• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Izglītības un zinātnes ministrija: Par matemātikas un dabaszinātņu mācīšanu skolās. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.09.2010., Nr. 143 https://www.vestnesis.lv/ta/id/217491

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par budžeta ieņēmumu plāna izpildi astoņos mēnešos

Vēl šajā numurā

09.09.2010., Nr. 143

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Izglītības un zinātnes ministrija: Par matemātikas un dabaszinātņu mācīšanu skolās

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) norāda, ka ķīmiju, bioloģiju, fiziku un matemātiku skolēniem ir iespējams apgūt visās Latvijas vispārizglītojošās mācību iestādēs, pretēji pēdējā laikā publiski izskanējušajai un sabiedrību maldinošajai informācijai, ka ne visi skolēni vispārizglītojošās skolās apgūst šīs zinības.

Tie skolēni, kas mācās vidējās izglītības programmās, kurās kā atsevišķus priekšmetus neapgūst fiziku, ķīmiju un bioloģiju, mācās līdzvērtīgu priekšmetu – dabaszinības, kurā integrēti tiek apgūti fizikas, ķīmijas un bioloģijas jautājumi.

Pēdējo gadu laikā dabaszinātņu un matemātikas priekšmetu mācīšanā veiktas būtiskas pārmaiņas. 2008.gada vasarā beidzās nacionālās programmas projekts “Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģijas priekšmetos”. Projekta rezultātā visas Latvijas vidusskolas un profesionālās izglītības iestādes saņēma jaunus, mūsdienīgus mācību materiālus ķīmijas, bioloģijas, fizikas, matemātikas un dabaszinību priekšmetos 10.–12.klasēm. Turklāt no 2008./2009.mācību gada visi vidusskolēni dabaszinātnes un matemātiku mācās pēc jaunajiem mācību priekšmetu standartiem.

Šobrīd IZM Valsts izglītības satura centrs īsteno Eiropas Sociālā fonda finansēto projektu “Dabaszinātnes un matemātika”, kura mērķis ir pilnveidot mācību saturu dabaszinātņu un matemātikas priekšmetos 7.–9.klases posmā, akcentējot skolēnu praktiski pētniecisko darbību un prasmes lietot skolā iegūtās zināšanas reālās dzīves situācijās, sekmēt informācijas tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Projekta gaitā tiek sagatavoti daudzveidīgi materiāli pedagogiem par mācību metožu izmantošanu, skolēnu sasniegumu vērtēšanu, kā arī dažādi vizuālie materiāli skolotājiem un skolēniem drukātā un elektroniskā formātā. Turklāt materiāli 7.klasei matemātikā un bioloģijā, kā arī 8.klasei fizikā un ķīmijā tiek nosūtīti skolām jau šā gada septembrī.

Izglītības un zinātnes ministrija šobrīd īsteno arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda aktivitāti “Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana”, kuras laikā 224 Latvijas vidusskolās tiek modernizēti ķīmijas, bioloģijas, fizikas un matemātikas kabineti. Savukārt iepriekšējā ES struktūrfondu plānošanas periodā dabaszinātņu un matemātikas mācību satura modernizācijas projekta ietvaros visā Latvijā tika izveidotas 50 pilotskolas, kurās jau ir renovēti un aprīkoti dabaszinātņu kabineti, tie jau ir aprīkoti arī vēl 14 pamatskolās Latvijā, kas ir iesaistītas kā projekta izmēģinājumskolas, kuras praksē pārbauda pilnveidoto un sagatavoto mācību saturu matemātikā un dabaszinātnēs 7.–9.klasei.

Lai uzzinātu, kā skolēni apgūst fiziku, ķīmiju, bioloģiju, matemātiku un tehnoloģijas Latvijas skolās, kā arī par veiktajām pārmaiņām šajā jomā, 2009.gada nogalē Latviju apmeklēja izglītības speciālisti no Eiropas Komisijas programmas “Izglītība un apmācība 2010”. Secinājumi par Latvijā gūto pieredzi apkopoti ziņojumā par labās prakses paraugiem dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetu mācīšanā dažādās valstīs. EK speciālisti atzinuši, ka matemātikas un dabaszinātņu reformas īstenošana Latvijā ir labās prakses paraugs citām valstīm, redzama tās efektivitāte, visaptverošais raksturs ar skaidru rezultātu un tā ietekmi nākamajos 5–6 gados.

Speciālisti augstu novērtēja pārdomāto izglītības politikas vīziju un reformas satura īstenošanas stratēģiju. Ziņojumā tiek uzsvērts, ka sasniegtie rezultāti ir augstas kvalitātes un ar lielu ilgtspējas potenciālu. Par matemātikas un dabaszinātņu reformas Latvijā veiksmes atslēgu tiek norādīts ieinteresēto personu (IZM, VISC, skolas, skolotāji, augstskolas, uzņēmumi un dažādas organizācijas) kopdarbs, entuziasms, motivācija un augstā profesionalitāte, kā arī rūpīgs iepriekšējās prakses un citu valstu pieredzes izvērtējums, domājot par to, kas jāmaina un kas jāsaglabā.

Ministrijas Komunikācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!