• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 29.06.2010., Nr. 101 https://www.vestnesis.lv/ta/id/212478

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts prezidenta raksts Nr.210

Par likuma "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"" nodošanu Saeimai otrreizējai caurlūkošanai

Vēl šajā numurā

29.06.2010., Nr. 101

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes

Ministrs K.Gerhards

Uz jaut. nr.221/J9 – dok. nr.6185

Par valsts budžeta līdzekļu

un Eiropas Savienības finansējuma efektīvu izlietojumu

Atbildot uz Latvijas Republikas Saeimas kancelejas 2010.gada 10.jūnija vēstuli Nr.12/2-7-n/169-(9/10), Satiksmes ministrija sniedz atbildes uz vēstulē ietvertajiem deputātu jautājumiem par valsts budžeta līdzekļu un Eiropas Savienības finansējuma efektīvu izlietojumu:

1. Satiksmes ministrijā tiek veikta rūpīga ministrijas un padotībā esošo iestāžu iepirkumu kontrole un uzraudzība.

Satiksmes ministrijas padotībā esošās iestādes, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likumu un savu iestādes nolikumu, iepirkumus veic patstāvīgi, saskaņā ar Publisko iepirkumu likumā ietvertām normām.

Pamatojoties uz Ministru prezidenta 2009.gada 30.marta rezolūcijas Nr.111-1/9-IP 4.punktā un 2009.gada 21.aprīļa rezolūcijā Nr.111-1/32 doto uzdevumu, ar satiksmes ministra rīkojumu ir izveidota vērtēšanas komisija, lai nodrošinātu labu pārvaldību valsts kapitālsabiedrībās, kurās Satiksmes ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, un izvērtētu valsts kapitālsabiedrību iesniegto informāciju par plānotajiem iepirkumiem virs 100 000 latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

2. Satiksmes ministrija nodrošina valsts budžeta piešķirto budžeta līdzekļu racionālu, taupīgu un efektīvu izlietojumu, kā arī to, ka piešķirtie līdzekļi pilnā apjomā sasniedz piešķiršanas mērķi. Valsts budžeta līdzekļi tiek izlietoti caurskatāmi, ievērojot visas valsts budžeta likumdošanā un normatīvajos aktos noteiktās prasības un kontroles mehānismus. Katru gadu Valsts kontrole veic ministrijas gada pārskata revīziju, kur būtiski iebildumi par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu līdz šim nav konstatēti.

Lai apstiprinātu projektu Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļu saņemšanai un nodrošinātu to efektīvu izlietojumu, to izvērtē īpaši izveidota Satiksmes ministrijas projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, kas izvērtē projekta iesniegumu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem un prasībām, kā, piemēram, projektam jābūt veiktai izmaksu un ieguvumu analīzei, projektam jānodrošina sabalansēta transporta sistēmas attīstība un projekta ekonomiskā ienesīguma normai ir jābūt lielākai par 5,5% u.c. Projekta iesniegumu, kura kopējās izmaksas pārsniedz 50 miljonus eiro, izskata un vērtē arī Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde un Eiropas Savienības kopienu komisija, kas ar lēmumu apstiprina finansējuma saņemšanu no Kohēzijas fonda.

Eiropas Savienības piešķirtā finansējuma efektīvam izlietojumam atbilstoši tiesiskajam regulējumam Satiksmes ministrija slēdz līgumu ar projekta ieviesēju par projekta īstenošanu, kas ir atbildīgs par projekta savlaicīgu, kvalitatīvu un normatīvajiem aktiem atbilstošu īstenošanu. Papildus finansējuma saņēmēju iepirkumu komisijās gadījumā, ja projekta Eiropas Savienības finansējuma summa pārsniedz 10 miljonus latu, tiek iekļauts Satiksmes ministrijas pārstāvis kā novērotājs bez balsstiesībām.

Satiksmes ministrija kā atbildīgā iestāde uzrauga projekta īstenošanas gaitu visā tā ieviešanas periodā un kontrolē Eiropas Savienības piešķirtā finansējuma efektīvu izlietojumu. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek regulāri veiktas pārbaudes projektu īstenošanas vietās, pārbaudīta maksājumu dokumentu atbilstība izpildītajiem darbiem un uzraudzīta projekta ieviešanas gaitā atklāto neatbilstību savlaicīga novēršana.

3. Attiecībā uz atklātā konkursa “Otrā sliežu ceļa būvniecība Skrīveri-Krustpils (Rīga-Krustpils iecirknis)”, ņemot vērā iepirkuma procedūru tiesisko regulējumu, vērtējot piedāvājumus, jāvērtē gan piedāvātā cena, gan atbilstība pasūtītāja izvirzītajām prasībām. Izvērtējot iepirkuma procedūras ietvaros saņemtos piedāvājumus, valsts a/s “Latvijas dzelzceļš” izveidotā iepirkuma komisija secināja, ka apvienības SIA “TVA Construction” un SIA “Kredo” piedāvājums neatbilst nolikumā izvirzītajām prasībām. Iepirkuma līguma noslēgšana ar pretendentu, kura piedāvājums neatbilst pasūtītāja izvirzītajām prasībām, ir pretlikumīga.

Bez tam šajā projekta īstenošanas posmā saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 26.jūnija noteikumu Nr.419 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu” VII nodaļas “Eiropas Savienības fonda projekta iepirkuma pirmspārbaude” noteikumiem Iepirkumu uzraudzības birojs ir veicis Eiropas Savienības fonda projekta iepirkuma pirmspārbaudi, kā arī veic atklātā iepirkumu konkursa norises pirmspārbaudi. Saskaņā ar Satiksmes ministrijas rīcībā esošo informāciju SIA “TVA Construction” un SIA “Kredo” š.g. 27.maijā saskaņā ar likumā noteikto kārtību Iepirkumu uzraudzības birojā ir iesniedzis iesniegumu par iepirkuma procedūras rezultātiem. Iepirkumu uzraudzības biroja rīcībā ir visa iepirkuma dokumentāciju un iesniegto piedāvājumu apliecinātas kopijas, lai tas varētu izvērtēt iepirkuma procedūras gaitu un atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei izskatīt šo iesniegumu. Vienlaikus vēlamies informēt, ka šobrīd pret pretendenta, kurš piedāvāja zemāko cenu, vienu no partneriem SIA “TVA Construction” ir ierosināta maksātnespējas lieta un iecelta uzņēmuma administratore.

Šobrīd tiek gaidīts Iepirkumu uzraudzība biroja lēmums par SIA “TVA Construction” un SIA “Kredo” iesniegto iesniegumu, lai valsts a/s “Latvijas dzelzceļš” varētu noslēgt iepirkuma procedūru un noslēgt iepirkuma līgumu.

Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrija uzskata, ka projekta “Otrā sliežu ceļa būvniecība Skrīveri-Krustpils (Rīga-Krustpils iecirknis)” ietvaros ir veikti pasākumi, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu un Eiropas Savienības piešķirtā finansējuma izlietošanas efektivitātes un tiesiskuma kontroli, kā arī lai iepirkuma procedūra tiktu veikta atbilstoši likumam “Par iepirkumu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju vajadzībām” un valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” apstiprinātajam nolikumam.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu līdzekļu apgūšanā finansējuma saņēmējs izdevumus sedz no saviem līdzekļiem un iesniedz atmaksas pieprasījumu. Līdzekļi finansējuma saņēmējam tiek atmaksāti, ja izmaksas ir veiktas, ievērojot normatīvo aktu prasības, apstiprināto projekta iesniegumu un citus nosacījumus, savukārt, ja izmaksas veiktas, pārkāpjot normatīvos aktus vai citus nosacījumus, attiecīgie izdevumi uzskatāmi par neattiecināmiem un no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem netiek atmaksāti.

Satiksmes ministrs K.Gerhards

Rīgā 2010.gada 16.jūnijā

Ministre T.Koķe

Uz jaut. nr.222/J9 – dok. nr.6182

Par Labklājības ministrijas

bezdarbību aktīvo nodarbinātības

pasākumu īstenošanas gaitā

Labklājības ministrija (turpmāk – LM) informē, ka sakarā ar labklājības ministra U.Auguļa komandējumu uz Ženēvu, kura laikā no š.g. 14. līdz 18.jūnijam labklājības ministrs piedalās Starptautiskās darba organizācijas konferences 99.sesijā, labklājības ministrs 2010.gada 17.jūnijā plkst. 17:00 nevarēs klātienē sniegt atbildes uz deputātu jautājumiem.

LM izskatīja Saeimas deputātu jautājumu par Labklājības ministrijas aktīvo nodarbinātības pasākumu īstenošanu un sniedz šādu skaidrojumu.

1. Saskaņā ar Labklājības ministrijas nolikumu LM izstrādā valsts politiku bezdarba samazināšanā, piedalās nodarbinātības politikas izstrādāšanā un karjeras attīstības atbalsta sistēmas pilnveidošanā, izstrādā valsts politiku darba tiesisko attiecību regulēšanā u.tml. Savukārt Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – NVA) veic aktīvo nodarbinātības pasākumu organizēšanu.

NVA saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, ievērojot gan NVA darbības un attīstības stratēģijā noteikto, gan saskaņā ar Publisko aģentūru likumu starp labklājības ministru un NVA direktori noslēgto pārvaldes līgumu un ikgadējos NVA darba plānus, vienlaikus, operatīvi reaģējot uz izmaiņām darba tirgus situācijā, ierosina izmaiņas bezdarbniekiem, darba meklētājiem un citām mērķa grupām sniedzamajiem pakalpojumiem.

2. Atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam NVA veic bezdarbnieku un darba meklētāju reģistrāciju un uzskaiti, kā arī organizē un īsteno aktīvos nodarbinātības pasākumus un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus:

1) apmācību pasākumi bezdarbniekiem un darba meklētājiem – profesionālā apmācība, pārkvalifikācija, apmācība pēc darba devēja pieprasījuma, e-apmācība, augstākās izglītības programmas, neformālā apmācība, konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi, pasākumi komercdarbības vai pašnodarbinātības uzsākšanai;

2) apmācību pasākumi bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām – profesionālā apmācība bezdarba riskam pakļautām personām, mūžizglītības pasākumi nodarbinātām personām;

3) nodarbinātības pasākumi – subsidētā nodarbinātība, pasākumi noteiktām personu grupām, kompleksie atbalsta pasākumi – jauniešu darba prakse un darba izmēģinājumi, apmācība darba iemaņu iegūšanai un uzturēšanai, ja darba devējs ir pašvaldība (darba praktizēšana ar 100 LVL stipendiju);

4) karjeras konsultācijas un informatīvās dienas.

