• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Latvijas Bankas 1999. gada 13. maija lēmums Nr. 57/3 "Par "2000. gada problēmas risināšanas noteikumiem"". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.05.1999., Nr. 174/176 https://www.vestnesis.lv/ta/id/212990

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Mūsu Augstais nams pavasara izskaņā

Vēl šajā numurā

28.05.1999., Nr. 174/176

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Latvijas Banka

Veids: lēmums

Numurs: 57/3

Pieņemts: 13.05.1999.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Latvijas Bankas padomes lēmums Nr.57/3

Rīgā 1999. gada 13. maijā

Par "2000. gada problēmas risināšanas noteikumiem"

Lai Latvijas Republikā reģistrētās bankas un ārvalstu banku nodaļas (filiāles) sekmīgi risinātu 2000. gada problēmu un mazinātu banku darbības risku,

Latvijas Bankas padome nolemj:

1. Apstiprināt "2000. gada problēmas risināšanas noteikumus" (pielikumā).

2. Noteikt, ka Latvijas Republikā reģistrētajām bankām un ārvalstu banku nodaļām (filiālēm) jāiesniedz Latvijas Bankas Kredītiestāžu uzraudzības pārvaldei informācija par "2000. gada problēmas risināšanas noteikumu" izpildes gaitu šādos termiņos:

2.1. līdz 1999. gada 1. augustam;

2.2. līdz 1999. gada 1. novembrim.

Latvijas Bankas prezidents E.Repše

 

Apstiprināti ar Latvijas Bankas padomes
1999. gada 13. maija lēmumu Nr.57/3
E.Repše , Latvijas Bankas prezidents

 

2000. gada problēmas risināšanas noteikumi

"2000. gada problēmas risināšanas noteikumi" (tālāk tekstā — noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Latvijas Republikas "Kredītiestāžu likumu" un likumu "Par Latvijas Banku".

Noteikumi ir saistoši visām Latvijas Republikā reģistrētajām bankām un ārvalstu banku nodaļām (filiālēm) (tālāk tekstā — bankas).

Noteikumi nosaka pasākumus, kas bankām jāveic, lai nodrošinātu 2000. gada problēmas atrisināšanu.

1. Vispārīgie noteikumi

1.1. Bankām jāizmanto 2000. gada problēmas definīcija atbilstoši Britu Standartu institūta standartam DISC PD2000–1. Risinot 2000. gada problēmu, stingri jāievēro šādi principi:

1.1.1. informācijas sistēmu funkcionālitāte un darba efektivitāte netiks iespaidota ne pirms, ne pēc 2000. gada, ne arī tā laikā;

1.1.2. neviena tekošā datuma vērtība nevar ietekmēt finanšu pakalpojumu sekmīgu sniegšanu;

1.1.3. ar datumu vērtību saistāma funkcionalitāte ir vienāda visiem datumiem;

1.1.4. gadsimts visās saskarnēs un datu glabātavās tiek norādīts ar pilnu vērtību vai arī to interpretē ar viennozīmīgu un skaidri noteiktu algoritmu;

1.1.5. 2000. gads ir garais gads.

1.2. Bankai jāapzina 2000. gada problēmas apjoms, izmantojot risku novērtēšanas paņēmienus, kā arī jānovērtē tās iespējamā ietekme un jāveic attiecīgās darbības, lai minimizētu šādus ar 2000. gada problēmu saistītus riskus:

1.2.1. bankas galvenās automatizētās sistēmas nedarbojas vai darbojas nepareizi;

1.2.2. nozīmīgākie bankas klienti un partneri finanšu pakalpojumu sniegšanas jomā nespēj pildīt savas saistības pret banku;

1.2.3. to pakalpojumu sniedzēji, kuri nodrošina svarīgāko bankas funkciju veikšanu, piemēram, elektroenerģijas piegādātāji un telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēji, nespēj pildīt savas saistības;

1.2.4. likviditātes risks, ja klienti neuzticas bankai un izņem naudas līdzekļus.

2. Darba organizācija

2.1. 2000. gada problēmas risināšana bankai jānosaka par vienu no 1999. gada darbības stratēģiskajām prioritātēm un jānodrošina tai nepieciešamais bankas padomes un valdes atbalsts.

