Latvijas Republikas Valsts kontroles
Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments
Kolēģijas lēmums
Nr.5.1-2-74, 5.1-2-75, 5.1-2-76 Rīgā 1997. gada 21. maijā
"Par Bauskas rajona lauksaimniecības uzņēmumu privatizācijas procesa rezultātiem uz 1997. gada 1. janvāri"; "Par privatizācijas rezultātiem Konservu un dzērienu Bauskas rajona agrorūpnieciskajā kombinātā"; "Par privatizācijas norisi un rezultātiem Bauskas rajona Skaistkalnes putnu fabrikā".
Kolēģijas sēdē piedalījās: kolēģijas priekšsēdētājs - departamenta direktors V.Grasis, kolēģijas locekļi: Dz.Levrence, J.Āboliņš, L.Ceimere, V.Vilciņš; sekretāre - valsts revidenta palīdze L.Kleinhofa; valsts kontroles darbinieki: vecākais valsts revidents R.Strods, valsts revidenti Ģ.Brasliņš, J.Tenbergs, jurists I.Ozoliņš;
uzaicinātie: LR Zemkopības ministrijas Valsts īpašuma uzskaites departamenta direktors J.Sproģis; LR Zemkopības ministrijas nodaļas vadītājas vietniece V.Dzene; Ekonomikas policijas pārvaldes inspektors M.Sauszirnis; Bauskas rajona VID nodaļas Tiesību un piedziņas daļas vadītājs G.Aizvakars; Bauskas rajona VID nodaļas Audita daļas vadītāja I.Pētersone; Bauskas rajona Lauksaimniecības departamenta direktora vietniece D.Ludrika; Skaistkalnes pagasta priekšsēdētājs J.Dundurs; Viesturu pagasta priekšsēdētājs A.Feldmanis.
Izskatot darba grupas sagatavotos pārbaudes materiālus par Bauskas rajona lauksaimniecības uzņēmumu privatizācijas procesa rezultātiem uz 1997. gada 1. janvāri, privatizācijas rezultātiem Konservu un dzērienu Bauskas rajona agrorūpnieciskajā kombinātā un privatizācijas norisi un rezultātiem Bauskas rajona Skaistkalnes putnu fabrikā, Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta
kolēģija konstatēja:
1. Sakarā ar to, ka LR Zemkopības ministrija, rajona lauksaimniecības departaments, attiecīgās pagastu pašvaldības un saimniecību valdes nav izpildījušas tām likumos noteiktās funkcijas un pienākumus, privatizācijas procesa veikšanā Bauskas rajonā ir izveidojusies šāda situācija:
1.1. Bauskas rajonā uz LR likuma "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju" spēkā stāšanās brīdi, t.i., 1991. gada 1. jūliju, bija 27 kolhozi un sovhozi, no kuriem 8 saimniecības likvidētas un izslēgtas no LR Uzņēmumu reģistra un 7 ir pagaidām strādājošas;
1.2. no kopējā saimniecību skaita 12 saimniecības savu darbību pārtraukušas, taču dažādu iemeslu, t.sk. nenokārtotu parādu dēļ to privatizācija nav pabeigta. Minēto saimniecību privatizācijas komisijas nedarbojas, jo to rīcībā nav ne mantas, ne naudas līdzekļu privatizācijas procesa pabeigšanai un saimniecību likvidācijas juridiskai noformēšanai. Līdz ar to likvidācijas process ir ievilcies vairāku gadu garumā;
1.3. saimniecībām, kuras pārtraukušas darbību, uz 1997. gada 1. februāri ir parādi budžetam Ls 15,6 tūkst.
2. Bauskas rajonā veiktā pārbaude liecina par daudzu ar lauksaimniecības uzņēmumu privatizāciju saistīto jautājumu nesakārtotību valstiskā līmenī un par attiecīgo valsts un pašvaldību institūciju bezdarbību privatizācijas procesa noslēguma posmā.