2009.gadā aktīvajos nodarbinātības un preventīvajos bezdarba samazināšanas pasākumos NVA ir iesaistījusi 166 305 bezdarbniekus, darba meklētājus un bezdarba riskam pakļautas personas, no kurām 72 501 bezdarbnieks bija iesaistīts nodarbinātības pasākumos, kuru laikā persona saņem arī finansiālu atbalstu par dalību pasākumos – algas vai stipendijas veidā.

Pasliktinoties situācijai Latvijas ekonomikā un strauji pieaugot bezdarbam, NVA sadarbībā ar LM operatīvi izstrādāja vairākus jaunus aktīvos nodarbinātības un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus, kā arī, elastīgi reaģējot uz situāciju darba tirgū, palielināja atbalstu bezdarbnieku un darba meklētāju apmācībai (skat. 1.pielikumu).

Papildus sākotnēji plānotajam NVA šo pasākumu ietvaros 2009.gada 4.ceturksnī nodrošināja atbalstu vairāk nekā 29,7 tūkst. bezdarbnieku un darba meklētāju, kā arī bezdarba riskam pakļautām personām (no kurām 23,1 tūkst. turpināja dalību pasākumos 2010.gadā). Papildus iepriekš minētajam:

– NVA uzsāka 2.kārtas projekta “Bezdarbnieku un darba meklētāju apmācība Latvijā” īstenošanu. Pasākumos iesaistāmo skaits tika palielināts par 9 tūkst. bezdarbnieku un darba meklētāju, no kuriem 3,9 tūkst. dalību profesionālās apmācības pasākumā turpināja 2010.gadā;

– ievērojot to, ka jauna darba atrašanas iespējas 2009.gadā bija ļoti zemas, NVA ieviesa jaunu darba tirgus situācijai atbilstošu krīzes sekas mazinošu nodarbinātības pasākumu – “Darba praktizēšana ar stipendiju”, kas 19,2 tūkst. bezdarbnieku, kuri nesaņem pabalstu, deva iespēju piedalīties darba praktizēšanā un saņemt ikmēneša stipendiju 100 LVL apmērā. 2010.gadā dalību pasākumā turpināja 16,1 tūkstotis bezdarbnieku, kuri pasākumā tika iesaistīti jau 2009.gadā;

– NVA uzsāka jauna atbalsta pasākuma īstenošanu mērķgrupai, kurai līdz šim nav bijuši nozīmīgi atbalsta pasākumi – profesionālā apmācība bezdarba riskam pakļautajiem, kas nodarbināti uzņēmumos, kuri ekonomiskās krīzes rezultātā ir samazinājuši ražošanas apjomus, tādējādi veicinot darba vietu saglabāšanu uzņēmumos. Pasākuma ietvaros 2009.gadā apmācībās iesaistījās 3,2 tūkst. bezdarba riskam pakļauto personu, no kuriem 3,1 tūkst. turpināja apmācību 2010.gadā. Pasākuma īstenošanā pirmoreiz tika piemērota kuponu sistēma, kas dod iespēju pašai personai izvēlēties apmācību programmu un izglītības iestādi.

Ņemot vērā, ka bezdarba līmeņa palielinājums 2009.gada nogalē, kā arī 2010.gada pirmajos mēnešos turpinājās (2010.gada janvārī sasniedza 16,6% (186 295 reģistrēti bezdarbnieki), NVA lielā apjomā īstenotie pakalpojumi, tostarp 2009.gada 3.ceturksnī uzsāktie jaunie pasākumi, sniedza nozīmīgu atbalstu lielai daļai bez darba un arī bez iztikas līdzekļiem palikušo bezdarbnieku.

NVA organizētajos nodarbinātības pasākumos iesaistīto personu skaits 2009. un 2010.g.

Pasākums

2009.gadā

pasākumos

dalību uzsākušo

personu skaits

2010.gada plāns

(dalības

uzsākšana)

2010.gada 5 mēn.

pasākumos

dalību uzsākušo

personu skaits

Profesionālā apmācība

9954

1455

1369

Pirmā un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmu apguve

0

900

246

Apmācība pie darba devēja

441

200

Neformālā apmācība

19284

23785

12104

Pasākumi komercdarbības vai pašnodarbinātības uzsākšanai

266

350

Konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi

38720

54367

16561

Pasākumi noteiktām personu grupām

609

335

385

Algotie pagaidu darbi*

11884

0

0

Darba izmēģinājumi**

1535

0

0

Kompleksi atbalsta pasākumi

7515

1480

0

Darba praktizēšana ar stipendiju

19295

48200

20796

Karjeras konsultācijas

55084

87964

28567

- NVA reģistrētiem bezdarbniekiem un darba meklētājiem

45176

70300

24517

- Citām personām

9908

17664

4050

Profesionālā apmācība bezdarba riskam pakļautajiem

3253

2245

2125

NVA inspektoru asistentu apmācība un prakse

72

0

Mūžizglītības pasākumi

2773

0

* 2010.gadā netiek īstenots

** 2010.gadā pabeidz 2009.gadā uzsākto pasākumu, no jauna iesaistīšana nenotiek. Tiek īstenots jauns pasākums – darba prakse jauniešiem bezdarbniekiem.

Datu avots: NVA

Kopumā 2010.gadam saskaņā ar valsts budžetā apstiprināto finansējumu nodarbinātības pasākumiem sākotnēji bija paredzēti 19,9 milj. LVL, t.sk. 6,16 milj. LVL Nodarbinātības speciālajā budžetā un 13,5 milj. LVL ESF projektu ietvaros.

2010.gadā NVA nodrošināja dalību dažādos pasākumos gan tiem bezdarbniekiem, kuri to bija uzsākuši 2009.gada pēdējos mēnešos (profesionālajā apmācībā – apmācību turpināja 3988 bezdarbnieki, neformālajā apmācībā – apmācību turpināja 1574 bezdarbnieki, apmācību pie darba devēja turpināja 1574 bezdarbnieki u.c., savukārt NVA darbinieki nodrošināja šo pasākumu administrēšanu un kontroli), gan iesaistīja pasākumos jaunus bezdarbniekus un darba meklētājus.

Sekojot situācijai darba tirgū, NVA jau 2010.gada janvārī atbilstoši reaģēja un informēja LM par nepieciešamo papildu finansējumu nodarbinātības pasākumu īstenošanai 27 milj. LVL apmērā:

1) Ņemot vērā prognozes, ka 2010.gadā turpināsies reģistrēto bezdarbnieku skaita pieaugums, LM, lai nodrošinātu lielāku bezdarbnieku iesaisti darba tirgus politikas pasākumos, kas paredz arī finansiālu atbalstu, izvērtēja 2009.gadā ieviesto pasākumu efektivitāti un sagatavoja papildus finansējuma pieprasījumu 2010.gadam – informatīvo ziņojumu “Par papildus finansējuma nodrošināšanu aktīvo nodarbinātības pasākumu īstenošanai 2010.gadā”, kas izskatīts Ministru kabineta 2010.gada 16.februāra sēdē. 2010.gada 20.aprīlī Ministru kabinets atbalstīja LM ierosinājumu Sociālās drošības tīkla stratēģijas īstenošanas ietvaros piešķirt papildus nepieciešamo finansējumu pasākuma “Darba praktizēšana ar stipendiju” īstenošanai 2010.gadā 13,1 milj. LVL apmērā, tādejādi nodrošinot papildus 25 500 bezdarbniekiem, kuri vairs nesaņem bezdarbnieku pabalstu, iespēju iesaistīties šajā pasākumā 2010.gadā. Līdz ar to kopumā pasākumā šogad tiks atbalstīti apmēram 48 200 bezdarbnieku, kas saņems finansiālu atbalstu stipendijas veidā.

2) 11,7 milj. LVL bezdarbnieku profesionālajai un neformālajai apmācībai, kas dos iespēju apmācību pasākumos iesaistīt papildus vairāk nekā 19 tūkst. bezdarbnieku;

3) 1 milj. LVL atbalstītās nodarbinātības pasākumiem mērķgrupu bezdarbniekiem, kas dos iespēju subsidētajā nodarbinātībā iesaistīt papildus 0,8 tūkst. bezdarbnieku;

4) 0,91 milj. LVL atbalsts mūžizglītības pasākumu īstenošanai, kas dos iespēju 2,7 tūkst. nodarbināto pilnveidot prasmes;

5) 0,18 milj. LVL NVA inspektoru asistentu apmācībai un praksei, kas dos iespēju pasākumos iesaistīties 72 jauniešiem – bezdarbniekiem.

Tāpat sadarbībā ar LM tika rasta iespēja palielināt finansējumu šādu programmu īstenošanai: neformālās izglītības pasākumi “Valsts valodas apguve” (1,9 milj. LVL, nodrošinot papildus 6,9 tūkst. personu iesaisti), konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi (0,1 milj. LVL apmērā, nodrošināt papildus 3,5 tūkst. personu iesaisti), kā arī pasākumu komercdarbības un pašnodarbinātības uzsākšanai (1 milj. LVL papildus 0,4 tūkst bezdarbnieku iesaistei).

Lai palielinātu Latvijas ekonomikas konkurētspēju, ir nepieciešama tautsaimniecības restrukturizācija, kas ietver arī mazāk konkurētspējīgu sektoru un darba vietu zaudēšanu. Šī procesa neatbilstoša kavēšana varētu izraisīt lēnāku ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanos, tādēļ NVA plāno uzsākt visaptverošu pasākumu “Apmācību programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā”, to mērķējot uz visām nodarbinātajām personām, ne tikai tām, kuras krīzes apstākļos ir nodarbinātas uz samazinātu slodzi. Tieši mūžizglītība tās dažādajās izpausmēs būs viens no faktoriem, kas varēs nodrošināt ekonomikas konkurētspēju ilgtermiņā, īpaši ņemot vērā sabiedrības novecošanās tendences un nepieciešamību ar laiku paaugstināt pensionēšanās vecumu. Pasākums tiks īstenots no ESF līdzekļiem, un atbalsta sniegšana klientiem tiek plānota, sākot ar 2010.gada jūliju. Kopumā 2010.gadā projekta īstenošanai paredzētais finansējums ir 0,9 milj. LVL un plānots atbalstīt 2,7 tūkst. nodarbināto.

Lai veicinātu darbaspēka konkurētspēju, 2010.gadā tika uzsākta profesionālā apmācība pirmā un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības ieguvei, izmantojot apmācību kuponu metodi. 2010.gadā 246 bezdarbnieki ir uzsākuši apmācības, taču, ņemot vērā darba tirgus situācijas izmaiņas, pēc NVA ierosinājuma pasākuma ietvaros atbalstāmo personu skaits 2010.gadā ir palielināts līdz 900.

No līdzšinēji apmācību pirmā un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības ieguvei uzsākušajiem bezdarbniekiem populārākās izglītības programmas ir:

Bezd.

%

1.

Uzņēmējdarbības vadība – prof. maģ. stud. progr.

36

14,9

2.

Sociālais darbs – 2.līm. prof. stud. progr.

16

6,6

3.

Uzņēmējdarbības vadība un administrēšana – prof. maģ. stud. progr.

15

6,2

4.

Uzņēmējdarbības vadība – prof.bak. stud.progr.

11

4,5

5.

Projekta vadība – prof. maģ. stud. progr.

10

4,1

6.

Pedagoģija – prof. maģ. stud. progr.

9

3,7

7.

Sociālais darbs – prof. maģ. stud. progr.

9

3,7

8.

Sabiedriskās attiecības – prof. bak. stud. progr.

8

3,3

9.

Vadības zinības – prof. maģ. stud. progr.

8

3,3

10.

Datorsistēmas – prof. maģ. stud. progr.

5

2,1

Datu avots: NVA

Ņemot vērā darba devēju ieinteresētību organizēt bezdarbnieku apmācību darba vietās 2010.gadā, NVA operatīvi reaģēja un papildus sākotnēji plānotajiem 200 apmācībā iesaistāmajiem bezdarbniekiem pie darba devēja, apmācību nodrošinās 260 bezdarbniekiem.

3. 2010.gadā NVA organizē profesionālās apmācības pasākumus saskaņā ar iepirkumu NVA Nr.2009/32 “Bezdarbnieku profesionālā apmācība, pārkvalifikācija vai kvalifikācijas paaugstināšana” un LM, NVA Nr.2008/86, “Bezdarbnieku profesionālā apmācība, pārkvalifikācija vai kvalifikācijas paaugstināšana” rezultātā noslēgtajiem iepirkumu līgumiem. Šis iepirkums tika veikts 2008.gadā.

Pēc Bezdarbnieku un darba meklētāju apmācībai nepieciešamā profesiju (arī sociālo un profesionālo pamatprasmju) saraksta apstiprināšanas NVA 2010.gada martā izveidoja un saskaņoja ar Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk – IZM) profesiju sarakstam atbilstošu profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmu sarakstu jauna iepirkuma organizēšanai bezdarbnieku profesionālās apmācības īstenošanai.

Ņemot vērā plašo problēmjautājumu loku līdzšinējā sadarbībā ar izglītības iestādēm saistībā ar izglītības programmu īstenošanas kvalitātes jautājumiem (piemēram, nespēja nodrošināt līdzvērtīgu apmācību procesa kvalitāti visās pakalpojumu sniedzēju pieteiktajās apmācību īstenošanas vietās), gatavojoties jauna iepirkuma izsludināšanai, NVA ir veikusi dažādus pasākumus, lai nodrošinātu iespējami augstu pakalpojumu kvalitāti sadarbībā ar profesionālās apmācības īstenotājiem un IZM atbildīgajām institūcijām. Tā 2010.gada aprīlī tika organizēta ekspertu darba grupa, lai nodrošinātu kvalitatīvu iepirkuma tehniskās specifikācijas sagatavošanu, dalībai tajā pieaicinot IZM, nevalstisko organizāciju, investīciju projektu īstenošanas ekspertus. Tāpat aprīļa mēnesī tika organizēta NVA un Izglītības kvalitātes valsts dienesta speciālistu konsultācijas profesionālās apmācības pasākuma iepirkuma organizēšanas neskaidro jautājumu risināšanai. 2010.gada maijā NVA organizēja semināru izglītības iestādēm, lai diskutētu par pamatprasībām profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmu kvalitatīvai īstenošanai, kuras būtu iekļaujamas jaunā iepirkuma nosacījumos. Šīs visas konsultatīvās un organizatoriskās darbības ir laikietilpīgas, bet objektīvi nepieciešamas, lai izprastu profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības programmu tirgus iespējas, kā arī skaidrotu izglītības pakalpojumu sniedzējiem NVA prasības pasākumam.

2010.gada 11.jūnijā NVA apstiprināta iepirkuma “Profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošana bezdarbniekiem” dokumentācija. Iepirkuma izsludināšana plānota tuvākajās dienās.

4. Profesijas un prasmes, kurās īstenojama apmācība, tiek noteiktas reizi gadā, sagatavojot darba tirgus īstermiņa prognozi. Darba tirgus īstermiņa prognozes izstrādi veic NVA, vērā ņemot darba tirgus pieprasījumu (brīvās darba vietas, darba devēju prognozes, ekspertu viedokļi u.c. informācijas avoti), kā arī piedāvājumu (reģistrēto bezdarbnieku skaits, to iegūtā izglītība, iepriekšējā darba pieredze u.c. dati).

Līdz 2009.gada nogalei darba tirgus īstermiņa prognozes tika sagatavotas, pamatojoties uz darba tirgus pieprasījumu, uz darba devēju aptauju datiem.

Sagatavojot 2010.gada darba tirgus īstermiņa prognozi un analizējot darba tirgus pieprasījumu ekonomiskās krīzes apstākļos, darba devēju pieprasījums nevarēja būt par vienīgo rādītāju apmācību prioritāro virzienu noteikšanai, jo ekonomiskā situācija mainās pārāk strauji. Ekonomiskās krīzes apstākļos, īpaši ja tā saistīta ar nekustamā īpašuma “burbuļa” plīšanu, bieži raksturīgi ir viļņveidīga uzņēmumu darbības samazināšana un pārtraukšana – sākumā darbinieki no darba tiek atbrīvoti tādās jomā kā izklaide un atpūta, tam seko būvniecība, tirdzniecība, apstrādes rūpniecība un pēc tam uzņēmumi, kas apkalpo (bieži pakalpojumus sniedzošie) iepriekš minētās jomas, tādēļ darba devēju nākotnes prognozes ir atkarīgas arī no tā, kuras tieši nozares šajā brīdī ir skartas visvairāk. Ņemot vērā Latvijas ekonomikā notiekošo pārstrukturizāciju arī paši darba devēji ir atturīgi savās prognozēs par turpmākajiem komercdarbības attīstības scenārijiem.

Ekonomiskās krīzes apstākļos bezdarbniekiem nepieciešamo prasmju prognozēšanu nevar veikt arī, pamatojoties tikai uz darba devēja pieteiktajām vakancēm NVA, jo NVA tiek reģistrēts salīdzinoši neliels skaits vakanču un vienlaikus tika sniegta liela apjoma informācija par darbinieku skaita samazināšanas gadījumiem Latvijas uzņēmumos. Šāda informācija par brīvajām vakancēm nav pietiekama reprezentatīva, lai veiktu secinājumus un prognozes par potenciālajām jaunajām darba vietām un to aizpildīšanai nepieciešamajām prasmēm 2010.gadā. Ņemot vērā faktu, ka darba devēji ne vienmēr izvēlas reģistrēt savas brīvās darba vietas NVA vakanču portālā, bet gan citos privātos darbiekārtošanas interneta portālos, piemēram, www.cv.lv, www.workinday.lv u.c., tad informācija par NVA reģistrētajām vakancēm ir tikai viens no informācijas avotiem, kas diemžēl pietiekami objektīvi neatspoguļo darba tirgus situāciju valstī kopumā. Ņemot iepriekšminēto vērā, NVA, sagatavojot apmācāmo profesiju un prasmju sarakstu, īstenoja 3 etapus:

1) pēc konsultēšanās ar Centrālās statistikas pārvaldes speciālistiem tika veikta nozaru attīstības tendenču analīze, izvērtējot to attīstības prognozes un iespējamo ieguldījumu nodarbinātības attīstībā;

2) tika īstenota sadarbība ar ārējiem ekspertiem (darbā iekārtošanās firmu un interneta portālu, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras ekspertiem) par īstermiņa pieprasījuma prognozēm;

3) veikts profesiju padziļināts izvērtējums, analizējot NVA statistikas datus, Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) vidējā termiņa pieprasījuma prognozes, bezdarbnieku skaitu un profilu katrā no profesijām.

Galarezultātā iegūto profesiju sarakstu atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 10.marta noteikumiem Nr.166 “Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem” apstiprināja NVA izveidota Bezdarbnieku un darba meklētāju apmācībai nepieciešamā profesiju (arī sociālo un profesionālo pamatprasmju) saraksta apstiprināšanas komisija. Komisijas sastāvā ietilpst NVA, LM, IZM, EM, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji. Profesiju un pamatprasmju saraksti, atbilstoši kuriem 2010.gadā tiks organizēta bezdarbnieku un darba meklētāju apmācība (skat 2.pielikumu), atspoguļojot Informatīvajā ziņojumā “Par darba tirgus īstermiņa prognozēm 2010.gadam un bezdarbnieku un darba meklētāju prioritārajiem apmācību virzieniem”, kas pieejams arī NVA mājaslapā: http://www.nva.lv/index.php?cid=1&mid=95&txt=1943&from=0

Lai nodrošinātu maksimālu atbilstību vietējai darba tirgus situācijai, profesijas, kurās prioritāri veicama bezdarbnieku apmācība konkrētā filiālē, nosaka NVA filiālē izveidota Filiāles konsultatīvā padome, kuru sastāvā ir gan sociālie partneri, gan darba devēju pārstāvji, gan nevalstiskais sektors.

Vienlaikus NVA organizē apmācību pēc darba devēja pieprasījuma, tā piemēram, 2009. un 2010.gadā NVA organizējusi bezdarbnieku profesionālo apmācību izglītības programmā “Ķīmisko procesu tehniķis”, apmācot 12 bezdarbniekus pēc a/s “Grindeks” pieprasījuma Olaines Mehānikas un tehnoloģijas koledžā un bezdarbnieku profesionālo apmācību izglītības programmā “Lokmetinātājs metināšanā ar volframa elektrodu (TIG)”, apmācot 6 bezdarbniekus pēc SIA “Komforts” pieprasījuma.

5. Kopumā 2009.gadā profesionālo apmācību uzsāka 9954 bezdarbnieki (t.sk. 2786 1.pusgadā un 7168 2. pusgada pēdējā ceturksnī).

Lielākais iesaistāmo skaits 2009.gadā bija:

Izglītības programmas

Apmācības

uzsākušo

bezdarbnieku

skaits

Apsardzes darbs

819

Grāmatvedis

766

Mazumtirdzniecības veikala pārdevējs

688

Pavārs

629

Florists

612

Nagu kopšanas speciālists

580

Frizieris

554

Komercdarbības pamati

438

Projektu vadīšana

397

Lietvedis

384

Apdares darbu strādnieks

364

Informācijas ievadīšanas operators

346

Lokmetinātājs ar mehan.iek.akt.gāzes vidē (MAG)

339

Aprūpētājs

338

Lokmetinātājs ar mehan.iek.inert.gāzes vidē (MIG)

271

Elektriķis

269

Grāmatvedība-kvalifik.paaugstināšana

246

Konditors

185

Noliktavas pārzinis

184

Autoatslēdznieks

154

Sanitārtehnisko iekārtu montētājs

148

Sekretārs

144

Galdnieks

118

Veikala kasieris

114

Datu avots: NVA

Mazāks bezdarbnieku skaits apmācīts arī programmās autoelektriķis, autokrāvēja vadītājs, gāzmetinātājs, informācijas ievadīšanas operators (e-apmācība invalīdiem), bruģētājs, automehāniķis, atslēdznieks, mēbeļu galdnieks u.c.

2010.gada 5 mēnešos profesionālās apmācības ietvaros apmācības uzsākuši 1369 bezdarbnieki.

Izglītības programmas

Apmācības

uzsākušo

bezdarbnieku

skaits

Pavārs

162

Apsardzes darbs

113

Komercdarbības pamati

99

Apdares darbu strādnieks

86

Elektriķis

86

Konditors

85

Aprūpētājs

81

Frizieris

80

Projektu vadīšana

70

Lokmetinātājs ar mehan.iek.akt.gāzes vidē (MAG)

48

Nagu kopšanas speciālists

44

Florists

43

Informācijas ievadīšanas operators

43

Lietvedis

38

Uzņēmējdarbības vadība - prof. maģ. stud. progr.

36

Lokmetinātājs ar mehan.iek.inert.gāzes vidē (MIG)

34

Datu avots: NVA

Mazāk bezdarbnieku apmācīti arī profesijās autoelektriķis, grāmatvedis, mēbeļu galdnieks, elektrokāra vadīšana, sanitārtehnisko iekārtu montētājs, noliktavas pārzinis, autokrāvēja vadītājs, automehāniķis, drēbnieks, galdnieks, gāzmetinātājs u.c.

NVA ar esošo informācijas tehnoloģiju sistēmnodrošinājumu nav iespējams iegūt datus par profesijām, kādās bezdarbnieki iekārtojas darbā, jo apmācību galvenais mērķis ir veicināt bezdarbnieka konkurētspējas attīstību, lai palielinātu viņa iespējas un nodarbinātības paziņojumu ir palīdzēt bezdarbniekam darbu atrast. 2009.gadā vidēji darbā iekārtošanās pēc profesionālās apmācības programmu pabeigšanas bija 19% (skat. 3.pielikumu).

Atbilstoši NVA sagatavotai īstermiņa darba tirgus prognozei tuvākajā nākotnē darbaspēka resursu stiprināšanai vairāk nepieciešama dažādu universāli pielietojamu prasmju apguve, mazāk specializācija konkrētajā profesijā. Tāpēc NVA 2010.gadā būtiski intensificējusi neformālās izglītības programmu apguvi, kopumā līdz 2010.gada 1.jūnijam iesaistot 12104 bezdarbniekus un darba meklētājus, profesionālo apmācību minētajā periodā uzsākuši 1369 bezdarbnieki.

Atbilstoši šobrīd pieejamajam finansējumam NVA 2010.gadā plāno profesionālajā apmācībā iesaistīt 1455 bezdarbniekus. Atbilstoši papildus finansējuma pieprasījumam, ko līdz ar informatīvā ziņojuma “Par papildus finansējuma nodrošināšanu aktīvo nodarbinātības pasākumu īstenošanai 2010.gadā” izskatīšanu atbalstīja Ministru kabinets, ESF projekta “Bezdarbnieku un darba meklētāju apmācība Latvija” 2.kārtas projekta īstenošanai piešķirti papildus 11,7 milj. LVL, kas dos iespēju papildus neformālās izglītības pasākumos iesaistīt vairāk nekā 13 tūkst. bezdarbnieku un darba meklētāju, savukārt profesionālās apmācības pasākumos – 6,5 tūkst. bezdarbnieku.

6. Pēc profesionālās apmācības izglītības programmu apguves 2009.gadā saņēmuši profesionālās kvalifikācijas apliecību vai apliecību par profesionālās pilnveides izglītības apguvi 6396 bezdarbnieki jeb 64%, no tiem 862 profesionālo apmācību bija uzsākuši 2008.gadā. Pēc profesionālās apmācības izglītības programmu apguves 2010.gadā saņēma profesionālās kvalifikācijas apliecību vai apliecību par profesionālās pilnveides izglītības apguvi 4396 bezdarbnieki, no tiem 3824 profesionālo apmācību bija uzsākuši 2009.gadā.

7. 2009.gadā bezdarbnieku profesionālajai apmācībai no Eiropas Savienības struktūrfondu (turpmāk – ESF) līdzekļiem pieejamais finansējums izlietots 100% apmērā, t.i. 7 225 453,15 Ls, 2010.gadā atbilstoši NVA darba plānam uz 2010.gada 1.jūniju izlietoti 3 424 008,14 Ls jeb 82,91% no līdzšinēji piešķirtajiem ESF līdzekļiem profesionālai apmācībai vai 39,72% no ESF finansējuma profesionālai apmācībai 2010.gadam, t.sk. palielinājuma 11,7 milj. LVL apmērā.

2009.gadā visvairāk finanšu līdzekļu bezdarbnieku profesionālās kvalifikācijas ieguvei izlietots grāmatvežu, lokmetinātāju, mazumtirdzniecības pārdevēju, pavāru un frizieru sagatavošanai, 2010.gadā – grāmatvežu, pavāru, frizieru, elektriķu un lokmetinātāju sagatavošanai. Informācijas apkopojumu par visām programmām (skat. 4.pielikumu).

8. Atbilstoši papildus piešķirtajam finansējumam 2010.gada otrajā pusgadā NVA plāno profesionālās izglītības programmu apguvē iesaistīt 6 582 bezdarbniekus; 20 187 bezdarbniekus un darba meklētājus – neformālās izglītības programmu apguvē, t.sk. 6962 – valsts valodas apguvē, apmācība pie darba devēja papildus iesaistīt 260 bezdarbniekus, profesionālās augstākās izglītības ieguvē – 654 bezdarbniekus.

Tādējādi jāsecina, ka ekonomiskās krīzes laikā un apstākļos, kad ļoti strauji pieaug bezdarba līmenis, sākot no 2008.gada, NVA ir aktīvi īstenojusi normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus aktīvo nodarbinātības pasākumu organizēšanā, elastīgi reaģējot uz izmaiņām darba tirgū un nodrošinot nepieciešamo atbalstu bezdarbniekiem un darba meklētājiem, kā arī bezdarba riskam pakļautajām personām pieejamo resursu ietvaros, kā arī vairākkārt iniciējusi finansējuma palielinājumu nodarbinātības pasākumu īstenošanai, tostarp bezdarbnieku apmācībai.

Pielikums:

1. pielikums – NVA pakalpojumi nodarbinātības jomā 2008.–2009.gads;

2. pielikums – Profesiju saraksts bezdarbnieku profesionālās apmācības organizēšanai 2010.gadā un Sociālo un profesionālo pamatprasmju saraksts bezdarbnieku neformālās izglītības organizēšanai 2010.gadā;

3. pielikums – Darbā iekārtošanās pēc profesionālās apmācības 2009.g. pabeigšanas;

4. pielikums – Faktiski izlietotie finanšu līdzekļi 2009. un 2010.gadā iegūstamo profesiju griezumā (uz 01.06.2010.)

Labklājības ministra vietā

izglītības un zinātnes ministre T.Koķe

Rīgā 2010.gada 16.jūnijā

1.pielikums

Profesiju saraksts bezdarbnieku profesionālās apmācības organizēšanai 2010.gadā

Kods

Profesijas nosaukums

Vai profesija Ir/Nav

apstiprinātajā profesiju sarakstā 2009.gadam

Profesijai nepieciešamai izglītības līmenis*

Pieprasījums pēc 2009.gada 2.cet.

īstenotās darba devēju aptaujas datiem

NVA reģistrēto brīvo darbvietu skaits uz 01.01.2010.

NVA reģistrēto brīvo darbvietu skaits 2009.gada 4.cet.

Darba devēju plānotais darbinieku skaita palielinājums

(plānotais pieaugums 2009.gada 4.cet.)

Darba devēju plānotais samazinājums

darbinieku skaita samazinājums (2009.gada 4.cet. saņemtie)

Darba devēju plānotais darbinieku skaita samazinājums

(plānotais atlaišanas ceturksnis - 2009.gada 4.cet.)

Darbā iekārtošanās firmu un interneta portālu prognoze

par pieprasījumu**

EM prognoze par pieprasījumu vidējā termiņā***

Reģistrēto bezdarbnieku skaits, kam profesijā ir iegūta g

an izglītība, gan darba pieredze uz 01.01.2010.

