Valsts sekretāru sanāksmē: 2009.gada 26.novembrī
AM: Par grozījumiem Aizsardzības ministrijas nolikumā
26.novembrī Ministru kabineta (MK) valsts sekretāru sanāksmē izsludināti Aizsardzības ministrijas (AM) iesniegtie grozījumi MK noteikumos Nr.236 “Aizsardzības ministrijas nolikums”.
Grozījumi AM nolikumā izstrādāti saistībā ar Nacionālo bruņoto spēku (NBS) reformu, kuras ietvaros AM pārņems atsevišķas NBS funkcijas. Ņemot vērā iepriekšminēto, ir jāpapildina AM nolikums ar šo funkciju uzskaitījumu, redakcionāli precizējot nolikumā jau esošās funkcijas, kā arī nosakot, ka NBS attīstības plānu sagatavo AM.
Tā kā liela daļa no šīm AM nododamajām funkcijām līdz šim tika realizētas, lai sniegtu atbalstu NBS komandierim viņam doto uzdevumu izpildē, līdz ar funkciju nodošanu AM jāsaglabā iespējas NBS komandierim vajadzības gadījumā saņemt līdzšinējo atbalstu. MK noteikumu projekts paredz, ka AM departamenti un patstāvīgās nodaļas valsts sekretāra noteiktajā apmērā varēs tikt funkcionāli pakļauti NBS komandierim.
Lai nodrošinātu vienveidīgu un citiem normatīvajiem aktiem atbilstošu terminu lietojumu nolikumā, paredzēts AM nolikuma 7.4.apakšpuntā vārdu “revīziju” aizstāt ar vārdu “auditu un dienesta pārbaudi”.
Aizsardzības ministrijas Sabiedrisko attiecību departaments
EM: Par mājas lietas vešanas un aktualizēšanas noteikumiem
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar nozares pārstāvjiem ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Mājas lietas vešanas un aktualizēšanas noteikumi” (Noteikumu projekts) un 26.novembrī iesniedza starpinstitūciju saskaņošanai.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā iekārtojama un aktualizējama mājas lieta, un tajā ir atrunātas prasības mājas lietas noformēšanai, mājas lietas nodaļas un informācijas aktualizēšanas nosacījumi, kā arī kārtība, kādā pieprasāma un sniedzama informācija par mājas lietu.
Mājas lietas vešanas mērķis ir visu to dokumentu uzkrāšana un izmantošana, kas ir saistīti ar dzīvojamo māju un tās pārvaldīšanu. Ar mājas lietu varēs iepazīties attiecīgās dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki, kā arī valsts un pašvaldību institūcijas.
2010.gada 1.janvārī stāsies spēkā Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums (Likums), kas noteiks vienotu kārtību visu dzīvojamo māju pārvaldīšanai. Likums regulēs dzīvojamo māju pārvaldīšanas procesā iesaistīto dalībnieku savstarpējās attiecības, noteiks viņu tiesības, pienākumus un atbildību, kā arī valsts pārvaldes iestāžu un pašvaldību kompetenci dzīvojamo māju pārvaldīšanas organizēšanā un pārraudzībā. Tostarp Likums nosaka arī pamatprasības mājas lietas vešanas kārtībai un paredz Ministru kabineta noteikumu izstrādi šīs jomas regulēšanai.
Noteikumu projekts paredz, ka mājas lietu izveido, ved un aktualizē dzīvojamās mājas īpašnieks, pārvaldnieks vai īpašnieka pilnvarota persona.
Mājas lietu varēs iekārtot gan papīra dokumenta, gan elektroniska dokumenta formā, un tai jāsastāv no četrām nodaļām, kurās ievieto attiecīgos dokumentus.
