Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.392
Rīgā 2009.gada 25.novembrī (prot. Nr.45)
Par maksas par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem 2010.gadam noteikšanu
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 11.panta otro daļu maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk – infrastruktūras maksa) nosaka, pamatojoties uz metodiku maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem, kuru saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta pirmo daļu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Komisija).
Atbilstoši ar Komisijas 2006.gada 18.janvāra lēmumu Nr.17 apstiprinātās Metodikas maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk – metodika) 14. un 14.1 punktam publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (turpmāk – pārvaldītājs) informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai nākamajam kalendārajam gadam iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam katru gadu līdz 1.oktobrim.
Metodikas 15.punktā ir noteikts, ka vienlaikus ar informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai pārvaldītājs iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 13.panta trešo daļu, Dzelzceļa likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos gadījumos infrastruktūras maksu nosaka Komisija saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".
Atbilstoši metodikas 16.punktam dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējs, t.i., Komisija, infrastruktūras maksu nosaka reizi gadā līdz 1.decembrim. Infrastruktūras maksu pārvaldītājs piemēro nākamajā kalendārajā gadā.
Komisija konstatē:
1. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032065, juridiskā adrese: Gogoļa iela 3, Rīga, LV–1547 (turpmāk – valsts AS "Latvijas dzelzceļš"), kā pārvaldītājs ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa kravu pārvadājumu un starptautisko pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju, līdz ar to valsts AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta desmito daļu nedrīkst noteikt infrastruktūras maksu.
2. 2009.gada 30.septembrī valsts AS "Latvijas dzelzceļš" iesniedza Komisijai informāciju infrastruktūras maksas 2010.gadam noteikšanai (valsts AS "Latvijas dzelzceļš" 2009.gada 30.septembra vēstule Nr.DF-14/519).
3. Kopā ar informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai Komisija saņēma komandītsabiedrības "S.Vilcānes audits" sagatavoto zvērināta revidenta ziņojumu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas pārvadājumiem izmaksu pamatotību un to attiecināšanas atbilstību Metodikai maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk – zvērināta revidenta ziņojums).
4. Lai Komisija varētu noteikt infrastruktūras maksu 2010.gadam, Komisija ar 2009.gada 7.oktobra vēstuli Nr.1-2.30/3615 lūdza valsts AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegt valsts AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegtās 2009.gada 30.septembra vēstulē Nr.DF-14/519 iesniegtās informācijas precizējumus un skaidrojumus.
5. Komisija 2009.gada 16.oktobrī no valsts AS "Latvijas dzelzceļš" saņēma pieprasīto informāciju (valsts AS "Latvijas dzelzceļš" 2009.gada 16.oktobra vēstule Nr. VL-7/862).
6. Komisijas padome 2009.gada 28.oktobra sēdē izskatīja jautājumu "Par starpziņojumu par maksas par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem noteikšanu 2009.gadam", kura izskatīšanā piedalījās un skaidrojumus sniedza pārvaldītāja valsts AS "Latvijas dzelzceļš" pārstāvji.
7. Lai izzinātu ieinteresēto personu viedokļus, Komisija 2009.gada 5.novembrī rīkoja apspriedi par infrastruktūras maksas 2010.gadam projektu. Priekšlikumus un viedokļus izteica pārvaldītāja valsts AS "Latvijas dzelzceļš", AS "Pasažieru vilciens", AS "Liepājas osta", SIA "Gulbenes – Alūksnes bānītis", AS "Baltijas Ekspresis", AS "Baltijas tranzīta serviss", Satiksmes ministrijas, biedrības "Latvijas Tranzīta biznesa asociācija" un biedrības "Baltijas asociācijas – Transports un loģistika" pārstāvji.
8. Komisija ar 2009.gada 6.novembra vēstuli Nr.1-2.30/4196 lūdza valsts AS "Latvijas dzelzceļš" sniegt Komisijai precizējumus un skaidrojumus par iepriekš iesniegto informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai, kā arī iesniegt papildu informāciju par izmaksu pamatojumu.
9. Komisija 2009.gada 16.novembrī no valsts AS "Latvijas dzelzceļš" saņēma pieprasīto informāciju (valsts AS "Latvijas dzelzceļš" 2009.gada 16.novembra vēstule Nr.DF-14/593).
10. Komisija 2009.gada 23.novembrī saņēma valsts AS "Latvijas dzelzceļš" vēstuli Nr.DF-14/605, kurā valsts AS "Latvijas dzelzceļš" precizē informāciju infrastruktūras maksas 2010.gadam noteikšanai.
11. Pārvaldītāja valsts AS "Latvijas dzelzceļš" pilnvarotais pārstāvis informēja, ka pārvaldītājs nav saņēmis no trešajām personām rakstveida lūgumus iepazīties ar pārvaldītāja sagatavoto informāciju par infrastruktūras izmaksām, kura iesniegta Komisijai infrastruktūras maksas noteikšanai 2010.gadam
Izvērtējot informāciju infrastruktūras maksas 2010.gadam noteikšanai, zvērināta revidenta ziņojumu un papildu informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai,
Komisija secina:
1. Valsts AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar metodikas 14. un 14.1 punktu ir iesniegusi visu nepieciešamo informāciju infrastruktūras maksas 2010.gadam noteikšanai.
2. Komisija saskaņā ar metodikas 15.punktu ir saņēmusi zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai. Ziņojumā norādīts, ka dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas uz šo pakalpojumu, ir pamatotas un sadalītas pa konkrētām vilcienu kategorijām atbilstoši metodikai.
3. Atbilstoši saņemtai informācijai, kas minēta šā lēmuma konstatējošas daļas 4., 5., 8., 9, 10.punktā, valsts AS "Latvijas dzelzceļš" ir precizējis infrastruktūras maksas 2010.gadam noteikšanai izmantotās izmaksas.
4. Komisija ir pārbaudījusi iesniegtos dzelzceļa infrastruktūras izmaksu rādītājus un aprēķinus un konstatējusi, ka tie atbilst metodikā noteiktajai aprēķina pieejai.
5. Izmantojot valsts AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegtās un Komisijas pārbaudītās pārvadājumu apjomu prognozes, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmaksas un publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmaksu precizējumus, Komisija 2010.gadam aprēķinājusi šādu viena vilciena kilometra pašizmaksu (latos par vienu vilcienu kilometru):
5.1. kravu vilcieniem – 6,42;
5.2. pasažieru elektrovilcieniem – 3,79;
5.3. pasažieru dīzeļvilcieniem – 3,11;
5.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) – 3,36;
5.5. šaursliežu vilcieniem –1,45.
Pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 11.panta otro daļu, 13.panta trešo daļu, likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 9.punktu un otro daļu,
padome nolemj:
1. Noteikt maksu par valsts AS "Latvijas dzelzceļš" publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem 2010.gadam (latos par vienu vilcienu kilometru):
1.1. kravu vilcieniem – 6,42;
1.2. pasažieru elektrovilcieniem – 3,79;
1.3. pasažieru dīzeļvilcieniem – 3,11;
1.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) – 3,36;
1.5. šaursliežu vilcieniem –1,45.
2. Noteikt, ka lēmuma 1.punktā noteiktā infrastruktūras maksa stājas spēkā ar 2010.gada 1.janvāri.
Šis lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt pārskatīt infrastruktūras maksu un atcelt šo lēmumu.
Šo lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva