• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par ziedojumu izlietojuma likumību, lietderību un pareizību sabiedriskajās organizācijās - hokeja klubā "Juniors", riteņbraukšanas sporta klubā "Tandēms", Cīņu mākslas attīstības un sociālās palīdzības fondā, volejbola sporta klubā "Vildoga", Latvijas volejbola federācijā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.01.1999., Nr. 4 https://www.vestnesis.lv/ta/id/21145-par-ziedojumu-izlietojuma-likumibu-lietderibu-un-pareizibu-sabiedriskajas-organizacijas---hokeja-kluba-juniors-ritenbrauksanas-...

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru prezidenta rīkojums Nr.1

Par E.Kušnera komandējumu

Vēl šajā numurā

07.01.1999., Nr. 4

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Valsts kontrole

Veids: lēmums

Pieņemts: 15.12.1998.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas lēmums Nr.5.1–2–51/98,
Nr.5.1–2–61/98, Nr.5.1–2–238, Nr.5.1–2/2059, Nr.5.12–293

Rīgā 1998.gada 15.decembrī

Par ziedojumu izlietojuma likumību, lietderību un pareizību sabiedriskajās organizācijās — hokeja klubā "Juniors", riteņbraukšanas sporta klubā "Tandēms", Cīņu mākslas attīstības   un sociālās palīdzības fondā, volejbola sporta klubā "Vildoga",   Latvijas volejbola federācijā

Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas sēdē piedalījās: kolēģijas vadītājs departamenta direktors V.Grasis, kolēģijas locekļi L.Ceimere, J.Āboliņš, D.Timšāne, valsts revidentes T.Mazbērziņa, I.Polna, S.Zīle; uzaicinātie: LR Finansu ministrijas Nodokļu politikas departamenta pārstāve A.Senatova; VID Nodokļu pārvaldes audita daļas priekšniece Z.Nagle; Latvijas Sporta federācijas padomes ģenerālsekretārs E.Puriņš; Latvijas volejbola federācijas viceprezidents un volejbola sporta kluba "Vildoga" valdes loceklis V.Teivāns; Latvijas volejbola federācijas grāmatvedis A.Duncāns; Cīņu mākslas attīstības un sociālās palīdzības fonda prezidents J.Šteinbergs; hokeja kluba "Juniors" prezidents A.Silavnieks; riteņbraukšanas sporta kluba "Tandēms" valdes priekšsēdētājs D.Ritums; protokolēja valsts revidenta palīdze B.Vilciņa.

Izskatot pārbaudes materiālus un izvērtējot kolēģijas sēdē uzaicināto paskaidrojumus par atzinumos teikto, kolēģija

konstatēja:

1. LR likuma "Par uzņēmuma ienākuma nodokli" 20.pantā noteikts, ka nodokļa maksātājiem nodokli samazina par 85% no summas, kura ziedota Latvijas Republikā reģistrētajām sabiedriskajām sporta organizācijām, kā arī par 90% no summas, kura ziedota Latvijas Olimpiskajai komitejai, ja ir piešķirta LR Finansu ministrijas atļauja.

Revidējamās sabiedriskās organizācijas: Cīņu mākslas attīstības un sociālās palīdzības fonds (Fonds); hokeja klubs "Juniors"; Latvijas volejbola federācija (LVF); Riteņbraukšanas sporta klubs "Tandēms" šādas atļaujas ir saņēmušas.

Volejbola sporta klubam "Vildoga" (VSK "Vildoga") LR Finansu ministrijas atļauja saņemt ziedojumu, ziedotājam piešķirot nodokļa atlaidi, nav piešķirta.

2. Saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 20.pantu izdoti LR Ministru kabineta 31.03.1995. noteikumi Nr.70 un 24.09.1996. noteikumi Nr.367, kas nosaka kārtību, kādā tiek piešķirtas minētās LR Finansu ministrijas atļaujas. Šie noteikumi netiek precīzi pildīti.

2.1. Valsts ieņēmumu dienests, izsniedzot pozitīvu atzinumu par sabiedrisko organizāciju darbību un rīcību ar saņemtajiem ziedojumiem, nav veicis rūpīgu dokumentāru pārbaudi;

2.1.1. Fonds 1996.gadā uz sadarbības līguma pamata nodevis SIA "Abava M" rīcībā naudas līdzekļus USD 55 000. Pārskats par šo līdzekļu izlietojumu nesniedz pārliecību, ka tas noticis Fonda interesēs: Fonda rīcībā nav mērķprogramma šai sadarbībai; nav līgumu, kuru slēgšanai uzņēmējsabiedrības menedžeris, kā norādīts atskaitē, devies komandējumos uz ārzemēm; nav dokumentu par iegādātām licencēm;

2.1.2. Hokeja kluba "Juniors" 1997.gada pārskatā izdevumos nepamatoti iekļauti Ls 2 186, apmaksājot ārzemju braucienu ar hokeja komandu nesaistītām personām;

2.1.3. LVF 1997.gada pārskatā ziedojumu izlietojuma sastāvā bez izdevumus attaisnojošiem dokumentiem nepamatoti iekļauti Ls 2 309;

2.2. Pārbaudot sabiedrisko organizāciju gada pārskatus, netiek noskaidrots citām juridiskajām personām pāradresēto ziedojumu patiesais izlietojums;

2.2.1. LVF 1996.gadā daļu saņemto ziedojumu — Ls 80 000 — pāradresējusi citai sabiedriskajai organizācijai — VSK "Vildoga".

Papildus tam LVF 1996.gadā pārsūtījusi šai sabiedriskajai organizācijai USD 100 000 — daļu no ziedojuma, ko LVF saņēmusi ar Latvijas Olimpiskās komitejas starpniecību.

VSK "Vildoga" minēto LR Finansu ministrijas atļauju nav saņēmusi un gada pārskatus par 1996. un 1997.gadu VID nav iesniegusi.

2.2.2. RSK "Tandēms" par 1995.gadu atbilstoša LR Finansu ministrijas atļauja izsniegta nebija. Neraugoties uz to, kluba rīcībā bija ar Riteņbraukšanas federācijas starpniecību pārskaitīti ziedojumi Ls 51855;

2.3. Valsts ieņēmumu dienests neveic LR Ministru kabineta 24.09.1996. noteikumu Nr.367 17.7. punktā noteikto ziedojumu un citu sabiedrisko organizāciju rīcībā esošo līdzekļu izlietojuma likumības kontroli. Daļa saņemto ziedojumu tiek izmaksāta fiziskām personām (VSK "Vildoga" 1996.gadā ar sportu saistītām fiziskām personām izmaksāti Ls 133 410 vai 98,5% no saņemtajiem ziedojumiem) — atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normām tie ir ar nodokli apliekami ienākumi. Nodoklis no šiem ienākumiem nav samaksāts.

3. Likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktā kārtība nenodrošina nodokļu reālu iekasēšanu no ienākuma, ko sabiedriskajās organizācijās gūst fiziskas personas, kas nav darba attiecībās ar šo organizāciju:

3.1. likums neparedz, ka sabiedriskajām organizācijām būtu pienākums ieturēt pienākošos iedzīvotāju ienākuma nodokli no izmaksām fiziskām personām, ar kurām tās nav darba attiecībās;

3.2. likumā noteikts, ka fizisko personu, kuras guvušas ar nodokli apliekamus ienākumus, no kuriem nodoklis ienākuma izmaksas vietā nav ieturēts, pienākums ir pašiem veikt nodokļa aprēķināšanu un iemaksāšanu budžetā rezumējošā kārtībā.

Izlases veidā pārbaudot 12 fizisko personu, kuras guvušas no revidējamām sabiedriskajām organizācijām ar nodokli apliekamus ienākumus 2 gadu laikā kopā Ls 188 766 atklāts, ka neviens no ienākuma saņēmējiem VID iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarāciju nav iesniedzis un nodokli no šiem ienākumiem nav samaksājis. Revīzijās konstatētais norāda, ka līdzīga situācija iespējama arī citās sabiedriskajās organizācijās;

3.3. likums neparedz, ka sabiedriskajām organizācijām būtu jāinformē VID par summām, kas izmaksātas fiziskām personām (kurām tas ir ar nodokli apliekams ienākums, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību), neieturot ienākuma nodokli. Līdz ar to likumā nav formulēta kārtība, kā VID rīcībā var nonākt informācija par šiem nodokļiem, lai reāli varētu kontrolēt to iekasēšanu.

4. Valsts ieņēmumu dienests nepilda LR likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu" un citos normatīvajos dokumentos formulēto pienākumu — organizēt un veikt iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāju un viņu ienākumu uzskaiti, nodokļa aprēķināšanu, kontroli par likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ievērošanu, kā arī nodrošināt pilnīgu un savlaicīgu nodokļa iemaksu budžetā, jomā, kas attiecas uz fizisko personu ar nodokli apliekamajiem ienākumiem, kas gūti no sabiedriskajām organizācijām.

5. Volejbola izlases komandas dalībnieki 1996.gadā treniņnometnēs un sacensībās pavadījuši 283 dienas un guvuši no sabiedrisko organizāciju rīcībā nodotajiem ziedojumiem ar nodokli apliekamus ienākumus no Ls 7 372 līdz Ls 12 968 katrs. Par 1997.gadu šādas ziņas nav iegūtas, jo LVF grāmatvedības dokumenti ir nozaudēti.

Šādā situācijā faktiski saskatāmas profesionālā sporta pazīmes. Normatīvie dokumenti, kas regulētu profesionālo sportu un uz kuru nepieciešamību norāda revīzijās atklātā situācija, nav izstrādāti. Līdz ar to nav atrisināts arī jautājums par ar sportu saistītu personu sociālo aizsardzību.

6. Sabiedrisko organizāciju darbībā un grāmatvedības uzskaitē atsevišķos gadījumos nav ievērotas LR likumu "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām", "Par grāmatvedību" un citu normatīvo dokumentu prasības.

Kolēģija nolēma:

1. Slēgt revīzijas lietas Nr.5.1–2–51/98; Nr.5.1–2–61/98; Nr.5.1–2–238; Nr.5.1–2/2059; Nr.5.12–293.

2. Uzdot LR Finansu ministrijai un Valsts ieņēmumu dienestam precīzi un konsekventi pildīt LR Ministru kabineta 24.09.1996. noteikumu Nr.367 prasības — atļaujas sabiedriskajām organizācijām saņemt ziedojumus, ziedotājam piešķirot nodokļa atlaidi, izsniegt tikai pēc pilnīgas un rūpīgas gada pārskatu pārbaudes, vienlaikus kontrolējot ziedojumu faktisko izlietojumu un nodokļu samaksu.

3. Ieteikt LR Finansu ministrijai kopīgi ar Valsts ieņēmumu dienestu izstrādāt normatīvos dokumentus, kas nodrošinātu racionālāku un efektīvāku likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpildi un tās kontroli.

4. Uzdot Valsts ieņēmumu dienestam apzināt visus iedzīvotāju ienākuma nodokļa parādus, kas veidojušies, fiziskām personām gūstot ar nodokli apliekamus ienākumus no jebkuras sabiedriskās organizācijas par likumā paredzēto periodu — iepriekšējiem trim gadiem, apkopot šo informāciju un nodrošināt parādu iekasēšanu.

Par paveikto informēt Valsts kontroli līdz 01.05.1999.

5. Ieteikt LR Izglītības un zinātnes ministrijas Sporta pārvaldei:

5.1. izstrādājot valsts sporta politiku, iekļaut tajā profesionālā sporta attīstības perspektīvas;

5.2. izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai likumdošanas un normatīvo aktu projektus, kas reglamentētu profesionālā sporta attīstību Latvijā.

6. Uzdot sabiedriskajām sporta organizācijām:

6.1. hokeja klubam "Juniors":

6.1.1. novērst konstatētos pārkāpumus grāmatvedības dokumentu kārtošanā;

6.1.2. 1999.gada pārskatā koriģēt izdevumus par neattaisnoto izdevumu summu;

6.2. riteņbraukšanas sporta klubam "Tandēms" novērst revīzijā konstatētos pārkāpumus;

6.3. Cīņu mākslas attīstības un sociālās palīdzības fondam nepieļaut līdzekļu nepamatotu izlietojumu;

6.4. Latvijas volejbola federācijai:

6.4.1. novērst revīzijā konstatētos pārkāpumus darbībā un grāmatvedības dokumentu kārtošanā;

6.4.2. 1999.gada pārskatā koriģēt izdevumus par iepriekšējā gada neattaisnotajiem izdevumiem;

6.5. volejbola sporta klubam "Vildoga":

6.5.1. novērst revīzijā konstatētos pārkāpumus grāmatvedības dokumentu kārtošanā;

6.5.2. gada pārskatus iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā likumā noteiktajā kārtībā.

7. Kolēģijas lēmumu nosūtīt LR Finansu ministrijai, LR Izglītības un zinātnes ministrijai, Valsts ieņēmumu dienestam, LR IZM Sporta pārvaldei, sabiedriskajām sporta organizācijām: hokeja klubam "Juniors", riteņbraukšanas sporta klubam "Tandēms", Cīņu mākslas attīstības un sociālās palīdzības fondam, Latvijas volejbola federācijai, volejbola sporta klubam "Vildoga".

Kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt LR Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā saskaņā ar likumu "Par Valsts kontroli".

Kolēģijas priekšsēdētājs V.Grasis

Kolēģijas locekļi: L.Ceimere, J.Āboliņš, D.Timšāne

 

 

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!