Izglītības un zinātnes ministrija: Par sporta pārvaldības sistēmas reorganizāciju
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) jau 2009.gada sākumā uzsākusi sporta pārvaldības sistēmas reorganizāciju, kas veikta ar mērķi sakārtot sporta finansējuma piešķiršanas un finansējuma izlietojuma uzraudzības sistēmu. Strukturālo reformu kontekstā IZM izvērtējusi sporta pārvaldības sistēmu un ir pabeigusi valsts sporta iestāžu reformu, kuras mērķis bija nodrošināt, ka finanšu līdzekļi tiek novirzīti tuvāk sportistam, bērniem un jauniešiem, nevis iestāžu uzturēšanai vai iestāžu administratīvo izdevumu segšanai.
Lai pilnveidotu valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli, IZM iedalīto valsts budžeta līdzekļu efektīvu izmantošanu, kā arī to atbilstību paredzētajiem mērķiem, IZM 2010.gadā pilnveidojusi sadarbības līgumus, kas tiek slēgti ar finansējuma saņēmējiem. IZM noteikusi, ka dotācijas saņēmēji valsts budžeta līdzekļus administratīvo izdevumu segšanai var novirzīt ne vairāk kā 15% apmērā no piešķirtā finansējuma.
Līgumos ietverti papildu nosacījumi, piemēram, noteikts, ka finansējuma saņēmēja pienākums ir rakstiski ar IZM saskaņot izmaiņas finanšu tāmē, noteikts aizliegums organizācijai veikt pārskaitījumus no Valsts kasē atvērtā norēķinu konta uz organizācijas kredītiestādes atvērtajiem norēķinu kontiem, turklāt precizēti iesniedzamie dokumenti atskaitei par finanšu izlietojumu.
IZM ir mainījusi pieeju finanšu līdzekļu sadalē, nodrošinot atklātumu un caurskatāmību. Plānojot 2010.gada sporta budžetu, IZM paplašinājusi komisijas sastāvu, kurā iekļauti IZM, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Bobsleja federācijas, Latvijas Sporta federāciju padomes, Latvijas Olimpiskās vienības, Latvijas Hokeja federācijas, Latvijas Vieglatlētikas savienības, Latvijas Olimpiskās komitejas un Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padomes pārstāvji. Turklāt valsts budžeta plānošanā nodrošināta iespēja finansējuma saņēmējiem iesaistīties lēmuma pieņemšanā par valsts budžeta līdzekļu sadali.
IZM jau iepriekš apspriesti risinājumi, kas pieprasītu atbildīgāku sporta organizāciju rīcību, piemēram, konstatējot neatbilstošu valsts budžeta finansējuma izlietojumu, nākamajā gadā samazināt piešķirtā finansējuma apmēru vai, kamēr nav iesniegtas atbilstošas atskaites par iepriekšējo mēnesi, nākamajā mēnesī finansējums netiek pārskaitīts, taču tādējādi jārēķinās, ka to negatīvi izjutīs ne tikai sporta organizāciju atbildīgās amatpersonas, bet neizbēgami arī sportisti, no kā IZM līdz šim ir vēlējusies izvairīties, taču nākotnē šāda pieeja tiks ieviesta.
Ņemot vērā, ka sporta finansējuma saņēmējas ir nevalstiskās organizācijas – sporta veidu federācijas, kurām ir dažādi finanšu avoti, tām atbildīgāk jākārto grāmatvedība, lai nodrošinātu pārskatāmu sistēmu, kas atspoguļotu lietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.
Lai vēl pilnveidotu sporta finansējuma piešķiršanas un finansējuma izlietojuma uzraudzības sistēmu, IZM ieviesīs kopīgi ar Valsts kontroli izstrādātos ieteikumus valsts budžeta līdzekļu sportam administrēšanas uzlabošanai.
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa