kārtību Ministru kabineta sēžu slēgtajās daļās, izņemot jautājumos, kas skar valsts noslēpuma objektu.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
IZM: Par 2010./2011.mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laikiem
19.novembrī valsts sekretāru sanāksmē izsludināts Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts par 2010./2011.mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laikiem. Pašlaik izstrādātajā noteikumu projektā nav izmaiņu attiecībā uz mācību gada garumu un skolēnu brīvdienu plānojumu, taču IZM turpinās uzklausīt un izvērtēt sociālo un sadarbības partneru iesniegtos priekšlikumus. Pēc saskaņošanas projektu virzīs apstiprināšanai MK.
Plānots, ka vispārējās izglītības iestādēs mācību gads 2010.gadā sāksies 1.septembrī. 1.–8.klases un 10.–11.klases skolēniem mācību gads beigsies 2011.gada 31.maijā, savukārt 9.klases skolēniem mācības beigsies 2011.gada 20.maijā, bet mācību gads – 2011.gada 10.jūnijā. Tāpat plānots, ka 12.klases skolēniem mācības beigsies 2011.gada 20.maijā, bet mācību gads – 2011.gada 17.jūnijā.
Pirmais semestris ilgs no 2010.gada 1.septembra līdz 2010.gada 23.decembrim, otrais semestris 1.–8.klases un 10.–11.klases skolēniem – no 2011.gada 6.janvāra līdz 2011.gada 31.maijam (izņemot 9. un 12.klases skolēnus, kuriem otrais semestris noslēgsies attiecīgi 10. un 17.jūnijā).
Rudens brīvdienas plānotas no 2010.gada 25.oktobra līdz 2010.gada 29.oktobrim, ziemas brīvdienas – no 2010.gada 27.decembra līdz 2011.gada 6.janvārim, pavasara brīvdienas – no 2011.gada 18.aprīļa līdz 2011.gada 25.aprīlim, bet vasaras brīvdienas 1.–8.klases un 10.–11.klases skolēniem – no 2011.gada 1.jūnija līdz 2011.gada 31.augustam.
Tāpat kā līdz šim plānots, ka izglītības iestāde patstāvīgi pieņems lēmumu par vienu nedēļu ilgām papildu brīvdienām 1.klases skolēniem otrajā semestrī. Otrajā semestrī izglītības iestādēs tiks organizēta projektu nedēļa, tās norises laiku katra skola noteiks pati.
Ja mācību gada laikā iestāsies ārkārtējas situācijas, kuras iepriekš nevar paredzēt un kuru rezultātā ilgstoši (vismaz vienu nedēļu) nav iespējams nodrošināt mācību procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, izglītības iestādes dibinātājs, izvērtējot konkrētos ārkārtējas situācijas apstākļus, arī nākamajā mācību gadā būs tiesīgs pieņemt lēmumu par mācību gada pagarinājumu 1.–8.klasei un 10.–11.klasei.
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa
SM: Par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Iecerēts noteikt lielāku maksimālo administratīvo sodu par pārkāpumiem aviācijas jomā, lai tā apmērs būtu efektīvs un samērojams ar apdraudējumu civilās aviācijas drošībai, kā arī pilnvērtīgi pildītu gan sodošo, gan preventīvo funkciju.
To nosaka 19.novembrī valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas stāsies spēkā pēc apstiprinājuma valdībā.
Likumprojekta mērķis ir sakārtot administratīvās atbildības piemērošanu par aviācijas nozari regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem. To plānots panākt, definējot un diferencējot administratīvo pārkāpumu veidus, nosakot par tiem piemērojamo sodu minimālo un maksimālo robežu, palielinot administratīvo sodu par kvalificētiem pārkāpumiem, paredzot juridisko personu atbildību, kā arī ieviešot jaunu administratīvās atbildības pamatu.
Līdz šim administratīvais sods netika piemērots par civilās aviācijas personāla pienākumu pildīšanu alkohola reibumā, narkotisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē, izpletņlēcēju desantēšanas noteikumu, gaisa satiksmes vadības un aeronavigācijas noteikumu, invalīdu un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesību, ceļojot ar gaisa transportu, u.c. normu pārkāpšanu.
Turpmāk soda apmērs par minēto un citu noteikumu pārkāpšanu fiziskām personām būs 100 līdz 500 latu, bet juridiskām – 1000 līdz 5000 latu robežās, vērtējot katru gadījumu atsevišķi.
Vēl grozījumi nosaka, ka VA “Civilās aviācijas aģentūra” ir tiesīga izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt sodu par pārkāpumiem aviācijas jomā.
SM: Par mehānisko transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas noteikumiem
Jaunā redakcijā izstrādāts noteikumu projekts, kas nosaka atbilstības novērtēšanas kārtību mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem, autobusiem, kravas automobiļiem un šo transportlīdzekļu piekabēm, kā arī to sastāvdaļām, kas tiek piedāvātas tirgū un ko paredzēts izmantot Latvijā. MK noteikumu projekts “Mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas noteikumi” 19.novembrī izskatīts valsts sekretāru sanāksmē. Lai noteikumi stātos spēkā, tiem vēl jāgūst valdības atbalsts.
Tiesību aktu projekts izstrādāts, jo pieņemta jauna Eiropas Savienības bāzes direktīva par riteņu transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanu. Normatīvā akta projektā noteikta transportlīdzekļu vai tā sastāvdaļu tipa apstiprināšanas kārtība, tipa apstiprinājuma derīgums, grozījumu izdarīšanas kārtība, atzīšanas un reģistrēšanas kārtība, atbilstības sertifikātu izsniegšana, transportlīdzekļu individuālās apstiprināšanas un lietotu transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas kārtība, tirgus uzraudzība utt.
SM: Par periodisku apmācību kravas un pasažieru pārvadātājiem
Plānots, ka no nākamā gada 1.janvāra tiks ieviesta periodiskā apmācība tiem transportlīdzekļu vadītājiem, kas pārvadā kravas un pasažierus. Šādu jauninājumu paredz MK noteikumu projekts “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām”, kas 19.novembrī izsludināts valsts sekretāru sanāksmē. Lai noteikumi stātos spēkā, tiem vēl jāgūst valdības atbalsts.
Minēto periodisko apmācību varētu veikt autoskola vai komersanti, biedrības un mācību centri, kas var izpildīt valdības noteikumos ietvertās prasības. Periodiskās apmācības veicējam CSDD būtu jāiesniedz šādi dokumenti: apmācības programma, informācija par atbilstošas kvalifikācijas pasniedzējiem, telpām, kurās notiks mācības, attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem un izmantojamiem transportlīdzekļiem.
Ar jaunajiem noteikumiem tiek mazināti arī administratīvie un birokrātiskie šķēršļi autoskolas darbības uzsākšanai, atcelta nepieciešamība saņemt licenci. Darbības sākšanai nepieciešama tikai CSDD izsniegta mācību karte (mācību kartes, kas izdotas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir derīgas līdz tajās norādītajam termiņam). Noteikumu projekts nostiprina arī autoskolas pilnīgu atbildību par teorētiskās un praktiskās apmācības norisi un rezultātiem.
Noteikumu projekts vienkāršo un padara ērtāku apmācības procesu – tiek ieviesta dalītā vadītāja tiesību iegūšanas eksāmena kārtība. Proti, persona, kura pabeigusi teorētisko apmācību, var kārtot attiecīgu teorijas eksāmenu. Un persona, kura beigusi transportlīdzekļa vadīšanas praktisko apmācību, var kārtot vadīšanas eksāmenu.
Lai uzlabotu motociklu vadītāju drošību un teorētisko zināšanu līmeni, ieviesta speciāla A un A1 kategoriju transportlīdzekļu vadītāju teorētiskā apmācība.
Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa