Ministru kabineta noteikumi Nr.634
Rīgā 2010.gada 13.jūlijā (prot. Nr.36 47.§)
Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā
Izdoti saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 6.panta pirmo un desmito daļu
I. Vispārīgais jautājums
1. Noteikumi nosaka maršrutu tīkla izstrādāšanas, sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījuma un maršrutu tīkla apjoma noteikšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā.
II. Maršrutu tīkla izstrādāšana
2. Maršrutu tīklu veido, aptverot esošo autoceļu, ielu un sliežu ceļu tīklu, lai apmierinātu iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem.
3. Sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījumu un maršrutu tīkla apjomu nosaka, pamatojoties uz:
3.1. iedzīvotāju vajadzībām;
3.2. sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes rādītājiem:
3.2.1. izmantojamību – sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu atbilstoši ģeogrāfiskajam izvietojumam, kustības intensitātei un transporta veidam;
3.2.2. pieejamību – piekļuvi sabiedriskajam transportam, ko nodrošina sasaiste ar dažādu veidu sabiedriskajiem transportlīdzekļiem un iespējas pasažieriem pārsēsties cita veida sabiedriskajā transportlīdzeklī;
3.2.3. informācijas pieejamību – sistemātisku informācijas nodrošināšanu par sabiedrisko transportu;
3.2.4. laiku – laika aspektiem, kas būtiski braucienu plānošanā un veikšanā;
3.2.5. pasažieru apkalpošanu – sabiedriskā transporta pakalpojumu elementiem, kas ieviesti, lai nodrošinātu iespējami labāku sabiedriskā transporta pakalpojumu saskaņotību ar atsevišķu pasažieru interesēm;
3.2.6. komfortu – pakalpojuma elementiem, kas ieviesti, lai padarītu braukšanu sabiedriskajā transportā patīkamāku;
3.2.7. drošību – pasažieru personīgās drošības sajūtu, ko rada faktiski ieviestie drošības pasākumi un pasažieru informēšana par plānotajiem pasākumiem.
4. Maršrutus maršrutu tīklā savstarpēji saskaņo atbilstoši pasažieru plūsmai un veido, izvēloties taisnāko ceļu starp pieturvietām (pasažieru apmaiņas vietām), kā arī starp maršruta sākuma un beigu punktu.
5. Pieturvietu izvietojumu nosaka:
5.1. reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutā – Autotransporta direkcija;
5.2. reģionālajā vietējās nozīmes maršrutā – attiecīgais plānošanas reģions pēc saskaņošanas ar Autotransporta direkciju un attiecīgajām vietējām pašvaldībām;
5.3. pilsētas nozīmes maršrutā – attiecīgā republikas pilsētas pašvaldība;
5.4. pilsētas nozīmes maršruta posmos, kas iziet ārpus republikas pilsētas administratīvās teritorijas robežām, – attiecīgā republikas pilsētas pašvaldība pēc saskaņošanas ar attiecīgo plānošanas reģionu un Autotransporta direkciju.
6. Pieturvietu izvietojumu nosaka, ņemot vērā šādus nosacījumus:
6.1. pieturvietas atrodas iedzīvotājiem izdevīgās vietās;
6.2. attālums starp pieturvietām apdzīvotās vietās nav mazāks par 800 metriem, bet ārpus tām – par diviem kilometriem;
6.3. republikas pilsētas pašvaldība, ņemot vērā pilsētas specifiku, var noteikt mazākus attālumus starp pieturvietām, nekā minēts šo noteikumu 6.2.apakšpunktā;
6.4. pasūtītājs pēc saskaņošanas ar autoceļa pārvaldītāju apdzīvotās vietās un ārpus apdzīvotām vietām var noteikt mazāku attālumu starp pieturvietām, nekā minēts šo noteikumu 6.2.apakšpunktā.
7. Republikas pilsētas pašvaldība vai plānošanas reģions piešķir pieturvietai nosaukumu. Plānošanas reģions pieturvietas nosaukuma piešķiršanu saskaņo ar novada pašvaldību un Autotransporta direkciju. Pieturvietas nosaukumam jābūt atšķirīgam no jau esošas pieturvietas nosaukuma attiecīgajā apdzīvotajā teritorijā.
8. Autotransporta direkcija katrai pieturvietai piešķir pieturvietas kodu (izņemot pieturvietas pilsētas nozīmes maršrutā).
9. Reģionālajā starppilsētu un reģionālajā vietējās nozīmes autobusu maršrutā apdzīvotās vietās pasažieri iekāpj autobusā un izkāpj no tā autoostā. Ja apdzīvotajā vietā autoostas nav, pasažieri iekāpj autobusā un izkāpj no tā autobusu kustības sarakstā norādītajās pieturvietās. Apdzīvotajās vietās pieturvietas ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību.
10. Pārvadātājs saskaņā ar sabiedriskā transporta nozari reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem pasūtītāja noteiktajās pieturvietās nodrošina kustības sarakstu plākšņu un citas informācijas izvietošanu tā, lai plāksnes stiprinājums pie 534.ceļa zīmes "Autobusa un trolejbusa pietura" vai 535.ceļa zīmes "Tramvaja pietura" statņa un uzraksti atbilstu standarta LVS 77-2:2010 "Ceļa zīmes" 2.daļas "Uzstādīšanas noteikumi" prasībām. Informācijas un kustības sarakstu plāksnes pieturvietās novieto perpendikulāri 534.ceļa zīmei "Autobusa un trolejbusa pietura" vai 535.ceļa zīmei "Tramvaja pietura".
11. Ja vairākas informācijas un kustības sarakstu plāksnes pieturvietā uzstāda uz viena statņa un:
11.1. plāksnes ir izvietotas viena zem otras, uz viena statņa uzstāda vienāda platuma plāksnes;
11.2. plāksnes ir izvietotas vienotā blokā, uz viena statņa izvieto vienāda platuma blokus.
12. Dzelzceļa maršrutos staciju un pieturas punktu atklāšanu reglamentē noteikumi par dzelzceļa staciju, izmaiņas punktu un pieturas punktu – publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras objektu – atklāšanas, slēgšanas un nosaukuma piešķiršanas kārtību.
13. Dzelzceļa maršruts sākas un beidzas dzelzceļa stacijā.
14. Pasažieri iekāpj vilcienā un izkāpj no tā dzelzceļa stacijā vai dzelzceļa pieturas punktā.
15. Dzelzceļa stacijas un dzelzceļa pieturas punkti atbilst Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumiem.
III. Maršrutu tīkla apstiprināšana un grozīšana
16. Reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu tīklu vai tā grozījumus izstrādā un apstiprina Autotransporta direkcija. Reģionālajam starppilsētu nozīmes maršrutu tīklam pievieno:
16.1. karti, kurā shematiski attēlots maršrutu tīkls;
16.2. maršrutu tīklā ietverto maršrutu sarakstu (1.pielikums);
16.3. katra maršruta aprakstu un shēmu. Maršruta aprakstā secīgi ar sliežu ceļu, autoceļu un ielu nosaukumiem norāda sabiedriskā transportlīdzekļa kustību maršrutā un pieturvietu nosaukumus;
16.4. katra maršruta nepieciešamības pamatojumu;
16.5. autobusu kustības sarakstu (2.pielikums) un/vai vilcienu kustības sarakstu (3.pielikums);
16.6. informāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasībām;
16.7. prognozēto izmaksu un tarifa (braukšanas maksas) aprēķinu, kas aizpildīts sabiedriskā transporta nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
17. Pirms šo noteikumu 16.punktā minētā maršrutu tīkla apstiprināšanas Autotransporta direkcija noskaidro ieinteresēto plānošanas reģionu viedokli, bet attiecībā uz dzelzceļa maršrutiem šo maršrutu tīklu saskaņo ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju.
18. Reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla vai tā grozījumu projektu izstrādā plānošanas reģions un nosūta saskaņošanai Autotransporta direkcijai. Reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla projektam pievieno:
18.1. karti, kurā shematiski attēlots maršrutu tīkls;
18.2. maršrutu tīklā ietverto maršrutu sarakstu (1.pielikums);
18.3. katra maršruta aprakstu un shēmu;
18.4. katra maršruta nepieciešamības pamatojumu (4.pielikums);
18.5. autobusu kustības sarakstu (2.pielikums);
18.6. informāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasībām;
18.7. prognozēto izmaksu un tarifa (braukšanas maksas) aprēķinu, kas aizpildīts sabiedriskā transporta nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
18.8. plānošanas reģionā ietilpstošo pašvaldību saskaņojumu, ja maršrutu tīkla grozījumi pārsniedz pakalpojumu nodrošināšanai iedalīto valsts budžeta līdzekļu apmēru.
19. Autotransporta direkcija 20 dienu laikā izvērtē šo noteikumu 18.punktā minēto informāciju un saskaņo reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla projektu vai sniedz pamatotu atzinumu, ja reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla projekts netiek saskaņots.
20. Plānošanas reģions 15 dienu laikā pēc šo noteikumu 18.punktā minētā maršrutu tīkla projekta saskaņošanas vai pēc šo noteikumu 19.punktā minētā atzinuma saņemšanas informē Autotransporta direkciju par reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla vai tā grozījumu tālāko virzību vai iesniedz to atkārtotai saskaņošanai. Lēmumu par saskaņotā reģionālā vietējās nozīmes maršrutu tīkla apstiprināšanu plānošanas reģions iesniedz Autotransporta direkcijā informācijai.
21. Pilsētas nozīmes maršrutu tīklu vai tā grozījumus apstiprina republikas pilsētas pašvaldība un iesniedz Autotransporta direkcijā informācijai. Pilsētas nozīmes maršrutu tīklam pievieno:
21.1. maršrutu tīkla shēmu;
21.2. maršrutu tīklā ietverto maršrutu sarakstu;
21.3. sabiedrisko transportlīdzekļu reisu sarakstu;
21.4. informāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasībām.
22. Pasūtītāja lēmumu par maršrutu tīkla apstiprināšanu vai grozīšanu publicē pasūtītāja mājaslapā internetā vai citos plašsaziņas līdzekļos. Šo lēmumu var pārsūdzēt (apstrīdēt) Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
23. Šo noteikumu 16. un 18.punktā minētos maršrutu tīklus konsolidē (sagatavo maršrutu tīkla aktuālo redakciju, apvienojot maršrutu tīkla sākotnējo redakciju un tā secīgus grozījumus) reizi gadā uz kārtējā gada 1.janvāri. Konsolidēto reģionālo vietējās nozīmes maršrutu tīklu plānošanas reģions mēneša laikā iesniedz Autotransporta direkcijā.
24. Stratēģiskus jautājumus, kas saistīti ar maršrutu tīkla izstrādāšanu, apstiprināšanu un grozīšanu un sabiedriskā transporta nozares mērķu sasniegšanu, izskata Satiksmes ministrijas izveidota komisija. Komisijas sastāvā ir divi Satiksmes ministrijas pārstāvji, divi Autotransporta direkcijas pārstāvji, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas pārstāvis, Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvis. Komisijas lēmumiem ir konsultatīvs raksturs.
25. Maršrutu tīkla grozīšana ir jauna maršruta vai reisa atklāšana vai esoša maršruta vai reisa grozīšana vai slēgšana. Esoša maršruta vai reisa grozīšana ir jebkādu izmaiņu izdarīšana braukšanas nosacījumos. Maršrutu tīkla grozījumiem pievieno šo noteikumu 16., 18. un 21.punktā minēto informāciju, kas ar attiecīgajiem grozījumiem tiek mainīta.
26. Lai izskatītu priekšlikumus par jauna maršruta vai reisa atklāšanu, maršruta vai reisa grozīšanu vai slēgšanu, pasūtītājs var izveidot konsultatīvo padomi.
27. Priekšlikumu par maršruta vai reisa atklāšanu, grozīšanu vai slēgšanu var iesniegt jebkura juridiska vai fiziska persona, iesniedzot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājam iesniegumu, kurā norādīts priekšlikuma iesniegšanas pamatojums. Maršruta vai reisa atklāšanu, grozīšanu vai slēgšanu var ierosināt arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājs un pārvadātājs.
28. Pasūtītājs un pārvadātājs šo noteikumu 27.punktā minētajam iesniegumam par maršruta vai reisa atklāšanu pievieno šādus dokumentus:
28.1. maršruta vai reisa nepieciešamības pamatojumu (4.pielikums);
28.2. maršruta vai reisa shēmu;
28.3. maršruta vai reisa aprakstu;
28.4. maršruta vai reisa kustības sarakstu reģionālajā vietējās nozīmes un reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutā (2.pielikums), vilciena kustības sarakstu maršrutā (3.pielikums) un pilsētas nozīmes maršrutā;
28.5. prognozēto izmaksu un tarifa (braukšanas maksas) aprēķinu.
29. Ja iesniedz priekšlikumu par reisa grozīšanu, pasūtītājs vai pārvadātājs šo noteikumu 27.punktā minētajam iesniegumam pievieno attiecīgo izmaiņu pamatojumu un šo noteikumu 28.punktā minēto informāciju, kas tiek mainīta ar attiecīgajiem grozījumiem.
30. Vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas lietotāji šo noteikumu 28.2. un 28.4.apakšpunktā minētos dokumentus ievada un nosūta attiecīgajam pasūtītājam Vienotajā biļešu tirdzniecības sistēmā.
31. Ja priekšlikuma iesniedzējs, kas ierosina maršruta vai reisa atklāšanu, grozīšanu vai slēgšanu, nav vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas lietotājs, šo noteikumu 28.2. un 28.4.apakšpunktā minēto informāciju sagatavo un vienotajā biļešu tirdzniecības sistēmā ievada pasūtītājs.
32. Iesniegumam par maršruta vai reisa slēgšanu pasūtītājs vai pārvadātājs pievieno maršruta vai reisa slēgšanas pamatojumu.
33. Šajos noteikumos minētās informācijas apmaiņu pasūtītājs, pārvadātājs un citas juridiskās un fiziskās personas var veikt elektroniskā veidā normatīvajos aktos par elektronisko dokumentu apriti noteiktajā kārtībā.
34. Jauns reģionālais starppilsētu nozīmes maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esoša maršruta un dublē to ne vairāk kā par 50 procentiem. Atbilstību jaunam maršrutam pasūtītājs nosaka arī, izvērtējot tā funkcionālo nozīmi.
35. Jauns reģionālais vietējās nozīmes maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esoša maršruta un dublē to ne vairāk kā par 70 procentiem.
36. Jauns pilsētas nozīmes maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esoša maršruta un dublē to ne vairāk kā par 60 procentiem.
37. Jauns reiss, ievērojot šo noteikumu 34., 35. un 36.punktā minētos nosacījumus, ir reiss, kas atšķiras no jau esoša reisa ar pienākšanas un atiešanas laiku vai maršruta shēmu, kā dēļ attiecīgi mainās vismaz viens – pienākšanas vai atiešanas – laiks.
38. Atklājot un saskaņojot reģionālo starppilsētu nozīmes un reģionālo vietējās nozīmes maršrutu vai reisu, tā identifikācijai Autotransporta direkcija piešķir maršruta vai reisa numuru, izņemot dzelzceļa maršrutus vai reisus.
39. Maršrutu identifikācijas numuru autobusiem veido četrciparu skaitlis, kura pirmais cipars apzīmē maršruta veidu:
39.1. reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu apzīmē ar ciparu 7;
39.2. reģionālo vietējās nozīmes maršrutu apzīmē ar ciparu 3, 5 vai 6.
40. Pilsētas nozīmes maršrutiem identifikācijas numuru piešķir republikas pilsētas pašvaldība, izmantojot ne vairāk kā triju ciparu kombināciju.
41. Maršruta nosaukumu veido sākuma punkts un beigu punkts, kur:
41.1. maršruta sākuma punkts ir lielākas nozīmes apdzīvotās vietas nosaukums, bet beigu punkts – mazākas nozīmes apdzīvotās vietas nosaukums;
41.2. sākuma punktu izvēlas alfabēta secībā, ja maršruts savieno vienādas nozīmes apdzīvotas vietas.
42. Reisa numuru veido skaitlis, kur:
42.1. pirmo nepāra ciparu lieto reisam no maršruta sākuma punkta uz maršruta beigu punktu;
42.2. pirmo pāra ciparu lieto reisam no maršruta beigu punkta uz maršruta sākuma punktu.
43. Maršrutu var atklāt, ja attiecīgo autoceļu (ielu) un sliežu ceļu tehniskais stāvoklis un inženieraprīkojums atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un autoceļa, ielas īpašnieks vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs nodrošina to uzturēšanu atbilstoši minētajām prasībām.
44. Ja autoceļš vai iela netiek pienācīgi uzturēta vai ir paredzēts atklāt maršrutu pa autoceļu vai ielu, kur pirms tam maršruti nav bijuši atklāti vai nav veikti pārvadājumi ilgāk par gadu, Satiksmes ministrija, plānošanas reģions vai attiecīgā pašvaldība izveido maršruta apsekošanas komisiju. Komisija sastāda aktu par autoceļa, ielas vai tā posma tehnisko stāvokli un nosaka veicamos pasākumus.
45. Pilsētas nozīmes maršruta un reģionālā vietējās nozīmes maršruta autoceļa, ielas vai tā posma apsekošanai izveido komisiju šādā sastāvā:
45.1. attiecīgās republikas pilsētas vai attiecīgā plānošanas reģiona pārstāvis – komisijas priekšsēdētājs;
45.2. autoceļa vai ielas īpašnieka pārstāvis;
45.3. valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts ceļi" pārstāvis;
45.4. pārvadātājs vai viņa pilnvarots pārstāvis (ja nepieciešams);
45.5. dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja pārstāvis (ja maršruts šķērso dzelzceļa sliežu ceļus pa viena līmeņa šķērsojumu).
46. Reģionālā starppilsētu nozīmes maršruta autoceļa vai tā posma apsekošanai izveido komisiju šādā sastāvā:
46.1. Satiksmes ministrijas pārstāvis – komisijas priekšsēdētājs;
46.2. Autotransporta direkcijas pārstāvis;
46.3. plānošanas reģiona pārstāvis;
46.4. valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts ceļi" pārstāvis;
46.5. dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja pārstāvis (ja maršruts šķērso dzelzceļa sliežu ceļus pa viena līmeņa šķērsojumu);
46.6. attiecīgās pašvaldības pārstāvis;
46.7. pārvadātājs vai viņa pilnvarots pārstāvis, ja nepieciešams, kā arī citas ieinteresētās personas.
47. Maršrutu pa sliežu ceļu (izņemot tramvaja sliežu ceļu) apseko normatīvajos aktos par dzelzceļa tehnisko ekspluatāciju noteiktajā kārtībā.
48. Ja jauna autoceļa izbūves vai esoša autoceļa remonta dēļ pārvadājumā noteiktais maršruts tiek novirzīts pa apvedceļu vai ir paredzēts būtiski ierobežot satiksmi, autoceļa valdītāja pienākums ir saskaņot ar pasūtītāju jaunā autoceļa izbūves vai esošā autoceļa remonta darbu projektu.
49. Ja ir paredzēts vai ārkārtas apstākļos nepieciešams autoceļa, ielas vai dzelzceļa infrastruktūras remonts:
49.1. dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs par dzelzceļa infrastruktūras remontu, kas saistīts ar pasažieru vilcienu kustības pārtraukšanu vai ierobežošanu dzelzceļa posmā, kā dēļ nav iespējama pasažieru pārvadājumu pasūtījuma izpilde, informē pasūtītāju, ievērojot šādus termiņus:
49.1.1. ja paredzēts dzelzceļa infrastruktūras kapitālais remonts, – divus mēnešus pirms darbu uzsākšanas;
49.1.2. ja paredzēti dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas darbi un remontdarbi, – vismaz 20 dienas pirms to uzsākšanas;
49.1.3. ja paredzēts dzelzceļa infrastruktūras (pārbrauktuves) remonts, kas saistīts ar autotransporta kustības ierobežošanu vai pārtraukšanu, – vismaz 20 dienas pirms tā uzsākšanas;
49.1.4. ārkārtas apstākļos (piemēram, dabas katastrofa, avārija), ja remonts jāveic, lai atjaunotu vilcienu kustību pa sliežu ceļiem vai novērstu apdraudējumu satiksmes drošībai, cilvēku dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, – nekavējoties;
49.2. autoceļa vai ielas īpašnieks par autoceļa vai ielas remontu, kas saistīts ar kustības pārtraukšanu vai būtisku ierobežošanu konkrētā autoceļa vai ielas posmā, informē pasūtītāju, ievērojot šādus termiņus:
49.2.1. ja paredzēts autoceļa vai ielas kapitālais remonts un tiks vai ir ierīkots apbraucamais ceļš, – divus mēnešus pirms darbu uzsākšanas;
49.2.2. ja paredzēti autoceļa vai ielas uzturēšanas darbi un remontdarbi, –mēnesi pirms to uzsākšanas;
49.2.3. ārkārtas apstākļos (piemēram, dabas katastrofa), ja remonts jāveic, lai atjaunotu kustību pa autoceļu vai ielu vai lai novērstu apdraudējumu satiksmes drošībai, cilvēku dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, – nekavējoties.
50. Jauna autoceļa izbūves vai esoša autoceļa remonta projektu attiecībā uz maršruta vai reisa grozīšanu un pieturvietu izvietošanu autoceļa īpašnieks (autoceļa izbūves vai remontdarbu pasūtītājs) saskaņo ar Autotransporta direkciju.
51. Pārvadātāju izdevumus, kas saistīti ar apbraucamā ceļa izmantošanu, autoceļa īpašnieks (autoceļa izbūves vai remontdarbu pasūtītājs) iekļauj autoceļa izbūves vai remontdarbu tāmē un sedz pārvadātājam radušos izdevumus.
52. Pasūtītājs, ņemot vērā īpašus apstākļus (piemēram, svētku dienas, pasažieru plūsma, laikapstākļi, autoceļa, ielas vai sliežu ceļa remonts), var paredzēt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, neveicot izmaiņas maršrutu tīklā.
53. Pasūtītājs papildus sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumam slēdz ar pārvadātāju vienošanos (kas ir līguma neatņemama sastāvdaļa) par šo noteikumu 52.punktā minētajām izmaiņām, ja šo izmaiņu dēļ mainās maršruta shēma vai sabiedriskā transportlīdzekļa kustības saraksts. Mainot reisa izpildes dienu un neveicot izmaiņas citos sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, pasūtītājs izsniedz vienreizēju apliecinājumu.
54. Pasūtītājs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības jauna maršruta vai reisa apkalpošanai var piedāvāt pārvadātājam, kuram attiecīgajā maršrutu tīklā piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, ievērojot sabiedriskā transporta pakalpojumu nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā noteikto kārtību.
55. Par jauna maršruta vai reisa atklāšanu, maršrutā vai reisā izdarītajiem grozījumiem vai maršruta vai reisa slēgšanu, kā arī par šo noteikumu 52.punktā minētajām izmaiņām pārvadātājs paziņo publiski, izvietojot informāciju autoostās, dzelzceļa stacijās, pieturvietās un plašsaziņas līdzekļos 10 dienas pirms pārvadājumu uzsākšanas vai maršruta vai reisa slēgšanas.
IV. Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījums
56. Plānošanas reģions pirms sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma organizēšanas iesniedz saskaņošanai Autotransporta direkcijā:
56.1. informāciju par izvirzītajām sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasībām;
56.2. sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma apjomu un kustības sarakstus.
57. Plānošanas reģions pēc tiesību piešķiršanas pārvadātājam sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus un pirms sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanas nosūta saskaņošanai Autotransporta direkcijai:
57.1. informāciju par izvirzītajām sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasībām un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā iesaistītajiem transportlīdzekļiem visā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma termiņā;
57.2. sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma apjomu un kustības sarakstus;
57.3. pārskatu par prognozēto sabiedriskā transporta pakalpojumu peļņu vai zaudējumiem pirmajam un pirmajiem trim sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma gadiem, kas aizpildīts sabiedriskā transporta nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
58. Republikas pilsētas pašvaldība vai plānošanas reģions pēc tiesību piešķiršanas pārvadātājam sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus nosūta Autotransporta direkcijai sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma (līguma grozījumu) un tā pielikumu kopijas, kā arī šo noteikumu 61.punktā minēto apakšuzņēmuma līguma kopiju.
59. Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā (līguma grozījumos) norāda šo noteikumu 57.punktā minēto informāciju, kā arī attiecīgā pārvadājuma uzsākšanas datumu.
60. Pārvadātājs vismaz mēnesi iepriekš informē pasūtītāju par nodomu slēgt apakšuzņēmuma līgumu un apakšuzņēmējam apkalpošanai nododamo maršrutu skaitu.
61. Pārvadātāja un apakšuzņēmēja attiecības regulē apakšuzņēmuma līgums. Pārvadātājs apakšuzņēmuma līguma kopiju iesniedz pasūtītājam.
62. Pārvadātājs uzņemas risku un atbildību par apakšuzņēmēja darbu.
63. Autotransporta direkcija atbilstoši kompetencei var pieprasīt republikas pilsētas pašvaldībai vai plānošanas reģionam papildu informāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu attiecīgajā maršrutu tīklā.
64. Republikas pilsētas pašvaldība reizi ceturksnī (līdz ceturksnim sekojošā mēneša desmitajam datumam) iesniedz Autotransporta direkcijā informāciju par pārvadājumiem pilsētā (5.pielikums).
V. Apliecinājums
65. Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesību piešķiršanu autobusu maršruta reisā un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanu apliecina pasūtītāja izsniegts apliecinājums.
66. Reģionālo vietējās nozīmes un reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu reisiem pasūtītājs apliecinājumus sagatavo, izmantojot vienoto biļešu tirdzniecības sistēmu.
