Latvijas Pašvaldību savienības 11.kongresā
Rezolūcija "Par pašvaldību reformu"
Uzskatot, ka
pašvaldību attīstībai jāatbilst Latvijas iedzīvotāju interesēm;
pašvaldību iekārtas uzlabošana jāveic, balstoties uz Latvijai saistošo Eiropas vietējo pašvaldību hartu,
ievērojot, ka
administratīvi teritoriālās reformas likums paredz divas vietējās reformas formas — sadarbību un apvienošanos, kā arī lielāka mēroga reģionālo pašvaldību — apriņķu — izveidošanu;
ir pabeigta situācijas un teritoriālās reformas variantu izpēte visos Latvijas rajonos;
Ministru kabinets ir ierosinājis apspriest divus vietējās teritoriālās reformas variantus — ar 102 un 33 vietējām pašvaldībām;
apzinoties nepieciešamību
paust saskaņotu viedokli, kas pieņemams visu veidu pašvaldībām — pagastiem, pilsētām, novadiem, rajoniem un republikas pilsētām,
balstoties
uz diskusijām semināros, konferencēs, Latvijas pagastu pašvaldību valdes, Latvijas pilsētu savienības, Latgales pilsētu savienības dokumentiem,
Latvijas Pašvaldību savienības kongress:
1. Aicina valdību ievērot Administratīvi teritoriālās reformas likumā noteiktos termiņus.
2. Aicina valdību ievērot rajonu izpētes rezultātus un Administratīvi teritoriālās reformas padomes lēmumus, kā arī visu to pašvaldību viedokļus, kuru teritorijas iecerēts grozīt.
3. Aicina valdību un Saeimu ievērot, ka
• teritoriālā reforma atbalstāma tikai tad, ja tiek veikta finansu un varas decentralizācija, pašvaldību finansu apjoma palielināšana publiskajā kopbudžetā;
• reformas nosacījumi ir valsts budžeta nodrošinājums, sākot ar 2002.gadu, lauku ceļu attīstības programmai un pašvaldību informātikas programmas īstenošanai, finansējuma palielinājums veselības aprūpei;
• starptautiskais likums — Eiropas vietējo pašvaldību harta — paredz iedzīvotāju un pašvaldību viedokļu ievērošanu teritoriju robežu grozīšanas gadījumā;
• pašvaldību tiesību veidot sadarbības apvienības ierobežošana būtu gan starptautisko, gan nacionālo likumu pārkāpums;
• reformas paātrināšanai jāpalielina dotācijas (vismaz divas reizes lielākas nekā spēkā esošajā Administratīvi teritoriālās reformas likumā paredzētās) tām pašvaldībām, kuras brīvprātīgi veic reformu;
• nedrīkst samazināt izveidoto novadu ieņēmumus, salīdzinot ar tos izveidojušo pašvaldību kopējo budžetu.
Jūrmalā 2001. gada 18. maijā
LPS priekšsēdis A.Jaunsleinis