Projekts: Pensiju ieturējumu atmaksāšanas likums
Saeimas dok.nr.5394; likumprojekts nr.1658
Saeimas Sociālo
un darba lietu komisijas izstrādāts
un 14.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Likuma mērķis ir atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009.gada 21.decembra spriedumam lietā Nr.2009-43-01 nodrošināt laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim likuma “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam” 2. un 3.pantā noteikto pensiju ieturējumu atmaksāšanu.
2.pants. Personām, kuras laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim saskaņā ar likuma “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam” 2. un 3.pantu valsts vecuma pensiju un saskaņā ar nolikumu “Par izdienas pensijām” un nolikumu “Par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva darbinieku pensijām (darba devēju pensijām)” piešķirto izdienas pensiju saņēma ierobežotā 90 procentu vai 30 procentu apmērā no piešķirtās pensijas, ieturēto (nesaņemto) pensijas daļu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra izmaksā 2010.gada aprīlī, vienlaikus ar aprīļa pensiju.
3.pants. Pensijas saņēmēja nāves gadījumā laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim viņam pienākošo (nesaņemto) pensijas daļu ir tiesības saņemt pensijas saņēmēja laulātajam, pirmās un otrās pakāpes radiniekiem, bet citai personai – uz mantojuma apliecības vai tiesas nolēmuma pamata.
4.pants. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, ko piemēro atmaksājamai pensijas daļai par laiku no 2009.gada 1.jūlija līdz 2009.gada 31.decembrim, ir 23 procenti.
5.pants. (1) Atmaksājamai pensijas daļai, kuru izmaksā saskaņā ar šā likuma 2.un 3.pantu, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu piemēro (aprēķina) šādi:
1) ja atmaksājama pensijas daļa par periodu no 2009.gada 1.jūlija līdz 2009.gada 31.decembrim, atmaksājamai pensijas daļai piemēro neapliekamā minimuma daļu, ko nosaka kā starpību starp 2009.taksācijas gadam noteiktā neapliekamā minimuma apmēru un maksātāja pensijai un piemaksai pie pensijas piemēroto neapliekamo minimumu;
2) ja atmaksājama pensijas daļa par 2010.gada janvāri, atmaksājamai pensijas daļai piemēro neapliekamā minimuma daļu, ko nosaka kā starpību starp 2010.taksācijas gada janvāra neapliekamā minimuma apmēru (165 latu) un attiecīgajā periodā maksātāja pensijai un piemaksai pie pensijas piemēroto neapliekamo minimumu;
3) ja personai piešķirta pensija pēc 2009.gada 1.jūlija, atmaksājamai pensijas daļai piemēro neapliekamā minimuma daļu, ko nosaka kā starpību starp proporcionāli laikposmam no pensijas piešķiršanas dienas līdz 2009.gada 31.decembrim aprēķināto neapliekamā minimuma apmēru un attiecīgajā periodā maksātāja pensijai un piemaksai pie pensijas piemēroto neapliekamo minimumu.
(2) Ja personas algas nodokļa grāmatiņā, kas iesniegta Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā, ir ieraksts par tiesībām uz nodokļa atvieglojumiem vai nodokļa papildus atvieglojumiem, šie atvieglojumi ņemami vērā, aprēķinot nodokli atmaksājamai pensijas daļai.
6.pants. Personas, kurām ir izmaksāta atmaksājamā pensijas daļa par periodu no 2009.gada 1.jūlija līdz 2009.gada 31.decembrim un kuras brīvprātīgi vēlas iesniegt gada ienākumu deklarāciju par 2009.gadu, Valsts ieņēmumu dienestā šo deklarāciju iesniedz pēc atmaksājamās pensijas daļas saņemšanas.
