Par pagaidu muitas tarifu kvotām cūkgaļai un (dzīvām) cūkām
Saeimas dok.nr.176; likumprojekts nr.84
Ministru kabineta 1998.gada 29.decembra sēdē akceptēts (prot.nrn.69, 27.§)
un 1999.gada 4.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
1.pants. Šā likuma mērķis ir aizsargāt iekšējo tirgu, ierobežojot cūkgaļas un (dzīvu) cūku importu no Igaunijas Republikas un Lietuvas Republikas, saskaņā ar Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas līgumu par brīvo tirdzniecību ar lauksaimniecības precēm 13.un 16.pantu.
2.pants. Iekšējā tirgus aizsardzībai uz laiku līdz vienam gadam tiek noteiktas pagaidu muitas tarifu kvotas cūkgaļai un (dzīvām) cūkām. Ievedot cūkgaļu un (dzīvas) cūkas ārpus muitas tarifu kvotu apjomiem, tiek piemērota vislielākā labvēlības režīma ievedmuitas tarifu likme.
3.pants. Saskaņā ar šī likuma otro pantu tiek noteiktas šādas muitas tarofu kvotas cūkgaļai un (dzīvām) cūkām, kas tiek ievestas brīvam apgrozījumam no Igaunijas Republikas un Lietuvas Republikas:
Nr. |
Preces kods |
Preces |
Muitas tarifu likme tarifu |
Kvota mēnesī (tonnas) |
|
p.k. |
|
nosaukums |
kvotas ietvaros (%) |
Igaunija |
Lietuva |
1. |
0103 |
Dzīvas cūkas, izņemot |
|
|
|
|
(HS 010310000) |
vaislas tīršķirnes cūkas |
0 |
13 |
22 |
2. |
0203 |
Svaiga, atdzesēta |
|
|
|
|
|
vai saldēta cūkgaļa |
0 |
45 |
7 |
4.pants. Šā likuma trešajā pantā minēto preču apjomu (muitas tarifu kvotu ietvaros) attiecīgajiem importētājiem konkursa kārtībā nosaka Muitas tarifu padome.
5.pants. Speciālas atļaujas (licences) šā likuma trešajā pantā minēto preču ievešanai muitas tarifu kvotas ietvaros izsniedz Zemkopības ministrija.
6.pants. Saskaņā ar Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas līgumu par brīvo tirdzniecību ar lauksaimniecības precēm 16.panta ceturto punktu tiek sasauktas regulāras Apvienotās komitejas apspriedes, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar minēto iekšējā tirgus aizsardzības pasākumu.
Par likumprojektu
Jautājums Iesniedzēja sniegtā informācija
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
2. Kā likums var ietekmēt tautsaimniecības nozari?
3. Kā likums var ietekmēt valsts budžetu?
4. Kā likums var ietekmēt spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
5. Kāda ir likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?
6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas līgums par brīvo tirdzniecību ar lauksaimniecības precēm atceļ visus ievedmuitas nodokļus un kvantitatīvos ierobežojumus. Tādējādi rodas situācija, kad no Igaunijas Republikas Latvijas Republikā palielinātos daudzumos tiek ievesta cūkgaļa, nodarot zaudējumus mūsu cūkgaļas ražotājiem. Iepriekšminētais līgums paredz iespēju aizsargāt vietējos ražotājus, lietojot ārkārtas pasākumus uz atsevišķu produktu importu (13.p.). Viens no šādiem pasākumiem ir noteikt preču apjomu (muitas tarifu kvotu ietvaros). Likums ir nepieciešams, jo šis jautājums ir Saeimas kompetencē.
Likuma pieņemšana stabilizēs situāciju Latvijas cūkgaļas tirgū, ļaujot vietējiem cūkgaļas ražotājiem realizēt produkcijas uzkrājumus, kas radušies importētās cūkgaļas pieaugošo apjomu dēļ.
Likuma pieņemšana neprasa valsts budžetā neparedzētus izdevumus. Likuma darbības laikā palielināsies ienākumi valsts budžetā.
Šis speciālais likums ievieš ārkārtas pagaidu pasākumus iekšējā tirgus aizsardzībai līdz vienam gadam, tāpēc nav nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos.
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Pasaules tirdzniecības organizācijas prasībām un pamatojoties uz Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas līguma par brīvo tirdzniecību ar lauksaimniecības precēm 13. un 16.pantu.
Likuma izpildi nodrošinās jau pastāvošās valsts institūcijas (Sanitārā robežinspekcija, muitas dienesti, Muitas tarifu padome) saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Zemkopības ministra vietā -
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs V.Balodis