Eiropas valstu
līgums attiecībā uz transporta līdzekļu apkalpju darbu
starptautiskajos autopārvadājumos (AETR)
Ženēva 1970. gada 1.jūlijs
Līguma 2. grozījums*
UN PARAKSTĪŠANAS PROTOKOLS
1. pants
Definīcijas
Izmainīt apakšpunktu (g) sekojošā
redakcijā:
“(g) “pārvadājumi pa autoceļiem” ir braucieni pa sabiedriskiem
autoceļiem ar autotransporta līdzekli, ko izmanto pasažieru vai
kravu pārvadāšanai un kas brauciena laikā pārvadā vai arī
nepārvadā pasažierus vai kravu;”
Izmainīt apakšpunktu (i) sekojošā redakcijā:
“(i) “regulāri pārvadājumi” ir pārvadājumi, kas nodrošina
pasažieru pārvadāšanu ar noteiktu kustības biežumu pa noteiktu
maršrutu, kura laikā pasažieri var iekāpt autobusā vai izkāpt no
tā iepriekš noteiktās pieturvietās.
Pārvadājumu veikšanas noteikumos vai citos aizvietojošos
dokumentos, ko apstiprinājušas Līgumslēdzēju Pušu kompetentās
institūcijas un ko pārvadātājs publicējis pirms to stāšanās
spēkā, jānosaka, ja vien tas jau nav norādīts kādā citā likumā
vai noteikumā, pārvadājumu veikšanas kārtība, īpaši, kustības
biežums, kustības saraksts, braukšanas maksas tarifi un pienākums
uzņemt pasažierus.
Neatkarīgi no tā, kas ir pārvadājuma organizators, par regulāriem
pārvadājumiem uzskatāmi arī pārvadājumi, kas nodrošina noteiktu
pasažieru kategoriju pārvadāšanu, neuzņemot citu kategoriju
pasažierus, un kas tiek veikti saskaņā ar šīs definīcijas pirmajā
rindkopā minētajiem nosacījumiem. šādi pārvadājumi, īpaši tie,
kas nodrošina darbinieku pārvadāšanu uz un no darba vietas vai
skolēnu pārvadāšanu uz un no mācību vietas, turpmāk tiek saukti
par “speciāliem regulāriem pārvadājumiem”.”
Izmainīt apakšpunktu (l) sekojošā redakcijā:
“(l) “nedēļa” ir periods starp pirmdienas 00.00 stundu un
svētdienas 24.00 stundu;”
Izmainīt apakšpunktu (m) sekojošā redakcijā:
“(m) “atpūta” ir nepārtraukts vismaz vienu stundu ilgs laika
periods, kuru autotransporta līdzekļa vadītājs var izmantot brīvi
pēc saviem ieskatiem.”
Svītrot apakšpunktus (n) un (o).
2. pants
Piemērošanas
sfēra
Izmainīt apakšpunktu 2(b) sekojošā
redakcijā:
“(b) Ja Līgumslēdzējas Puses, kuru teritorijā pārvadājums tiek
veikts, nav vienojušās citādi, šis Līgums neattiecas uz kravu
starptautiskajiem pārvadājumiem ar:
1.Kravas autotransporta līdzekļiem, kuru maksimālais pieļaujamais
svars, piekabes un puspiekabes ieskaitot, nepārsniedz 3,5
tonnas;
2.Pasažieru autotransporta līdzekļiem, kas konstruēti, piemēroti
un paredzēti ne vairāk kā deviņu personu, autovadītāju ieskaitot,
pārvadāšanai;
3.Pasažieru autotransporta līdzekļiem, veicot regulārus pasažieru
pārvadājumus, ja attiecīgā maršruta garums nepārsniedz 50
kilometrus;
4.Autotransporta līdzekļiem, kuru maksimāli pieļaujamais ātrums
nepārsniedz 30 km/h;
5.Autotransporta līdzekļiem, ko izmanto vai kas ir bruņoto spēku,
civilās aizsardzības, ugunsdzēsēju komandu un vienību, kas
atbildīgas par sabiedriskās kārtības uzturēšanu, rīcībā;
6.Autotransporta līdzekļiem, ko izmanto saistībā ar notekūdeņiem,
aizsardzību pret plūdiem, ūdens, gāzes un elektrības apgādi,
galveno autoceļu uzturēšanu un kontroli, atkritumu savākšanu un
izvešanu, telegrāfa un telefona pakalpojumiem, radio un
televīzijas raidījumiem un radio vai televīzijas raidītāju vai
uztvērēju atrašanās vietas noteikšanu;
7.Autotransporta līdzekļiem, ko izmanto ārkārtēju situāciju
gadījumos un glābšanas darbos;
8.Specializētiem autotransporta līdzekļiem, kas paredzēti
medicīnas vajadzībām;
9.Autotransporta līdzekļiem, kas pārvadā iekārtojumu cirkus un
atrakciju pasākumiem;
10.Specializētiem tehniskās palīdzības autotransporta
līdzekļiem;
11.Autotransporta līdzekļiem, ar ko veic izmēģinājumus uz ceļiem
tehniskās attīstības, remonta vai tehniskās apkopes vajadzībām,
un jauniem vai pārbūvētiem autotransporta līdzekļiem, kas vēl nav
nodoti ekspluatācijā;
12.Autotransporta līdzekļiem, veicot nekomerciālus kravu
pārvadājumus savām vajadzībām;
13. Autotransporta līdzekļiem, ko izmanto piena savākšanai no
fermām un piena trauku vai lopu barošanai paredzētu piena
produktu nogādei atpakaļ uz fermu.
Svītrot 2. punkta apakšpunktus (c) un (d).
3. pants
Dažu Līguma noteikumu piemērošana
pārvadājumiem, kurus veic ar autotrans-porta līdzekļiem,
reģistrētiem valstīs, kas nav Līgumslēdzējas Puses
Izmainīt šo pantu sekojošā redakcijā:
“3. pants
Dažu Līguma noteikumu piemērošana
pārvadājumiem, kurus veic ar transporta līdzekļiem, reģistrētiem
valstīs, kas nav Līgumslēdzējas Puses
1.Katrai Līgumslēdzējai
Pusei attiecībā uz tās teritorijā veiktiem starptautiskiem
pārvadājumiem ar autotransporta līdzekļiem, reģistrētiem valstīs,
kas nav šī Līguma Līgumslēdzējas Puses, jāpiemēro nosacījumi, kas
ir ne mazāk stingri kā tie, kas noteikti šā Līguma 5., 6., 7.,
8., 9. un 10. pantā.
2.Attiecībā uz autotransporta līdzekli, reģistrētu valstī, kas
nav šī Līguma Līgumslēdzēja Puse, katra Līgumslēdzēja Puse var
izvēlēties vai pieprasīt kontrolierīci, kas atbilst šī Līguma
pielikumā minētajām specifikācijām, vai vienkārši dienas
reģistrācijas lapas, ko rakstiski aizpilda pats autotransporta
līdzekļa vadītājs.”
4. pants
Vispārīgie
principi
Izmainīt šo pantu sekojošā redakcijā:
“4. pants
Vispārīgie
principi
Katra Līgumslēdzēja Puse var piemērot augstākas minimālās un zemākas maksimālās prasības kā tās, kas minētas 5. līdz 8. pantā ieskaitot. Tomēr attiecībā uz autotransporta līdzekļu vadītājiem, kuri veic starptautiskos pārvadājumus ar autotransporta līdzekļiem, kas
reģistrēti citā Līgumslēdzējā valstī vai valstī, kas nav šī Līguma Līgumslēdzējas Puse, piemērojami šī Līguma nosacījumi.”
5. pants
Prasības, kas
izvirzāmas autovadītājiem
Nomainīt šo pantu ar sekojošu tekstu:
“5. pants
Autotransporta līdzekļu apkalpes
1.Autotransporta līdzekļu
vadītāju, kuri veic kravu pārvadājumus, minimālajam vecumam
jābūt:
(a) 18 gadi, vadot autotransporta līdzekļus, kuru maksimālais
pieļaujamais svars, piekabes vai puspiekabes ieskaitot,
nepārsniedz 7,5 tonnas;
(b) cita veida autotransporta līdzekļiem:
21 gads vai 18 gadi ar noteikumu, ka attiecīgajai personai ir
profesionālās kompetences sertifikāts, ko atzinusi kāda no
Līgumslēdzējām Pusēm un kas apliecina, ka viņš beidzis apmācības
kursus kravas autotransporta līdzekļu vadītājiem. Līgumslēdzējām
Pusēm savstarpēji jāsniedz informācija par noteiktajām valsts
minimālām apmācības prasībām un citiem nosacījumiem, kas
attiecināmi uz autotransporta līdzekļu vadītājiem, veicot
starptautiskos kravu pārvadājumus saskaņā ar šo Līgumu.
2. Autotransporta līdzekļu vadītājiem, kuri veic pasažieru
pārvadājumus, jābūt sasniegušiem 21 gada vecumu.