7.pants. Personas, kurām ir izmaksāta atmaksājamā pensijas daļa par periodu no 2009.gada 1.jūlija līdz 2009.gada 31.decembrim un kurām saskaņā ar likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ir pienākums iesniegt gada ienākumu deklarāciju Valsts ieņēmumu dienestā ne vēlāk kā līdz taksācijas gadam sekojošā gada 1.aprīlim, gada ienākumu deklarāciju par 2009.gadu Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz līdz 2010.gada 1.jūlijam un ne vēlāk kā līdz 2010.gada 16.jūlijam iemaksā budžetā aprēķinātā nodokļa summu, bet, ja aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz 450 latus, maksātājs to var iemaksāt budžetā trijās reizēs — līdz 16.jūlijam, 16.augustam un 16.septembrim, iemaksājot katru reizi trešo daļu no šīs summas.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Par likumprojektu
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs
Likuma mērķis ir atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009.gada 21.decembra spriedumam lietā Nr.2009-43-01 nodrošināt laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim likuma “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam” 2. un 3.pantā noteikto pensiju ieturējumu atmaksāšanu.
Ar spriedumu Satversmes tiesa atzina likuma “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam” 2.panta pirmo daļu un 3.panta pirmo daļu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 1. un 109.pantam un spēkā neesošu no pieņemšanas brīža, kā arī noteica, ka saskaņā ar šiem likuma pantiem veiktie ieturējumi no pensijām ir jāizbeidz ne vēlāk kā no 2010.gada 1.marta. Spriedums arī nosaka, ka Saeimai ne vēlāk kā līdz 2010.gada 1.martam ir jānosaka kārtība, kādā atlīdzināmi ieturējumi no pensijām, kas veikti, pamatojoties uz minētajiem likuma pantiem.
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
Likums paredz personām, kuras laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim valsts vecuma pensiju un saskaņā ar nolikumu “Par izdienas pensijām” un nolikumu “Par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva darbinieku pensijām (darba devēju pensijām)” piešķirto izdienas pensiju saņēma ierobežotā apmērā (90 procentu vai 30 procentu apmērā no piešķirtās pensijas), 2010.gada aprīlī izmaksāt iepriekš minētajā periodā nesaņemto pensijas daļu. Tādējādi attiecīgi palielināsies šo personu ienākumi un uzlabosies pensijas saņēmēju pirktspēja un spēja norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem (veselības aprūpi, komunālajiem pakalpojumiem u.c.). Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datiem 2009.gada novembrī vecuma pensijas bija izmaksātas 468,5 tūkst. pensionāriem, no kuriem 29,9 tūkst. bija strādājošie. Attiecīgi izdienas pensijas bija izmaksātas 2,7 tūkst. pensionāru, no kuriem 1,0 tūkst. bija strādājošie. Vecuma pensijas piešķirtais apmērs 2009.gada novembrī bija 179,77 lati, bet izmaksājamais apmērs (ņemot vērā 10% un 70% ieturējumus) 154,84 lati, izdienas pensijām attiecīgi – 166,58 lati un 99,16 lati.
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Lai nodrošinātu laika posmā no
2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 1.februārim veikto valsts
vecuma pensiju un saskaņā ar nolikumu “Par izdienas pensijām” un
nolikumu “Par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva
darbinieku pensijām (darba devēju pensijām)” piešķirto izdienas
pensiju ieturējumu atmaksāšanu, nepieciešami
73,7 miljoni latu.
Pēc 2009.gada faktiskās izpildes valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta finansiālā bilance ir mīnus 213,0 milj. latu. Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2010.gadam” plānotā valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta finansiālā bilance 2010.gadam ir mīnus 170,1 milj. lati. Atceļot pensiju ierobežojumus ar februāri un veicot atbilstoši ieturēto pensiju atmaksu jau aprīlī, 2010.gadā izdevumi pensijām palielināsies par 184,6 milj. latu, kas attiecīgi palielinās valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficītu un samazinās iepriekšējos gados veikto budžeta līdzekļu uzkrājumu. Līdz ar to vēl aktuālāks kļūst jautājums par valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas pašfinansēšanās nodrošināšanu. Kā viens no nozīmīgākajiem risinājumiem sociālās apdrošināšanas sistēmas pašfinansēšanās un ilgtspējas nodrošināšanai ir ar sociālo iemaksu likmi nesegto pakalpojumu (piemaksu pie vecuma un invaliditātes pensijām un vecāku pabalstu) finansēšanas avota pārstrukturizēšana uz pamatbudžetu.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2010.gadam” plānotie valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi vecuma pensijām – 888,9 milj. latu, izdienas pensijām – 9,7 milj.latu.
