• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2010. gada 28. aprīļa rīkojums Nr. 239 "Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu Piebalgas ielā 19, Cēsīs, Cēsu novadā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.04.2010., Nr. 69 https://www.vestnesis.lv/ta/id/209095

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.240

Par nekustamā īpašuma Daugavas ielā 37, Smiltenē, Smiltenes novadā, saglabāšanu valsts īpašumā

Vēl šajā numurā

30.04.2010., Nr. 69

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 239

Pieņemts: 28.04.2010.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta rīkojums Nr.239

Rīgā 2010.gada 28.aprīlī (prot. Nr.21 3.§)

Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu Piebalgas ielā 19, Cēsīs, Cēsu novadā

1. Ministru kabinets (adrese – Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1520) ir izskatījis sabiedrības ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" (vienotais reģistrācijas Nr.40003252788) iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 28.augustā ar Nr.1.292.).

2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" ierosina privatizēt valstij piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4201 004 0801) Piebalgas ielā 19, Cēsīs, Cēsu novadā.

3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:

3.1. nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4201 004 0801) sastāvā ietilpst zemes vienība 65514 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4201 004 0801), slimnīca (būves kadastra apzīmējums 4201 004 0801 004), pagrabs (būves kadastra apzīmējums 4201 004 0801 005), noliktava (būves kadastra apzīmējums 4201 004 0801 006), nojume–šķūnis (būves kadastra apzīmējums 4201 004 0801 011), četri šķūņi (būvju kadastra apzīmējumi 4201 004 0801 013, 4201 004 0801 014, 4201 004 0801 015 un 4201 004 0801 016) Piebalgas ielā 19, Cēsīs, Cēsu novadā, un darbnīca (būves kadastra apzīmējums 4201 004 0801 001) Muižas ielā 3, Cēsīs, Cēsu novadā (turpmāk – valsts īpašuma objekts). Īpašuma tiesības uz valsts īpašuma objektu ir nostiprinātas Cēsu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1433 uz valsts vārda Veselības ministrijas personā;

3.2. Veselības ministrijai un tās padotībā esošo institūciju darbības nodrošināšanai valsts īpašuma objekts nav nepieciešams, un tā neiebilst pret valsts īpašuma objekta nodošanu bez atlīdzības Cēsu pilsētas pašvaldības (tagad – Cēsu novada pašvaldības) īpašumā (Veselības ministrijas 2007.gada 22.marta vēstule Nr.9-01-13/1434);

3.3. valsts īpašuma objekta daļa ir iznomāta. 2006.gada 8.februārī starp Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" tika noslēgts:

3.3.1. valsts zemes nomas līgums par zemesgabala 65514 m2 platībā Piebalgas ielā 19, Cēsīs, nomu. Saskaņā ar nomas līgumu nomas maksa ir 1231,65 lati gadā. Nomas līgums 2006.gada 10.februārī reģistrēts Veselības ministrijā ar Nr.7.  2007.gada 10.janvārī starp Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" tika noslēgta vienošanās par 2006.gada 8.februāra valsts zemes nomas līguma grozīšanu, paredzot zemes nomas līguma termiņa pagarināšanu līdz 2011.gada 9.februārim vai līdz iznomātā valsts īpašuma objekta nodošanai pašvaldībai vai privatizācijai, ja tas notiktu līdz 2011.gada 9.februārim;

3.3.2. līgums Nr.VM TPSVA 2005/61 par slimnīcas nedzīvojamo telpu 840 mplatībā Piebalgas ielā 19, Cēsīs, nomu. Saskaņā ar nomas līgumu nomas maksa ir 1260,00 latu gadā (bez pievienotās vērtības nodokļa). 2006.gada 10.februārī nomas līgums reģistrēts Veselības ministrijā ar Nr.6.  2007.gada 10.janvārī starp Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" tika noslēgta vienošanās par līguma Nr.NM TPSVA 2005/61 grozīšanu, paredzot līguma termiņa pagarināšanu līdz 2011.gada 9.februārim vai līdz iznomātā valsts īpašuma objekta nodošanai pašvaldībai vai privatizācijai, ja tas notiktu līdz 2011.gada 9.februārim;