Autotransporta līdzekļu vadītājiem, kuri veic pasažieru
pārvadājumus rādiusā, kas lielāks par 50 km, skaitot no vietas,
kur autotransporta līdzeklis parasti bāzējas, vēl jāatbilst
vienam no sekojošiem nosacījumiem:
(a) vismaz vienu gadu jābūt strādājušam par kravas automašīnas,
kuras maksimālais pieļaujamais svars pārsniedz 3,5 tonnas,
vadītāju;
(b) vismaz vienu gadu jābūt strādājušam par autotransporta
līdzekļu, ar kuriem veic pasažieru pārvadājumus 50 kilometru
rādiusā, skaitot no vietas, kur autotransporta līdzeklis parasti
bāzējas, vai ar kuriem veic cita veida pasažieru pārvadājumus,
kas nav saistīti ar šo Līgumu, vadītāju ar noteikumu, ka saskaņā
ar kompetentās institūcijas viedokli viņš, to darot, ir ieguvis
vajadzīgo pieredzi;
(c) viņam jābūt profesionālās kompetences sertifikātam, ko
atzinusi kāda no Līgumslēdzējām Pusēm un kas apliecina, ka viņš
beidzis apmācības kursus pasažieru autotransporta līdzekļu
vadītājiem.”
6. pants
Ikdienas
atpūta
Nomainīt šo pantu ar sekojošu tekstu:
“6.pants
Autotransporta
līdzekļa
vadīšanas periodi
1.Autotransporta līdzekļa
vadīšanas perioda ilgums, tas ir, periods starp diviem ikdienas
atpūtas periodiem vai starp ikdienas atpūtas periodu un iknedēļas
atpūtas periodu, turpmāk saukts “ikdienas autotransporta līdzekļa
vadīšanas periods”, nedrīkst pārsniegt deviņas stundas. Divas
reizes jebkurā vienā nedēļā to var pagarināt līdz desmit
stundām.
Ne vēlāk kā pēc sešiem ikdienas autotransporta līdzekļa vadīšanas
periodiem autotransporta līdzekļa vadītājam saskaņā ar 8. panta
3. punktu jābūt iknedēļas atpūtas periodam.
Iknedēļas atpūtas periodu var atlikt līdz sestās dienas beigām,
ja kopējais autotransporta līdzekļa vadīšanas laiks nepārsniedz
pieļaujamo maksimumu, kas atbilst sešiem ikdienas autotransporta
līdzekļa vadīšanas periodiem.
Attiecībā uz pasažieru starptautiskiem pārvadājumiem, kas
neietilpst regulāru pārvadājumu kategorijā, otrās un trešās
rindkopas jēdzieni “sešiem” un “sestās”aizstājami attiecīgi ar
jēdzieniem “divpadsmit” un “divpadsmitās”.
2. Nepārtraukta divu nedēļu perioda laikā kopējais autotransporta
līdzekļa vadīšanas periods nedrīkst pārsniegt deviņdesmit
stundas.”
6.–bis pants
Ikdienas
atpūtas perioda pārtraukšana kombinēto transporta operāciju
laikā
Svītrot šī panta tekstu.
7. pants
Ikdienas
vadīšanas ilgums, maksimālais nedēļas un divnedēļu vadīšanas
ilgums
Nomainīt šo pantu ar sekojošu tekstu:
7.
pants
Pārtraukumi
1. Pēc četrarpus stundu vadīšanas
autotransporta līdzekļa vadītājam, ja nesākas atpūtas periods,
jāievēro vismaz četrdesmit piecu minūšu ilgs pārtraukums.
2. Šo pārtraukumu var aizvietot ar vismaz piecpadsmit minūšu
ilgiem pārtraukumiem, kurus iekārto autotransporta līdzekļa
vadīšanas periodā vai tūlīt pēc šī perioda tā, lai tas būtu
saskaņā ar 1. punkta nosacījumiem.
3. Šo pārtraukumu laikā autotransporta līdzekļa vadītājs nedrīkst
veikt citus darbus. Šī panta ietvaros gaidīšana un laiks, ko
nevelta transporta līdzekļa vadīšanai, bet pavada braucošā
autotransporta līdzeklī, uz prāmja vai vilcienā, nav uzskatāms
par “citu darbu”.
4.Šajā pantā minētie pārtraukumi nav uzskatāmi par ikdienas
atpūtas periodiem.”
8. pants
Maksimālais
nepārtrauktas
vadīšanas ilgums
Nomainīt šo pantu ar sekojošu tekstu:
“8. pants
Atpūtas
periodi
1.Katru divdesmit četru stundu
laikā autotransporta līdzekļa vadītājam jāievēro vismaz
vienpadsmit stundu ilgs nepārtraukts ikdienas atpūtas periods,
kuru var ne biežāk kā trīs reizes vienas nedēļas laikā saīsināt
līdz minimums deviņu stundu nepārtrauktam laika periodam ar
noteikumu, ka sekojošās nedēļas beigās kā kompensāciju piešķir
tāda paša ilguma atpūtas periodu.
Dienās, kad atpūtas periodu, kā teikts pirmajā rindkopā,
nesaīsina, to divdesmit četru stundu laikā var sadalīt divos vai
trijos atsevišķos periodos, no kuriem vienam jābūt vismaz astoņu
stundu nepārtrauktam laika periodam. Šajā gadījumā minimālais
atpūtas laiks jāpagarina līdz divpadsmit stundām.
2.Ja autotransporta līdzekļa apkalpē ietilpst vismaz divi
vadītāji, katru trīsdesmit stundu laikā katram autotransporta
līdzekļa vadītājam jāatpūšas vismaz astoņu stundu nepārtraukta
perioda laikā.
3.Katras nedēļas laikā viens no atpūtas periodiem, kas minēti 1.
un 2. punktā, iknedēļas atpūtas perioda ietvaros jāpagarina līdz
četrdesmit piecu stundu nepārtrauktam laika periodam. Šo atpūtas
periodu var saīsināt līdz minimums trīsdesmit sešu stundu
nepārtrauktam laika periodam, ja atpūšas vietā, kura ir
autotransporta līdzekļa bāzes vieta vai autotransporta līdzekļa
vadītāja pastāvīgā uzturēšanās vieta, vai līdz minimums divdesmit
četru stundu nepārtrauktam laika periodam, ja atpūšas kādā citā
vietā. Katrs saīsinātais atpūtas periods jākompensē, piešķirot
tāda paša ilguma nepārtrauktu atpūtas periodu pirms trešās
nedēļas beigām, skaitot no šīs attiecīgās nedēļas.
4.Iknedēļas atpūtas periodu, kas sākas vienā nedēļā un turpinās
nākošajā nedēļā, var pieskaitīt vai nu vienai, vai otrai
nedēļai.
5.Veicot pasažieru pārvadājumus, uz kuriem attiecināmi 6. panta
1. punkta ceturtās rindkopas nosacījumi, iknedēļas atpūtas
periodu var atlikt līdz nedēļai, kas seko nedēļai, kurā bija šai
atpūtai jābūt, un to var pievienot šīs otrās nedēļas iknedēļas
atpūtas periodam.
6.Jebkura atpūta, kas piešķirta kā kompensācija par ikdienas
un/vai iknedēļas atpūtas perioda saīsināšanu, pievienojama citai
vismaz astoņu stundu ilgai atpūtai un pēc attiecīgās personas
lūgumu tā piešķirama autotransporta līdzekļa bāzes vietā vai
autotransporta līdzekļa vadītāja pastāvīgās uzturēšanās
vietā.
7. Ikdienas atpūtas periodu var pavadīt autotransporta līdzeklī,
ja tajā ir guļamvieta un ja tas šajā laika periodā
nepārvietojas.
8. Ja autotransporta līdzekļa vadītājs, kurš veic kravu vai
pasažieru pārvadājumus, pavada autotransporta līdzekli, ko
transportē ar prāmi vai vilcienu, tad, neskatoties uz 1. punkta
nosacījumiem, ne biežāk kā vienu reizi ikdienas atpūtas periodu
var pārtraukt, ievērojot sekojošus nosacījumus:
– ikdienas atpūtas perioda daļai,
ko pavada uz sauszemes, jābūt pirms vai pēc ikdienas atpūtas
perioda daļas, ko pavada uz prāmja vai vilcienā,
– periodam starp divām ikdienas atpūtas perioda daļām jābūt pēc
iespējas īsākam un tas pirms iekāpšanas vai pēc izkāpšanas nekādā
gadījumā nedrīkst pārsniegt stundu, ieskaitot muitas formalitātes
iekāpšanas un izkāpšanas procesā,
– abu atpūtas perioda daļu laikā autotransporta līdzekļa
vadītājam jābūt pieejamai guļamvietai.
šādā veidā pārtraukts ikdienas atpūtas periods jāpagarina par
divām stundām.”
9. pants
Iknedēļas
atpūta
Svītrot šī panta tekstu.
10. pants
Apkalpes
sastāvs
Svītrot šī panta tekstu.
11.pants
Izņēmuma
gadījumi
Mainīt šī panta numerāciju un izmainīt šo pantu sekojošā redakcijā:
“9. pants
Izņēmumi
Ja nav apdraudēta ceļu satiksmes drošība un lai autotransporta līdzekļa vadītājs varētu atrast piemērotu stāvvietu, autotransporta līdzekļa vadītājs var atkāpties no šā Līguma nosacījumiem tādā mērā, kā tas nepieciešams, lai nodrošinātu personu, autotransporta līdzekļa vai tā kravas drošību. Autotransporta līdzekļa vadītājam kontrolierīces datu reģistrācijas kartē vai savā nodarbinātības uzskaitījumā jānorāda atkāpšanās no šiem nosacījumiem veids un iemesls.”
12. pants
Personīgā
kontrolgrāmatiņa
Svītrot šī panta tekstu.
12.– bis
pants
Kontrolierīce
Mainīt šī panta numerāciju un izmainīt šo pantu sekojošā redakcijā:
“10.
pants
Kontrolierīce
1.Līgumslēdzējām Pusēm jāizstrādā
noteikumi par kontrolierīču uzstādīšanu un izmantošanu savā
valstī reģistrētos autotransporta līdzekļos, ievērojot sekojošas
prasības:
(a) Kontrolierīces uzbūvei, uzstādīšanai, izmantošanai un
pārbaudei jāatbilst šā Līguma un tā pielikuma, kas ir šā Līguma
neatņemama sastāvdaļa, prasībām.
(b) Ja autotransporta līdzeklī uzstādītās kontrolierīces normāla
izmantošana nav iespējama, tad katram apkalpes loceklim,
izmantojot attiecīgos grafiskos simbolus, ar roku savā datu
reģistrācijas kartē jāieraksta ziņas par viņa nodarbinātības un
atpūtas periodiem.
(c) Ja autotransporta līdzekļa apkalpes locekļi atrodas ārpus
autotransporta līdzekļa un tāpēc kontrolierīci izmantot nevar,
tad viņiem, izmantojot attiecīgos grafiskos simbolus, ar roku
savā datu reģistrācijas kartē jāieraksta ziņas par laika periodu,
kad viņi strādāja ārpus autotransporta līdzekļa.
(d) Autotransporta līdzekļa apkalpes locekļu rīcībā jābūt un
vajadzības gadījumā pārbaudei jāuzrāda esošās nedēļas un
iepriekšējās nedēļas pēdējās dienas, kad viņi vadīja
autotransporta līdzekli, datu reģistrācijas kartes.
(e) Autotransporta līdzekļa apkalpes locekļiem jānodrošina
kontrolierīces sav-laicīga ieslēgšana un pareiza ekspluatācija,
bet sabojāšanās gadījumā tā iespējami ātri jāsaremontē.
2.Darba devējam jānodrošina auto-transporta līdzekļa vadītāji ar
pietiekamu datu reģistrācijas karšu skaitu, ņemot vērā, ka šīs
kartes paredzētas individuālai lietošanai, kā arī pārvadājuma
veikšanas ilgumu un iespējamo vajadzību nomainīt bojātās vai
pilnvarotu kontrolieru paņemtās kartes. Darba devējs drīkst izdot
autotransporta līdzekļa vadītājiem tikai tādas kartes, kas
atbilst apstiprinātajam modelim un kas piemērotas izmantošanai
autotransporta līdzekļos uzstādītajās ierīcēs.
3.Pārvadātāju uzņēmumiem datu reģistrācijas kartes, kas
aizpildītas kā minēts šī panta 1. punkta (b), (c) un (d)
apakšpunktā, jāglabā vismaz 12 mēneši, skaitot no pēdējā ieraksta
datuma, un jāuzrāda pēc kontrolējošo institūciju
pieprasījuma.”
13. pants
Uzņēmuma
veicamā kontrole
Izmainīt šī panta numerāciju uz
“11.” un pievienot jaunu 3. punktu sekojošā redakcijā:
“3.Algotiem autotransporta līdzekļa vadītājiem aizliegts piešķirt
samaksu par nobraukto attālumu un/vai pārvadāto kravu apjomu,
prēmijas vai piemaksas pie algas par to ieskaitot, izņemot
gadījumus, kad šīs samaksas iegūšana neapdraud satiksmes
drošību.”
14. pants
Līguma
darbības
nodrošināšanas pasākumi
Mainīt šī panta numerāciju un izmainīt šo pantu sekojošā redakcijā:
“12. pants
Pasākumi
Līguma darbības
nodrošināšanai
1.Katrai Līgumslēdzējai Pusei
jāveic visi iespējamie pasākumi, lai nodrošinātu šā Līguma
nosacījumu ievērošanu, īpaši, nodrošinot attiecīga līmeņa
kontroli uz autoceļiem un uzņēmumos. Līgumslēdzēju Pušu
kompetentās institūcijas informēs viena otru par šajā nolūkā
pieņemtajām galvenajām prasībām.
2.Līgumslēdzējas Puses palīdzēs viena otrai nodrošināt šā Līguma
piemērošanu un kontroli.
3.Savstarpējās palīdzības ietvaros Līgumslēdzēju Pušu kompetentās
ins-titūcijas regulāri nosūtīs viena otrai visu pieejamo
informāciju par:
– šā Līguma pārkāpumiem, ko izdarījusi citā valstī dzīvojoša
persona, un par šajos gadījumos piemērotajiem sodiem;
– Līgumslēdzējas Puses piemērotajiem sodiem savas valsts
iedzīvotājiem, ja tie šo Līgumu pārkāpuši kādas Līgumslēdzējas
Puses teritorijā.
Nopietnu pārkāpumu gadījumā šajā informācijā noteikti jāietver
piemērotais soda mērs.
4.Ja pārbaudes uz ceļa rezultātā rodas pamatotas aizdomas, ka
vadītājs, kura autotransporta līdzeklis reģistrēts kādas citas
Līgumslēdzējas Puses teritorijā, pārkāpis šo Līgumu, bet
nepieciešamo datu trūkuma dēļ to nav iespējams pierādīt, tad
iesaistīto Līgumslēdzēju Pušu kompetentās institūcijas palīdzēs
viena otrai noskaidrot radušos situāciju. Gadījumos, kad saistībā
ar to Līgumslēdzējas Puses kompetentā institūcija izdara pārbaudi
attiecīgā uzņēmuma telpās, pārbaudes rezultāti jāpaziņo otrai
iesaistītajai Pusei.”
15. pants
Pārejošie
noteikumi
Mainīt šī panta numerāciju un izmainīt šo pantu sekojošā
redakcijā:
“13. pants
Pārejas
perioda noteikumi
“Trīs gadus, skaitot no šī
grozījuma spēkā stāšanās brīža, šī Līguma Līgumslēdzējām Pusēm
jaunā 10. panta – Kontrolierīce nosacījumi nav obligāti jāpilda.
šajā laikā jāturpina piemērot iepriekšējā 12. panta – Personīgā
kontrolgrāmatiņa nosacījumi.”
Mainīt Nobeiguma noteikumu 16. līdz 18. panta numerāciju kā 14.
līdz 16. pants.
19. pants
Mainīt šī panta numerāciju,
pārvēršot to par 17. pantu un grozīt 2. punkta beigu daļu
sekojošā redakcijā:
“2. ..... saskaņā ar 15. panta nosacījumiem.”
20. pants
Mainīt šī panta numerāciju, pārvēršot to par 18. pantu.
21. pants
Mainīt šī panta numerāciju,
pārvēršot to par 19. pantu un grozīt 1. punkta pirmo teikumu
sekojošā redakcijā:
“1. Jebkura valsts šī Līguma parakstīšanas, ratifikācijas vai
pievienošanās laikā var paziņot, ka tai 18. panta 2. un 3. punkts
nav saistošs. ...”
22. pants
Mainīt šī panta numerāciju,
pārvēršot to par 20. pantu un grozīt 3. punktu sekojošā
redakcijā:
“3. ģenerālsekretāram uz jebkuru konferenci, kas tiek sasaukta,
pamatojoties uz šo pantu, jāielūdz visas tās valstis, kuras
minētas šī Līguma 14. panta 1. punktā.”
23. pants
Mainīt šī panta numerāciju,
pārvēršot to par 21. pantu un grozīt 1. punkta beigu daļu
sekojošā redakcijā:
“1. ... minētas šī Līguma 14. panta 1. punktā.”
Iestarpināt
jaunu 22. pantu sekojošā redakcijā:
“22. pants
1.Šā Līguma pielikuma 1. un 2.
papildinājumu var grozīt šajā pantā noteiktā kārtībā.
2.Pēc jebkuras Līgumslēdzējas Puses lūguma šī Līguma pielikuma 1.
un 2. papildinājumam ieteiktos grozījumus izskata Eiropas
Ekonomiskās komisijas Auto-transporta vadošā darba grupa.
3.Ja vairākums klātesošo un balsojošo biedru atbalsta
priekšlikumu un ja šis vairākums ietver arī klātesošo un
balsojošo Līgumslēdzēju Pušu vairākumu, tad ģenerālsekretārs
nosūta šo grozījumu Līgumslēdzēju Pušu kompetentām institūcijām
apstiprināšanai.
4.Grozījums uzskatāms par pieņemtu, ja sešu mēnešu laikā pēc
paziņojuma par grozījumu nosūtīšanas mazāk nekā viena trešdaļa
Līgumslēdzēju Pušu kompetento institūciju paziņojušas
ģenerālsekretāram par savām iebildēm pret grozījumu.
5.Ģenerālsekretārs jebkuru apstiprinātu grozījumu nosūta visām
Līgumslēdzējām Pusēm, un tas stājas spēkā trīs mēnešus pēc
datuma, kad nosūtīts šāds paziņojums.”
24. pants
Mainīt šī panta numerāciju un grozīt to sekojošā redakcijā:
“23. pants
Papildus paziņojumiem, kas
paredzēti šī Līguma 20. un 21. pantā, Apvienoto Nāciju
Organizācijas ģenerālsekretāram jāinformē Valstis, kas minētas
14. panta 1. punktā, par:
a) ratifikāciju vai pievienošanos saskaņā ar 14. pantu;
b) datumiem, kad saskaņā ar 14. pantu šis Līgums stājas
spēkā;
c) denonsāciju šī Līguma 15. pantā noteiktajā kārtībā;
d) šī Līguma darbības pārtraukšanu saskaņā ar 16. pantu.
e) paziņojumiem, kas saņemti saskaņā ar šī Līguma 17.
pantu;
f) paziņojumiem un deklarācijām, kas saņemtas saskaņā ar šī
Līguma 19. pantu;
g) jebkura grozījuma stāšanos spēkā šī Līguma 21. pantā
noteiktajā kārtībā.”
25. pants
Mainīt šī panta numerāciju, pārvēršot to par 24. pantu.
26. pants
Mainīt šī panta numerāciju,
pārvēršot to par 25. pantu, un grozīt teksta beigu daļu sekojošā
redakcijā:
“.... minētas šī Līguma 14. panta 1. punktā.”
Pielikums
Personīgā kontrolgrāmatiņa
Nomainīt šo pielikumu ar sekojošu
tekstu:
“Pielikums – Kontrolierīce
Vispārīgie noteikumi
I. Tipa apstiprināšana
1.pants
Lai apstiprinātu kontrolierīces vai datu reģistrācijas kartes tipu, Līgumslēdzējai Pusei jāiesniedz iesniegums, kam pievienota ražotāja vai viņa aģenta izziņa ar attiecīgām specifikācijām. Iesniegumu kontrolierīces vai datu reģistrācijas kartes modeļa tipa apstiprināšanai var iesniegt ne vairāk kā vienā Līgumslēdzējā Pusē.
2.pants
Līgumslēdzēja Puse piešķir
apstiprinājumu visiem tiem kontrolierīču tipiem vai datu
reģistrācijas kartes modeļiem, kas atbilst šī pielikuma 1.
papildinājumā minētām prasībām, ar noteikumu, ka šai
Līgumslēdzējai Pusei ir tiesības pārbaudīt, vai saražotie modeļi
atbilst apstiprinātajam standartam.
Ja apstiprinātā modelī izdarītas kādas izmaiņas vai
papildinājumi, tad no Līgumslēdzējas Puses, kas izdevusi
apstiprinājumu šī tipa oriģinālam, jāsaņem papildus tipa
apstiprinājums.
3. pants
Līgumslēdzēja Puse izdod iesnieguma iesniedzējam par katru apstiprināto kontrolierīces tipu vai datu reģistrācijas kartes modeli apstiprinājuma zīmi, kas atbilst 2. pielikumā parādītajam paraugam.
4. pants
Līgumslēdzējas Puses kompetentām institūcijām, kurām iesniegums tipa apstiprināšanai iesniegts, par katru apstiprināto vai neapstiprināto kontrolierīces tipu vai datu reģistrācijas kartes modeli viena mēneša laikā citām Līgumslēdzēju Pušu kompetentām institūcijām vai nu jānosūta apstiprinājuma sertifikāta kopija kopā ar attiecīgo specifikāciju kopijām, vai arī jāpaziņo šīm institūcijām, ka apstiprinājums atteikts; atteikuma gadījumā jāpievieno šāda lēmuma iemesli.
5.pants
1. Ja Līgumslēdzēja Puse, kas
izdevusi tipa apstiprinājumu saskaņā ar 2. pantu, atrod, ka kāda
kontrolierīce vai datu reģistrācijas karte, kurai ir tās izdota
apstiprinājuma zīme, neatbilst apstiprinātajam prototipam, tai
jādara viss, lai nodrošinātu saražoto modeļu atbilstību
prototipam. Ja nepieciešams, tipa apstiprinājumu var
anulēt.
2.Ja apstiprinātā kontrolierīce vai datu reģistrācijas karte
neatbilst pielikuma vai tā papildinājumu prasībām, vai arī ir
kāds vispārējs bojājums, kas neļauj to izmantot paredzētajam
mērķim, Līgumslēdzējai Pusei, kas izdevusi tipa apstiprinājumu,
tas jāanulē.
3.Ja Līgumslēdzēja Puse, kas izdevusi tipa apstiprinājumu, saņem
no citas Līgumslēdzējas Puses paziņojumu par vienu no 1. un 2.
punktā minētajiem gadījumiem, tai konsultējoties ar otru
iesaistīto Līgumslēdzēju Pusi, jāpiemēro šī panta punktos,
izņemot 5. punktu, minētie sankciju veidi.
4.Līgumslēdzēja Puse, kas konstatējusi kādu no 2. pantā
minētajiem gadījumiem, līdz turpmākam paziņojumam var aizliegt šo
kontrolierīci vai datu reģistrācijas karti pārdot vai izmantot.
Tāda pati kārtība attiecas uz 1. punktā minētajiem gadījumiem,
kas saistīti ar kontrolierīces un datu reģistrācijas kartes
neatbilstību apstiprinātajam prototipam, ja ražotājs pēc
attiecīga brīdinājuma nepārveido ierīci atbilstoši modelim vai šī
pielikuma prasībām.
Visos šādos gadījumos Līgumslēdzēju Pušu kompetentām institūcijām
viena mēneša laikā jāpaziņo citām par tipa apstiprinājuma
anulēšanu vai citām sankcijām, kas izriet no 1., 2. un 3. punkta,
kā arī jāpaskaidro savas rīcības iemesli.
5.Ja Līgumslēdzēja Puse, kas izdevusi tipa apstiprinājumu,
apstrīd tai paziņotā 1. vai 2. punktā minēto gadījumu esamību,
iesaistītajām Līgumslēdzējām Pusēm jācenšas strīda jautājumu
atrisināt.
6. pants
1.Iesniegumā datu reģistrācijas
kartes modeļa tipa apstiprināšanai iesnieguma autoram jānorāda
tās kontrolierīces tips vai tipi, kurā attiecīgo karti gatavojas
izmantot, un jānodrošina ar piemērotu šāda tipa vai tipu ierīci,
lai šo karti varētu pārbaudīt.
2.Katras Līgumslēdzējas Puses kompetentām institūcijām datu
reģistrācijas kartes modeļa apstiprinājuma sertifikātā jānorāda
tas kontrolierīces tips vai tipi, kurā šo datu reģistrācijas
karti var izmantot.
7. pants
Neviena Līgumslēdzēja Puse nedrīkst atteikties reģistrēt autotransporta līdzekli, kas aprīkots ar kontrolierīci, vai aizliegt to izmantot pārvadājumu veikšanai, ja atteikuma vai aizlieguma iemesls ir saistīts ar šīs ierīces esamību, turklāt, ja ierīcei ir 3. pantā minētā apstiprinājuma zīme un 9. pantā minētā uzstādīšanas plāksnīte.
8. pants
Visos lēmumos, kas izriet no šī pielikuma, atsakot vai anulējot kontrolierīces vai datu reģistrācijas kartes modeļa tipa apstiprinājumu, jābūt ietvertam detalizētam šāda lēmuma pamatojumam. Lēmums jāpaziņo iesaistītai pusei kopā ar informāciju par pastāvošo lēmuma izpildes kārtību saskaņā ar Līgumslēdzējas Puses likumiem un to izpildes termiņiem.
II. UZSTĀDĪŠANA UN KONTROLE
9. pants
1.Kontrolierīci var uzstādīt vai
remontēt mehāniķi un darbnīcas, kas šim nolūkam saņēmušas atļauju
no Līgumslēdzēju Pušu kompetentām institūcijām, kuras, ja vēlas,
pirms tam uzklausa attiecīgo ražotāju viedokli.
2.Atļauju saņēmušiem mehāniķiem vai darbnīcām uz aizzīmogojumiem,
ko tie piestiprina, jāuzliek speciāla zīmotne. Katras
Līgumslēdzējas Puses kompetentām institūcijām jāveido izmantojamo
zīmotņu reģistrs.
3.Līgumslēdzēju Pušu kompetentās institūcijās nosūta viena otrai
atļauju saņēmušo mehāniķu vai darbnīcu sarakstu, kā arī
izmantojamo zīmotņu kopijas.
4.Lai apliecinātu, ka kontrolierīces uzstādīšana notikusi saskaņā
ar šī pielikuma prasībām, tai jāpiestiprina uzstādīšanas
plāksnīte, kā minēts 1.papildinājumā.
III. IEKĀRTAS IZMANTOŠANA
10. pants
Darba devēji un autotransporta līdzekļa vadītāji ir atbildīgi par to, lai ierīce pareizi darbotos.
11. pants
1.Autotransporta līdzekļa vadītāji
nedrīkst izmantot netīras vai bojātas datu reģistrācijas kartes.
Kartes pareizi jāuzglabā.
Ja karte, kurā jau reģistrēti dati, sabojājas, tad autotransporta
līdzekļa vadītājiem bojātā karte jāpievieno tai rezerves kartei,
ar ko nomainīja bojāto.
2.Autotransporta līdzekļa vadītājiem datu reģistrācijas kartes
jāizmanto visās tajās dienās, kad viņi vada autotransporta
līdzekli, sākot no brīža, kad viņu rīcībā nodod autotransporta
līdzekli. Kamēr nav beidzies attiecīgās dienas darba periods,
datu reģistrācijas karti no ierīces izņemt nedrīkst, izņemot
gadījumus, kad saņemtas citādas pilnvaras. Datu reģistrācijas
karti nedrīkst izmantot ilgāk, kā tas paredzēts.
Ja autotransporta līdzekļa vadītājs atrodas ārpus autotransporta
līdzekļa un tāpēc autotransporta līdzeklī uzstādīto ierīci
izmantot nevar, šie laika periodi skaidri salasāmi un bez
smērējumiem jāatzīmē uz kartes vai nu ar roku vai automātiski,
vai citā veidā.
Ja autotransporta līdzeklī atrodas vairāk nekā viens
autotransporta līdzekļa vadītājs, tad autotransporta līdzekļa
vadītāji var datu reģistrācijas kartēs izdarīt papildinājumus tā,
lai 1. papildinājuma II nodaļas 1. līdz 3. punktā minētā
informācija būtu piereģistrēta tā autotransporta līdzekļa
vadītāja kartē, kurš tajā brīdī brauc.
3.Kontrolierīcei jābūt konstruētai tā, lai pilnvarots
kontrolieris nepieciešamības gadījumā, atverot ierīci, var
nolasīt pēdējās deviņās stundās, skaitot no kontroles laika,
piereģistrētos datus, nedeformējot, nesabojājot vai nesasmērējot
karti.
Bez tam kontrolierīcei jābūt konstruētai arī tā, lai bez
atvēršanas varētu pārbaudīt, vai notiek datu reģistrācija.
4.Pēc pilnvarota kontroliera pieprasījuma autotransporta līdzekļa
vadītāja rīcībā jābūt un tam jāuzrāda tekošās nedēļas, kā arī
iepriekšējās braukšanas nedēļas pēdējās dienas datu reģistrācijas
karte.”
Pielikuma 1. papildinājums
IZGATAVOŠANAS,
PĀRBAUDES,
UZSTĀDĪŠANAS UN KONTROLES PRASĪBAS
I. DEFINĪCIJAS
šī papildinājuma ietvaros:
(a) “kontrolierīce” – iekārta uzstādīšanai autotransporta
līdzekļos, lai sīkāk parādītu un automātiski vai pusautomātiski
piereģistrētu šo autotransporta līdzekļu pārvietošanās gaitu, kā
arī to vadītājiem noteiktos darba periodus;
(b) “datu reģistrācijas karte” – karte, kas paredzēta
reģistrējamo datu atzīmēšanai un saglabāšanai un kas ievietojama
kontrolierīcē, lai atzīmes izdarošās ierīces uz tās nepārtraukti
varētu reģistrēt nepieciešamo informāciju;
(c) “kontrolierīces konstante” – skaitliska pazīme, kas parāda
ievades signāla vērtību, kas nepieciešama, lai parādītu un
reģistrētu vienu nobraukto kilometru; šī konstante izsakāma vai
nu apgriezienos uz kilometru (k=... apgr./km), vai arī impulsos
uz kilometru (k=...imp./km);
(d) “autotransporta līdzekli raksturojošais koeficients” –
skaitliska pazīme, kas parāda izvades signāla vērtību, ko ģenerē
autotransporta līdzekļa daļa, savienojot to ar kontrolierīci,
(pārnesumkārbas sekundārā vārpsta vai ass) autotransporta
līdzeklim nobraucot vienu kilometru normālos pārbaudes apstākļos
(skatīt šī papildinājuma VI nodaļas 4. punktu). Raksturojošais
koeficients izsakāms apgriezienos uz kilometru (W=apgr./km) vai
impulsos uz kilometru (W=imp./km);
(e) “riteņu aploces efektivitāte” – vidējais dzenošo riteņu
nobrauktais attālums viena pilna apgrieziena laikā. Šo attālumu
mērījumi izdarāmi normālos pārbaudes apstākļos (skatīt šī
papildinājuma VI nodaļas 4. punktu) un tos izsaka sekojoši: l =
... mm.
II. KONTROLIERĪCES VISPĀRĪGAIS RAKSTUROJUMS UN TĀS FUNKCIJAS
Kontrolierīcei jāreģistrē:
1. autotransporta līdzekļa nobrauktais attālums;
2. autotransporta līdzekļa braukšanas ātrums;
3. braukšanas ilgums;
4. citi darba vai izmantošanas periodi;
5. darba pārtraukuma un ikdienas atpūtas periodi;
6. ierīces, kurā ievietota datu reģistrācijas karte, atvēršanas
reizes;
7. ja tā ir elektroniska kontrolierīce, kas darbojas, saņemot
elektroniski pārraidītos signālus no attāluma mērītāja un ātruma
mērītāja adaptera, jebkurš par 100 tūkstošdaļsekundēm ilgāks
elektroenerģijas padeves pārtraukums reģistrēšanas ierīcei
(izņemot apgaismojumu), attāluma mērītāja un ātruma mērītāja
adapteriem, kā arī jebkurš pārtraukums signāla nosūtīšanā uz
attāluma mērītāja un ātruma mērītāja adapteru.
Autotransporta līdzekļu, kuru apkalpes sastāvā ir divi vadītāji,
kontrolierīcei jāspēj vienlaicīgi, skaidri salasāmi un uz divām
atsevišķām kartēm reģistrēt 3., 4. un 5. punktā minētos
periodus.
III. KONTROLIERĪCES
UZBŪVES PRASĪBAS
III. KONTROLIERĪCES
UZBŪVES PRASĪBAS
A. Vispārīgie norādījumi
1. Kontrolierīces sastāvā
jāietilpst:
(a) vizuāliem instrumentiem, kas rāda:
– nobraukto attālumu (attāluma reģistrācijas ierīce),
– ātrumu (spidometrs),
– laiku (pulkstenis).
(b) reģistrācijas instrumentiem, kuru sastāvā ietilpst:
– nobrauktā attāluma reģistrators,
– ātruma reģistrators,
– viens vai vairāki laika reģistratori, kas atbilst III nodaļas C
4 prasībām.
(c) atzīmēšanas ierīcēm, kas uz reģistrācijas kartes atsevišķi
parāda:
– katru ierīces, kurā ievietota karte, atvēršanas reizi,
– elektroniskai kontrolierīcei, kas definēta II nodaļas 7.
punktā, jebkuru par 100 tūkstošdaļsekundēm ilgāku
elektroenerģijas padeves pārtraukumu reģistrēšanas ierīcei
(izņemot apgaismojumu) un brīdi, kad tiek atjaunota
elektroenerģijas padeve,
– elektroniskai kontrolierīcei, kas definēta II nodaļas 7.
punktā, jebkuru par 100 tūkstošdaļsekundēm ilgāku
elektroenerģijas padeves pārtraukumu attāluma mērītāja un ātruma
mērītāja adapteriem, kā arī jebkuru pārtraukumu signāla
nosūtīšanā uz attāluma mērītāja un ātruma mērītāja
adapteru.
2. Jebkādu citu ierīču, papildus uzskaitītajām, iekļaušana
iekārtas sastāvā nedrīkst traucēt obligāto ierīču pareizu darbību
un to reģistrēto datu nolasīšanu.
Kontrolierīce jāiesniedz apstiprināšanai pilnā aprīkojumā kopā ar
esošām papildus ierīcēm.
3.Izmantojamie materiāli.
(a) Visām kontrolierīces sastāvdaļām jābūt izgatavotām no
pietiekami stabiliem un mehāniski izturīgiem materiāliem ar
nemainīgām elektriskām un magnētiskām īpašībām.
(b) Jebkuras izmaiņas kontrolierīces uzbūvē vai tās ražošanā
izmantojamo materiālu maiņa jāiesniedz apstiprināšanai tai
institūcijā, kas izsniegusi tipa apstiprinājumu attiecīgajai
kontrolierīcei.