Pirmajā nodaļā iekļauj nekustamā īpašuma tiesību apliecinošu dokumentu kopiju, dzīvojamās mājas pamatdokumentus, izmaiņas tajos. Mājas lietas otrajā nodaļā iekļauj ziņas par dzīvojamās mājas īpašnieku un datus par dzīvokļu īpašniekiem. Trešajā nodaļā iekļauj dzīvojamās mājas tehniskos dokumentus u.c. saistītos dokumentus. Savukārt ceturtajā nodaļā iekļauj dzīvojamās mājas pārvaldīšanas formas tiesiskumu apliecinošus dokumentus, obligāti veicamo un citu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbību nodrošināšanai nepieciešamos un to izpildi apliecinošos dokumentus, kā arī iekļauj no katra dzīvokļa īpašnieka saņemto un pakalpojumu sniedzējam pārskaitīto maksājumu apliecinošās izdrukas, skaitītāju mērījumus, dzīvojamās mājas faktisko ieņēmumu un izdevumu ceturkšņa un gada atskaiti, ar dzīvojamās mājas tehnisko uzturēšanu saistīto darbu plānošanas dokumentus u.c. dokumentus.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
FM: Par vieglo automobiļu un motociklu nodokļa maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtību
26.novembrī valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Finanšu ministrijas sagatavotais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts, kas paredz grozījumus noteikumos par vieglo automobiļu un motociklu nodokļa maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtību.
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunu punktu, kurā ir noteiktas formulas, kā tiek aprēķināts oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzums, izmantojot dzinēja maksimālo jaudu un automobiļa pašmasas rādītājus gan vieglajiem automobiļiem ar dzirksteļaizdedzes vai kompresijas aizdedzes dzinēju, gan automobiļiem ar manuālo vai automātisko pārnesumkārbu. Šāds papildu punkts noteikumos ir nepieciešams, jo ar nākamā gada 1.janvāri spēkā stāsies grozījumi likumā par vieglo automobiļu un motociklu nodokli, paredzot mainīt nodokļa piemērošanas sistēmu iepriekš nereģistrētiem un pēc 2009.gada 1.janvāra pirmo reizi ārvalstīs reģistrētiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem.
Attiecīgi, ja reģistrācijas brīdī nebūs iesniegti dokumenti (transportlīdzekļa tipa apstiprinājuma sertifikāts vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu izsniegtie vieglo automobiļu reģistrācijas dokumenti), tad CO2 izmešu daudzumu MK noteiktajā kārtībā aprēķinās pēc formulas, izmantojot dzinēja maksimālās jaudas un automobiļa pašmasas rādītājus.
FM: Par akcīzes nodokļa atmaksu lauksaimniecības produkcijas ražotājiem par dīzeļdegvielu
26.novembrī valsts sekretāru sanāksmē (VSS) tika izsludināts Finanšu ministrijas sagatavotais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts, kas paredz grozījumus noteikumos par kārtību, kādā lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksā akcīzes nodokli par dīzeļdegvielu (gāzeļļu) un dīzeļdegvielu (gāzeļļu), kurai ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapšu sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela.
Noteikumu projekts precizē akcīzes nodokļa atmaksas normas, ņemot vērā samaksāto akcīzes nodokli par degvielu, uz kuru attiecas obligātais 5% biodegvielas piejaukums.
Likumā par akcīzes nodokli noteikto akcīzes nodokļa likmi dīzeļdegvielai (gāzeļļai) piemēro lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, aprēķinot akcīzes nodokļa atmaksas apjomu par dīzeļdegvielu (gāzeļļu). Vienā kalendāra gadā tiek rēķināti 100 litri dīzeļdegvielas (gāzeļļas) par katru īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošu lauksaimniecībā izmantojamās zemes hektāru.
Noteikumu projekts izstrādāts un valsts sekretāru sanāksmē izsludināts, jo no 2009.gada oktobra ir piemērojama norma, kas paredz obligāto 5% biodegvielas piejaukumu (pēc tilpuma) fosilajai degvielai.
Attiecīgi Saeima šā gada jūnijā pieņēma grozījumus likumā par akcīzes nodokli, saskaņā ar kuriem ar nākamā gada janvāri lauksaimniecības produkcijas ražotājiem akcīzes nodokli atmaksā par degvielu, uz kuru attiecas obligātais 5% biodegvielas piejaukums pēc akcīzes nodokļa likmes samazināšanas, ņemot vērā 5% biodegvielas piejaukumu (lai akcīzes nodokļa atmaksa nepārsniegtu samaksātā akcīzes nodokļa apjomu).
FM: Par bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtību
26.novembrī valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtību.
Šobrīd atbilstoši degvielas atbilstības noteikumiem svinu nesaturošu benzīnu, kurš satur bioetanolu, ja absolūtā spirta saturs veido no 86 līdz 95 tilpumprocentiem no kopējā produktu (degvielas) daudzuma, nav atļauts realizēt Latvijā kā iekšdedzes dzinējos izmantojamu degvielu.
Tādēļ ir sagatavotas izmaiņas likumā “Par akcīzes nodokli”, kas paredz ar nākamā gada janvāri no likuma izslēgt normu par samazinātas akcīzes nodokļa likmes piemērošanu bezsvina benzīna un etilspirta maisījumam ar spirta īpatsvaru no 86 līdz 95 tilpumprocentiem no kopējā produktu daudzuma. Saeimā minētās izmaiņas likumā tiks pieņemtas vienlaikus ar valsts budžetu 2010.gadam pavadošu likumprojektu paketi.
Vienlaikus sagatavoti un izsludināti grozījumi arī noteikumiem par bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtību, paredzot izslēgt normu par bezsvina benzīna un etilspirta maisījumu, kurā absolūtā spirta saturs veido no 86 līdz 95 tilpumprocentiem no kopējā produktu (degvielas) daudzuma.
FM: Par robežšķērsošanas vietām ārpus kārtas transportējamām precēm
26.novembrī valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie Ministru kabineta noteikumi par robežšķērsošanas vietām ārpus kārtas transportējamām precēm.
Latvijā līdz šim ārpus kārtas transportējamās preces noteiktas, piemērojot Nolīgumu par ātri bojājošos pārtikas produktu starptautiskajiem pārvadājumiem un par speciālām iekārtām, kas izmantojamas šajos pārvadājumos. Taču nolīgumā nav minētas tādas preces kā svaigi augļi, dārzeņi, sulu koncentrāti, ziedi un vēl citi ātrbojīgi produkti. Praksē pierādījies, ka arī šīs preces uzskatāmas par ātrbojīgām un tām nepieciešama ārpus kārtas robežas šķērsošana, taču līdz šim nav izdots neviens normatīvais akts, kurā šādas preces būtu noteiktas. Tādēļ tiks izdoti jauni MK noteikumi ar precīzu preču uzskaitījumu. Ārpus kārtas transportējamās preces tiks noteiktas, pamatojoties uz preču pavaddokumentos norādīto preču Kombinētās nomenklatūras kodu.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
LM: Par pasākumu plānu nereģistrētās nodarbinātības mazināšanai
Lai mazinātu nereģistrēto nodarbinātību, Labklājības ministrija (LM) piedāvā vairākus konkrētus valsts un institūciju līmenī veicamus pasākumus laikā no 2010. līdz 2013.gadam. Tie apkopoti LM sagatavotajā pasākumu plānā nereģistrētās nodarbinātības mazināšanai, kas 26.novembrī izsludināts valsts sekretāru sanāksmē. Tas vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāapstiprina valdībā.
Kopumā pasākumu plānā ietverti 26 pasākumi, par kuru izpildi atbildīgas ir LM, Finanšu ministrija (FM), Tieslietu ministrija (TM) un citas institūcijas. Kaut gan pasākumi galvenokārt vērsti uz normatīvās bāzes uzlabošanu, tie ietver arī cita veida aktivitātes.
Pasākumi sadalīti četros rīcības virzienos: nereģistrētās nodarbinātības kontroles mehānisma efektivizēšana, negodīgas konkurences mazināšana, sodu politikas pārskatīšana attiecībā uz nereģistrēto nodarbinātību, kā arī sabiedrības informēšana un izglītošana par nereģistrētās nodarbinātības negatīvajām sekām.
