Uz deputātu jautājumu rakstiski iesniegtā atbilde
Ministrs M.Riekstiņš
Uz jaut.nr. 181/J9 – dok. nr.5248
Par Latvijas interešu lobēšanu Eiropas Savienībā
Atsaucoties uz LR Saeimas 2009.gada 26.novembra vēstuli Nr.12/2-7-n/315-(9/09), Ārlietu ministrija ir sagatavojusi rakstveida atbildi Saeimas deputātu jautājumam par Latvijas interešu aizstāvību Eiropas Savienībā (turpmāk – ES).
Vēlos informēt, ka š.g. 24.novembrī valdība pieņēma lēmumu virzīt Latvijas kandidatūru Eiropas Telekomunikāciju regulatoru grupas iestādes (BEREC) biroja izvietošanai Latvijā (Protokols Nr.84, 62.§). Latvija savu kandidatūru izvirzīs oficiāli, tiklīdz ES Padomes Ģenerālsekretariāts izsludinās dalībvalstu pieteikšanos mītnes vietai. Valdības apstiprinātā sākotnējā pozīcija par “Latvijas kandidatūras izvirzīšanu Eiropas Telekomunikāciju regulatoru grupas iestādes (BEREC) izvietošanai Latvijā” tiks skatīta š.g. 16.decembra Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē.
Ārlietu ministrija jautājumu par ES aģentūru izvietošanu Latvijā regulāri aktualizējusi sarunās ar visām nozaru ministrijām, norādot uz iespēju, ka jaunu aģentūru izveidē priekšroka ir tām dalībvalstīm, kurās līdz šim ES aģentūras nav izvietotas. Lai pieteiktos aģentūras izvietošanai, nepieciešama atbildīgās ministrijas izšķiršanās un valdības politisks lēmums.
ES aģentūru izvietošana Latvijā nav tikai jautājums par valsts prestižu, bet arī par valsts finansiālajām iespējām, investīcijām un atbildību. Kandidatūras izvirzīšana ES aģentūras izvietošanai prasa rūpīgu vismaz vidēja termiņa plānošanu un stratēģisku pieeju, kā arī politisko apņemšanos. Tās sekmīgai virzībai nepieciešami vairāki priekšnosacījumi un iepriekšējas iestrādes, jo īpaši:
1) Latvijas nozīmēto pārstāvju aktīva iesaiste un darbs ES aģentūru valdēs, kā arī diskusijās darba grupās ES Padomē Briselē;
2) finansiālo izmaksu un nepieciešamo investīciju plānošana jau sākotnējā stadijā, kandidatūru izvirzot (aģentūras izvietošanai un tās darbības uzsākšanai svarīgi nodrošināt tam nepieciešamo infrastruktūru, piemēram, telpas, starptautisku skolu aģentūras darbinieku bērniem, tulkus un tulkotājus, līdzšinējā prakse rāda, ka dalībvalstis, piemēram, piedāvā pilnībā segt telpu īres izdevumus pirmos 2–3 gadus);
3) aģentūras izveides ekonomiskās lietderības pamatojuma izstrāde;
4) lobijs un aktīva sadarbība ES institūcijās un dalībvalstīs;
5) starptautiski atpazīstama un pierādīta ekspertīze konkrētajā jomā;
6) regulāra dalība starptautiskās konferencēs un forumos;
7) starptautisku konferenču un forumu rīkošana Latvijā.
Šobrīd ES Padomē notiek diskusijas par priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes regulai, ar ko izveido aģentūru lielapjoma IT sistēmu darbības pārvaldībai brīvības, drošības un tiesiskuma telpā. Regulas projekts paredz izveidot Aģentūru SIS II, VIS un EURODAC operatīvajai pārvaldei un citu plašu IT sistēmu izstrādei un pārvaldei. Saskaņā ar Eiropas Komisijas veikto ietekmes izvērtējumu, lai varētu pieteikties uz šīs aģentūras izvietošanu, kandidējošai valstij ir jāatrod papildu finanšu līdzekļi, lai ES budžetā kompensētu 8 miljonus eiro zaudējumus, kas rastos, pārvietojot Strasbūrā izvietoto lielapjoma informācijas sistēmas centrālo vienību uz citu mītnes vietu. Ņemot vērā šos nosacījumus, Latvijas valdība š.g. 24.novembrī pieņēma lēmumu nekandidēt uz šīs aģentūras izvietošanu, politiski atbalstot aģentūras izvietošanu Igaunijā (Protokols Nr.84, 59.§).
Papildus informēju, ka 3.decembrī nevarēšu piedalīties mutvārdu atbildes sniegšanā, jo atradīšos attaisnotā prombūtnē – komandējumā Briselē, kur norisināsies NATO ārlietu ministru sanāksme.
Ar cieņu,
ārlietu ministrs M.Riekstiņš
Rīgā 2009.gada 30.novembrī