LR Zemkopības ministrijas un Bauskas rajona Lauksaimniecības departamenta uzraudzības un kontroles trūkuma rezultātā pieļauta patvarīga rīcība ar sabiedrības mantu, nodarot būtisku kaitējumu sabiedrībai un valsts budžetam.
3. LR Finansu ministrijas rīcībā nav ziņu par šo parādu apmēriem budžetiem rajonu un saimniecību aspektā, nav izstrādāti priekšlikumi par šo parādu dzēšanas kārtību.
4. Agrofirmas "Uzvara" privatizācijas procesā privatizācijas komisija un citas saskaņā ar likumdošanu par privatizāciju atbildīgas institūcijas nav izmantojušas savas likumīgās tiesības panākt norēķinu izpildi par sabiedrības nošķirto mantu, kuru pārņēma izveidotās uzņēmējsabiedrības, kā rezultātā šīs sabiedrības ir parādā a/s "Agrofirma Uzvara" Ls 406,5 tūkst., un šim jautājumam nav rasts risinājums.
5. Skaistkalnes putnu fabrikas privatizācija:
5.1. LR likuma "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju" piemērošana attiecībā uz Skaistkalnes putnu fabriku, pārveidojot to par paju sabiedrību, neatbilda šī likuma prasībām, kurā noteikts, ka šis likums attiecas uz kolektivizācijas rezultātā izveidotajiem lauksaimniecības uzņēmumiem;
5.2. pēc pārveidošanas paju sabiedrībā netika veikta ekonomiskā stāvokļa novērtēšana un analīze, kā arī netika izstrādāta tālākās darbības programma, kā rezultātā pēc pirmā darbības gada paju sabiedrības saimnieciskie un finansiālie rādītāji strauji pasliktinājās, un 1994. gada beigās tā bija spiesta savu darbību pārtraukt;
5.3. bez nopietna ekonomiska pamatojuma visa saimnieciskā darbība tika balstīta, piesaistot svešu kapitālu. Kredīta līdzekļi tika iegūti, manipulējot ar dažādām garantijām un galvojumiem, kuri tika saņemti un izsniegti, iesaistot vairākas uzņēmējsabiedrības, kā arī ieķīlājot visu paju sabiedrības mantu;
5.4. Skaistkalnes putnu fabrikas privatizācijas gaitā pieļauti LR likuma "Par paju sabiedrībām" un pašas paju sabiedrības statūtu pārkāpumi: netika veikta savlaicīga pamatlīdzekļu pārvērtēšana, kā arī noteiktā statūtkapitāla palielināšanas kārtība;
5.5. kredītlīdzekļu saņemšanas darījumos, izmantojot savstarpēji sniegtās garantijas un galvojumus, iesaistītas uzņēmējsabiedrības, kurās darbojas paju sabiedrības direktors A.Proškovičs un viņam tuvi radinieki (Jūrmalas municipālais uzņēmums - sanatorija "Edinburga", SIA "Edinburga - Agro", SIA "Pērles", z/s "Klintis").
Šo organizatorisko un tiesisko darbību kopuma rezultātā p/s "Skaistkalnes putni" parāds kredītiestādēm ir Ls 492,5 tūkst., SIA "Pērles" - Ls 68,9 tūkst. un personīgi A.Proškovičam -Ls 135,8 tūkst.;
5.6. p/s "Skaistkalnes putni" nepildīja savas saistības pret budžetu, par ko VID Bauskas rajona nodaļa saskaņā ar tiesas spriedumu realizēja uzņēmuma mantu Ls 10,3 tūkst. apmērā. Tomēr nodokļu parāds budžetam turpināja augt, un uz 1997.gada 1.februāri bija Ls 12 596.
6. Konservu un dzērienu Bauskas rajona agrorūpnieciskā kombināta privatizācija:
6.1. pamatojoties uz likumiem, kuri izstrādāti privātu uzņēmējsabiedrību darbības regulēšanai, nevis sabiedriskā īpašuma privatizācijai, starpsaimniecību kopuzņēmums reorganizēts par a/s "SKF";
6.2. a/s "SKF" prezidents I.Bērziņš uzņēmuma vārdā bez a/s padomes atļaujas, pārkāpjot sabiedrības statūtu 51.pantā noteikto valdes kompetenci, uzņēmās nepamatoti lielas kredītsaistības USD 880 tūkst. un Ls 35,6 tūkst. apjomā, kuras turpmākajā saimnieciskajā darbībā nespēja pildīt. Liela daļa no šīm saistībām ir ne ar ko nepamatots un a/s nesankcionēts galvojums SIA "Cemilla" USD 200 tūkst., firmai "Goba Rīga" USD 200 tūkst. un firmai "Eva" USD 15 tūkst. apmērā.
Šādas finansu politikas rezultātā a/s "SKF" viena gada laikā (1994.g.) no rentabli strādājoša uzņēmuma pārtapa par pilnīgi nespējīgu turpināt darbību;
6.3. lai nolīdzinātu parādu a/s "Bauskas banka", a/s "SKF" lauza iepriekš noslēgto ķīlas līgumu, un USD 558 705 kredītsaistību dzēšanai nodeva bankai īpašumu Ls 1 256 196 vērtībā.
Šo darījumu rezultātā tika pārkāpta likuma "Par uzņēmējdarbību" 34.pantā noteiktā parādu nomaksas kārtība, jo tika apieti 1. un 2.kārtas kreditori - uzņēmuma darbinieki un valsts budžets. Parāds budžetam uz darījuma brīdi ar a/s "Bauskas banka" bija Ls 57,5 tūkst., bet uz 1997.gada 1.februāri ir Ls 75,6 tūkst.;
6.4. a/s "SKF" 1994.gada beigās zaudēja visu savu mantu un darbību pārtrauca, bet VID Bauskas rajona nodaļa tikai 1995.gada 10.maijā iesniedza prasību tiesā par a/s atzīšanu par maksātnespējīgu. Latvijas Saimnieciskā tiesa tikai 1995.gada 28.augustā pasludināja a/s "SKF" par maksātnespējīgu.
Kolēģija nolēma:
1.Slēgt revīzijas lietas Nr.5.1-2-74, 5.1-2-75 un 5.1.-2-76.
2. LR Zemkopības ministrijai kopā ar rajona lauksaimniecības departamentiem organizēt visu darbību pārtraukušo, bet nelikvidēto lauksaimniecības uzņēmumu apzināšanu, noskaidrot likvidācijas grūtību iemeslus un izstrādāt priekšlikumus par likvidācijas procesa pabeigšanu.
3. LR Finansu ministrijai apkopot ziņas par nodokļu parādu apmēriem nestrādājošajos, bet nelikvidētajos lauksaimniecības uzņēmumos, izstrādāt priekšlikumus par šo parādu dzēšanas kārtību un atrisināt šo jautājumu valstiskā līmenī.
4. Rajonu lauksaimniecības departamentiem un pagastu pašvaldībām veikt uzraudzību un kontroli pār strādājošo lauksaimniecības uzņēmumu privatizācijas gaitu stingrā saskaņā ar LR likumos noteikto kārtību.
5.Revīzijas materiālus par p/s Skaistkalnes putni" un Konservu un dzērienu Bauskas rajona agrorūpniecisko kombinātu nosūtīt LR Ģenerālprokuratūrai šo uzņēmumu amatpersonu rīcības izvērtēšanai un iespējamai saukšanai pie kriminālatbildības.
6. Revīzijas materiālus un kolēģijas lēmumu nosūtīt LR Saeimai, LR Finansu ministrijai, LR Zemkopības ministrijai, VID Bauskas rajona nodaļai un Bauskas rajona Lauksaimniecības departamentam.
Lēmumu var pārsūdzēt Latvijas Republikas Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā saskaņā ar likumu "Par Valsts kontroli".
Kolēģijas priekššēdētājs V.Grasis
Kolēģijas locekļi: D.Levrence, J.Āboliņš, V.Vilciņš, L.Ceimere