Lai efektivizētu nereģistrētās nodarbinātības kontroles mehānismu, paredzēts noteikt darba devējam pienākumu noslēgt rakstisku darba līgumu pirms darba attiecību uzsākšanas, kā arī reģistrēt darbinieku Valsts ieņēmumu dienestā (VID) līdz darba uzsākšanai. Šāda prasība mazinās darba devējiem iespēju nereģistrēti nodarbināt darbiniekus.
Tāpat plānots uzlabot VID un Valsts darba inspekcijas (VDI) informācijas apmaiņu, kā arī palielināt kontrolējošo institūciju iespējas pārbaudīt noslēgtos darba līgumus.
Vienlaikus negodīgas konkurences mazināšanai paredzēts veicināt nozaru asociāciju, t.sk. darba devēju organizāciju, sadarbību ar kontrolējošām institūcijām, ziņojot par tiem uzņēmumiem, kas izmanto nereģistrētos darbiniekus. Papildus tam LM rosina noteikt, ka pasūtītājam būtu tiesības izslēgt no līdzdalības iepirkumu konkursā tos pretendentus, kuri darbiniekiem maksā mazāku algu, nekā tā ir attiecīgajā nozarē.
Pārskatot sodu politiku attiecībā uz nereģistrēto nodarbinātību, plānots pastiprināt darba devēja un arī paša darbinieka atbildību. Piemēram, ja darba devējs nodarbinās darbinieku bez rakstiska darba līguma un nevarēs pierādīt citu darba tiesisko attiecību pastāvēšanas ilgumu, nolīgto darba laiku un darba samaksu, inspektori pieņems, ka darbinieki pie šā darba devēja strādā jau trīs mēnešus, normālu darba laiku un saņem minimālo algu. Šādā gadījumā darba devējam būs jāmaksā gan administratīvais sods, gan nenomaksātie nodokļi par trīs mēnešiem.
Tāpat paredzēts lemt par administratīvo atbildību arī darbiniekam par strādāšanu bez rakstveidā noslēgta darba līguma vai ar rakstveidā noslēgtu līgumu, daļu naudas saņemot “aploksnē”. No administratīvās atbildības darbiniekus varētu atbrīvot, ja viņi būs ziņojuši kontrolējošām institūcijām par to, ka darba devējs viņus nodarbina nereģistrēti.
Pasākumu plāns izstrādāts sadarbībā ar sociālajiem partneriem – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvjiem, FM, EM, TM, Iepirkumu uzraudzības biroja, Uzņēmumu reģistra, Centrālās statistikas pārvaldes, Konkurences padomes, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, VID un VDI pārstāvjiem.
Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments
RAPLM: Par vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībā
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) līdz nākamā gada februārim izstrādās un valdībai piedāvās koncepciju par vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībā, to paredz izstrādātie grozījumi Valsts pārvaldes politikas attīstības pamatnostādnēs 2008.–2013.gadam.
Valsts sekretāru sanāksmē 26.novembrī izsludinātie ministrijas izstrādātie grozījumi pamatnostādnēs nepieciešami, lai pēc administratīvi teritoriālās reformas, valsts pārvaldes strukturālajām reformām, kā arī valsts ekonomiskās krīzes iedzīvotājiem tiktu nodrošināti kvalitatīvi un pieejami valsts un pašvaldību pakalpojumi.
Patlaban RAPLM apkopo nozaru ministriju, to padotības iestāžu un reģionālo struktūrvienību sniegtos pakalpojumus. Tāpat ministrijas speciālisti analizē informāciju par attiecīgo ministriju un to padotības iestāžu veiktajām un iecerētajām darbībām, nepieprasot papildu valsts budžeta finansējumu, vienas pieturas aģentūras principa ieviešanai un realizācijai valsts pakalpojumu pieejamībā.
RAPLM uzskata, ka šādas reformas valsts pārvaldē ļaus ietaupīt finansējumu, vienlaikus nodrošinot reģionu iedzīvotājiem un uzņēmējiem iespējas ērti sadarboties ar valsts institūcijām.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Komunikācijas nodaļa