• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Kvalitātes balva - arī Latvijas uzņēmumiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.07.1997., Nr. 180/181 https://www.vestnesis.lv/ta/id/208491

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Finansu ministrijas informācija

Organizāciju saraksts, kurām Finansu ministrija ir izsniegusi atļaujas 1997.gadā saņemt ziedojumus, ziedotājiem saņemot uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 20.pantu

Vēl šajā numurā

11.07.1997., Nr. 180/181

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Kvalitātes balva - arī Latvijas uzņēmumiem

Vakar, 10.jūlijā, Ekonomikas ministrijas un Latvijas kvalitātes asociācijas rīkotajā preses konferencē žurnālisti tika iepazīstināti ar Latvijai pirmreizēju notikumu - šo abu organizāciju sadarbības rezultātā izsludināto konkursu par Nacionālās kvalitātes balvas iegūšanu. Preses konferencē piedalījās ekonomikas ministrs Guntars Krasts, Ekonomikas ministrijas Kvalitātes struktūrpolitikas un vadības departamenta direktore Lilija Stelpe un Žanete Ilmete, Latvijas Kvalitātes asociācijas prezidente.

Kvalitātes balva ir Japānā jau kopš 1951.gada iedibināts uzņēmuma darba organizācijas, vadības, stratēģijas, produkta un citu darbības posmu atzinīgs novērtējums, kas savulaik Japānas uzņēmējiem pēckara krīzes apstākļos kļuva par papildstimulu ceļā uz pašreiz visā pasaulē zināmajiem sasniegumiem. Jūtot spēcīgo Japānas uzņēmumu konkurētspēju pieaugumu pasaulē, līdzīga kvalitātes balva 1987.gadā tika dibināta arī ASV, bet 1991.gadā - Eiropā.

Ieviešot šādas balvas pasniegšanas tradīciju, Latvija kļūst par pirmo postsociālisma valstu vidū, kur notiek šāda veida konkurss. Šī balva iekļaujas arī 1994.gadā izstrādātās nacionālās kvalitātes nodrošināšanas programmas pasākumu ietvaros.

Kā uzsvēra Guntars Krasts, līdz ar Nacionālās kvalitātes balvas pasniegšanu, iespējams, tiks būtiski ietekmēta Latvijas tirgus saimniecības attīstība, un šī balva kļūs par jaunu mūsu valsts tautsaimniecības atlabšanas impulsu, veicinot uzņēmumu pārorientēšanos no regulētā uz brīvā tirgus ekonomiku. Eiropas kvalitātes pbalvas iešķiršana notiek, izvērtējot uzņēmuma darbību pēc 1500 kritērijiem, turpretī topošās Latvijas kvalitātes balvas saņēmējam tiks izvirzīti tikai 1000 kritēriju, kas tomēr izstrādāti atbilstoši Eiropas kvalitātes balvas modelim. Tomēr, kā uzsvēra Guntars Krasts, balvas iedibinātāji cer nākotnē Latvijas Nacionālo kvalitātes balvu iekļaut Eiropas balvas sistēmā, pat gadījumā, ja Latvija vēl nebūs Eiropas Savienības locekle.

Eiropas kvalitātes balvas iegūšana ir apliecinājums tam, ka ekspertu augsto atzinību izpelnījies uzņēmums spēj pilnībā konkurēt ar jebkuru citu Eiropas vadošo uzņēmumu. Ņemot vērā, no vienas puses, Latvijas tirgus šauros ietvarus - tātad Latvijas uzņēmēju nepieciešamību iekarot Eiropas tirgu - un, no otras puses, Latvijas tirgus atvērtību ārvalstniekiem un no tās izrietošo nepieciešamību pēc konkurētspējas arī Latvijā, arī Latvijas uzņēmējiem jāsasniedz Eiropas Savienības prasībām atbilstošs darba organizācijas un produkta kvalitātes līmenis. Pēc preses konferences dalībnieku domām, Nacionālās kvalitātes balvas izvirzītie kritēriji katram Latvijas uzņēmumam, pat gadījumā, ja balva netiek iegūta, varētu kļūt vismaz par nepieciešamā attīstības virziena rādītāju. Bet tiem uzņēmumiem, kas Nacionālo kvalitātes balvu tomēr izpelnīsies, tā, pēc Guntara Krasta vārdiem, līdzīgi kā Eiropā kļūs par svarīgu uzņēmuma "labā vārda" apliecinājumu.

No daudziem vēl atmiņā dzīvās padomju laika kvalitātes zīmes Nacionālo kvalitātes balvu šķir principiālas atšķirības. Būtiskākā no tām - iniciatīva kvalitātes nodrošināšanā visos darbības posmos nāk no paša uzņēmēja. Tas būs arī balvas pieteikuma pamats - uzņēmumi pēc pieteikuma iesniegšanas no konkursa rīkotājiem saņems kritērijus, pēc kuriem viena mēneša laikā veiks pašnovērtēšanu, salīdzinot savu darbību ar izciliem un Eiropas kvalitātes prasībām atbilstošiem uzņēmumiem. Svarīgi arī, ka netiek vērtēta tikai preces vai pakalpojuma - uzņēmuma darbības galaprodukta - kvalitāte, bet gan visa uzņēmuma darbības organizācija un vadība - personāla pārvaldība, politika un stratēģija, resursi, darbinieku apmierinātība, kā arī tādi būtiski faktori kā uzņēmuma klientu apmierinātība un uzņēmuma ražotās preces vai sniegtā pakalpojuma ietekme uz sabiedrību. Tiek uzskatīts, ka visu šo komponentu kvalitāte ir pamats arī augstvērtīgam darba galaproduktam.

Pēc pirmā uzņēmumu pašnovērtēšanas posma būs nākamais - pēc Eiropas Savienības kvalitātes kritērijiem apmācīti eksperti un auditori klātienē novērtēs tos uzņēmumus, kas pēc pirmās konkursa kārtas būs novērtēti kā kvalitātes balvai visvairāk atbilstoši. Konkursa rezultātu paziņošana notiks šī gada 14.novembrī, kad Latvijas Nacionālo kvalitātes balvu iegūs viens lielo uzņēmumu kategorijas un viens vidējo un mazo uzņēmumu pārstāvis. Tiks piešķirtas arī divas veicināšanas balvas. Uzvarētāji saņems ceļojošās balvas, diplomus un hologrammas, kā arī tiesības sava uzņēmuma veidlapās ievietot atzīmi par augsto novērtējumu.

Pieteikšanās konkursam par Nacionālo kvalitātes balvu Latvijas kvalitātes asociācijā vēl turpinās līdz 31.jūlijam, un visi Latvijas uzņēmumi tiek aicināti pārbaudīt savas pašreizējās un vēl tikai iecerētās darbības atbilstību tik ļoti augstajiem starptautiskajiem kvalitātes standartiem.

Dina Gailīte,

"LV" iekšpolitikas redaktore

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!