4.Nobrauktā attāluma mērīšana.
Nobraukto attālumu var mērīt un fiksēt vai nu:
– iekļaujot autotransporta līdzekļa kustību gan uz priekšu, gan
atpakaļgaitā, vai
– tikai uz priekšu.
Atpakaļgaitas kustības reģistrācija nekādā gadījumā nedrīkst
ietekmēt citu reģistrēto datu saprotamību un salasāmību.
5.Ātruma mērīšana.
(a) Ātruma mērīšanas diapazons nosakāms tipa apstiprinājuma
sertifikātā.
(b) mērinstrumenta amplitūdai un rimstošām svārstībām jābūt
tādām, lai instruments, kas rāda un reģistrē ātrumu, varētu
noteiktajā mērījumu diapazonā pieņemto atkāpju robežās sekot
ātruma maiņai līdz 2m/s.
6.Laika mērīšana (pulkstenis).
(a) Pulksteņa noregulēšanas mehānismam jāatrodas ierīces, kurā
ievietota datu reģistrācijas karte, iekšpusē; katrai šīs ierīces
atvēršanas reizei jābūt automātiski reģistrētai uz kartes.
(b) Ja reģistrācijas kartes kustības uz priekšu mehānismu
kontrolē pulkstenis, tad laika posmam, kurā tam pareizi
jādarbojas pēc pilnīgas uzvilkšanas, jābūt vismaz 10% ilgākam par
reģistrācijas periodu, kas atbilst datu reģistrācijas kartes
maksimālam noslogojumam.
7.Apgaismojums un aizsardzība.
(a) Kontrolierīces vizuāliem instrumentiem jābūt aprīkotiem ar
attiecīgu neapžilbinošu apgaismojumu.
(b) Normālos izmantošanas apstākļos visām kontrolierīces iekšējām
sastāvdaļām jābūt aizsargātām pret mitrumu un putekļiem. Turklāt
tām jābūt aizsargātām pret datu viltošanu, izmantojot ierīces,
kuras iespējams aizplombēt.
B. Vizuālie instrumenti
1.Nobrauktā attāluma rādītājs
(attāluma reģistrators).
(a) Mazākai kontrolierīces mērījuma iedaļai, parādot nobraukto
attālumu, jābūt 0,1 km. Cipariem, kas rāda hektometrus, skaidri
jāatšķiras no tiem, kas rāda kilometru skaitu.
(b) Cipariem attāluma reģistratorā jābūt skaidri saredzamiem
vismaz 4mm augstumā.
(c) Attāluma reģistratoram jāspēj fiksēt vismaz 99,999.9 km
nobraukumu.
2.Ātruma rādītājs (spidometrs)
(a) Mērījumu diapazona ietvaros spidometra iedaļām jābūt
sadalītām tā, lai varētu parādīt ātrumu 1, 2, 5 un 10 kilometri
stundā. Ātruma mērīšanas ierīces vienas iedaļas vērtība (attālums
starp divām blakus esošām iedaļām) nedrīkst būt vairāk kā 10% no
maksimālā ātruma, ko var parādīt uz skalas.
(b) Diapazons, kas pārsniedz norādītās mērījumu robežas, nav
jāatzīmē ar cipariem.
(c) Skalas rādītāja garumam, kas fiksē ātruma izmaiņas 10km/h
robežās, jābūt vismaz 10mm garam.
(c) Indikatorā ar adatu attālums starp adatu un kontrolierīces
skalu nedrīkst pārsniegt 3mm.
3.Laika rādītājs (pulkstenis)
Kontrolierīces laika rādītājam jābūt redzamam no ārpuses tā, lai
laiku varētu nolasīt vienkārši, skaidri un saprotami.
C. Reģistrēšanas instrumenti
1.Vispārīgie jautājumi.
(a) Visām ierīcēm neatkarīgi no
datu reģistrācijas kartes formas (sloksne vai disks) jābūt laika
atzīmei, kas nodrošina, ka reģistrācijas karte ievietota pareizi
un pulksteņa parādītais laiks un laika atzīme uz reģistrācijas
kartes sakrīt.
(b) Reģistrācijas karti kustinošam mehānismam jānodrošina, lai
karte kustētos bez brīvgājiena un to varētu viegli ievietot un
izņemt.
(c) Reģistrācijas kartēm, kurām ir diska forma, uz priekšu
dzenošās ierīces kontrolei jānotiek ar pulksteņa mehānisma
palīdzību. Šajā gadījumā diskam jārotē vienmērīgi nepārtrauktā
režīmā ar minimālo ātrumu 7 mm stundā, un to mēra apļa, kas
iezīmē ātruma reģistrācijas zonu, iekšējā pusē.
Sloksnes formas ierīcēm, kad kustību uz priekšu kontrolē
pulksteņa mehānisms, taisnvirziena kustībai uz priekšu jābūt ar
ātrumu vismaz 10 mm stundā.
(d) Nobrauktā attāluma, ātruma un ierīces, kurā ievietota karte,
atvēršanas reižu reģistrācijai jābūt automātiskai.
2.Nobrauktā attāluma reģistrācija
(a) Katram nobrauktam kilometram jābūt parādītam reģistra grafikā
ar vismaz 1 mm garu atzīmi.
(b) Arī tad, kad ātrums sasniedz mērījumu diapazona augšējo
robežu, reģistrētam attālumam jābūt skaidri salasāmam.
3.Ātruma reģistrēšana.
(a) Neatkarīgi no reģistrācijas kartes formas ātruma
reģistrēšanas adatai jākustas taisnā līnijā un pareizos leņķos
datu reģistrācijas kartes kustības virzienā.
Adata var kustēties arī līkņveidīgi ar noteikumu, ka:
– adatas izdarītam zīmējumam jābūt perpendikulāram zonas, kas
atvēlēta ātruma reģistrācijai, riņķa līnijai (ja kartei ir diska
forma) vai asij (ja kartei ir sloksnes forma),
– proporcijai starp adatas zīmējuma līknes rādiusu un zonas, kas
atvēlēta ātruma reģistrācijai, platumu jābūt ne mazākai kā 2,4 uz
1 neatkarīgi no kartes formas,
– atzīmēm uz laika skalas jāšķērso reģistrācijas zona tāda paša
rādiusa līknē kā adatas izdarītais zīmējums. Laika skalas iedaļas
vērtība nedrīkst būt lielāka par vienu stundu.
(b) Ātruma izmaiņām 10 km/h ietvaros jābūt parādītām reģistra
grafikā ar vismaz 1,5 mm garu atzīmi.
4.Laika reģistrēšana.
(a) Kontrolierīcei jābūt konstruētai tā, lai braukšanas laiks
vienmēr būtu reģistrēts automātiski un lai nepieciešamības
gadījumā pārvadājuma laikā ierīci varētu noregulēt tā, lai
atsevišķi tiktu reģistrēti citi laika periodi sekojošā
veidā:
(i) zem zīmes :
braukšanas laiks;
(ii) zem zīmes :
visi pārējie faktiskā darba periodi;
(iii) zem zīmes :
visi pārējie nodarbinātības periodi, kas ietver:
– gaidīšanas laiku, tas ir, laika periods, kad autotransporta
līdzekļa vadītājiem jāpaliek savā darba vietā tikai tāpēc, lai
pirms braukšanas uzsākšanas vai turpināšanas atbildētu uz
telefona zvaniem vai veiktu kādu citu darbu,
– laiku, kas pavadīts blakus autotransporta līdzekļa vadītājam,
kad autotransporta līdzeklis ir kustībā,
– laiku, kas pavadīts autotransporta līdzekļa guļamvietā, kad tas
ir kustībā;
(iv) zem zīmes :
darba pārtraukumi un ikdienas atpūtas periodi.
Jebkura Līgumslēdzēja Puse var atļaut savā valstī reģistrētu
autotransporta līdzekļu datu reģistrācijas kartēs atzīmēt zem
zīmes visus tos periodus, kas minēti
apakšpunktos (ii) un (iii).
(b) Ar zīmējumu simbolu, to novietojuma un, ja nepieciešams, ar
4.punkta (a) minēto reģistru palīdzību jāspēj skaidri saskatīt
atšķirību starp dažādajiem laika periodiem. Atšķirību starp laika
periodiem reģistrā var iezīmēt, izmantojot dažāda biezuma atzīmes
vai kādu citu sistēmu, kas viegli saprotama gan no salasāmības,
gan izskaidrojuma viedokļa.
(c) Gadījumos, kad autotransporta līdzekļa apkalpe sastāv no
vairāk nekā viena autotransporta līdzekļa vadītāja, 4.punktā (a)
minētie reģistri izdarāmi uz divām atsevišķām kartēm, kur katra
karte attiecas uz vienu vadītāju. šādos gadījumos atsevišķu karšu
kustība uz priekšu jānodrošina ar viena vienota mehānisma vai
atsevišķu sinhronu mehānismu palīdzību.
