Par konkurētspējīgu atalgojumu valsts uzņēmumos
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti 16.martā, apmeklējot valsts akciju sabiedrību “Latvijas dzelzceļš”, pauda pārliecību par nepieciešamību valsts uzņēmumos veidot motivējošu atalgojuma sistēmu.
“Tautsaimniecībai būtiskos uzņēmumos, kuri strādā sekmīgi un ir orientēti uz attīstību, darbiniekiem jāsaņem konkurētspējīgs atalgojums,” uzsvēra komisijas priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis. “Par spīti krīzei “Latvijas dzelzceļš” ir spējis saglabāt stabilus kravu apjomus. Pārvadājot ārvalstu kravas, būtībā uzņēmums nodarbojas ar pakalpojumu eksportu. Un visas sabiedrības interesēs ir, lai apgrozījums arvien pieaugtu.”
Komisijas deputāti uzskata, ka ir nepareizi būtiski samazināt algas cilvēkiem, no kuru darba rezultātiem atkarīgi ieņēmumi valsts budžetā. “Valsts uzņēmumu darbinieku motivēšana ļautu sasniegt labākus rezultātus, tad arī ārstiem, skolotājiem un policistiem varēs paaugstināt darba algas,” norādīja komisijas priekšsēdētājs.
VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis informēja, ka koncernā strādā vairāk nekā 12 tūkstoši darbinieku un tas ir viens procents no visiem valstī nodarbinātajiem. “Dzelzceļa koncerns ir kā valsts valstī,” teica U.Magonis. Viņš skaidroja, ka daudzas “Latvijas dzelzceļa” struktūrvienības un gandrīz visi meitasuzņēmumi paši par sevi ir tik lieli, ka atbilstu kritērijiem kā lielie uzņēmumi. Tādēļ arī to vadītājiem, kuriem ir liela atbildība un pakļauti simtiem cilvēku, jāsaņem konkurētspējīgs atalgojums.
Deputāti noskaidroja, ka 2009.gadā vidējie mēneša ienākumi koncernā bija 665 lati. VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs skaidroja, ka darbinieku intereses aizsargā spēcīga arodbiedrība un algu politika ir elastīga, darbinieku atalgojums atkarīgs no darba rezultātiem. Viņš arī atgādināja, ka uzņēmums darbojas efektīvi, pēdējo gadu laikā būtiski pieaudzis pārvadājumu apgrozījums, bet, kāpinot produktivitāti, uzņēmuma darbinieku skaits pakāpeniski tiek samazināts.
Vēl nav zināms uzņēmuma apgrozījums un peļņa iepriekšējā gadā, taču U.Magonis prognozēja, ka šie rādītāji būs tikai nedaudz zemāki kā 2008.gadā. VAS “Latvijas dzelzceļš” ir ceturtais lielākais nodokļu maksātājs un pagājušajā gadā nodokļu ieņēmumu veidā valsts budžetu papildinājis par gandrīz 70 miljoniem latu. Salīdzinājumam 2004.gadā valsts budžetā tika iemaksāti 37 miljoni latu.
Izbraukuma sēdē komisijas deputāti iepazinās ar Dzelzceļa kustības vadības centra darbību un apmeklēja Šķirotavas uzkalniņu.
Saeimas preses dienests