Bezdarbnieku izteiktās vēlmes dalībai pasākumā

uz 10.02.2010.

Nozare

Piezīmes

342202

Realizācijas aģents

Nav

V

5

11

1

2

(H) Transports un uzglabāšana

512201

Pavārs

Nav

P

96

75

84

11

10

 

 

782

2717

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Pavāra profesionālā meistarības pilnveide”

522007

Degvielas uzpildes stacijas operators

Nav

P

42

2

5

4

4

1

(H) Transports un uzglabāšana

721401

Metāla konstrukciju atslēdznieks

Nav

P

-233

4

7

1

1

3

4

(C) Apstrādes rūpniecība

742216

Mēbeļu galdnieks

Nav

V

-41

7

8

8

3

74

86

(C) Apstrādes rūpniecība

742303

Koka zāģētājs

Nav

P

5

1

1

3

3

(C) Apstrādes rūpniecība

743201

Adītājs

Nav

P

5

7

3

13

(C) Apstrādes rūpniecība

743601

Apģērbu šuvējs

Nav

P

30

56

3

21

1

(C) Apstrādes rūpniecība

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Tērpu konstruēšana un modelēšana”

811209

Minerālu un akmens urbšanas operators

Nav

P

5

3

(C) Apstrādes rūpniecība

814102

Koksnes ēvelēšanas operators

Nav

P

2

9

3

(C) Apstrādes rūpniecība

814105

Lentzāģa operators

Nav

P

43

8

28

3

(C) Apstrādes rūpniecība

822310

Metāla/smilšstrūklas iekārtas operators

Nav

P

10

10

3

(C) Apstrādes rūpniecība

824007

Mēbeļu izgatavošanas operators

Nav

V

12

3

(C) Apstrādes rūpniecība

826301

Šūšanas operators

Nav

P

-118

4

21

3

21

3

(C) Apstrādes rūpniecība

828106

Montāžas līnijas operators

Nav

P

6

3

(C) Apstrādes rūpniecība

413103

Noliktavas pārzinis

Ir

V

95

3

16

17

25

2

1

548

(H) Transports un uzglabāšana

513303

Aprūpētājs

Ir

P

-5

11

20

6

3

 

823

(Q) Veselība un sociālā aprūpe

Īstenot arī kā pilnveides programmas “Sociālā aprūpe”, “Sociālās palīdzības organizēšana”

712401

Namdaris 

Ir

V

181

36

2

2

3

75

55

(C) Apstrādes rūpniecība

722303

Virpotājs

Ir

P

1

10

1

3

3

123

9

(C) Apstrādes rūpniecība

723103

Automehāniķis

Ir

V

19

3

8

1

3

129

241

(C) Apstrādes rūpniecība

723105

Autoatslēdznieks

Ir

P

38

2

7

1

1

3

75

470

(C) Apstrādes rūpniecība

723312

Remontatslēdznieks

Ir

P

2

9

10

15

3

41

(C) Apstrādes rūpniecība

723323

Atslēdznieks

Ir

P

-81

9

5

3

3

133

63

(C) Apstrādes rūpniecība

724101

Elektriķis

Ir

V

-48

2

28

1

30

13

3

239

965

(C) Apstrādes rūpniecība

724102

Elektromontieris

Ir

P

-39

2

8

33

12

3

223

15

(C) Apstrādes rūpniecība

724108

Autoelektriķis

Ir

V

3

6

1

1

3

11

316

(C) Apstrādes rūpniecība

741201

Maiznieks

Ir

P

5

6

8

6

3

12

17

(C) Apstrādes rūpniecība

741202

Konditors

Ir

P

-12

10

50

2

2

3

135

871

(C) Apstrādes rūpniecība

742201

Galdnieks

Ir

P

60

2

10

3

3

3

240

404

(C) Apstrādes rūpniecība

814103

Kokapstrādes operators

Ir

P

121

29

121

121

3

6

27

(C) Apstrādes rūpniecība

816315

Apkures iekārtas operators

Ir

P

28

3

12

1

1

3

(C) Apstrādes rūpniecība

833404

Autokrāvēja vadītājs

Ir

P

-1

1

5

9

6

3

5

352

(C) Apstrādes rūpniecība

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Autokrāvēja vadītājs”

311403

Elektronikas tehniķis

Ir

V

2

2

3

5

3

(D) Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana

311422

Datorsistēmu tehniķis

Ir

V

3

48

21

(D) Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana

321611

Lauku īpašuma apsaimniekotājs

Ir

V

1

(A) Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība

341201

Apdrošināšanas aģents

Ir

V

2

2

1

(K) Finanšu un apdrošināšanas darbības

341403

Tūrisma informācijas konsultants

Ir

V

1

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Tūrisma komercdarbības organizēšana”

342918

Mazumtirdzniecības komercdarbinieks

Ir

V

19

(G) Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts

342923

Transporta pārvadājumu komercdarbinieks

Ir

V

2

10

(H) Transports un uzglabāšana

342937

Loģistikas darbinieks

Ir

V

2

1

(H) Transports un uzglabāšana

347132

Vizuālās reklāmas noformētājs

Nav

V

1

(R) Māksla, izklaide un atpūta

411301

Informācijas ievadīšanas operators

Ir

P

1

2

6

6

1

4

739

(J) Informācijas un komunikācijas pakalpojumi

422206

Klientu apkalpošanas operators

Ir

V

2

34

3

3

2

1

Starpnozaru profesijas

512124

Viesnīcu pakalpojumu speciālists

Ir

V

11

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

512126

Ēdināšanas pakalpojumu speciālists

Nav

V

1

1

34

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

512301

Bārmenis

Nav

V

144

21

27

19

9

19

224

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

512401

Namu pārzinis

Ir

V

-6

18

1

(L) Operācijas ar nekustamo īpašumu

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Namu pārvaldīšana un apsaimniekošana”

513101

Auklis

Ir

V

3

3

3

2

3

2

67

(Q) Veselība un sociālā aprūpe

514102

Frizieris

Ir

P

-16

28

30

1

1

1

85

2627

(S) Citi pakalpojumi

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Frizieru darbu jaunākās tehnoloģijas”

611301

Dārznieks

Ir

V

-2

1

11

11

(A) Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība

611315

Lauku strādnieks (augkopība)

Ir

P

1

1

(A) Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība

612119

Lauku strādnieks (lopkopībā)

Ir

P

1

1

1

(A) Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība

712102

Ēku celtnieks

Ir

V

98

1

6

52

(F) Būvniecība

712106

Guļbūves ēku celtnieks

Ir

P

1

9

53

(F) Būvniecība

712203

Flīzētājs

Ir

P

11

1

3

1

9

95

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

712206

Bruģētājs

Nav

P

-277

 

10

5

1

157

(F) Būvniecība

712207

Krāšņu podnieks

Ir

P

 

1

1

1

9

14

(F) Būvniecība

712208

Mūrnieks 

Ir

P

9

2

16

1

57

91

(F) Būvniecība

713405

Ēku siltinātājs

Ir

V

1

(F) Būvniecība

Īstenot arī kā pilnveides programmu “Ēku un būvju energoefektivitātes audits”

713604

Sanitārtehnisko iekārtu montētājs

Ir

P

1

9

385

(F) Būvniecība

714105

Apdares darbu strādnieks

Ir

P

22

10

5

5

1

111

1162

(F) Būvniecība

714201

Transportlīdzekļu krāsotājs

Ir

V

 

1

1

(F) Būvniecība

714303

Skursteņslauķis

Ir

P

 

1

1

1

(F) Būvniecība

721202

Gāzmetinātājs

Ir

P

 

2

2

1

1

134

415

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

721209

Rokas lokmetinātājs (MMA).

Ir

P

 

2

1

52

2

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

721210

Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG);

Ir

P

-11

51

3

1

32

1060

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

721211

Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu inertās gāzes vidē (MIG)

Ir

V

1

1

7

7

1

10

769

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

721212

Lokmetinātājs metināšanā ar volframa elektrodu inertās gāzes vidē (TIG)

Nav

V

1

2

1

7

76

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

721217

Metālmateriālu metinātājs

Nav

V

-406

15

20

 

3

2

1

23

(F) Būvniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

723329

Aukstuma iekārtu mehāniķis

Ir

V

3

2

(C) Apstrādes rūpniecība

742218

Koksnes materiālu apstrādātājs

Ir

P

1

3

2

(C) Apstrādes rūpniecība

743303

Drēbnieks

Ir

P

3

3

27

120

(C) Apstrādes rūpniecība

821128

Metālapstrādes darbgaldu operators

Ir

V

-5

1

1

1

3

2

 

(C) Apstrādes rūpniecība

827106

Gaļas izstrādājumu ražošanas operators

Ir

P

52

3

7

(C) Apstrādes rūpniecība

612301

Biškopis

Nav

P

1

(A) Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība

744201

Kurpnieks

Nav

P

3

5

(C) Apstrādes rūpniecība

522005

Mazumtirdzniecības veikala pārdevējs

Nav

P

-1240

16

171

3

85

25

362

1540

(G) Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts

Īstenot tikai kā pilnveides programmu pēc darba devēja pieprasījuma

823201

Plastmasas apdares operators

Nav

V

-2

3

(C) Apstrādes rūpniecība

722101

Kalējs

Nav

3

 

(C) Apstrādes rūpniecība

512304

Viesmīlis

Nav

P

118

2

25

8

5

16

197

(I) Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi

322603

Masieris

Ir

-10

20

13

2

2

2

2

2

(Q) Veselība un sociālā aprūpe

Īstenot tikai kā pilnveides programmu

241403

Projekta vadītājs

Nav

A

-58

34

49

22

20

2

15

968

(Q) Veselība un sociālā aprūpe

Īstenot tikai kā pilnveides programmas “Projektu vadība”, “Projektu pieteikumu sagatavošana un vadība”, “Projektu vadības principi un izmantojamie rīki informācijas tehnoloģiju jomā”

411507

Lietvedis

Nav

V

-23

1

6

18

10

1

17

1100

Starpnozaru profesija

Īstenot tikai kā pilnveides programmu “Lietvedība”

311904

Darba aizsardzības speciālists

Nav

A

 

1

1

6

6

2

4

25

Starpnozaru profesija

Īstenot tikai kā pilnveides programmu “Darba aizsardzība un drošība”

214953

Ugunsdrošības inženieris

Nav

A

 

1

2

1

Starpnozaru profesija

Īstenot tikai kā pilnveides programmu “Ugunsdrošība un aizsardzība”

723321

Siltumiekārtu apkalpošanas atslēdznieks

Nav

V

-33

 

3

(C) Apstrādes rūpniecība

Īstenot tikai kā pilnveides programmu “Siltumiekārtu apkalpošana”

342203

Preču pārvadājumu ekspeditors

Nav

V

80

1

4

8

8

2

(H) Transports un uzglabāšana

Īstenot tikai kā pilnveides programmu “Starptautisko pārvadājumu organizēšana”

343301

Grāmatvedis (ceturtā līmeņa kvalifikācija)

Ir

V

-191

3

14

1

67

40

1

231

601

Starpnozaru profesija

Īstenot tikai kā pilnveides programmas “Grāmatvedība kvalifikācijas paaugstināšana”, “Grāmatvedība starptautiskā uzņēmumā kvalifikācijas paaugstināšana”

* Izglītības līmenis:

V - vidējā vai vidējā profesionālā;

P - vidējā profesionālā;

** Atbilstoši darbā iekārtošanās firmu sniegtajiem priekšlikumiem NVA klasificē pieprasījumu divos līmeņos:

• Pieprasījuma samazinājums - 1

• Pieprasījuma palielinājums – 2

*** Atbilstoši EM izstrādātajām vidējā termiņa prognozēm 2015.gadam NVA klasificē darbaspēka pieprasījumu trīs līmeņos:

• Liels darbaspēka pieprasījuma samazinājums - 1

• Vidējs darbaspēka pieprasījuma samazinājums -2

• Neliels darbaspēka pieprasījuma samazinājums - 3

2.pielikums

Sociālo un profesionālo pamatprasmju saraksts bezdarbnieku neformālās apmācības organizēšanai 2010.gadā

Nr.

p.k.

Sociālās un profesionālās pamatprasmes

Latviešu valoda (saziņa dzimtajā valodā) 

1

Valsts valoda

Svešvalodas (saziņa svešvalodās)

2

Angļu valoda

3

Angļu valoda apkalpojošās sfēras darbiniekiem (bez priekšzināšanām)

4

Angļu valoda pakalpojuma sfēras darbiniekiem (ar priekšzināšanām)

5

Angļu valoda komercuzņēmumos strādājošām personām

6

Angļu valoda policijas darbā (ar priekšzināšanām)

7

Lietišķā angļu valoda sekretariāta un biroja darbā

8

Biznesa angļu valoda dažādu profesiju pārstāvjiem (B līmenis – vidēja līmeņa zināšanas) 30P 225 00

9

Angļu valoda policijas darbā (bez priekšzināšanām)

10

Vācu valodas pamati pakalpojumu sfēras darbiniekiem

11

Vācu valoda

12

Latviešu valoda cittautiešiem darbam apkalpojošā sfērā

13

Krievu valoda

14

Itāļu valoda

15

Franču valoda

16

Spāņu valoda

17

Zviedru valoda

18

Norvēģu valoda

19

Dāņu valoda

20

Somu valoda

Datorzinības (digitālās prasmes)

21

Datorzinības

22

Datacad (celtniecība - AutoCAD mērķa ekvivalents)

23

PCSchematic (elektroinstalācija inzeniertīkli – AutoCAD mērķa ekvivalents)

24

DWG Editor (mehānika - AutoCAD mērķa ekvivalents)

25

Solid Work

26

SolidEdge

27

MS Project

28

Corel Draw Graphics

29

Adobe Acrobat

30

Adobe Photoshop un Adobe Ilustrator

31

Datora un interneta prasmes ar ECDL sertifikāciju

32

DWGE Editor

33

Mastercam

34

Web risinājumu izstrāde

35

Personālo datoru operētājsistēmu un lietojumprogrammu instalēšana, konfigurēšana un uzturēšana

36

Darbs ar biroja programmatūras pakotni OpenOffice

37

Datorprasmes grāmatvedībā

Sociālās un pilsoniskās prasmes

38

Nevalstisko organizāciju izveide un vadīšana

39

Projektu vadība

40

Projektu pieteikumu sagatavošana un vadība

41

Projektu vadības principi un izmantojamie rīki informācijas tehnoloģiju jomā

42

Komunikācijas prasmes

43

Aistents personām ar invaliditāti

Pašiniciatīva un uzņēmējdarbība

Uzņēmējdarbības uzsākšana

44

Individuālo komersantu un fizisko personu komercdarbība

45

Pašnodarbinātības uzsākšana un biznesa attīstība

46

Mikrouzņēmējdarbības uzsākšana un attīstība

47

Komercdarbība laukos, ES struktūrfondu piedāvājums

48

Komercdarbības pamati

49

Prakses firmas vadīšana

Uzņēmējdarbības vadība

50

Vadības pamati

51

Saimniecības vadīšana

52

Franšīzes vadīšana

Uzņēmējdarbības organizācija

53

Bilance un nodokļi

54

Mārketinga komunikācija

55

Lietvedība

56

Praktiskais mārketings (pārdošanas prasmes)

57

Kvalitātes vadība

58

Pārdošanas darba organizācija

Specifiski uzņēmējdarbības jautājumi

59

Ēdināšanas un viesnīcu uzņēmējdarbība

60

Higiēnas un sanitārie pamati pārtikas uzņēmumos

61

Tūrisma komercdarbības organizēšana

Transportlīdzekļu (t.sk. Traktortehnikas) vadīšana

62

“C” kategorijas autovadītājs

63

“D1” kategorijas autovadītājs

64

“D” kategorijas autovadītājs

65

“E” kategorijas autovadītājs

66

A kategorijas traktortehnikas “Traktori, komunālā pašgājēja traktortehnika un universālās pašgājējmašīnas ar pilnu masu līdz 7500 kg” vadītājs

67

B kategorijas traktortehnikas “Visi traktori, komunālā pašgājēja traktortehnika, buldozeri un universālās pašgājējmašīnas” vadītājs

68

C kategorijas traktortehnikas “Ekskavatori un pašgājēji iekrāvēji” vadītājs

69

G kategorijas traktortehnikas “Ceļu būves mašīnas” vadītājs

70

H kategorijas traktortehnikas “Cita speciālā pašgājējtehnika” vadītājs

71

F kategorijas traktortehnikas “Meža izstrādes un kopšanas mašīnas” vadītājs

72

E kategorijas traktortehnikas “Autogreideri” vadītājs

73

Autokrāvēja vadītājs

3.pielikums

Nodarbinātības valsts aģentūras pakalpojumi nodarbinātības jomā

Pasākums

2008.g.

2009.g.

2010.g.

Iesaistīto skaits

Finansējums, Ls

Iesaistīto skaits*

Finansējums, Ls

Plānotais

iesaistāmo

personu skaits*

t.sk. no jauna

iesaistāmo

skaits

Finansējums, Ls

1. APMĀCĪBA

• Profesionālā apmācība (t.sk. apmācība pie darba devēja, augstākā izglītības programma), apmācība pie darba devēja, neformālā izglītība

7396

3 891 130

11294

14 912 559

55593

49737

24 066 144

t.sk. Neformālā apmācība (t.sk. Valsts valoda)

1187

242 346

1100

385 000

25618

23785

8 610 755

• NVA inspektoru asistentu apmācība un prakse

72

72

184 460

• Konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi

17338

245348

38720

397,1

47400

47400

574 000

• Pasākumi komercdarbības vai pašnodarbinātības uzsākšanai

93

150075

286

194,6

453

350

2 167 500

2. APMĀCĪBAS BEZDARBA RISKAM PAKĻAUTAJIEM

• Profesionālā apmācība bezdarba riskam pakļautajiem

-

 

3253

592,6

5414

2250

3 489 219

• Mūžizglītības pasākumi nodarbinātām personām

2770

2770

915 745

3. NODARBINĀTĪBAS PASĀKUMI

• Subsidētā nodarbinātība

1136

2301119

1949

2340,7

1817

969

2 881 626

• Kompleksie atbalsta pasākumi

 

 

3766

1762,1

7856

6321

3 296 691

• Darba izmēģinājumi

550

348543

-

 

-

• Algotie pagaidu darbi

9983

2970720

11884

3541612

-

• Apmācība darba iemaņu iegūšanai un uzturēšanai, ja darba devējs ir pašvaldība (darba praktizēšana ar 100 Ls stipendiju)

19295

7916,5

66363

50206

26 647 308

4. KARJERAS KONSULTĀCIJAS

• karjeras konsultācijas

67939

55084

268,7

87964

87964

274 462

*t.sk. pārejošās no iepriekšējā gada.

4.pielikums

Faktiski izlietotie finanšu līdzekļi 2009. un 2010.gadā iegūstamo profesiju griezumā (uz 01.06.2010.)*

Profesija

Kopā

2009.gads

Kopā uz

01.06.2010.g.

