Latvijas Pašvaldību savienība: Par pasažieru biļešu vienoto tirdzniecību
7.aprīlī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) Ministru prezidentam, satiksmes ministram, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai (RAPLM) un valsts SIA “Autotransporta direkcija” nosūtīja vēstuli, kurā iebilst pret centieniem piespiest plānošanas reģionus slēgt līgumus par brāķa vienoto biļešu tirdzniecības sistēmu pasažieru pārvadājumos.
Latvijas Pašvaldību savienības Tehnisko problēmu komitejas 30.marta sēdē izskatīja jautājumu par vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas (VBTS) ieviešanu vietējos reģionālajos maršrutos. Sēdē tika konstatēts, ka joprojām ir nopietnas problēmas šīs sistēmas ieviešanā reģionālajos starppilsētu maršrutos, nav izvērtēti finansiālie ieguvumi un ekonomiskais pamatojums šīs sistēmas ieviešanā.
Latvijas Pašvaldību savienības Tehnisko problēmu komiteja 30.marta sēdē nolēma:
• lūgt valdību pēc būtības izvērtēt vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu reģionālajos starppilsētu maršrutos un šīs sistēmas ieviešanas pamatotību vietējos reģionālajos maršrutos;
• aicināt Satiksmes ministriju organizēt neatkarīgu auditu VBTS ieviešanas un darbības kvalitātes izvērtēšanai reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos;
• atzīt par lietderīgu Satiksmes ministrijā izveidot darba grupu esošā VBTS tiesiskā regulējuma uzlabošanai, kā arī izvērtēt iespējas par konkursa rīkošanu par GPS raidītāju iegādi autobusiem, jo pašreizējie autobusos lietotie aparāti BSA ir morāli novecojuši un nav lietderīgi tos pilnveidot;
• lūgt izvērtēt ERAF finansējuma piesaistes iespējas pārvadātāju izdevumu segšanai VBTS tehnisko ierīču iegādē;
• pieņemt zināšanai plānošanas reģionu viedokli, ka tie neparakstīs līgumu par vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu, kamēr netiks izvērtēta šīs sistēmas darbības lietderība reģionālajos starppilsētu maršrutos.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas 25.marta sapulcē tika pieņemta rezolūcija, kurā norādīts, ka šī sistēma nenodrošina nepārtrauktu un stabilu datu pārraidi uz serveri, no sistēmas iegūtie dati daudzos gadījumos ir nepilnīgi un tie bez papildu precizēšanas vai papildināšanas nav izmantojami.
Minētās problēmas tika apspriestas arī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas un plānošanas reģionu 29.marta sanāksmē.
Kaut arī starppilsētu nozīmes maršrutos gandrīz visi autobusi ir aprīkoti ar globālās pozicionēšanas un telemātikas ierīcēm un ir noslēgti atbilstoši līgumi ar VBTS darbības nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām – VSIA “Autotransporta direkcija”, SIA “Nordeka Serviss” un SIA “Transporta telemātikas sistēmas” –, neviena no līgumslēdzēju pusēm neuzņemas atbildību par sistēmas darbības nodrošināšanu kopumā. Normatīvajos aktos noteiktā prasība, ka VBTS sistēmā jāievada arī informācija par biļešu tirdzniecību, netiek izpildīta, jo AS “Rīgas starptautiskā autoosta” un citās autoostās izmantotā “Baltic Lines” pašlaik nenodrošina datu pārraidi uz šo sistēmu.
LPS uzskata, ka VBTS sistēma jāievieš pakāpeniski, vispirms ieviešot tās daļu, kas attiecas uz maršrutu plānošanu, dokumentu apmaiņu IT vidē (t.i., datubāzi par maršrutu kustības sarakstiem, tarifiem, maršrutu atļaujām u.c. dokumentiem, kurus izsniedz ATD vai reģioni un lieto uzņēmumi, atskaites, statistika u.c.), savukārt uz laiku apturama biļešu tirdzniecības uzskaites ieviešana uz kases aparātu bāzes tiešsaistes režīmā un autobusu atrašanās vietas koordināšu ieviešana, kura reāli nefunkcionē.
Normatīvais regulējums attiecībā uz VBTS ir ietverts Ministru kabineta 2007.gada 2.oktobra noteikumos Nr.676 “Vienotās sabiedriskās transporta biļešu tirdzniecības, rezervēšanas un uzskaites sistēmas izveidošanas un uzturēšanas kārtība” (VBTS noteikumi). Saskaņā ar VBTS noteikumu 4.punktā noteikto VBTS darbībai nepieciešamās informācijas saņemšanu no sistēmas lietotājiem, tās apstrādi, apkopošanu un aktualizēšanu nodrošina Autotransporta direkcija, izveidojot un uzturot attiecīgu Autotransporta direkcijas datubāzi.
Šobrīd šis jautājums ir aktualizējies, ieviešot VBTS sistēmu arī vietējos reģionālajos maršrutos. Neizvērtējot VBTS sistēmas darbību reģionālajos starppilsētu maršrutos, VSIA “Autotransporta direkcija” ir nosūtījusi plānošanas reģioniem izvērtēšanai līguma projektu par pašlaik nefunkcionējošas sistēmas ieviešanu reģionālajos vietējos maršrutos.
LPS Tehnisko problēmu komitejas sēdē visi plānošanas reģioni izteica konceptuālu atbalstu VBTS ieviešanai. Tomēr, izvērtējot VBTS tiesiskā regulējuma un sistēmas darbības kvalitāti, plānošanas reģioni pauda viedokli, ka līdz VBTS sistēmas būtiskai uzlabošanai tie nav gatavi slēgt līgumu ar VSIA “Autotransporta direkcija” par VBTS lietošanu. Sēdē tika uzsvērts, ka VBTS ieviešana šobrīd prasīs nesamērīgi lielus finanšu resursus no valsts budžeta dotācijas plānošanas reģioniem, kas paredzēta zaudējumu segšanai nerentablajos maršrutos. Šī dotācija jau tā 2010.gadā attiecībā pret 2009.gadu ir samazināta par 28%.
Potenciālo izdevumu apmērs pēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas datiem, ieviešot šo sistēmu vietējos reģionālajos maršrutos, varētu būt 287 000 latu. LPS Tehnisko problēmu komitejas 30.marta sēdē VSIA “Autotransporta direkcija” pārstāvis nespēja sniegt argumentētu atbildi par sistēmas ieguvumiem un kādēļ šī sistēma nefunkcionē reģionālajos starppilsētu maršrutos.
LPS atgādina, ka vairākums pārvadāšanas līgumu, kurus plānošanas reģioni pārņēma no rajonu pašvaldībām, ir spēkā līdz 2011.gada beigām. Līdz ar to plānošanas reģioniem tuvākajā perspektīvā jāveic jaunu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu organizēšana. Šādu procedūru rezultātā nav garantijas, ka pasūtījumu iegūs pārvadātājs, kurš jau šobrīd nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus plānošanas reģionā. Gadījumā, ja pasūtījumu iegūst jauns pārvadātājs, tam būs nepieciešams iegādāties attiecīgās tehniskās ierīces VBTS darbības nodrošināšanai, kas plānošanas reģioniem tuvākajā laikā var radīt kārtējos papildu izdevumus, kurus nāksies segt no dotācijas pārvadātājiem par zaudējumiem nerentablajos maršrutos.
Dace Zvirbule, LPS padomniece