Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas dienesta informācija Nr.1-2.21/217
Rīgā 2010.gada 20.janvārī
Par iesniegumu pārsūtīšanu
Jūrmalas pilsētas iedzīvotājiem
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Komisija) ir saņēmusi Jūrmalas pilsētas iedzīvotāju iesniegumus par zaudējumu atlīdzināšanu (turpmāk – Iesniegumi). Iesniegumos ietvertais prasījums ir saistīts ar Jūrmalas pilsētas sabiedrisko pakalpojumu regulatora 2005.gada 23.septembra lēmumu Nr.10 "Par SIA "Jūrmalas siltums" siltumenerģijas tarifiem", kas ar Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2009.gada 26.janvāra spriedumu lietā Nr.42440905 tika atzīts par prettiesisku.
Jūrmalas pilsētas iedzīvotāji, kuriem siltumenerģijas piegādi nodrošina SIA "Jūrmalas siltums", uzskata, ka laika posmā no 2003.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 26.janvārim ir pārmaksājuši par saņemto siltumenerģiju, jo SIA "Jūrmalas siltums" siltumenerģijas tarifos bija iekļautas ar sabiedriskā pakalpojuma sniegšanu nesaistītas izmaksas. Tā rezultātā Jūrmalas pilsētas iedzīvotāji ir veikuši zaudējumu aprēķinu par minēto laika posmu, tai skaitā morālā kaitējuma novērtējumu un lūdz Komisiju atlīdzināt radušos zaudējumus, pamatojoties uz minēto Senāta spriedumu un Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumu.
Komisija, izvērtējot Iesniegumus, konstatēja, ka to izskatīšana neietilpst Komisijas kompetencē, pamatojoties uz šādiem argumentiem.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likuma 15.pantam privātpersona iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu iesniedz tai iestādei, kas nodarījusi zaudējumu. Komisija norāda, ka no 2009.gada 1.novembra Komisija no pašvaldību regulatoriem vai pašvaldību domēm (padomēm) pārņēma regulēšanas funkcijas attiecīgajās pašvaldību regulējamās nozarēs. Savukārt pašvaldības domes (padomes) vai novada domes ir likvidēto pašvaldību sabiedrisko pakalpojumu regulatoru finanšu, mantas un saistību pārņēmējas atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" Pārejas noteikumu 19.punktam. Līdz ar to Komisija no 2009.gada 1.novembra pilda sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas funkcijas pašvaldību regulējamās nozarēs un savas kompetences ietvaros patstāvīgi pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un lietotājiem. Saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 12.pantu Komisija ir atbildīga par savas darbības likumību un zaudējumus, kas radušies Komisijas prettiesiska lēmuma vai prettiesiska administratīvā akta dēļ, atlīdzina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā minēto, Komisija nav atbildīga par zaudējumiem, kas, iespējams, privātpersonām radušies citas iestādes prettiesiska administratīvā akta rezultātā. Līdz ar to atbilstoši Iesniegumu likuma 4.panta pirmajai daļai Komisija saņemtos Iesniegumus, kā arī identiska satura iesniegumus, kurus Komisija vēl saņems, pilnībā pārsūtīs pēc piekritības un atbildes sniegšanai pēc būtības Jūrmalas pilsētas domei, kas ir Jūrmalas pilsētas sabiedrisko pakalpojumu regulatora finanšu, mantas un saistību pārņēmēja.
Ņemot vērā Iesniegumu skaitu un to, ka katras privātpersonas informēšana par Iesniegumu pārsūtīšanu kompetentajai iestādei – Jūrmalas pilsētas domei – prasītu nesamērīgu Komisijas resursu patēriņu, Komisija Iesniegumu likuma 4.panta un 6.panta noteiktajā kārtībā minēto informāciju publicēs Komisijas mājaslapā internetā www.sprk.gov.lv un laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Vienlaikus Komisija aicina Jūrmalas pilsētas iedzīvotājus ar iesniegumiem par zaudējumu atlīdzināšanu vērsties nepastarpināti Jūrmalas pilsētas domē.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja V.Andrējeva