Kopā

Apdares darbu strādnieks

309814,05

180287,97

490102,02

Aprūpētājs

172768,59

119627,14

292395,73

Apsardzes darbs

186142,39

34696,06

220838,45

Atslēdznieks

36393,37

0,00

36393,37

Autoatslēdznieks

166224,96

88691,78

254916,74

Autoelektriķis

115266,85

81107,25

196374,10

Autokrāvēja vadītājs

67851,65

17565,00

85416,65

Automatizēto siltumtīklu apkalpošana

1932,95

0,00

1932,95

Automehāniķis

43016,00

50018,12

93034,12

Bārmenis

24170,18

0,00

24170,18

Bruģētājs

38984,82

9183,32

48168,14

Drēbnieks

11849,80

22810,48

34660,28

Elektriķis

310769,29

228685,30

539454,59

Elektrokāra vadīšana

7912,57

4880,48

12793,05

Ēku celtnieks

8150,00

8436,60

16586,60

Flīzētājs

19667,56

0,00

19667,56

Florists

424258,44

151135,87

575394,31

Frizieris

442840,89

269070,03

711910,92

Galdnieks

75108,02

73664,92

148772,94

Gāzmetinātājs

73072,90

21426,34

94499,24

Grāmatvedība - kvalifikācijas paaugstināšana

118506,69

23293,51

141800,20

Grāmatvedis

795035,50

409989,53

1205025,03

Guļbūves ēku celtnieks

9578,16

10626,32

20204,48

Informācijas ievadīšanas operators

222377,05

56022,78

278399,83

Istabenis

22870,61

14461,88

37332,49

Komercdarbības pamati

206526,37

79320,17

285846,54

Konditors

141181,64

116212,97

257394,61

Kuģbūves atslēdznieks

4758,70

4870,00

9628,70

Ķīmisko procesu tehniķis

7972,20

10889,52

18861,72

Lietvedis

251012,75

122809,87

373822,62

Lokmetinātājs metināšanā ar mehānisko iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG)

477136,59

183055,61

660192,20

Mazumtirdzniecības veikala pārdevējs

461725,49

89553,36

551278,85

Mēbeļu galdnieks

39793,62

34946,84

74740,46

Lokmetinātājs metināšanā ar mehānisko iekārtu aktīvās gāzes vidē (MIG)

352361,39

126716,01

479077,40

Mūrnieks

5226,82

0,00

5226,82

Nagu kopšanas speciālists

411259,85

137317,12

548576,97

Noliktavas pārzinis

167439,69

94213,43

261653,12

Pārdošanas darba organizācija

7302,37

0,00

7302,37

Pavārs

443223,28

287727,07

730950,35

Preču iesaiņošana

7024,02

6779,16

13803,18

Projektu vadīšana

182571,11

50790,21

233361,32

Sanitārtehnisko iekārtu montētājs

120557,91

66210,21

186768,12

Sekretārs

117855,51

75518,56

193374,07

Šuvējs

11140,55

0,00

11140,55

Lokmetinātājs ar volframa elektrodu inertās gāzes vidē (TIG)

17922,11

0,00

17922,11

Veikala kasieris

68681,39

33099,55

101780,94

Viesmīlis

14567,54

20688,30

35255,84

Virpotājs

3648,96

7609,50

11258,46

Kopā

7225453,15

3424008,14

10649461,29

*t.sk., ikmēneša stipendija bezdarbniekiem 70 LVL.

Ministre T.Koķe

Uz jaut.nr.223/J9 – dok.nr.6181

Par Rīgas komercģimnāzijas slēgšanu

Atbildot uz Jūsu 2010.gada 10.jūnija vēstuli Nr.12/2-7-n/171–(9/10) par Rīgas komercģimnāzijas (turpmāk – RKĢ) likvidāciju, informēju, ka Latvijas likumdošanā ir skaidri noteikta gan pašvaldību, gan valsts atbildība un kompetence izglītības jautājumu risināšanā. Atbilstoši kompetenču sadalījumam Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) pamatfunkcija ir pārdomātas un efektīvas izglītības politikas izstrādāšana, piedāvājot iespējamos mehānismus, kādos šīs politikas iniciatīvas tiek īstenotas gan pašvaldību dibinātajās, gan privātajās izglītības iestādēs. Vienlaikus par nozīmīgāko prioritāti IZM ir noteikusi izglītības kvalitātes nodrošināšanu, kas vistiešākajā veidā ir saistīta ar skolēnu sekmēm, pedagogu tālākizglītību, profesionalitātes paaugstināšanu un citiem jautājumiem. Savukārt pašvaldību pamatuzdevums izglītības jomā savā teritorijā ir tieši saistīts ar izglītības piedāvājuma izstrādāšanu un nodrošināšanu, gan veidojot izglītības iestāžu vienotu tīklu, gan paredzot un plānojot nepieciešamos resursus pedagogu darba samaksai un iestāžu darbības nodrošināšanai. Minētās funkcijas tiek īstenotas arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, likumu “Par pašvaldībām” un Vispārējās izglītības likumu.

Viens no nozīmīgākajiem jautājumiem un izaicinājumiem, kas skāra gan IZM, gan mūsu sadarbības partneru atbildībā esošos jautājumus, bija sistemātisks skolēnu skaita un finansējuma samazinājums nozarei 2008. un 2009.gadā. Visā valstī pašvaldības aktīvi strādāja pie izglītības iestāžu darbības kvalitātes un resursu izlietojuma efektivitātes izvērtējuma, tajā skaitā – pieņēma lēmumus, kas skāra iestāžu reorganizāciju un slēgšanu.

Rīgas pilsētas pašvaldībā šiem jautājumiem pastiprināta uzmanība tika pievērsta 2009.gada vasarā, kad atbilstoši Izglītības likuma 17.panta trešās daļas 1.punktam un 23.panta otrajai daļai jaunievēlētās Rīgas domes (turpmāk – RD) deputāti pieņēma lēmumu par Rīgas vispārizglītojošo skolu tīkla pilnveides plānu 2009.–2011.gadam (turpmāk – plāns). Ņemot vērā kompetences sadalījumu, RD Izglītības, jaunatnes un sporta departaments sagatavoja šo plānu, un RD Izglītības, kultūras un sporta komitejas deputāti 2009.gada 30.jūlijā (sēdes protokols nr.4, 3§ “Par Rīgas domes lēmuma projektu “Par Rīgas pašvaldības skolu tīkla pilnveides pasākumiem””) apstiprināja minēto lēmumu, vienlaikus paredzot iesniegt to saskaņošanai IZM. RD savā vēstulē IZM kā pamatojumu plāna izstrādāšanai un lēmuma steidzamai pieņemšanai par 16 izglītības iestāžu reorganizāciju vai slēgšanu minēja:

1) atbrīvot pirmsskolu vajadzībām celtās ēkas;

2) atbrīvot privātīpašniekiem piederošās ēkas, kurās izvietotas izglītības iestādes;

3) atbrīvot ēkas, kuras nav piemērotas izglītības iestādēm (piemēram, bijušās dzīvojamās ēkas);

4) vidusskolu, kurās ir viens klašu komplekts vidusskolas posmā, pārveidošanu par pamatskolām;

5) pirmsskolas grupu un/vai bērnu pieskatīšanas centru izveidošanu pie skolām, kurās samazinājies skolēnu skaits.

Vienlaikus RD norādīja, ka sarakstā iekļauto skolu slēgšana saistīta arī ar to, ka šajās skolās pēdējo gadu laikā strauji samazinājies skolēnu skaits. Savā līgumā saskaņot izmaiņas 16 pašvaldības dibināto izglītības iestāžu darbībā RD uzsvēra, ka sarakstā iekļauto skolu skolēniem tiks nodrošinātas iespējas iegūt atbilstošu izglītību citās Rīgas pašvaldības skolās, kas atrodas tuvāk skolēnu dzīvesvietai.

Saņemot RD vēstuli, IZM atbilstoši Izglītības likumā nostiprinātajai kompetencei sagatavoja atzinumu par saskaņojuma sniegšanu 10 izglītības iestāžu likvidācijai līdz 2009.gada 31.septembrim, 5 izglītības iestāžu likvidācijai līdz 2010.gada 31.augustam un 1 izglītības iestādes slēgšanai līdz 2011.gada 31.augustam, vienlaikus norādot RD par nepieciešamību savlaicīgi veikt izskaidrošanas darbu visām ar skolu likvidāciju iesaistītajām pusēm (skolotājiem, skolēnu vecākiem, skolēniem u.c.), rezultātā nodrošinot katram skolēnam kvalitatīvas izglītības iegūšanas iespējas.

Lai nodrošinātu kvalitatīvu un objektīvu lēmumu pieņemšanu par pašvaldību lēmumu saskaņošanu, IZM 2009.gada sākumā sagatavoja un izstrādāja vienotus kritērijus pašvaldību lēmumu pamatotības izvērtēšanai. Minētie kritēriji bija īpaši noderīgi 2009.gada vasarā, kad pieauga īstenoto izglītības iestāžu reorganizāciju skaits un neskaidrības, kas radās jaunizveidotajām pašvaldībām šādu lēmumu pieņemšanā. Arī situācijā ar RD iesniegto lēmumu saskaņošanu IZM vadījās pēc šiem kritērijiem, pirms saskaņojuma sniegšanas izvērtējot gan RD sniegto informāciju un argumentus, gan IZM rīcībā esošo informāciju:

– izglītības iestādē iegūstamā izglītības kvalitāte – salīdzinot skolēnu vidējos rezultātus centralizētajos eksāmenos, jāsecina, ka RKĢ skolēnu eksāmenu rezultāti pēdējo triju gadu laikā ir pasliktinājušies, piemēram, matemātikā, fizikā, krievu valodā, vēsturē un angļu valodā (skat. 1.tabulu).

1.tabula

– izglītības pieejamība – sākotnējais RD lēmums paredzēja piedāvāt RKĢ skolēniem nodrošināt iespēju iegūt izglītību Natālijas Draudziņas ģimnāzijā, kas savstarpējās sarunās starp RD un RKĢ tika noraidīta, kā alternatīvu piedāvājot Rīgas pilsētas 2.ģimnāziju, kurā tiek nodrošināta gan nepieciešamā infrastruktūra, gan izglītības programmas, gan arī atbilstoša izglītības kvalitāte. Pēc atkārtotas sazināšanās ar RD IZM rīcībā esošā informācija liecina, ka uz šodienu no 126 RKĢ skolēniem Rīgas pilsētas 2.ģimnāzijā ir uzņemti 105 skolēni, dažiem skolēniem ir piedāvāta iespēja uzsākt mācības Rīgas Valsts 1.ģimnāzijā un Rīgas 3.ģimnāzijā;

– izglītības iestādes attīstības potenciāls laikā, kad IZM sniedza savu saskaņojumu, RKĢ nebija pietiekams, jo vērojama skolēnu skaita samazināšanās – 2007./2008.m.g. skolēnu skaits bija 381, 2008./2009.m.g. – 332 skolēni, 2009./2010.m.g. – 282 skolēni, t.sk. 253 vidusskolēni, no kuriem 12.klasē – 120 skolēni. Pašlaik Valsts izglītības informācijas sistēmas datubāzē ir reģistrēti 259 skolēni. Turklāt divus gadus RKĢ nav nokomplektējusi proģimnāzijas klases, arī šajā pavasarī netika nokomplektētas 7.klases. Tas nozīmē, ka RKĢ secīga ilgtspējīga attīstība nav nodrošināta.

Šajā laikā IZM amatpersonas ir vairākkārt tikušās gan klātienē, gan sazinoties rakstiski ar RD plānā esošo izglītības iestāžu pedagogiem, skolēniem un skolēnu vecākiem, tajā skaitā ar RKĢ. Apzinoties šādu jautājumu nozīmīgumu, IZM amatpersonas (gan valsts sekretāra vietniece nozares politikas jautājumos K.Vāgnere, gan Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departamenta direktora vietniece I.Juhņēviča, gan Izglītības kvalitātes valsts dienesta direktors A.Stankevičs, gan citi kolēģi) uzklausa visu iesaistīto pušu argumentus un kopīgi rod iespējami pozitīvus risinājumus tieši skolēniem. IZM pārstāvji ir tikušies ne tikai ar RKĢ, vecāku padomes pārstāvjiem, bet arī 2009.gada augustā un septembrī vairākkārt tikušies arī ar citu RD plānā esošo skolu pārstāvjiem, ar mērķi kopīgi ar pašvaldībām rast optimālāko risinājumu, lai nodrošinātu gan izglītības kvalitāti, gan resursu efektīvu izlietošanu.

Nenoliedzami, ka ikvienas pārmaiņas ir emocionāls un saspringts laiks, tāpēc profesionālai jautājumu risināšanai ir ļoti liela nozīme, uz ko esmu aicinājusi arī IZM amatpersonas. 2010.gada 24.martā Rīgas vispārējās izglītības iestāžu optimizācijas komisijas sēdē (turpmāk – optimizācijas komisija) tika atkārtoti izskatīti jautājumi par turpmāku Rīgas skolu tīkla attīstību, kurā piedalījās Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departamenta direktora vietniece I.Juhņēvica. Jautājums par Rīgas komercģimnāzijas likvidāciju tika skatīts, piedaloties skolas direktorei un vecāku padomes pārstāvei. Skolas direktore neiebilda pret RKĢ slēgšanu, taču uzsvēra skolas izglītības programmu īstenošanas nepieciešamību citās izglītības iestādēs. Tāpēc šīs komisijas viens no ierosinājumiem bija mainīt sākotnējo piedāvājumu par izglītošanās procesu tālāku nodrošināšanu Natālijas Draudziņas ģimnāzijā uz Rīgas pilsētas 2.ģimnāziju, kur jau šobrīd tiek īstenotas līdzīgas programmas, kā arī Rīgas pilsētas 2.ģimnāzija var nodrošināt līdz 200 skolēnu uzņemšanu. Turklāt šai izglītības iestādei IZM ir izsniegusi licenci divām vispārējās vidējās izglītības profesionāli orientētā virziena programmām (komerczinības un sabiedriskās attiecības), kuras līdz šim piedāvāja RKĢ. Līdz ar to Rīgas pilsētas 2.ģimnāzija ir apliecinājusi gatavību nodrošināt līdzšinējās RKĢ izglītības programmu apguvi un piedāvāt skolēniem savu pieredzi praktisko komerciemaņu veidošanā, tajā skaitā skolēnu mācību firmu izveidē un darbībā. Rīgas pilsētas 2.ģimnāzija līdztekus ir licencējusi arī jaunu programmu (komercizglītība), kas ļauj 10.klašu skolēniem apgūt komerczinības. Tādējādi nodrošinot skolēniem izglītības pēctecību.

Īpaši būtiska loma izvērtējuma procesā tika un tiek pievērsta iespējamo seku izvērtējumam, tajā skaitā, arī šajā konkrētajā gadījumā, kad lēmums par vairāku RD dibināto izglītības iestāžu likvidāciju tika pieņemts pirms gada. IZM, kuras pamata atbildība ir nodrošināt izglītības politikas izstrādāšanu un sekmēt tās kvalitatīvu ieviešanu, datu analīzē par konkrētajām skolām izvērtēja mācību sasniegumus, ko uzrāda skolēni, kā arī skolēnu skaita izmaiņu dinamiku, iespēju robežās tika vērtēta informācija par skolu beidzēju tālāko izvēli pēc izglītības iestādes beigšanas. Vienlaikus tika izvērtēts arī pašvaldības sniegtā lēmuma pamatojums.

Šobrīd ir pagājuši nepilni divi gadi, kad izglītības nozare līdzās citām piedzīvoja būtisku finansējuma samazinājumu, kas sakrīt laikā ar jau vairākus gadus atliktām izmaiņām izglītības politikā, kas ilgtermiņā dos pozitīvu ietekmi sistēmas attīstībai – izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu pašvaldībās, finansēšanas principa “nauda seko skolēnam” ieviešanu un izglītības konkurētspējas paaugstināšanu. IZM amatpersonas atbildīgi izturas pret katru uzticēto pienākumu, neskatoties uz īsajiem termiņiem vai saspringto laika grafiku, kas tiek atvēlēti konkrētā uzdevuma izpildei. Protams, ka vienmēr ir iespēja uzlabot profesionalitāti un strādāt vēl pārdomātāk, ko arī aicinu darīt ikvienu IZM strādājošo. Tāpēc, atbildot uz Jūsu jautājumu par to, kas nodrošina skolu reorganizācijas, likvidācijas un saskaņošanas procesu, informēju, ka IZM par to ir atbildīgs Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departaments. Saskaņā ar ministrijas 2009.gada 3.jūnija kārtību Nr.33 “Paraksta tiesību izmantošanas kārtība” dokumentus, kas attiecas uz izglītības iestāžu reorganizāciju, slēgšanu un dibināšanu, paraksta valsts sekretāra vietnieks nozares politikas jautājumos. Visiem šī jautājuma risināšanā iesaistītajiem ir atbilstošas kompetences, kā arī valsts sekretāra vietniecei nozares politikas jautājumos K.Vāgnerei ir augstākā pedagoģiskā izglītība un praktiskā darba pieredze skolā.

Savukārt, atbildot uz Jūsu jautājumu par finansēšanas principa “nauda seko skolēnam” ieviešanu, vēlos informēt, ka šī principa ieviešana ar 2009.gada 1.septembri sakrita gan ar laiku, kad bija jāveic darbi izglītības jomā, kas gadiem netika veikti, lai gan skolēnu skaits pēdējo 10 gadu laikā samazinājies par apmēram 30%, gan ar jau manis pieminēto būtisko finansējuma samazinājumu nozarei, proti, mērķdotācijas pedagogu darba samaksai 2010.gada “bāzes izdevumos” pret 2009.gada sākotnējo budžetu bija par 161 miljonu latu mazākas. Tādējādi, lai saviem iedzīvotājiem nodrošinātu atbilstošu izglītības pakalpojuma sniegšanu, pašvaldībām bija būtiski jāpārskata gan izglītības iestāžu tīkls, gan klašu piepildījums, gan citi jautājumi.

Līdz ar finansēšanas principa “nauda seko skolēnam” ieviešanu IZM tiek rūpīgi sekots līdzi tā īstenošanas gaitai – ir izveidota pastāvīgi strādājoša darba grupa, kurā līdzās IZM un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas speciālistiem strādā arī Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas Pašvaldību savienības un Latvijas Lielo pilsētu asociācijas pārstāvji. Darba grupas sanāksmes ir notikušas arī izbraukumu sēdēs Olainē, Ozolniekos, Jelgavā, Aknīstē un Jēkabpilī, iepazīstoties ar finansēšanas principa ieviešanu un skolu darbību tā rezultātā. Ir sagatavots informatīvā ziņojuma projekts par finansēšanas principa ieviešanas pirmā gada rezultātiem. Latvijas Universitātes ekonometrijas profesors un BICEPS asociētais pētnieks Dr. Mihails Hazans sadarbībā ar IZM veica pētījumu par pedagogu darba samaksu Latvijā krīzes apstākļos un pedagogu darba samaksu pirms un pēc finansēšanas principa “nauda seko skolēnam” ieviešanas. Šī pētījuma sākotnējie rezultāti, līdzīgi kā Pasaules Bankas ekspertu viedoklis, apliecina, ka principa ieviešana ir uzsākta veiksmīgi, tā viennozīmīgi ir turpināma, jo tiek sekmēta izglītības kvalitāte, resursu efektīva izmantošana, vienlaikus īstenojot izglītības politikas mērķi – izglītības sākumposms tuvāk bērna dzīvesvietai.

Līdzīgs viedoklis tika saņemts arī IZM un Latvijas Pašvaldību savienības kārtējo sarunu sanāksmē 2010.gada 15.jūnijā, kurā īpaša uzmanība tika pievērsta tā saucamā “sākumskolas” koeficienta pielietošanai. Izvērtējot skolu tīkla sakārtošanas gaitu un rezultātus, pozitīvi vērtējams ir tas, ka ievērojami pieaugusi pašvaldību patstāvība skolu tīkla plānošanā un attīstībā. Šobrīd izglītības iestādēs rūpīgāk nekā iepriekš domā par izglītības piedāvājuma kvalitāti, jo tikai tā var piesaistīt vairāk skolēnu. Savukārt IZM, veicot nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, nodrošinājusi būtisku administratīvā un birokrātiskā sloga samazināšanu skolām, skolu direktoriem, ko atzinīgi vērtē izglītības jomā iesaistītie.

Lai arī ilgus gadus vairāku ar izglītību saistītu jautājumu risināšana dažādu iemeslu dēļ tika atlikta, taču ar jaunā finansēšanas principa ieviešanu tie ir uzsākti, kā arī radīti priekšnoteikumi optimālai pamata un vidējās izglītības organizācijai Latvijā. Proti, skolām, vadoties no skolēnu spējām un interesēm, ir iespējas dažādot savu izglītības programmu piedāvājumu, paaugstināt mācību iestāžu konkurētspēju un izglītības kvalitāti, izglītībai piešķirtais finansējums tiek izlietots maksimāli lietderīgi, veicinot kvalitatīvu un uz profesionālo izaugsmi orientētu skolu tīkla attīstību, kas ir svarīgs ieguvums Latvijas pašreizējā situācijā.

Ar cieņu,

izglītības un zinātnes ministre T.Koķe

Rīgā 2010.gada 16.jūnijā

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!