Konkurences padomes lēmums Nr.56
Rīgā 2010.gada 30. jūlijā (prot. Nr.31, 2.§)
Par lietas neierosināšanu
Par AS "Air Baltic Corporation" 01.07.2010. iesniegumu
Konkurences padome 02.07.2010. saņēma AS "Air Baltic Corporation" (turpmāk – AirBaltic vai Iesniedzējs) 01.07.2010. iesniegumu. Iesniedzējs norāda, ka pēc Ministru kabineta 05.12.2006. noteikumu "Kārtība, kādā nosakāma maksa par aeronavigācijas un valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" pakalpojumiem, un maksas sadales kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.991) grozījumu izdarīšanas 05.05.2009. (stājās spēkā 16.05.2009.), kad tika atceltas Noteikumos Nr.991 noteiktajiem valsts akciju sabiedrības "Starptautiskās lidostas "Rīga"" (turpmāk – lidosta) pakalpojumiem piemērojamās atlaides, visām aviokompānijām, izņemot Ryanair, tika noteiktas jaunas pakalpojumu maksas.
Iesniegumā norādīts uz lidostas rīcību, piemērojot aviopārvadājumu kompānijai Ryanair atšķirīgu lidostas sniegto pakalpojumu maksas nosacījumu (vienota maksa (cena) par pārvadāto pasažieri, kurā iekļauta visu lidostas pakalpojumu maksas) pretēji kā citām aviosabiedrībām, t.sk. AirBaltic (maksa par katru atsevišķu pakalpojumu), un zemāku pakalpojumu cenu bez objektīva pamatojuma. Tādējādi lidosta kā dominējošā stāvoklī esošs uzņēmums rada nevienlīdzīgus konkurences apstākļus aviopārvadātājiem.
Izvērtējot Iesniegumā esošo un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
Saskaņā ar Konkurences likuma 23.panta pirmo daļu un trešās daļas 3.punktu Konkurences padome lietu ierosina, ja likuma pārkāpuma novēršanā pamatoti ieinteresētā persona iesniedz rakstveida iesniegumu un, tai skaitā, norāda uz Konkurences likuma normām, kuras, iespējams, ir pārkāptas. Iesniedzējs uzskata, ka lidosta ir pārkāpusi Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4. un 5.punktā un Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 102.panta a) un c) apakšpunktos noteiktos aizliegumus, un lūdz Konkurences padomi ierosināt lietu.
Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4. un 5.punkts nosaka, ka "jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas teritorijā. Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā: (..) netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana; nevienādu noteikumu piemērošana ekvivalentos darījumos ar citu tirgus dalībnieku, radot tam konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus." Savukārt LESD 102.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunkti nosaka, ka "vienam vai vairākiem uzņēmumiem, kam ir dominējošs stāvoklis iekšējā tirgū vai būtiskā tā daļā, šāda stāvokļa ļaunprātīga izmantošana ir aizliegta kā nesaderīga ar iekšējo tirgu un tiktāl, ciktāl tā var iespaidot tirdzniecību starp dalībvalstīm. Stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var jo īpaši izpausties kā: tieši vai netieši uzspiestas netaisnīgas iepirkuma vai pārdošanas cenas vai citi netaisnīgi tirdzniecības nosacījumi; atšķirīgu nosacījumu piemērošana līdzvērtīgos darījumos ar dažādiem tirdzniecības partneriem, tādējādi radot tiem neizdevīgus konkurences apstākļus."
Ņemot vērā, ka Konkurences likuma 13.pants un LESD 102.pants pēc piemērošanas satura un mērķa saskan, un izvērtējot iepriekšminēto, jāsecina, ka Iesniedzējs ir norādījis uz vienādām tiesību normām gan Konkurences likumā, gan LESD. Ievērojot LESD 102.pantā noteikto, ka "(..) dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana ir aizliegta kā nesaderīga ar iekšējo tirgu un tiktāl, ciktāl tā var iespaidot tirdzniecību starp dalībvalstīm", secināms, ka LESD 102.pants piemērojams vienīgi gadījumos, kad dominējošā uzņēmuma rīcība ietekmē tirdzniecību starp dalībvalstīm. Attiecīgi Konkurences likums piemērojams gadījumos, kad ietekmēta tikai tirdzniecība Latvijas Republikā.
Konkurences padome pie pielīdzināmiem faktiskajiem apstākļiem tās 22.11.2006. lēmuma Nr.1341 5.punktā atzina, ka lidostas piemēroto atlaižu izmantošanas rezultātā tiek ietekmēta tirdzniecība starp dalībvalstīm, tādēļ konkrētās lietas izvērtēšana veicama atbilstoši Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma 82.pantam (tagad LESD 102.pants). Konkurences padomes ieskatā tās 22.11.2006. lēmuma Nr.134 5.punktā konstatētie apstākļi šobrīd nav būtiski mainījušies, lai būtu pamats apšaubīt lidostas iespējamo darbību ietekmi uz tirdzniecību starp dalībvalstīm, tādēļ arī Iesniedzēja norādītajā gadījumā lieta izvērtējama atbilstoši LESD 102.pantam, piemērojot Eiropas Savienības tiesības atbilstoši Konkurences likuma 7.panta pirmās daļas 5.punktā Konkurences padomei noteiktajām tiesībām. Secīgi Iesniedzēja norādītās lidostas darbības nav izvērtējamas saskaņā ar Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4. un 5.punktu.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 23.panta trešo daļu un ceturto prim daļu, Konkurences padome
nolēma:
Neierosināt lietu uz AS "Air Baltic Corporation" 01.07.2010. iesnieguma pamata daļā par iespējamiem Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4. un 5.punkta pārkāpumiem valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" darbībās.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
1 Konkurences padomes 22.11.2006. lēmums Nr.134 "Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma uzlikšanu. Par Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma 82.pantā noteiktā aizlieguma iespējamo pārkāpumu VAS Starptautiskā lidosta "Rīga" darbībās", Latvijas Vēstnesis, Nr.197 (12.12.2006.)
Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme