Ogres rajona Ķeguma pilsētas ar lauku teritoriju dome
Latvijas Republikas Satversmes tiesai
Pieteikums 1997.gada 30.decembrī
Par lietas ierosināšanu
par LR Ministru kabineta 1997.gada 16.septembra noteikumu nr.322 “Noteikumi par īpašuma nodokļa ieņēmumu daļas ieskaitīšanu pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondā 1997.gadā” atcelšanu (atzīšanu par spēkā neesošiem no pieņemšanas brīža).
Ķeguma pilsētas ar lauku teritoriju dome 1997.gada 19.februārī apstiprinājusi savu 1997.gada budžetu. Budžetā paredzēti ieņēmumi un plānoti izdevumi visam saimnieciskajam gadam. Budžets pieņemts un apstiprināts LR likumdošanā paredzētajā kartībā.
1997.gada 16.septembrī LR Ministru kabinets pieņēmis noteikumus nr.322 “Noteikumi par īpašuma nodokļa ieņēmumu daļas ieskaitīšanu pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondā 1997.gadā”, kas nosaka: “1997.gada septembrī fondā ieskaitāma īpašuma nodokļa summa 70,3 procentu apmērā no kopējiem šajā mēnesī faktiski iekasētajiem īpašuma nodokļa ieņēmumiem “(noteikumu 5.pants), un “fondā ieskaitāmās īpašuma nodokļa ieņēmumu daļas atskaitījuma koeficientu gada pēdējā ceturkšņa mēnešiem līdz katra mēneša piecpadsmitajam datumam paziņo finansu ministrs” (noteikumu 6.pants), proti, noteikumi nosaka Iesniedzēja budžeta ieņēmumu daļas samazinājumu 1997.gada pēdējiem četriem mēnešiem.
Iepriekš minēto noteikumu pieņemšanas sekas ir strauja Iesniedzēja budžeta ieņēmumu daļas samazināšanās (īpašuma nodokļa iemaksas Iesniedzēja budžetā sastāda 56,7% no visiem budžeta ieņēmumiem), kā rezultātā nav iespējama pilnvērtīga Iesniedzēja darbības nodrošināšana un to pastāvīgo funkciju organizēšana un pildīšana, kas Iesniedzējam jāpilda saskaņā ar LR likumu “Par pašvaldībām”.
Iesniedzējs uzskata, ka 1997.gada 16.septembra LR Ministru kabineta noteikumi nr.322 “Noteikumi par īpašuma nodokļa ieņēmumu daļas ieskaitīšanu pašvaldību izlīdzināšanas fondā 1997.gadā “neatbilst sekojošām augstāka juridiskā spēka tiesību normām:
1) Latvijas Republikas Satversmei
Latvijas Republikas Satversmes 81.pants paredz Ministru kabinetam likumdošanas tiesības, ja neatliekama vajadzība to prasa, izdodot noteikumus, kuriem ir likuma spēks. Satversmes 81.pants paredz arī Ministru kabineta likumdošanas tiesību ierobežojumus, proti, šādi noteikumi nevar grozīt Saeimas vēlēšanu likumu, tiesu iekārtas un procesa likumus, budžetu un budžeta tiesības, kā arī pastāvošās Saeimas laikā pieņemtos likumus.
2) Latvijas Republikas 1994.gada 19.maija likumam “Par pašvaldībām”
Likuma “Par pašvaldībām” 7.pants nosaka: “Pastāvīgo funkciju izpildi organizē un par to atbild pašvaldības. Šo funkciju izpilde tiek finansēta no attiecīgās pašvaldības budžeta. “Šo funkciju veikšana pašvaldībām ir obligāta (pašvaldību pastāvīgās funkcijas ir noteiktas likuma 15.un 16.pantos).
3) Latvijas Republikas 1994.gada 24.marta likumam “Par budžetu un finansu vadību”
Šā likuma 41.panta 1.punkts nosaka “Pašvaldībām ir tiesības patstāvīgi veidot un apstiprināt savus budžetus”.
Šā likuma 6.pants nosaka “Pašvaldību budžeti katram saimnieciskajam gadam ietver visus pašvaldību (pašvaldību institūciju) savāktos vai saņemtos ieņēmumus, kurus pašvaldības apropriē pašvaldību mērķiem.”
Šā likuma 42.panta 1.punkts nosaka: “Pašvaldībām ir tiesības uz budžeta ieņēmumiem saskaņā ar likumiem, lai nodrošinātu pastāvīgu un drošu, makroekonomiskās stabilitātes prasībām atbilstošu ieņēmumu bāzi.”
Likuma “Par budžetu un finansu vadību” 10.panta 2.punkts nosaka: “Ja pēc valsts budžeta likuma stāšanās spēkā Saeima pieņem likumus vai Ministru kabinets — lēmumus, kuri kārtējā saimnieciskajā gadā izraisa pašvaldību budžetu izdevumu palielināšanos vai to ieņēmumu samazināšanos, tad šādos likumos vai lēmumos ir jānorāda, no kādiem valsts budžeta līdzekļiem tiks segts pašvaldību budžetu izdevumu pieaugums vai ieņēmumu samazinājums.”
Ministru kabineta 1997.gada 16.septembra noteikumi nr.322 neparedz no kādiem valsts budžeta līdzekļiem tiks segts pašvaldību (Iesniedzēja) budžeta ieņēmumu samazinājums, kas nepārprotami ir obligāts priekšnoteikums šādu noteikumu pieņemšanas gadījumā.
4) Latvijas Republikas 1995.gada 29.marta likumam “Par pašvaldību budžetiem”
Likuma 3.pants nosaka “Pašvaldības savus budžetus sastāda, apstiprina un izpilda patstāvīgi, ievērojot likumus un Ministru kabineta noteikumus”.
Likuma 7.pantā 2.punktā pašvaldību tiesības patstāvīgi pieņemt un izpildīt savus budžetus tiek reglamentētas šādi:
“Pašvaldības patstāvīgi sastāda, apstiprina un izpilda savus budžetus. Valsts pārvaldes institūcijas nedrīkst iejaukties pašvaldību budžetu veidošanā un izpildē, ja to neparedz likums.”
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 17., 18., 19.pantu, Latvijas Republikas Satversmi, LR likumu “Par pašvaldībām”, LR likumu “Par budžetu un finansu vadību”, LR likumu “Par pašvaldību budžetiem” lūdzu Satversmes tiesu atcelt:
(atzīt par spēkā neesošiem no pieņemšanas brīža) LR Ministru kabineta 1997.gada 16.septembra noteikumus Nr.322 “Noteikumi par īpašuma nodokļa ieņēmumu daļas ieskaitīšanu pašvaldību izlīdzināšanas fondā 1997.gadā.
Ķeguma pilsētas ar lauku teritoriju domes priekšsēdētājs L.Bicāns