67. Apliecinājumā norāda šādu informāciju:
67.1. apliecinājuma izsniedzējs;
67.2. apliecinājuma saņēmējs;
67.3. apliecinājuma sērija un numurs;
67.4. apliecinājuma derīguma termiņš;
67.5. maršruta nosaukums un numurs;
67.6. reisa numurs;
67.7. reisā norīkotā sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas laiks no viena galapunkta un pienākšanas laiks otrā galapunktā;
67.8. nedēļas dienas, kad tiek veikts reiss;
67.9. atzīme par sezonalitāti;
67.10. pasūtījuma līguma numurs un apakšuzņēmuma līguma numurs, ja pārvadātājs ir noslēdzis apakšuzņēmuma līgumu;
67.11. cita informācija (ja nepieciešams).
68. Apliecinājumu izsniedz uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma termiņu. Šo noteikumu 52.punktā minētajā gadījumā apliecinājumu var izsniegt uz citu termiņu.
69. Pilsētas nozīmes maršrutos apliecinājumu var izsniegt maršrutam, kurā norādīti visi reisi ar pienākšanas un atiešanas laikiem.
70. Šo noteikumu VI nodaļā minētajiem eksperimentālajiem pārvadājumiem apliecinājumu izsniedz, pamatojoties uz pasūtītāja un pārvadātāja noslēgto līgumu un tajā norādīto termiņu.
71. Īpašos gadījumos (piemēram, autobusa izlaides nesakritība) pasūtītājs var izsniegt apliecinājuma kopiju, ko apliecinājis pasūtītājs.
72. Veicot pārvadājumus attiecīgajā maršrutā vai reisā, apliecinājuma oriģināls atrodas pie autovadītāja. Apliecinājums ir derīgs tikai kopā ar Eiropas kopienas atļaujas kopiju vai licences kartīti pasažieru komercpārvadājumu veikšanai. Pārvadātājs apliecinājumu nedrīkst nodot citam pārvadātājam.
73. Pārvadātājs nodod apliecinājumu pasūtītājam 15 dienu laikā pēc tam, kad apliecinājums zaudējis spēku vai beidzies tā derīguma termiņš.
74. Pārvadātājam izsniegto apliecinājumu anulē, ja pasūtītājs veic grozījumus maršrutā vai reisā vai maršrutu vai reisu slēdz.
75. Pasūtītājs veic izsniegto un šo noteikumu 73. un 74.punktā minēto apliecinājumu uzskaiti.
76. Pasūtītājam iesniegtais noslēgtais apakšuzņēmuma līgums ir pamats apliecinājuma izsniegšanai apakšuzņēmējam.
VI. Eksperimentālie pārvadājumi
77. Lai noskaidrotu maršruta vai reisa nepieciešamības pamatotību un kontrolētu pasažieru plūsmu, pasūtītājs var atklāt eksperimentālu pārvadājumu jaunā maršrutā vai reisā.
78. Eksperimentālā pārvadājuma atklāšanu maršrutā vai reisā var ierosināt pārvadātājs vai pasūtītājs.
79. Plānošanas reģions eksperimentālo pārvadājumu maršrutā vai reisā atklāj pēc saskaņošanas ar Autotransporta direkciju. Plānošanas reģions iesniedz saskaņošanai Autotransporta direkcijā šo noteikumu 28.punktā minētos dokumentus.
80. Eksperimentālos pārvadājumus maršrutā vai reisā neiekļauj maršrutu tīklā. Informāciju par eksperimentāliem pārvadājumiem maršrutā vai reisā saskaņā ar šo noteikumu 30.punktu pasūtītājs ievada vienotajā biļešu tirdzniecības sistēmā.
81. Līgumu par eksperimentālo pārvadājumu veikšanu attiecīgajā maršrutā vai reisā pasūtītājs slēdz ar pārvadātāju, kurš ieguvis sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības attiecīgajā maršrutu tīklā.
82. Starp pasūtītāju un pārvadātāju noslēgtā līguma par eksperimentālo pārvadājumu veikšanu attiecīgajā maršrutā vai reisā termiņš nedrīkst būt īsāks par trim mēnešiem un ilgāks par sešiem mēnešiem kalendāra gada laikā.
83. Pārvadātājs līgumā par eksperimentālo pārvadājumu veikšanu noteiktajā kārtībā sniedz pasūtītājam pārskatu par eksperimentāliem pārvadājumiem.
84. Pēc līguma par eksperimentālo pārvadājumu veikšanu termiņa beigām pasūtītājs pieņem lēmumu par eksperimentālā maršruta vai reisa slēgšanu vai jauna maršruta vai reisa atklāšanu un veic attiecīgus grozījumus maršrutu tīklā.
VII. Noslēguma jautājumi
85. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2007.gada 2.oktobra noteikumus Nr.673 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā" (Latvijas Vēstnesis, 2007, 175.nr.).
86. Šo noteikumu 30., 66. un 80.punktā minēto informāciju plānošanas reģions sagatavo un ievada vienotajā biļešu tirdzniecības sistēmā ar brīdi, kad plānošanas reģions ir kļuvis par vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas lietotāju.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Satiksmes ministrs K.Gerhards
1.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 13.jūlija
noteikumiem Nr.634
Maršrutu tīklā ietverto maršrutu saraksts
(pasūtītāja nosaukums) |
Nr. |
Maršruta kods |
Maršruta nosaukums |
Reisu skaits maršrutā |
Plānotais vidējais nobraukums gadā (km) |
Piezīmes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
Satiksmes ministrs K.Gerhards
2.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 13.jūlija
noteikumiem Nr.634
Autobusu kustības saraksts
reģionālajā vietējās nozīmes vai
reģionālajā starppilsētu nozīmes (attiecīgo izvēlēties)
maršrutā Nr. _________________
(maršruta nosaukums) |
Nr. |
Pieturvietas kods |
Pieturvietas |
Attālums |
Attālums |
Braukšanas |
Reiss |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Reisa izpildes dienas | |
Reisa garums (km) | |
Reisa izpildes laiks (stundas un minūtes) | |
Braukšanas ilgums reisā (stundas un minūtes) | |
Autovadītāju skaits reisā | |
Reisa satiksmes ātrums |
Satiksmes ministrs K.Gerhards
3.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 13.jūlija
noteikumiem Nr.634
Vilcienu kustības saraksts maršrutā _____________________
Vilciena numurs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pasūtījuma izpildes dienas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Īpašas atzīmes par vilciena kursēšanu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vagonu skaits |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tai skaitā vagoni ar numurētām vietām |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Stacijas |
Attālums no maršruta sākuma (km) |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Piezīmes.
Satiksmes ministrs K.Gerhards
4.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 13.jūlija
noteikumiem Nr.634
Reģionālā vietējās nozīmes maršruta nepieciešamības pamatojums
(maršruta nosaukums) |
Nokļūšana izglītības iestādē |
Ārstniecības iestādes apmeklēšana |
Valsts vai pašvaldības institūcijas apmeklēšana |
Nokļūšana darbavietā |
Pieturvietas nosaukums, no kuras pasažieri uzsāk braucienu |
Pasažieru |
Pieturvietas nosaukums, līdz kurai pasažieri pārvietojas |
Pasažieru skaits mēnesī |
Valsts vai pašvaldības institūcijas nosaukums |
Valsts vai pašvaldības institūcijas darbalaiks |
Piezīmes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cita informācija | ||||||||||
Piezīme.
Aizpildot maršruta nepieciešamības pamatojuma tabulu (turpmāk – tabula), ņem vērā šādus nosacījumus:
1) tabulu aizpilda par katru maršrutu atsevišķi. Ja maršrutā ir atšķirīgas maršrutu shēmas, atsevišķu tabulu aizpilda par katru reisu;
2) tabulas 1., 2., 3. vai 4.ailē ar "x" atzīmē attiecīgās pasažieru pārvietošanās intereses, kuras turpmākajās ailēs izskaidro atsevišķi par katru maršruta posmu (5. un 7.aile) un par katru iestādi (8.aile).
Satiksmes ministrs K.Gerhards
5.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 13.jūlija
noteikumiem Nr.634
__.ceturkšņa pārskats par pārvadājumiem _____________ pilsētā
Nr. |
Maršruta numurs |
Maršruta nosaukums |
Maršruta (reisa) garums (km) |
Vidējais reisu skaits dienā |
Vidējais reisu skaits ___.ceturksnī |
Vidējais nobraukums dienā (km) |
Vidējais nobraukums ___.ceturksnī (km) |
|
(pārvadātāja nosaukums) |
(amatpersonas amats, vārds un uzvārds) |
|
|
|
|
|
|
|
|
(paraksts) |
Piezīme. Dokumenta rekvizītu "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
Satiksmes ministrs K.Gerhards