Konkurences padomes informācija
1999.gada 21.janvārī
Par uzņēmējsabiedrību a/s "Avelat grupa", a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" apvienošanos
Konkurences padome 1999.gada 13.janvārī pieņēma lēmumu Nr.1 (prot. Nr.2,2.§), ar kuru atļāva a/s "Avelat grupa", a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" apvienošanos, vienlaikus uzliekot obligāti ievērojamus noteikumus.
Konkurences padome 1998.gada aprīlī secināja, ka a/s "Avelat grupa" ir ieguvusi izšķirošo ietekmi a/s "Rīgas vīni", un Konkurences likuma (1.panta 13.punkta) izpratnē tās var uzskatīt par vienu tirgus dalībnieku. Pagājušā gada 8.maijā a/s "Avelat grupa" ieguva izšķirošu ietekmi arī a/s "Latvijas balzams". Šo abu procesu rezultātā izveidojās stāvoklis, kas saskaņā ar Konkurences likuma 19.panta pirmās daļas 3.punktu ir vērtējams kā visu minēto uzņēmumu apvienošanās.
A/s "Avelat grupa" saskaņā ar 03.03.1998. Ministru kabineta noteikumu Nr.73 "Ziņojumu par uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) apvienošanos iesniegšanas un izskatīšanas kārtība" Konkurences padomei bija iesniegusi ziņojumu par šo apvienošanos,
Konkurences padome, izvērtējot ziņojumu un vadoties no tās rīcībā esošās informācijas, konstatēja:
Viens tirgus dalībnieks a/s "Avelat grupa" un a/s "Rīgas vīni" pastāvīgi vai uz laiku ieguva izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku — a/s "Latvijas balzams". Turklāt a/s "Latvijas balzams" un a/s "Rīgas vīni" nodarbojas ar viena veida preču — alkoholisko dzērienu — ražošanu. Pēc apvienošanās šīs uzņēmējsabiedrības turpina pastāvēt kā atsevišķas juridiskas personas.
Konkurences padomē veiktā tirgus pētījuma rezultātā tika konstatēts, ka Konkurences likuma (1.panta 6.punkta) izpratnē "konkrētās preces tirgus" ir Latvijā ražotā degvīna tirgus.
Apvienošanās atbilst Konkurences likuma 19.panta otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem: "(..) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finansu gadā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu (..)" un "vismaz viens no apvienošanās dalībniekiem pirms apvienošanās atradies dominējošā stāvoklī konkrētajā tirgū".
1998.gada pirmajā pusgadā Latvijā ražotā degvīna realizācijas tirgū ir notikušas būtiskas izmaiņas. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, par 14% ir samazinājusies a/s "Latvijas balzams" degvīna tirgus daļa (līdz 51%). Savukārt a/s "Rīgas vīni" šajā laika posmā ir palielinājusi savu tirgus daļu par 2%, aizņemot 23% no konkrētā tirgus. A/s "Latvijas balzams" un a/s "Rīgas vīni" kopējā tirgus daļa 1998.gada pirmajā pusē pēc apvienošanās bija 74% no degvīna realizācijas tirgus.
Viena tirgus dalībnieka — a/s "Avelat grupa" un a/s "Rīgas vīni" apvienošanās ar a/s "Latvijas balzams" rezultātā veidojas iespēja ietekmēt konkurenci (ekonomisko sāncensību), jo pastiprināsies a/s "Latvijas balzams" dominējošais stāvoklis un notiks koncentrācijas palielināšanās. Konkurences padome secina, ka nākotnē konkurence konkrētajā tirgū pieaugs uz pārējo vietējo ražotāju rēķina.
Apvienošanās tieši ietekmēs alkoholisko dzērienu realizācijas tirgu, kurā darbojas a/s "Latvijas balzams" meitas uzņēmums SIA "Latvijas balzams — tirdzniecība" un a/s "Rīgas vīni" meitas uzņēmums SIA "Bravo" ar attīstītiem izplatīšanas tīkliem.
Konkurences padome uzskata, ka minētās apvienošanās sekas varētu būt konkurences ierobežošana konkrētajā tirgū — Latvijā ražotā degvīna realizācijas tirgū visā teritorijā.
Sakarā ar to, ka a/s "Avelat grupa", a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" ir dominējošā stāvoklī Latvijā ražotā degvīna realizācijas tirgū valsts teritorijā, Konkurences padomei saskaņā ar Konkurences likumu ir tiesības uzraudzīt šā tirgus dalībnieka uzņēmējdarbības atbilstību minētā likuma normām.
Ievērojot teikto un ņemot vērā a/s "Avelat grupa" izteikto viedokli, kā arī saskaņā ar Konkurences likuma 20.panta otro daļu, Konkurences padome nolēma:
atļaut a/s "Avelat grupa", a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" apvienošanos, vienlaikus uzliekot šādus obligāti ievērojamus noteikumus:
1) a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" realizēt savu produkciju (alkoholiskos dzērienus) visiem pircējiem, ieskaitot SIA "Bravo" un SIA "Latvijas balzams–tirdzniecība", ar konkurences ziņā vienādiem (ekvivalentiem) nosacījumiem;
2) a/s "Rīgas vīni" un a/s "Latvijas balzams" informēt Konkurences padomi par katru degvīna realizācijas cenu paaugstinājumu vai pazeminājumu par 10% (10 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par šo faktu) un vienu reizi ceturksnī iesniegt informāciju par visām degvīna realizācijas cenu izmaiņām, izņemot gadījumus, ja cenas ir mainījušās proporcionāli akcīzes nodokļa izmaiņām;
3) apvienošanās tiešajiem dalībniekiem bez Konkurences padomes atļaujas aizliegt palielināt vai iegūt līdzdalību spirta ražošanas uzņēmumos, tādējādi palielinot savu ietekmi spirta ražošanas tirgū;
4) a/s "Latvijas balzams" spirta realizēšanas gadījumā realizēt spirtu visiem pircējiem ar konkurences ziņā vienādiem (ekvivalentiem) nosacījumiem.
Ar pilnu lēmuma tekstu var iepazīties Konkurences padomē Elizabetes ielā 41/43.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks