Par galvenajiem Eiropas transporta projektiem
Parakstot trīs saprašanās memorandus, dots impulss trīs galvenajiem Eiropas transporta projektiem, kurus paredzēts īstenot, sākot no Baltijas valstīm līdz pat Ibērijas pussalai. Iesaistītajām dalībvalstīm parakstot šos dokumentus un saņemot Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieka Sīma Kallasa un Eiropas Transporta tīkla (TEN-T) koordinatoru apstiprinājumu, tiek apliecināta to apņemšanās īstenot šos projektus pēc iespējas drīzāk un efektīvāk. Trīs projekti ir “Rail Baltica”, kas virzās no Igaunijas līdz Polijai, ātrgaitas līnijas, kas savieno Franciju, Spāniju un Portugāli, kā arī galvenā austrumu un rietumu dzelzceļa ass Liona–Turīna–Trieste–Ļubļana–Budapešta.
Komisijas priekšsēdētāja vietnieks, atbildīgais transporta politikas jautājumos S.Kallass sacīja: “Efektīvai TEN-T prioritāro projektu īstenošanai un darbībai ir būtiska nozīme, lai palielinātu ES iedzīvotāju pārvietošanās brīvību, Savienības un iekšējā tirgus teritoriālo kohēziju. Ja vēlamies saglabāt un palielināt šos ieguvumus, šiem projektiem vienmēr jābūt politiskās programmas prioritātei un ar oficiāliem paziņojumiem jāapstiprina sadarbība starp dalībvalstīm un Komisiju. Šodien parakstot šos svarīgos dokumentus, mēs apliecinām savu apņemšanos attiecībā uz šiem nozīmīgajiem TEN-T projektiem, kurus paredzēts īstenot, sākot no Baltijas valstīm līdz pat Ibērijas pussalai.”
Trīs saprašanās memorandus parakstīja par transportu attiecīgajās dalībvalstīs atbildīgo ministriju pārstāvji un apstiprināja Komisijas priekšsēdētāja vietnieks S.Kallass un trīs Eiropas TEN-T koordinatori.
• 3.prioritārais projekts. Dienvidrietumeiropas ātrgaitas dzelzceļa ass, kas ir būtiska, lai samazinātu ilgstošo “spraugu” starp Ibērijas tīklu un pārējo Eiropu, kuras īstenošana līdz šim tika atlikta sliežu platuma un dabisku šķēršļu dēļ. Dokumentu Spānijas vārdā parakstīja pārstāvis Hosē Blanko Lopess, Portugāles vārdā – Antonio Mendonsa, Francijas vārdā – Dominiks Busero, kā arī S.Kallass un Eiropas koordinators Karlo Seki.
• 6.prioritārais projekts. Dzelzceļa ass Liona–Trieste–Divača/Kopera–Divača–Ļubļana–Budapešta–Ukrainas robeža savieno Austrumeiropu un Rietumeiropu, un tai ir būtiska loma Eiropas integrācijā pēc ES paplašināšanās 2004.gadā. Dokumentu Francijas vārdā parakstīja D.Busero, Itālijas vārdā – Altero Mateoli, Slovēnijas vārdā Patriks Vlačičs, Ungārijas vārdā – Tamāšs Feleģi, kā arī S.Kallass un Eiropas koordinators Laurenss Jans Brinkhorsts.
• 27.prioritārais projekts. Dzelzceļa līnija “Rail Baltica” ne tikai satuvina Baltijas valstis, bet uzlabo savienojumu ar Centrāleiropu un Skandināviju. Dokumentu Polijas vārdā parakstīja Cezarijs Grabarčiks, Lietuvas vārdā – Arūns Štars, Latvijas vārdā – Aivita Ļubļina-Goldmane, Igaunijas vārdā – Ēro Pērgmē, Somijas vārdā – Mikaels Nībergs, kā arī S.Kallass un Eiropas koordinators Pavels Telička.