Nepieciešamo papildus finanšu līdzekļu aprēķins:
Papildus nepieciešamie finanšu līdzekļi laika posmā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 31.janvārim veikto valsts pensiju ieturējumu (10% un 70% apmērā) atmaksai: 35,7 + 27,9 + 6,0 +4,1 = 73,7 milj. lati
Nestrādājošiem 10% ieturējumu ietekme 2009.gadā
Nestrādājošo pensionāru skaits |
Vidējais piešķirtais pensijas apmērs, lati |
Vidējais ieturējuma apmērs vienam pensionāram mēnesī, lati |
Papildus izdevumi, milj. lati |
|
jūlijs |
393 656 |
148,29 |
14,83 |
5,8 |
augusts |
397 230 |
148,95 |
14,89 |
5,9 |
septembris |
398 555 |
149,43 |
14,94 |
6,0 |
oktobris |
399 704 |
149,89 |
14,99 |
6,0 |
novembris |
399 328 |
149,88 |
14,99 |
6,0 |
decembris |
399 243 |
149,88 |
14,99 |
6,0 |
Kopā |
35,7 |
Strādājošiem 70% ieturējumu ietekme 2009.gadā
Strādājošo pensionāru skaits |
Vidējais piešķirtais pensijas apmērs, lati |
Vidējais ieturējuma apmērs vienam pensionāram mēnesī, lati |
Papildus izdevumi, milj. lati |
|
jūlijs |
33 445 |
220,06 |
154,04 |
5,2 |
augusts |
30 736 |
223,58 |
156,51 |
4,8 |
septembris |
29 417 |
226,31 |
158,42 |
4,7 |
oktobris |
28 496 |
229,18 |
160,43 |
4,6 |
novembris |
27 610 |
229,23 |
160,46 |
4,4 |
decembris |
26 770 |
229,23 |
160,46 |
4,3 |
Kopā |
27,9 |
Nestrādājošiem 10% ieturējumu ietekme 2010.gada janvārī
Nestrādājošo pensionāru skaits |
Vidējais piešķirtais pensijas apmērs, lati |
Vidējais ieturējuma apmērs vienam pensionāram mēnesī, lati |
Papildus izdevumi, milj. lati |
|
400 581 |
149,84 |
14,98 |
6,0 |
Strādājošiem 70% ieturējumu ietekme 2010.gada janvārī
Strādājošo pensionāru skaits |
Vidējais piešķirtais pensijas apmērs, lati |
Vidējais ieturējuma apmērs vienam pensionāram mēnesī, lati |
Papildus izdevumi, milj. lati |
|
25 500 |
228,57 |
160,00 |
4,1 |
Labklājības ministrija, lai nodrošinātu Satversmes tiesas sprieduma izpildi, iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā apropriācijas palielināšanai valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā 2010.gadam. Finanšu ministrs Budžeta un finanšu vadības likuma 9.panta 14.daļas kārtībā palielinās valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apropriāciju, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas būs izskatījusi to un nebūs iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Lai nodrošinātu sprieduma izpildi, vienlaikus ar šo likumu ir sagatavoti grozījumi likumā “Par valsts pensijām”, kā arī likumā “Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam”.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts
Nav attiecināms
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu
2010.gada 7.janvāra Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē tika lemts par nepieciešamajiem pasākumiem un izmaiņām normatīvajos aktos, lai saskaņā ar Satversmes tiesas spriedumu sāktu izmaksāt pensijas pilnā apmērā un atmaksātu pensionāriem to pensijas daļu, kas ieturēta kopš 2009.gada 1.jūlija.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra līdzšinējo funkciju ietvaros.