2.2. Bankai jānodrošina pietiekami naudas līdzekļi un personāla resursi 2000. gada problēmas sekmīgai risināšanai.

2.3. Bankā jādarbojas 2000. gada problēmas risināšanas koordinācijas darba grupai, kuras uzdevums ir apzināt bankas informācijas un citas sistēmas, kas varētu tikt pakļautas 2000. gada problēmas riskam, veikt šo sistēmu detalizētu pārbaudi un attiecīgus labojumus, kā arī koordinēt problēmas risināšanu ar piegādātājiem, pakalpojumu sniedzējiem, nozīmīgākajiem klientiem un sadarbības partneriem. Darba grupā jābūt vismaz vienam dalībniekam no finanšu pakalpojumu vadības un vienam no informācijas sistēmu vadības. Darba grupas sēdēm jānotiek ne retāk kā reizi mēnesī. Sēdes ir jāprotokolē.

2.4. Bankas iekšējās revīzijas dienestam jāveic 2000. gada problēmas risināšanas gaitas regulāras pārbaudes.

3. Veicamie darbi

3.1. Bankā jābūt izstrādātam darba plānam, kurā ietverti visi 2000. gada problēmas risināšanai veicamie darbi, to izpildes termiņi un atbildīgās personas.

3.2. Bankai jāinventarizē visi 2000. gada problēmas riskam potenciāli pakļautie resursi, t.sk. datori, programmatūra, tīkla aparatūra, telefona centrāles, fiziskās drošības sistēmas, lifti, automātiskās durvis, ugunsdrošības sistēmas u.c. Inventarizācijas dokumentos jāietver šādi katru vienību raksturojošie rādītāji:

3.2.1. nosaukums;

3.2.2. ražotājs;

3.2.3. versija;

3.2.4. atbildīgā persona;

3.2.5. atbilstība 2000. gada prasībām;

3.2.6. neatbilstības gadījumā veicamās darbības, lai nodrošinātu atbilstību 2000. gada prasībām.

3.3. Bankai jāpieprasa apliecinājumi no piegādātājiem un/vai izstrādātājiem, ka viņu piegādātie un/vai izstrādātie produkti, kuri inventarizēti saskaņā ar 3.2. punktu, spēs pareizi darboties arī 2000. gadā.

3.4. Bankai jāpieprasa apliecinājumi no tiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri nodrošina svarīgāko bankas fukciju veikšanu, piemēram, elektroenerģijas piegādātājiem, telekomunikāciju un Interneta pakalpojumu sniedzējiem, finanšu informācijas piegādātājiem, maksājumu karšu apkalpošanas centriem, ka viņi spēs pildīt savas saistības pret banku arī 2000. gadā.

3.5. Ja banka noteiktajā laikā nav saņēmusi 3.3. un 3.4. punktā minētos apliecinājumus, tad bankai jāveic pasākumi iespējamā riska mazināšanai.

3.6. Bankai jānovērtē nozīmīgāko klientu spēja pildīt savas saistības pret banku arī 2000. gadā.

3.7. Bankā jābūt izstrādātam testēšanas plānam, lai noteiktu bankas tehnisko resursu atbilstību 2000. gada prasībām. Šis plāns var būt iekļauts vispārējā plānā, kas minēts 3.1. punktā, vai arī būt atsevišķs dokuments. Plānam jāaptver:

3.7.1. sākotnējā testēšana, kas palīdz novērtēt problēmas apjomu;

3.7.2. testēšana pēc labošanas, lai novērtētu, vai veiktie programmatūras un aparatūras labojumi novērsuši atklātos trūkumus;

3.7.3. integrētie/kompleksie testi, kas jāveic, lai nodrošinātu bankas sistēmu spēju sadarboties gan savstarpēji, gan ar ārējām sistēmām. Nepieciešamības gadījumā šajos testos jāiesaista piegādātāji, izstrādātāji, klienti vai sadarbības partneri.

3.8. Pēc 1999. gada decembra pēdējās darba dienas beigām jāveic pilnīga datu rezerves kopēšana, lai bankas dati būtu atjaunojami gadījumā, ja bankas sistēmas nedarbotos vai darbotos nepareizi pārejā uz 2000. gada 1. janvāri un 2000. gadā.

3.9. Bankā jābūt izstrādātam darbības atjaunošanas plānam gadījumam, ja 2000. gada problēmas dēļ kāda no bankas augsta riska informācijas sistēmām nedarbosies vai darbosies nepareizi vai arī piegādātāji, nozīmīgi klienti vai sadarbības partneri vairs nevarēs pildīt savas saistības.

3.10. Bankai publiski jāinformē tās klienti un citi interesenti par 2000. gada problēmas risināšanu bankā, piemēram, ievietojot informāciju bankas Interneta lappusē.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!