Eiropas Komisija: Par noteikumiem preču un pakalpojumu izplatīšanā
Eiropas Komisija ir pieņēmusi Grupālā atbrīvojuma regulu, ko piemēro preču un pakalpojumu pārdošanas nolīgumiem starp ražotājiem un izplatītājiem. Šajā regulā un to papildinošajās pamatnostādnēs ir ņemts vērā fakts, ka pēdējos desmit gados internets ir kļuvis par svarīgu līdzekli pārdošanai tiešsaistē un pārrobežu tirdzniecībai.
Komisija vēlas veicināt pārdošanu internetā, jo tā palielina patērētāju izvēles iespējas un cenu konkurenci. Pamatprincips paliek nemainīgs – uzņēmumi var izvēlēties veidu, kā to produkti tiks izplatīti, ja vien to nolīgumi neparedz cenu noteikšanu vai citus stingrus ierobežojumus un ja ražotāja un izplatītāja tirgus daļa nepārsniedz 30%. Apstiprinātie izplatītāji var veikt pārdošanu internetā bez kvantitātes, patērētāju atrašanās vietas un preču cenu ierobežojumiem.
“Konkurences noteikumu skaidra un paredzama piemērošana piegāžu un izplatīšanas nolīgumiem ir ļoti svarīga ES ekonomikas konkurētspējai un patērētāju labklājībai. Izplatītājiem jābūt iespējai apmierināt patērētāju pieprasījumu gan tradicionālajos veikalos, gan internetā. Šodien pieņemtie noteikumi nodrošinās, ka patērētāji var iegādāties preces un pakalpojumus par visizdevīgākajām cenām neatkarīgi no to atrašanās vietas ES, vienlaikus uzņēmumi, kam nav tirgus varas, varēs veidot savus tirdzniecības tīklus pēc pašu ieskatiem,” teica Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un komisārs konkurences jautājumos Hoakins Almunja.
20.aprīlī Komisija pieņēma jaunu Grupālā atbrīvojuma regulu, ko piemēro izplatīšanas un piegāžu nolīgumiem dažādos ražošanas un izplatīšanas ķēdes posmos. Ir ļoti daudz šādu “vertikālo” nolīgumu, un tāpēc minēto noteikumu pārskatīšana ir ļoti svarīga uzņēmumiem un patērētājiem. Pašreiz spēkā esošā Grupālā atbrīvojuma regula, ko piemēro vertikālajiem nolīgumiem, un to papildinošās pamatnostādnes tika pieņemtas pirms desmit gadiem.
Ražotāji joprojām var izvēlēties, kā izplatīt savus produktus. Tomēr, lai izmantotu grupālo atbrīvojumu, to tirgus daļa nedrīkst pārsniegt 30% un to izplatīšanas vai piegāžu nolīgumos nedrīkst būt iekļauti nekādi stingri konkurences ierobežojumi, piemēram, pārdošanas cenas noteikšana vai jaunu šķēršļu izveidošana Eiropas Savienības vienotajā tirgū.
Jaunajos noteikumos tas pats 30% tirgus daļas slieksnis ir noteikts arī attiecībā uz izplatītājiem un mazumtirgotājiem, lai ņemtu vērā faktu, ka arī dažiem pircējiem var būt tirgus vara, kas var negatīvi ietekmēt konkurenci. Šīs izmaiņas ir labvēlīgas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) – gan ražotājiem, gan mazumtirgotājiem –, kuri pretējā gadījumā varētu tikt izslēgti no izplatīšanas tirgus.
Tas nenozīmē, ka nolīgumi starp uzņēmumiem ar lielākām tirgus daļām nav likumīgi, bet gan to, ka šiem uzņēmumiem ir jāizvērtē, vai to nolīgumos ir ierobežojoši nosacījumi un vai tie ir pamatoti.
Turklāt jaunajos noteikumos īpaši ir aplūkots jautājums par pārdošanu tiešsaistē. Pēc tam, kad tirgus dalībnieks kļuvis par pilnvarotu izplatītāju, tam jābūt iespējai veikt pārdošanu savā tīmekļa vietnē, tāpat kā tas notiek tradicionālajos veikalos un pārdošanas vietās. Attiecībā uz selektīvo izplatīšanu tas nozīmē, ka ražotāji nevar ierobežot internetā pārdoto preču apjomu vai uzlikt šīm precēm augstākas cenas. Pamatnostādnēs ir sīkāk izskaidroti jēdzieni “aktīvā” un “pasīvā” pārdošana ekskluzīvas izplatīšanas kontekstā. Netiks pieļauta darījumu pārtraukšana vai patērētāju novirzīšana un citām vietnēm pēc tam, kad tie ir ievadījuši kredītkartes datus, kuros norādīta ārzemju adrese.
Pateicoties jaunajiem noteikumiem, izplatītājiem tagad būs skaidrs pamats un stimuls izvērst darbības tiešsaistē, lai sasniegtu patērētājus visā Eiropas Savienībā un lai tie savukārt varētu sasniegt izplatītājus, kā arī lai pilnībā izmantotu iekšējo tirgu.
Protams, produktu izplatīšanai ražotāji var izvēlēties izplatītājus, pamatojoties uz kvalitātes standartiem neatkarīgi no tā, vai šie izplatītāji darbojas tiešsaistē vai ne. Ražotāji var izlemt pārdot tikai izplatītājiem, kam ir viens vai vairāki tradicionālie veikali, lai patērētāji var aplūkot un izmēģināt to ražotās preces. Tomēr šajā sakarā Komisija jo īpaši uzmanīs koncentrētos tirgus, kur zemo cenu piedāvātājiem, kas pārdod tiešsaistē vai tradicionālajā veidā, piekļuve varētu būt liegta.
Jaunie noteikumi stāsies spēkā šā gada jūnijā, un tie būs spēkā līdz 2022.gadam, turklāt tiks noteikts viena gada pārejas periods.
Pamatinformācija
Pašlaik spēkā esošā Grupālā atbrīvojuma regula tika pieņemta 1999.gadā, un to piemēro nolīgumiem, kas atbilst ES konkurences noteikumiem (ES līguma 101.panta 3.punkts).
Gan iepriekšējo noteikumu, gan arī jaunās Grupālā atbrīvojuma regulas mērķis ir samazināt regulatīvo slogu uzņēmumiem, kam nav tirgus varas, jo īpaši MVU.
Jauno noteikumu projekts tika publicēts 2009.gada jūlijā, un lielākā daļa atsauksmju liecina, ka Grupālā atbrīvojuma regula ir ļāvusi samazināt izmaksas saistībā ar atbilstības nodrošināšanu un administratīvās izmaksas, vienlaikus nodrošinot patērētājiem labumu, ko sniedz izvēles iespējas un cenu konkurence. Komisija saņēma vairāk nekā 150 atsauksmju.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa