Valsts ieņēmumu dienests: Par vīna un citu raudzēto dzērienu inventarizāciju
Valsts ieņēmumu dienests (VID) vērš uzmanību, ka saistībā ar 2009.gada 1.decembrī veiktajām izmaiņām likumā “Par akcīzes nodokli” (“Latvijas Vēstnesis” Nr.200, 21.12.2009.), ir palielināta akcīzes nodokļa likme vīnam, raudzētajiem dzērieniem un starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot).
Tādējādi komersantiem ir jāveic visu uzskaitē esošo vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) faktisko krājumu inventarizācija.
Inventarizācijas rezultātā ir jāidentificē vīns, raudzētie dzērieni un starpprodukti ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot), un par tiem ir jāveic nodokļa starpības summas samaksa valsts budžetā.
Apstiprinātiem tirgotājiem, vairumtirgotājiem un mazumtirgotājiem ir jāveic vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) inventarizācija pēc stāvokļa uz 2010.gada 1.februāri, tas ir, uz dienu, kad tiek ieviesta paaugstinātā akcīzes nodokļa likme.
Minētajiem komersantiem līdz 2010.gada 15.februārim ir jāiesniedz VID viens inventarizācijas saraksta eksemplārs un nodokļa starpības aprēķins ar aprēķināto budžetā maksājamo nodokļa starpības summu.
Valsts budžetā maksājamā nodokļa starpības summa vairumtirgotājam, apstiprinātam tirgotājam un mazumtirgotājam jāsamaksā valsts budžetā līdz 2010.gada 15.martam.
Ja nodoklis atbilstoši saņemtajām akcīzes nodokļa markām samaksāts uz 2010.gada 1.februāri, t.i., pēc stāvokļa dienā, kad stājas spēkā norma par nodokļa likmes paaugstināšanu vīnam, raudzētajiem dzērieniem un starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot), tad uzskaitē esošo alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa marku krājumu inventarizācija ir jāveic šādām personām:
• akcīzes preču noliktavas turētājs;
• importētājs (ja tiem alkoholiskajiem dzērieniem, ko paredzēts marķēt ar attiecīgajām nodokļa markām vai tie jau ir marķēti ar tām, nav piemērota muitas procedūra – laišana brīvā apgrozībā);
• nodokļa maksātāja pārstāvis, ja ar attiecīgajām nodokļa markām marķētie alkoholiskie dzērieni nav saņemti Latvijas Republikā;
• apstiprināts tirgotājs, ja ar attiecīgajām nodokļa markām marķētie alkoholiskie dzērieni nav saņemti Latvijas Republikā;
• neapstiprināts tirgotājs, ja ar attiecīgajām nodokļa markām marķētie alkoholiskie dzērieni nav saņemti Latvijas Republikā.
Minētajām personām 15 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad notiek nodokļa likmju maiņa), proti, līdz 2010.gada 15.februārim, VID nodaļā atbilstoši nodokļu maksātāja reģistrācijas vietai, ir jāiesniedz šādi dokumenti:
• viena inventarizācijas saraksta eksemplārs
• nodokļa starpības aprēķins ar aprēķināto budžetā maksājamo nodokļa starpības summu.
Valsts budžetā maksājamā nodokļa starpības summa akcīzes preču noliktavas turētājam importētājam, nodokļa maksātāja pārstāvim, kā arī citām minētajām personām ir jāsamaksā valsts budžetā 45 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad notiek nodokļa likmju maiņa), proti, līdz 2010.gada 15.martam.
Lai atvieglotu inventarizācijas procesa un akcīzes nodokļa starpības aprēķināšanu, aicinām komersantus izmantot VID mājaslapā www.vid.gov.lv pieejamo VID izstrādāto metodisko materiālu “Par vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) inventarizāciju un akcīzes nodokļa starpības summas aprēķināšanu sakarā ar akcīzes nodokļa likmes palielināšanu”.
Valsts ieņēmumu dienesta Komunikācijas daļa