3.4. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 17.pantu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas pirmpirkuma tiesības;

3.5. Cēsu pilsētas dome (tagad – Cēsu novada dome) 2006.gada 21.decembra vēstulē Nr.1-23/2761 lūdza Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Ekonomikas ministriju un Valsts kanceleju nepieņemt lēmumu par valsts īpašuma objekta nodošanu privatizācijai. Cēsu pilsētas dome 2008.gada 13.novembra lēmumā Nr.858 "Par nekustamā īpašuma Piebalgas ielā 19, Cēsīs, pārņemšanu Cēsu pilsētas pašvaldības īpašumā" lūdza Ministru kabinetu nodot bez atlīdzības valsts īpašuma objektu Cēsu novada pašvaldības īpašumā, pamatojoties uz šādiem apsvērumiem:

3.5.1. saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2. un 5.punktu valsts īpašuma objekts ir nepieciešams Cēsu novada pašvaldībai tās autonomo funkciju nodrošināšanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana), rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību;

3.5.2. valsts īpašuma objekts ar Kultūras ministrijas 1998.gada 29.oktobra rīkojumu Nr.128 iekļauts valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis Nr.6199 "Ruckas muižas apbūve", Nr.6200 "Dzīvojamā ēka" un Nr.6201 "Parks ar parka arhitektūru". Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 26.augusta noteikumu Nr.474 "Noteikumi par kultūras pieminekļu uzskaiti, aizsardzību, izmantošanu, restaurāciju, valsts pirmpirkuma tiesībām un vidi degradējoša objekta statusa piešķiršanu" 42.punktu kultūras pieminekli drīkst izmantot kultūras, izglītības, zinātnes, tūrisma, saimnieciskiem vai citiem mērķiem tā, lai tiktu saglabāts kultūras piemineklis un kultūrvēsturiskā vide kultūras pieminekļa teritorijā un tā aizsardzības zonā;

3.5.3. valsts īpašuma objektā ietilpstošā Parka iela un Muižas iela nodrošina piekļūšanu dzīvojamām mājām Parka ielā 2, Parka ielā 7, Muižas ielā 5 un Muižas ielā 7, Cēsīs. Minētās ielas nav izbūvētas atbilstoši ielu funkcijām, jo pašvaldība nav tiesīga ieguldīt pašvaldības līdzekļus tai nepiederošā īpašumā – valsts īpašuma objektā;

3.5.4. saskaņā ar Cēsu pilsētas Teritorijas plānojumu 2005.–2017.gadam valsts īpašuma objekts atrodas dabas pamatnē, kurā pieļaujama sabiedrisko objektu apbūve, tai skaitā kultūras objektu apbūve. Saskaņā ar Cēsu pilsētas attīstības programmu 2008.–2014.gadam (apstiprināta ar Cēsu pilsētas domes 2008.gada 29.maija lēmumu Nr.503 "Par Cēsu pilsētas attīstības programmas 2008.–2014.gadam apstiprināšanu") un Cēsu Kultūras stratēģiju 2008.–2014.gadam (apstiprināta ar Cēsu pilsētas domes 2008.gada 29.maija lēmumu Nr.496 "Par Cēsu Kultūras stratēģijas un rīcības plāna apstiprināšanu") Cēsīs paredzēts izveidot Tautas mākslas centru, tādējādi tiks nodrošināta aktiermākslas saglabāšana un attīstība, izveidotas radošās darbnīcas, kā arī atbalstīta radošo aktivitāšu attīstība pilsētā;

3.6. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta pirmo daļu Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu Piebalgas ielā 19, Cēsīs" tika nosūtīts privatizācijas ierosinātājam – sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "EKOTEKS" (turpmāk – privatizācijas ierosinātājs) – viedokļa sniegšanai. 2008.gada 16.decembra vēstulē Nr.161208-3 privatizācijas ierosinātājs izsaka šādus iebildumus:

3.6.1. ja valsts īpašuma objekta privatizācijas ierosinājums tiks noraidīts, Cēsu novada pašvaldībai būs nepieciešami līdzekļi valsts īpašuma objekta uzturēšanai, tai skaitā apjomīgiem rekonstrukcijas darbiem un teritorijas labiekārtošanai. Ņemot vērā valsts finanšu situāciju, Cēsu novada pašvaldība tuvāko 5–10 gadu laikā nevarēs veikt valsts īpašuma objektā nekādus darbus;

3.6.2. privatizācijas ierosinātājs ir ieguldījis ievērojamus līdzekļus valsts īpašuma objekta daļas uzturēšanā, saglabāšanā un uzlabošanā, kā arī iecerējis attīstīt vairāku valsts īpašuma objekta daļu teritorijas, tai skaitā ir paredzēta kultūras funkciju nodrošināšana. Kaut arī nomas līgumu termiņš ir 2011.gada 9.februāris, privatizācijas ierosinātājs piekrīt nomas līgumu izbeigšanai, ja Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūra atlīdzina radušos zaudējumus, kā arī ieguldītos līdzekļus valsts īpašuma objekta daļas uzturēšanā un apsaimniekošanā;

3.6.3. rīkojumā minētās atsauces uz normatīvajiem aktiem nevar tikt atzītas par Administratīvā procesa likuma 67.pantā norādītajiem administratīvā akta pamatojumiem. Minētie normatīvie akti nepierāda valsts īpašuma objekta nepieciešamību valsts pārvaldes funkciju izpildei, un tām ir deklaratīvs raksturs. Lai izvērtētu rīkojuma izdošanas lietderību, rīkojumā jāiekļauj analīze par to, kā valsts īpašuma objekta privatizācija var ietekmēt valsts īpašuma objekta apsaimniekošanas izdevumus un kā mainītos Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūras ienākumi. No lietderības un personas tiesisko interešu aizsardzības viedokļa valsts īpašuma objekts nododams privatizācijai ar nosacījumu nodrošināt kultūras funkciju īstenošanu valsts īpašuma objektā;

3.7. izvērtējot privatizācijas ierosinātāja izteiktos iebildumus, Ministru kabinets norāda, ka:

3.7.1. saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 42.pantu pašvaldības domes lēmumiem, kuru izpilde ir saistīta ar izdevumiem, jābūt nodrošinātiem ar pašvaldības materiālajiem un finanšu resursiem. Cēsu pilsētas dome (tagad – Cēsu novada dome), 2008.gada 13.novembrī pieņemot lēmumu Nr.858 "Par nekustamā īpašuma Piebalgas ielā 19, Cēsīs, pārņemšanu Cēsu pilsētas pašvaldības īpašumā", atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 42.pantam ir izvērtējusi pašvaldības materiālos un finanšu resursus. Cēsu pilsētas dome (tagad – Cēsu novada dome) 2009.gada 14.aprīļa vēstulē Nr.1-23/609 atkārtoti apliecina gatavību pārņemt pašvaldības īpašumā valsts īpašuma objektu un nodrošināt tā apsaimniekošanu un attīstību ilgtermiņā. Ņemot vērā minēto, secināms, ka Cēsu novada pašvaldībai būs nepieciešamie līdzekļi valsts īpašuma objekta uzturēšanai;

3.7.2. saskaņā ar šā rīkojuma 3.3.apakšpunktā minētajiem nomas līgumiem privatizācijas ierosinātāja pienākums ir apsaimniekot nomāto valsts īpašuma objektu, tas ir, organizēt un nodrošināt nepieciešamos remontdarbus un teritorijas labiekārtošanu, līdz ar to līdzekļu ieguldījums valsts īpašuma objekta daļas uzturēšanā, saglabāšanā un uzlabošanā ir no nomas līguma izrietošs pienākuma izpildījums. Saskaņā ar 2007.gada 10.janvārī starp Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un privatizācijas ierosinātāju noslēgto vienošanos par 2006.gada 8.februāra valsts zemes nomas līguma grozīšanu un vienošanos par līguma Nr.NM TPSVA 2005/61 par nedzīvojamo telpu nomu grozīšanu valsts īpašuma objekta daļa privatizācijas ierosinātājam iznomāta līdz 2011.gada 9.februārim vai līdz tās nodošanai pašvaldībai vai privatizācijai, ja tas notiktu līdz 2011.gada 9.februārim. Saskaņā ar Civillikuma 2165.pantu nomas līgums izbeidzas, kad iztecējis tā termiņš, tas ir, kad iestājas nomnieku labprātīgās vienošanās nosacījums. Saskaņā ar Veselības ministrijas 2009.gada 21.aprīļa vēstuli Nr.9-01-13/1748 privatizācijas ierosinātājs ir saskaņojis ar Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un veicis valsts īpašuma objekta daļā nepieciešamos uzlabojumus (piemēram, parka sakopšana pēc vētras nodarītajiem postījumiem, nokaltušo koku izvākšana) 2348,16 latu apmērā. Saskaņā ar 2006.gada 8.februārī starp Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru un privatizācijas ierosinātāja noslēgtā līguma par nedzīvojamo telpu nomu Nr.VM TPSVA 2005/61 7.3.apakšpunktu privatizācijas ierosinātāja veiktos un ar Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūru saskaņotos nepieciešamos un derīgos izdevumus var ieskaitīt nomas maksājumos vai atmaksāt, beidzoties nomas termiņam vai laužot minēto līgumu;

