Par priekšlikumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumam
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija otrdien, 6.jūlijā, izskatīja priekšlikumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma otrreizējai caurlūkošanai. Komisija atbalstīja mainītus nosacījumus valsts valodas lietošanai un Eiropas audiovizuālo darbu iekļaušanai programmās, kā arī noteica pieļaujamo reklāmu apjomu sabiedriskajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos un sabiedriskā pasūtījuma programmās.
“Komisija darbam ar likuma otrreizējo caurlūkošanu bija saņēmusi 23 priekšlikumus, kuru autori bija gan komisijas deputāti, gan Saeimas Juridiskais birojs un kultūras ministrs. Strādājot visas dienas garumā, izskatījām visus priekšlikumus. Likumu plānots caurlūkot jau tuvākajā Saeimas sēdē,” norāda komisijas priekšsēdētāja Ingrīda Circene.
Komisijas atbalstītie priekšlikumi paredz, ka ne tikai nacionālajiem, bet arī reģionālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem būs jānodrošina, lai vismaz 65 procenti no visiem raidījumiem būtu valsts valodā. Šiem raidījumiem būs jāaizņem vismaz 65 procenti no raidlaika.
Deputāti lēma, ka šajā apjomā netiks ieskaitītas spēles, reklāmas, televīzijas veikali un televīzijas skatlogu raidījumi, taču tiks ieskaitīti ziņu raidījumi.
Plānots, ka turpmāk nacionālajiem un reģionālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem būs jānodrošina, lai to programmās vismaz 40 procenti no Eiropas audiovizuālo darbu raidlaika būtu valsts valodā. Arī televīzijas raidījums svešvalodā, ja tas tiek dublēts vai ieskaņots valsts valodā, būs uzskatāms par raidījumu valsts valodā. Arī šajā nosacījumā netiks ieskaitīts reklāmas laiks. Likuma pārejas noteikumos minēts, ka šī prasība stāsies spēkā 2011.gada 1.janvārī.
Tāpat tika precizēts radio un televīzijā pieļaujamais reklāmas apjoms. Reklāmai un televīzijas veikalam (izņemot televīzijas veikala skatlogu) atvēlētais laiks elektronisko plašsaziņu līdzekļu programmās katrā raidstundā kopumā nedrīkstēs pārsniegt 20 procentus. Savukārt sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un sabiedriskā pasūtījuma ietvaros veidotajās programmās vai raidījumos reklāmai atvēlētais laiks nedrīkstēs pārsniegt 10 procentus.
Plānots, ka Saeima Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu izskatīs pirmdienas, 12.jūlija, ārkārtas sesijas sēdē.
Saeimas preses dienests