D. Aizslēgšanas ierīce
1.Ierīcei, kurā ievieto datu
reģistrācijas karti vai kartes un kurā atrodas pulksteņa
noregulēšanas kontroles mehānisms, jābūt aprīkotai ar aizslēga
mehānismu.
2.Katrai ierīces, kurā ievieto datu reģistrācijas karti vai
kartes un kurā atrodas pulksteņa noregulēšanas kontroles
mehānisms, atvēršanas reizei jābūt automātiski reģistrētai uz
kartes vai kartēm.
E. Apzīmējumi
1.Uz kontrolierīces paneļa jābūt
sekojošiem apzīmējumiem:
– blakus lielumam, ko rāda attāluma reģistrēšanas ierīce,
attāluma mērīšanas vienības saīsinājumam – “km”,
– pie ātruma skalas apzīmējumam “km/h”,
– spidometra mērījumu diapazonam sekojošā veidā: “Vmin ... km/h,
Vmax ... km/h”. žis apzīmējums nav vajadzīgs, ja tas parādīts uz
iekārtas aprakstošās plāksnītes.
Šīs prasības neattiecas uz kontrolierīcēm, kas apstiprinātas līdz
1970. gada 10. augustam.
2.Aprakstošai plāksnītei jābūt iebūvētai iekārtā un jāsatur
sekojoša informācija, kurai jābūt redzamai pēc kontrolierīces
uzstādīšanas:
– iekārtas ražotāja nosaukums un adrese,
– ražotāja numurs un izlaides gads,
– kontrolierīces tipa apstiprinājuma zīme,
– iekārtas konstante sekojošā formā “k= ... apgr./km” vai “k=
...imp./km”,
– ja vēlas, ātruma mērīšanas diapazons saskaņā ar 1. punktā
minēto paraugu,
– vai instrumenta jūtīgums uz nobīdes leņķi, kad, pārsniedzot
pieļaujamās nobīdes normas, tas var ietekmēt iekārtas
reģistrācijas datu rezultātus, ja pieļaujamais leņķis izteikts
sekojoši:
kur ir leņķis, ko mēra iekārtas, kurai mērinstruments paredzēts, priekšējam panelim (kas pareizi novietots) atrodoties horizontālā stāvoklī, bet un ir attiecīgi maksimāli pieļaujamā augšējā un apakšējā nobīde no kalibrācijas leņķa .
F. Maksimāli pieļaujamās
nobīdes
(vizuāliem un reģistrācijas
instrumentiem)
1.Pārbaudot uz stenda pirms
uzstādīšanas:
(a) nobrauktais attālums:
par 1% vairāk vai mazāk nekā patiesi nobrauktais attālums, ja šis
attālums ir vismaz 1 kilometrs;
(b) ātrums:
par 3 km/h vairāk vai mazāk kā
patiesais ātrums;
(c) laiks:
± 2 minūtes dienā vai arī ne vairāk kā 10 minūtes 7
dienās, ja pulksteņa darbības laiks pēc uzvilkšanas nav īsāks par
minēto periodu.
2. Uzstādot:
(a) nobrauktais attālums:
par 2% vairāk vai mazāk nekā patiesi nobrauktais attālums, ja šis
attālums ir vismaz 1 kilometrs;
(b) ātrums:
par 4 km/h vairāk vai mazāk kā patiesais ātrums;
(c) laiks:
± 2 minūtes dienā vai
± 10 minūtes 7 dienās.
3.Izmantojot:
(a) nobrauktais attālums:
par 4% vairāk vai mazāk nekā patiesi nobrauktais attālums, ja šis
attālums ir vismaz 1 kilometrs;
(b) ātrums:
par 6 km/h vairāk vai mazāk kā patiesais ātrums;
(c) laiks:
± 2 minūtes dienā vai
± 10 minūtes 7 dienās.
4. Maksimālās nobīdes, kas minētas 1., 2. un 3. punktā ir spēkā
pie temperatūrām no 0 ° līdz 40 ° C, ja tā tiek
mērīta iekārtas tiešā tuvumā.
5.Maksimālo noviržu, kas minētas 2. un 3. punktā, mērīšanai
jānotiek saskaņā ar VI nodaļā minētajiem nosacījumiem.
IV. Datu reģistrācijas kartes
A. Vispārīgie norādījumi
1.Datu reģistrācijas kartēm jābūt
tādām, lai tās netraucētu instrumenta normālu darbību un lai uz
tām reģistrētie dati būtu neizdzēšami, viegli salasāmi un
saprotami.
Normālā temperatūrā un mitrumā datu reģistrācijas kartes nedrīkst
mainīt formu un tām jāsaglabā reģistrētie dati.
Bez tam katram apkalpes loceklim jābūt iespējai ierakstīt datu
reģistrācijas kartē, to nesabojājot vai neietekmējot
reģistrācijas datu salasāmību, sekojošu informāciju:
(a) sākot lietot datu karti – savu vārdu un uzvārdu;
(b) datumu un vietu, kur datu reģistrācijas kartes lietošana
sākās un beidzas;
(c) katra autotransporta līdzekļa, ko viņš izmanto pārvadājuma
veikšanai, reģistrācijas numurs, gan uzsākot braucienu, ko pirmo
reģistrē kartē, gan nepieciešamības gadījumā nomainot
autotrans-porta līdzekli kartes lietošanas laikā;
(d) odometra rādītāji:
– uzsākot braucienu, ko pirmo reģistrē kartē,
– nobeidzot braucienu, ko pēdējo reģistrē kartē,
– ja darba dienas laikā nomainīts autotransporta līdzeklis
(rādītāji autotrans-porta līdzeklim, ko viņš izmantoja un ko
izmantos);
(e) autotransporta līdzekļa nomaiņas laiks.
Normālos uzglabāšanas apstākļos datiem jābūt skaidri salasāmiem
vismaz vienu gadu.
2.Minimālam datu reģistrācijas karšu darbības ilgumam, neatkarīgi
no to formas, jābūt 24 stundas.
Ja, lai nodrošinātu nepārtrauktu reģistrācijas procesu bez
personāla iejaukšanās, vairāki diski savienoti kopā, tad
savienojumiem jābūt tādiem, lai datu reģistrācijā, pārejot no
viena diska uz otru, nebūtu pārtraukumu vai datu pārklāšanās.
B. Datu
reģistrācijas zonas
un to sadale
1. Datu reģistrācijas kartēs jābūt
sekojošām datu reģistrācijas zonām:
– zonai, kas paredzēta tikai ātruma datu reģistrācijai,
– zonai, kas paredzēta tikai nobrauktā attāluma datu
reģistrācijai,
– vienai vai vairākām zonām, kas paredzētas autotransporta
līdzekļu vadītāju braukšanas laika, citu darba periodu,
pārtraukumu un atpūtas periodu reģistrēšanai.
2.Ātruma reģistrācijas zonai jābūt sadalītai 20 km/h vai vēl
mazākas vērtības iedaļās.
Uz skalas pretī katrai noteiktam ātrumam atbilstošai atzīmei
jābūt šim ātrumam izteiktam skaitļos. Vismaz vienā vietā zonā
jābūt parādītam simbolam “km/h”. Pēdējai ātruma atzīmei uz skalas
jāsakrīt ar ātruma mērījumu diapazona augšējo robežu.
3.Nobrauktā attāluma reģistrācijas zonai jābūt izkārtotai tā, lai
bez grūtībām varētu nolasīt nobraukto attālumu.
4.Zona vai zonas, kas paredzētas 1. punktā minēto periodu
reģistrācijai, jāsadala tā, lai skaidri varētu atšķirt attiecīgos
laika periodus.
B. Uz datu
reģistrācijas kartēm
iespiežamā informācija
Uz katras kartes jābūt
tipogrāfiski iespiestai sekojošai informācijai:
– ražotāja nosaukumam un adresei vai firmas zīmei,
– datu reģistrācijas kartes modeļa apstiprinājuma zīmei,
– kontrolierīces tipa vai tipu, kurā šo datu reģistrācijas karti
var izmantot, apstiprinājuma zīmei,
– augšējā ātruma mērījumu robežai, kas iespiesta km/h.
Par minimālo papildus prasību uzskatāma prasība, lai laika skala
būtu iespiesta tā, ka uzreiz iespējams nolasīt laiku 15 minūšu
intervālā, bet katru 5 minūšu intervālu iespējams noteikt bez
grūtībām.
D. Vieta ar roku
ierakstāmai
informācijai
Datu reģistrācijas kartēs jāatstāj
brīva vieta, lai autotransporta līdzekļa vadītāji varētu
ierakstīt vismaz sekojošas ziņas:
– autotransporta līdzekļa vadītāja vārds un uzvārds,
– datums un vieta, kur datu reģistrācijas kartes lietošana sākās
un beidzas;
– autotransporta līdzekļa vai līdzekļu, ko vadītājs izmanto
pārvadājuma veikšanai kartes lietošanas laikā, reģistrācijas
numurs vai numuri,
– autotransporta līdzekļa vai līdzekļu, ko vadītājs izmanto
pārvadājuma veikšanai kartes lietošanas laikā, odometra
rādītāji,
– laiks, kad notiek jebkāda veida autotransporta līdzekļa
nomaiņa.
V. Kontrolierīces
uzstādīšana
A. Vispārīgie norādījumi
1.Kontrolierīce autotransporta
līdzeklī novietojama tā, lai autotransporta līdzekļa vadītājs no
savas sēdvietas varētu skaidri redzēt spidometru, nobraukuma
rādītāju un pulksteni, un visām instrumentu daļām jābūt
aizsargātām pret nejaušiem bojājumiem.
2.Jābūt iespējai ar attiecīgas ierīces palīdzību, kas pazīstama
kā adapters, salāgot kontrolierīces konstanti ar autotransporta
līdzekli raksturojošo koeficientu.
Autotransporta līdzekļiem, kuriem ir divi vai vairāki pakaļējā
tilta pārnesuma skaitļi, jābūt aprīkotiem ar pārslēgšanas ierīci,
ar kuras palīdzību šos dažādos pārnesuma skaitļus salāgo ar
pārnesuma skaitli, kādam autotransporta līdzekļa kontrolierīce
pielāgota.
3.Kad kontrolierīce pēc uzstādīšanas pārbaudīta, autotransporta
līdzeklī redzamā vietā blakus ierīcei vai tajā iekšā
jāpiestiprina uzstādīšanas plāksnīte. Pēc katras pārbaudes, ko
veicis licencēts mehāniķis vai darbnīca un kuras rezultātā
nepieciešams izmainīt kontrolierīces novietojumu, iepriek-šējās
plāksnītes vietā jāpiestiprina jauna.
Uz plāksnītes noteikti jānorāda sekojošais:
– licencētā mehāniķa vai darbnīcas nosaukums un adrese vai firmas
zīme,
– autotransporta līdzekli raksturojošais koeficients pēc formulas
“w = ... apgr,/km” vai
“w = ... imp./km”,
– riteņu aploces efektivitāte pēc formulas “l = ... mm”,
– datumi, kad noteikts autotransporta līdzekli raksturojošais
koeficients un mērīta riteņu aploces efektivitāte.
B. Aizplombēšana
Jābūt plombētām sekojošām
daļām:
(a) uzstādīšanas plāksnītei, izņemot gadījumus, kad tā
piestiprināta tādā veidā, ka bez atzīmju sabojāšanas to nav
iespējams noņemt;
(b) savienojuma starp kontrolierīci un autotransporta līdzekli
diviem galiem;
(c) pašam adapteram un vietai, kur tas pieslēgts elektriskai
ķēdei;
(d) autotransporta līdzekļiem, kuriem ir divi vai vairāki
pakaļējā tilta pārnesuma skaitļi, pārslēgšanas mehānismam;
(e) savienojumiem, kas pievieno adapteru un pārslēgšanas
mehānismu pārējai kontrolierīcei;
(f) korpusiem saskaņā ar III nodaļas A7(b) prasībām.
Atsevišķos gadījumos, apstiprinot kontrolierīces tipu, var
pieprasīt vēl papildus aizplombējumus un ziņas par šādu papildus
plombu uzlikšanu jāsniedz apstiprinājuma sertifikātā.
Galējas nepieciešamības gadījumā var noņemt tikai (b), (c) un (e)
apakšpunktā minētās plombas; katrā atsevišķā gadījumā, kad šīs
plombas sabojātas, jāsastāda un jāiesniedz kompetentai
institūcijai rakstisks ziņojums, minot šādas rīcības
iemeslus.
VI. Pārbaudes
Līgumslēdzējām Pusēm jānozīmē
institūcijas, kurām jāveic pārbaudes un kontrole.
1.Jaunu vai labotu instrumentu sertificēšana.
Katra atsevišķa ierīce, gan jauna, gan labota, jāsertificē,
pārbaudot tās darbību un datu fiksēšanas un reģistrēšanas
pareizību III nodaļas F1 minēto normu ietvaros, aizplombējot kā
minēts V nodaļas B(f).
Šim nolūkam Līgumslēdzējas Puses var izvirzīt prasību, ka veicama
sākotnējā pārbaude, kas sastāv no jaunās vai labotās ierīces
pārbaudes un apliecināšanas, ka tā atbilst apstiprinātam tipveida
modelim un/vai šī pielikuma un tā papildinājumu prasībām, vai arī
to var uzticēt apliecināt ražotājiem vai to pilnvarotiem
aģentiem.
2.Uzstādīšana.
Aprīkojot autotransporta līdzekli ar kontrolierīci, jāievēro III
nodaļas F2 minētās maksimāli pieļaujamās datu nobīdes
normas.
Pārbaudes testus veic licencēti mehāniķi vai darbnīcas, pilnībā
atbildot par pārbaudes rezultātu pareizību.
3.Periodiskās pārbaudes.
(a) Autotransporta līdzekļos uzstādīto kontrolierīču periodiskās
pārbaudes jāveic vismaz reizi divos gados, un to var izdarīt
vienlaicīgi ar autotransporta līdzekļa tehnisko apskati.
Jāpārbauda sekojošais:
– vai kontrolierīce pareizi strādā,
– vai kontrolierīcei ir tipa apstiprinājuma zīme,
– vai piestiprināta uzstādīšanas plāksnīte,
– vai plombas uz kontrolierīces un citām uzstādīšanas daļām ir
neskartas,
– patiesā riepu aploce.
(b) Pārbaude, lai pārliecinātos, vai tiek ievērotas III nodaļā F3
minētās normas par maksimāli pieļaujamām mērījumu novirzēm,
izmantojot ierīci, veicama vismaz reizi sešos gados, taču katra
Līgumslēdzēja Puse savā valstī reģistrētiem autotransporta
līdzekļiem var noteikt īsāku šādas pārbaudes periodu. Pēc šādas
pārbaudes jānomaina uzstādīšanas plāksnīte.
4.Mērījumu kļūdu noteikšana
Mērījumu kļūdu noteikšana, kontrolierīci uzstādot un lietojot,
veicama sekojošos apstākļos, kas uzskatāmi par standarta testa
nosacījumu sastāvdaļu:
– autotransporta līdzeklis bez kravas normālā ekspluatācijas
stāvoklī,
– riepu spiediens saskaņā ar ražotāja norādījumiem,
– riepu nodilums likumā pieļaujamās normas robežās,
– autotransporta līdzekļa kustība: autotransporta līdzeklim
jāpārvietojas ar sava motora piedziņas palīdzību taisnā virzienā
pa gludu virsmu ar ātrumu 50 ± 5 km/h; ja iespējams nodrošināt
līdzīgus apstākļus, pārbaudi var veikt arī attiecīgā pārbaudes
stendā.
Pielikums – 2. papildinājums
APSTIPRINĀJUMA ZĪME UN SERTIFIKĀTS
I. Apstiprinājuma zīme
1.Apstiprinājuma zīme sastāv
no:
– taisnstūra formas lodziņa, kurā novietojams burts “E“ un tās
valsts, kas izdevusi apstiprinājumu, ciparu kods, ņemot vērā, ka
apstiprinātie valstu ciparu kodi ir sekojoši:
Norvēģija |
1 |
Beļģija |
10 |
Spānija |
2 |
Dānija |
11 |
Zviedrija |
3 |
Luksemburga |
12 |
Portugāle |
4 |
Nīderlande |
13 |
Grieķija |
5 |
Apvienotā Karaliste |
14 |
Dienvidslāvija |
6 |
Francija |
15 |
Austrija |
7 |
PSRS |
16 |
Vācija |
8 |
Itālija |
17 |
Čehijas un |
9 |
Īrija |
18 |
Turpmāk ciparu kodi citām valstīm piešķirami hronoloģiskā secībā, kādā tās ratificē vai pievienojas šim Līgumam.
un
– apstiprinājuma numura, kas atbilst kontrolierīces vai tās datu
reģistrācijas kartes prototipa apstiprinājuma sertifikāta numuram
un kas novietots jebkurā vietā minētā taisnstūra tiešā
tuvumā.
2.Apstiprinājuma zīmei jābūt parādītai uz katras kontrolierīces
komplektu aprakstošās plāksnītes un uz katras datu reģistrācijas
kartes. Tai jābūt neizdzēšamai un vienmēr skaidri
salasāmai.
3.Tālāk parādītās apstiprinājuma zīmes izmēri ir doti milimetros
un tie uzskatāmi par minimālajiem izmēriem vienmēr jāsaglabā dotā
izmēru attiecība.
II. Apstiprinājuma sertifikāts
Līgumslēdzējām Pusēm, izdodot apstiprinājumu, jāizsniedz iesnieguma iesniedzējam tālāk parādītā parauga apstiprinājuma sertifikāts. Informējot citas Līgumslēdzējās Puses par izdotajiem vai, ja nepieciešams, anulētiem apstiprinājumiem, jāizmanto šī sertifikāta kopijas.
* Entered into force on 24 April 1992