3.7.3. saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2. un 5.punktu vietējās pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana) un rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību. Minētās normas ir nevis deklaratīvas, bet gan imperatīvas, un vietējai pašvaldībai nav piešķirta rīcības brīvība pildīt vai nepildīt tai likumā noteiktās autonomās funkcijas. Vietējās pašvaldības pienākums ir gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī rūpēties par kultūras dzīves attīstību un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību, un tai nav tiesību atkāpties no minēto pienākumu izpildes, līdz ar to rīkojumā lietotās atsauces uz normatīvajiem aktiem ir atzīstamas par Administratīvā procesa likuma 67.pantā norādītajiem administratīvā akta pamatojumiem.

Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinetam, lemjot par nekustamā īpašuma, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, ir pienākums izvērtēt, vai valsts īpašuma objekts ir nepieciešams valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, funkciju veikšanai, nevis pienākums veikt analīzi par to, kā valsts īpašuma objekta privatizācija var ietekmēt valsts īpašuma objekta apsaimniekošanas izdevumus un kā mainītos Tuberkulozes un plaušu slimību valsts aģentūras ienākumi, jo Veselības ministrijai un tās padotībā esošo institūciju darbības nodrošināšanai valsts īpašuma objekts nav nepieciešams.

Ņemot vērā, ka valsts īpašuma objekts ir valsts aizsargājams vietējās nozīmes arhitektūras piemineklis, Cēsu novada pašvaldības mērķis, pārņemot to pašvaldības īpašumā, ir saglabāt kultūras pieminekļa vērtību un nodrošināt tā pieejamību pēc iespējas plašākām sabiedrības grupām. Tādēļ Cēsu novada pašvaldība plāno valsts īpašuma objektā izveidot Tautas mākslas centru – rekreācijas un atpūtas zonu – un saglabāt tā unikalitāti. Muižas iela, kas nodrošina piekļūšanu ēkām Muižas ielā 5 un Muižas ielā 7, Cēsīs, nav izbūvēta atbilstoši ielas funkcijām. Pēc valsts īpašuma objekta nonākšanas pašvaldības īpašumā atbilstoši normatīvo aktu prasībām būs iespējams investēt līdzekļus Muižas ielas un Parka ielas pilnīgai izveidei, iekļaujot tās kopējā pilsētas ielu tīkla sakārtošanas procesā.

4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets, lemjot par nekustamā īpašuma, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.

Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā nekustamā īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.

5. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu valsts interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, ja tiek atteikts nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, ir lielāks nekā minētā privatizācijas ierosinātāja tiesisko interešu ierobežojums, jo tiks gādāts par Parka ielas un Muižas ielas Cēsīs labiekārtošanu, kā arī izveidots Tautas mākslas centrs, tādējādi nodrošinot tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību.

No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts īpašuma objekts nav nododams privatizācijai un nododams bez atlīdzības Cēsu novada pašvaldībai likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2. un 5.punktā minēto funkciju īstenošanai.

6. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6. un 9.pantu un 10.panta trešo un ceturto daļu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu.

7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu, 79.panta pirmo daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Vides ministrs, reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministra pienākumu izpildītājs R.Vējonis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!