Finanšu ministrija: Par ēnu ekonomikas mazināšanu valstī
Finanšu ministrijas mājaslapā ir izveidota speciāla ēnu ekonomikai un tās samazināšanai veltīta sadaļa www.fm.gov.lv/?lat/makroekonomika/enu_ekonomika , un tajā iespējams ne tikai gūt informāciju, bet arī sniegt savus priekšlikumus ēnu ekonomikas mazināšanai, nosūtot tos uz e-pasta adresi enuekonomika@fm.gov.lv.
Ar premjera rīkojumu izveidotā darba grupa, ko vada Finanšu ministrijas valsts sekretārs, ir sagatavojusi sākotnējo ziņojumu un īstermiņa pasākumu plānu ēnu ekonomikas mazināšanai, kas izskatīts Ministru kabinetā 20.aprīlī.
Mājaslapas sadaļā ir iekļauta informācija par darba grupas darbu un iesniegto plānu, vispārēja informācija par ēnu ekonomiku, tās aprēķināšanas metodēm, cēloņiem, kā arī pašreiz akceptēti dažādi valdības dokumenti, kas apkopo pasākumus pret ēnu ekonomiku. Darba grupā, kas gatavo priekšlikumus ēnu ekonomikas mazināšanai, strādā valsts pārvaldes speciālisti kopā ar darba devējiem, uzņēmējiem, ekonomikas pētniekiem un analītiķiem.
Taču Finanšu ministrija aicina katru sabiedrības pārstāvi, kam arī ir kāda ideja, kā veidot stabilāku un pārredzamāku Latvijas ekonomiku, sūtīt priekšlikumus uz e-pasta adresi enuekonomika@fm.gov.lv.
Darba grupa uzsver, ka ēnu ekonomikas apkarošanai nepieciešami ne tikai represīvi, kontroli un administratīvo slogu palielinoši pasākumi, bet arī kompleksi, inovatīvi risinājumi, lai mainītu sabiedrības attieksmi pret iesaistīšanos ēnu ekonomikā un radītu motivāciju darboties legāli. Darba grupas darbs ir sadalīts divos posmos.
• Tā kā sabiedrība sagaida ātru rīcību, Ministru kabinetā iesniegt īstermiņā īstenojamus pasākumus ēnu ekonomikas ierobežošanai un godīgas konkurences veicināšanai.
• Tomēr par savu pamatuzdevumu darba grupa ir izvirzījusi otrajā posmā realizējamo konceptuālo risinājumu izstrādi un iesniegšanu Ministru kabinetā līdz 2010.gada 1.jūnijam, kas būtu pamatoti uz ēnu ekonomikas cēloņu analīzi un veicinātu sabiedrības uzvedības izmaiņas ilgtermiņā.
Ņemot vērā, ka darba pirmā posma izpildei bija pieejamas tikai nepilnas trīs nedēļas, darba grupa vienojās, ka vispirms tiks apkopoti visi darba grupas locekļu jau šobrīd apzinātie risinājumi. Saņemto priekšlikumu apjoms ir pietiekami liels, tomēr tie ir ļoti neviendabīgi un lielākā daļa no tiem nav realizējama īstermiņā, turklāt daļa no tiem prasa padziļinātu izpēti, tāpēc tika atlasīti pasākumi, kuri atbilst šādiem kritērijiem:
• tie ir konkrēti;
• tos ir iespējams realizēt
līdz 2010.gada 1.jūlijam;
• tie ir jauni (netiek realizēti
kādā citā kontekstā);
• pret tiem netika saņemti būtiski
darba grupas dalībnieku iebildumi;
• tie neprasa papildu finansējumu.
Minētie pasākumi vērsti trīs virzienos: stiprināt administrēšanu/kontroli, apgrūtināt iesaistīšanās iespējas ēnu ekonomikā un informēt/iesaistīt sabiedrību. Savukārt pārējie priekšlikumi tiks izskatīti darba grupas darbības nākamajā posmā.
Turpmākajos divos mēnešos darba grupa plāno darboties vairākos virzienos. Pirmkārt, izvērtēt VID un citu kontrolējošo iestāžu veikto riska analīzi un citus veiktos pasākumus ēnu ekonomikas ierobežošanai. Otrkārt, sadarbībā ar uzņēmējiem iepazīties ar privātā sektora redzējumu par galvenajiem cēloņiem, kas mazina motivāciju darboties legāli. Treškārt, ņemot vērā, ka šai parādībai ir dažādi cēloņi un tie var atšķirties katrā nozarē, analizēt katru nozari atsevišķi un izstrādāt atbilstošus risinājumus šādās nozarēs: būvniecība, transports, apstrādes rūpniecība, komercpakalpojumi, lauksaimniecība un mežsaimniecība, kā arī citās nozares, ja nepieciešams.
Nozaru analīzi veiks tam īpaši izveidotas apakšgrupas, kuru sastāvā ietilps attiecīgās nozares kompetentās iestādes un nozares uzņēmēji. Apakšgrupu uzdevumi būs veikt attiecīgās nozares analīzi, novērtēt ēnu ekonomikas apjomu tajā, identificēt galvenos cēloņus un ēnu ekonomikas darbības mehānismus, izstrādāt gan represīvo, gan motivējošo pasākumu priekšlikumus.
Darba grupa pēc LTRK priekšlikuma arī vienojās izvērtēt iespēju ieviest motivējošus pasākumus pārejai no ēnu ekonomikas uz legālu darbību, samazinot ar pārejas brīdi saistītos riskus (piemēram, ieviešot atsevišķus pasākumus ar nodokļu amnestijas raksturu).
Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļa