Valsts sekretāru sanāksmē: 2010.gada 18.februārī
EM: Par kārtību, kādā norādāmas alkohola cenas izklaides vietās
Lai samazinātu patērētāju un jo īpaši ārvalstu tūristu apkrāpšanas gadījumus, iegādājoties alkoholiskos dzērienus patēriņam uz vietas, un sekmētu tūristu atkārtotu atgriešanos Latvijā, tūrisma nozares uzņēmēji rosina daudz detalizētāk noteikt prasības informācijai, kāda norādāma izklaides vietu alkoholisko dzērienu piedāvājumā.
Kā zināms, pēdējā gadā arvien biežāk tiek saņemtas sūdzības par tūristu apkrāpšanas gadījumiem Rīgas izklaides vietās. Valsts policijas informācija liecina, ka par Somijas pilsoņu apkrāpšanu vien ir ierosināti 15 kriminālprocesi un vairākumā gadījumu pret ārvalstu tūristiem tika izdarīti materiāla rakstura pārkāpumi, kā, piemēram, izrakstīti rēķini par nepamatoti lielām summām par ēdināšanas pakalpojumiem un alkoholiskajiem dzērieniem.
Balstoties uz uzņēmēju sniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija izstrādājusi un 18.februārī starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi grozījumus kārtībā, kādā norādāmas alkoholisko dzērienu cenas izklaides vietās, tādējādi nodrošinot, ka patērētājiem pieejama skaidra un pilnīga informācija par piedāvāto alkoholisko dzērienu cenu.
Normatīvais akts precizē kārtību, kādā norādāmas cenas patēriņam uz vietas piedāvātajiem alkoholiskajiem dzērieniem, paredzot, ka cenu par alkoholiskā dzēriena piedāvāto tilpumu norāda viena veida mērvienībās – mililitros vai centilitros, un cenai jābūt labi saskatāmai (burtu un ciparu augstums nedrīkst būt mazāks par 3 mm).
Noteikumu projektā ir ietverts arī papildu regulējums t.s. dārgajiem alkoholiskajiem dzērieniem, kuru cena par piedāvāto tilpumu pārsniedz 50 latus, nosakot, ka to cenas ir jānorāda atsevišķā informatīvā materiālā, patērētājiem redzamā un pieejamā vietā. Vienlaikus dārgajiem alkoholiskajiem dzērieniem tiek noteikts arī piedāvātā tilpuma ierobežojums – stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem (ar alkohola saturu virs 250) maksimālais piedāvātais tilpums nedrīkst pārsniegt 50 ml, savukārt vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem (ar alkohola saturu mazāku par 250) – 200 ml, kas gan neattiecas uz alkoholiskajiem dzērieniem iepakojumā.
Noteikumu projektu izstrādāja Ekonomikas ministrijas izveidotā Latvijas Tūrisma konsultatīvās padomes Ekspertu komisija tūristu drošības jautājumos, kuras sastāvā ir pārstāvji no Ārlietu ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Valsts policijas, Rīgas domes, Akcīzes preču pārvaldes, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Ekonomikas ministrijas.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
LM: Par valsts sociālo pabalstu pieprasīšanas vienkāršošanu
Lai iedzīvotājiem vienkāršotu valsts sociālo pabalstu pieprasīšanas kārtību, padarot to maksimāli ērtu un pieejamu ikvienam, Labklājības ministrija (LM) sagatavojusi grozījumus attiecīgajos noteikumos.
Atbilstoši izmaiņām plānots, ka turpmāk pieprasījumu par ģimenes valsts pabalsta, piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu, bērna kopšanas pabalsta, piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem, bērna piedzimšanas pabalsta, bērna invalīda kopšanas pabalsta, pabalsta invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta piešķiršanu varēs nosūtīt arī pa pastu vai iesniegt elektroniskā dokumenta formātā. Vienlaikus minētos valsts sociālos pabalstus tāpat kā iepriekš varēs pieprasīt, personai vai tās pilnvarotajai personai arī personīgi ierodoties VSAA un iesniedzot rakstisku iesniegumu.
Pieprasot jebkuru no minētajiem pabalstiem, iedzīvotāji varēs izmantot Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) mājaslapā www.vsaa.lv esošo veidlapu.
Tāpat grozījumi nosaka pienākumu citām valsts pārvaldes institūcijām sniegt VSAA nepieciešamo informāciju. Tas nozīmē, ja bērns, par kuru tiek maksāts pabalsts, būs ievietots valsts, pašvaldības vai privātā bērnu aprūpes un audzināšanas iestādē un atradīsies pilnā tās apgādībā vai nodots audzināšanā audžuģimenei, tad bāriņtiesai, valsts, pašvaldības vai privātajai bērnu aprūpes un audzināšanas iestādei piecu darba dienu laikā par to būs jāpaziņo VSAA nodaļai atbilstoši pabalsta saņēmēja deklarētajai dzīvesvietai.
Savukārt pēc lēmuma pieņemšanas par aizbildnības nodibināšanu bāriņtiesai ne vēlāk kā trīs dienu laikā par to būs jāpaziņo VSAA nodaļai atbilstoši aizbildņa deklarētajai dzīvesvietai. VSAA dokumentus par pabalsta piešķiršanu izskatīs un lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņems desmit dienu laikā pēc dokumentu saņemšanas.
Līdz ar to, ja informācija, kas būs nepieciešama lēmuma pieņemšanai, būs citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūs pati, nevis pieprasīs no privātpersonas.
Vienlaikus, pieprasot bērna piedzimšanas un bērna kopšanas pabalstus, personai nebūs jāuzrāda bērna dzimšanas apliecība, jo minētās ziņas VSAA iegūs no Iedzīvotāju reģistra datiem.
Iepriekšminēto paredz 18.februārī valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi Noteikumos par ģimenes valsts pabalsta un piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību, Noteikumos par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību, Noteikumos par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību, Noteikumos par bērna invalīda kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību, Noteikumos par pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, pabalsta apmēru, kā arī pabalsta apmēra pārskatīšanas kārtību, Noteikumos par pabalsta apmēru transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību, Noteikumos par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību. Izmaiņas vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāapstiprina valdībā.
LM: Par kārtību, kādā personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus
Lai precizētu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas kārtību sociālās rehabilitācijas institūcijās, Labklājības ministrija (LM) sagatavojusi izmaiņas attiecīgajos noteikumos.
LM izstrādātie grozījumi Noteikumos par kārtību, kādā personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijās, un prasībām sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem 18.februārī izsludināti valsts sekretāru sanāksmē. Tie vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāapstiprina valdībā.
Saskaņā ar grozījumiem plānots precizēt laika periodu, pēc kura cilvēki varēs pieteikties atkārtotai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai. Tas nozīmē, ka minētos pakalpojumus cilvēki, kuru funkcionālās spējas samazinās, atkārtoti varēs saņemt ne agrāk kā gadu, divus gadus vai trīs gadus pēc iepriekšējo pakalpojumu saņemšanas. Atkārtotus pakalpojumus varēs saņemt 14 dienas.
Vienlaikus paredzēts, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu varēs pārcelt ne tikai saistībā ar slimību vai pirmās pakāpes radinieka nāvi, bet arī tad, ja paredzētajā pakalpojuma saņemšanas laikā persona apgūs kādu izglītības programmu.
Tāpat plānots, ja bērnu likumiskajiem pārstāvjiem un personām, kas bērnus aprūpē, būs jāuzturas sociālās rehabilitācijas institūcijā, viņiem būs jāapliecina sava gatavība apmaksāt pakalpojumu par saviem līdzekļiem.
Savukārt, ja personai būs tiesības sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemt steidzamības kārtā jeb sešus mēnešus pēc medicīniskās rehabilitācijas kursa pabeigšanas, ārstējošajam ārstam atzinumā būs jānorāda tās pirmreizējās saslimšanas diagnozes kods, kas izraisījusi funkcionālos traucējumus. Tāpat atzinumam jāpievieno izraksta kopija par saņemto medicīnisko rehabilitāciju.
Attiecīgi ārstniecības iestādei papildu citiem dokumentiem būs jānosūta Sociālās integrācijas valsts aģentūrai izraksts par saņemto medicīnisko rehabilitāciju un personas iesniegums par pakalpojumu piešķiršanu.
Ja persona dokumentu nosūtīšanas brīdī vēl turpinās ārstēties ārstniecības iestādē, tad izrakstu par saņemto medicīnisko rehabilitāciju aizstās ar ārsta izziņu. Tas būs jādara gadījumā, ja persona sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanai pieteiksies laikā, kad vēl saņem medicīnisko rehabilitāciju.
LM: Par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām
Lai saskaņotu līdzšinējo Profesiju klasifikatoru ar Starptautiskajā darba organizācijā (SDO) apstiprināto jauno starptautisko profesiju klasifikatoru, Labklājības ministrija (LM) izstrādājusi jaunus noteikumus.
LM sagatavotie Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām un Profesiju klasifikatora lietošanas un aktualizēšanas kārtību 18.februārī izsludināti valsts sekretāru sanāksmē. Tie vēl jāsaskaņo ar citām ministrijām un jāapstiprina valdībā.
Jaunajā noteikumu projektā salīdzinājumā ar pašreiz spēkā esošajiem noteikumiem struktūra nav mainīta. Tāpat kā iepriekš profesijas klasificētas deviņās pamatgrupās atbilstoši starptautiski atzītiem kodiem, noteiktas to kvalifikācijas pamatprasības un profesionālās darbības pamatuzdevumi kodu augošā secībā un alfabēta secībā pēc profesijas pamatvārda vai pamatvārdiem, kas rakstīti ar alfabēta lielajiem burtiem. Profesiju klasifikatorā sagrupēti arī profesiju standarti pa profesionālās kvalifikācijas līmeņiem.
Noteikumu projekta pielikumos katrai profesijai piešķirts jauns kods.
Lai veiktu Profesiju klasifikatora aktualizāciju, LM pērn izveidoja darba grupu. Tajā darbojas pārstāvji no LM, Tieslietu, Veselības, Kultūras, Iekšlietu, Satiksmes, Izglītības un zinātnes, Ekonomikas, Finanšu, Zemkopības, Reģionālās un pašvaldības lietu ministrijas, Centrālās statistikas pārvaldes, Valsts kancelejas, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Amatniecības kameras, valsts akciju sabiedrības “Latvijas Jūras administrācija”.
Atgādinām, ka Profesiju klasifikatora mērķis ir apstiprināt sistematizētu profesiju sarakstu – Profesiju klasifikatoru un profesijai atbilstošos pamatuzdevumus un kvalifikācijas pamatprasības, lai nodrošinātu valstī starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu. Saskaņā ar Darba likumu, noslēdzot darba līgumu, tajā obligāti jānorāda darbinieka profesija (arods, amats, specialitāte) atbilstoši Profesiju klasifikatoram un vispārīgu nolīgtā darba raksturojumu.
Atgādinām, ka 2008.gadā SDO ir apstiprinājusi jaunu starptautisku profesiju klasifikatoru “International Standard Classification of Occupations (ISCO-08)”, kas Eiropas Savienības dalībvalstīm jāizmanto jau atsevišķos 2010.gada apsekojumos un 2011.gada tautas skaitīšanā.
Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments