Par Nacionālās drošības koncepciju
Daru zināmu, ka Saeima šā gada 2.februāra sēdē apstiprinājusi Nacionālās drošības koncepciju.
Saeimas priekšsēdētāja I.Ūdre
Rīgā 2005.gada 2.februārī
Nacionālās drošības koncepcija
2004.gads
Saturs
Ievads
1. Latvijas nacionālā drošība un nacionālās drošības
politika
2. Nacionālās drošības apdraudējumu novēršanas principi
2.1. Ārpolitika
2.2. Valsts aizsardzība
2.3. Sabiedrības integrācija un sociālā vide
2.4. Ekonomiskā drošība
2.5. Robežu kontrole un migrācija
2.6. Noziedzība
2.7. Terorisms un kritiskā infrastruktūra
2.8. Krīzes situāciju un katastrofu novēršana un
pārvarēšana
Nobeigums
Ievads
Dalība Eiropas Savienībā (turpmāk
tekstā – ES) un Ziemeļatlantijas līguma organizācijā
(turpmāk tekstā – NATO) izmaina Latvijas ģeopolitisko
stāvokli un drošības vidi. Jaunais Latvijas valsts statuss nosaka
nepieciešamību izstrādāt atbilstošu Nacionālās drošības
koncepciju.
Īstenojot drošības politiku, Latvija arī turpmāk ievēros
starptautisko tiesību principus, kas ietverti Apvienoto Nāciju
Organizācijas (turpmāk – ANO) Statūtos, Eiropas drošības un
sadarbības organizācijas (turpmāk – EDSO) dokumentos, kā arī
Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos. Latvijas drošības
politika tiek īstenota, neapdraudot nevienu citu valsti.
Latvijas drošība sasniedzama, nodrošinot stabilu iekšpolitisko,
sociālo un ekonomisko situāciju, attīstot efektīvas aizsardzības
spēku struktūras, pilnveidojot krīžu vadības un civilās
aizsardzības sistēmas, nostiprinot tiesiskas valsts sistēmu un
struktūras, ievērojot starptautiskas saistības un normas, kā arī
pilnībā integrējoties Eiropas un transatlantiskajās politiskajās,
ekonomiskajās, drošības un aizsardzības struktūrās.
Valsts drošības politika un tās mērķu sasniegšana ir visu valsts
institūciju un valsts iedzīvotāju atbildība.
NATO un ES dalībvalsts statuss būtiski maina Latvijas ārējo
drošības vidi, maksimāli samazinot ārēju militāru un politisku
apdraudējumu. Latvijai paveras līdz šim nebijušas iespējas
izmantot ES piedāvātās ekonomiskās un politiskās iespējas un
salīdzinoši īsā laika posmā kļūt par līdzvērtīgu pārējo Eiropas
valstu sadarbības partneri kopējās Eiropas telpas drošības
stiprināšanā.
Pēdējo gadu laikā Latvijas iekšējā drošības vidē ir notikušas
pozitīvas pārmaiņas, tomēr pastāv ekonomiskās neatkarības
apdraudējumi, neatrisināti vides aizsardzības jautājumi,
organizētās noziedzības un korupcijas problēmas, kas var negatīvi
iespaidot valsts drošību un iedzīvotāju uzticību esošai
demokrātiskai valsts iekārtai.
Šobrīd Latvija ir dalībvalsts visās svarīgākajās pasaules un
reģionālajās starptautiskajās organizācijās. Kļūstot par
pilntiesīgu dalībvalsti ES un NATO, Latvija ir realizējusi pēdējo
desmit gadu būtiskākos ārpolitiskos mērķus. ES un NATO uzskatāmas
par Latvijas neatkarības neatgriezeniskuma, drošības un
saimnieciskās augšupejas garantiem. Latvijas interesēs ir,
neskatoties uz valsts nelielo teritoriju un ierobežotajiem
resursiem, konstruktīvi un līdzvērtīgi darboties starptautiskajās
organizācijās, ieņemt iespējami aktīvu lomu starptautiskās
drošības politikas veidošanā.
1. Latvijas nacionālā drošība un nacionālās drošības
politika
Latvijas Republikas nacionālā drošība ir valsts
un sabiedrības spēja aizsargāt, nostiprināt un attīstīt
sabiedrības un jebkura valsts iedzīvotāja individuālās drošības
intereses un Latvijas Republikas Satversmē noteiktās
pamatvērtības – valstisko neatkarību, valsts demokrātisko
iekārtu, teritoriālo integritāti, cilvēktiesības, valsts iekšējo
drošību un iedzīvotāju labklājību, sabiedrības brīvas attīstības
perspektīvu, politisku un ekonomisku stabilitāti.
Nacionālās drošības intereses ietver valsts un sabiedrības
ilgtermiņa attīstībai nepieciešamo priekšnoteikumu nodrošināšanu,
Latvijas iedzīvotāju valodas un kultūras identitātes saglabāšanu,
aizsardzības sistēmas uzturēšanu, zinātniskā un tehniskā
potenciāla attīstīšanu, vides ilgtspējīgas attīstības
nodrošināšanu, kritiskās infrastruktūras, telekomunikāciju un
informācijas tehnoloģiju drošības nodrošināšanu un
attīstību.
Nacionālās drošības politika ir pasākumu kopums, kas vērsts uz
apdraudējumu un potenciālo riska faktoru novēršanu. Nacionālo
drošību nodrošina, īstenojot vienotu, mērķtiecīgu un sistemātisku
valsts un sabiedrības politiku: attīstot stabilu iekšpolitisko,
sociālo un ekonomisko vidi, attīstot efektīvus Nacionālos
bruņotos spēkus (turpmāk tekstā – NBS), nodrošinot krīzes
pārvarēšanas spējas, veidojot tiesisku valsti, ievērojot
starptautiskās tiesības, kā arī līdzdarbojoties Eiropas un
transatlantiskajās politiskajās, ekonomiskajās, drošības un
aizsardzības struktūrās.
Latvijas nacionālās drošības politikas veiksmīgas īstenošanas
priekšnoteikums ir sabiedrības izpratne par šajā koncepcijā
minētiem mērķiem un atbalsts to īstenošanai.
2. Nacionālās drošības apdraudējumu novēršanas
principi
2.1. Ārpolitika
Latvijas ārpolitika ir vērsta uz
Latvijas nacionālo interešu aizstāvību starptautiski, veidojot
tādu starptautisko politiku, kas palielinātu Latvijā drošību un
stabilitāti, vairotu iedzīvotāju labklājību, kā arī veicinātu
starptautisko tiesību ievērošanu un samazinātu starptautisko
konfliktu un krīžu izcelšanās iespējas.
Dalība starptautiskajās organizācijās ir līdzeklis Latvijas
neatkarības, drošības un saimnieciskās augšupejas
nostiprināšanai, kā arī valsts nacionālo interešu aizstāvēšanai
pasaulē. Kā starptautisko organizāciju loceklei Latvijas
interesēs ir kopīgi ar citām valstīm stāties pretī starptautiskās
drošības apdraudējumiem – gan politiski, izmantojot
starptautisko tiesību un organizāciju sistēmu, gan militāri, gan
sociāli ekonomiskās palīdzības un zināšanu nodošanas veidā.
Latvija atzīst, ka var rasties situācijas, kad starptautiskai
sabiedrībai būs jārīkojas ātri un izlēmīgi, lai neitralizētu
draudus pirms to īstenošanas.
Labas kaimiņattiecības ir neatņemama Latvijas nacionālo drošības
interešu īstenošanas sastāvdaļa. Latvija kā ES un NATO
dalībvalsts arī turpmāk pievērsīs lielu vērību reģionālās
sadarbības nostiprināšanai. Tāpat Latvijas drošības interesēs ir
demokrātisko procesu pieaugoša attīstība ārpus Baltijas jūras
valstu reģiona, par prioritāru uzskatot NVS valstu telpu.
Latvijas ārpolitika ir virzīta uz to, lai stiprinātu NATO, ES, kā
arī sadarbību ar Ziemeļamerikas un Āzijas demokrātiskajām
valstīm. Latvijas puse uzskata par atbalstāmu ASV līdzdalību
Eiropas drošības nodrošināšanas procesos, kas joprojām paliek kā
viens no Eiropas stabilitātes pamatelementiem.
Latvijas prioritātes:
• Aktīva darbība starptautiskajās organizācijās;
• Baltijas jūras valstu reģionālās sadarbības
nostiprināšana;
• Starptautiskās drošības vides stabilizēšana sociāli
ekonomiskās palīdzības un zināšanu nodošanas veidā;
• Latvijas aktīva līdzdalība Eiropas Savienības kaimiņu politikas
veidošanā.
2.2. Valsts aizsardzība
Pašlaik nepastāv tieši
militāri draudi ne Latvijai, ne Baltijas valstīm kopumā. Baltijas
valstīm izveidojusies cieša militārā sadarbība. Baltijas jūras
valstu reģions ir stabils un drošs. Latvija militāro drošību un
aizsardzību saista ar dalību un pilnīgu integrāciju NATO.
Vienlaikus Latvija atbalsta ES militāro spēju attīstību, lai
nākotnē ES arvien plašāk varētu iesaistīties starptautisko miera
uzturēšanas un militāro operāciju vadībā un plānošanā, kā arī
starptautiskās drošības un stabilitātes stiprināšanā.
Iekļaujoties NATO, Latvija iegūst
drošības garantijas, ko sniedz Ziemeļatlantijas alianses
kolektīvās aizsardzības sistēma. Tādējādi iespējamie militārie
draudi pret Latviju tiek uzskatīti par kopējiem draudiem NATO, un
valsts aizsardzība nav vairs tikai nacionāls uzdevums. Tajā pašā
laikā dalība NATO un ES nosaka to, ka Latvijas drošību vēl ciešāk
ietekmē starptautiskie drošības procesi un mūsdienu draudu
izplatība. Tas nozīmē, ka pieaug Latvijas atbildība par
starptautisko drošību un līdzdalība tās stiprināšanā. Līdz ar to
Latvijas NBS tiek gatavoti ne tikai Latvijas teritorijas
aizsardzībai, bet arī līdzdalībai starptautiskajās miera
uzturēšanas operācijās ārpus Latvijas. Bruņoto spēku attīstība ir
vērsta uz to, lai sagatavotu, apgādātu un uzturētu Latvijas NBS
struktūras atbilstoši jaunajiem uzdevumiem. Pāreja no obligātā uz
profesionālo militāro dienestu un zemessardzes reforma ir
galvenie virzieni iepriekš minēto spēju sasniegšanai.
Latvijas prioritātes:
• Efektīvu bruņoto spēku izveide;
• Dalība starptautiskajās militārajās un miera uzturēšanas
operācijās;
• Ziemeļatlantijas (NATO) alianses militāro spēju
stiprināšana;
• Latvijas aktīva līdzdalība Eiropas Savienības kopējās
aizsardzības politikas veidošanā.
2.3. Sabiedrības integrācija un sociālā
vide
Demokrātijas pamatā ir sabiedrības interesēs
veidota publiska vara, kuras darbību atbalsta nevalstiskās
organizācijas un iedzīvotāji, līdzdarbojoties lēmumu pieņemšanas
procesā. Valsts izaugsmē un drošības garantēšanā būtiska loma ir
visai sabiedrībai, visu iedzīvotāju grupu aktīvai
līdzdalībai.
Sabiedrības integrācija ir viens no faktoriem, kas stabilizē
iekšpolitisko situāciju kopumā. Integrācija izpaužas kā
politisku, sociālu, reģionālu un kultūras vides procesu elementu
kopums. Sabiedrības neapmierinātību un sociālo spriedzi var radīt
sociālā noslāņošanās, nabadzība un sociālā atstumtība, kā arī
tolerances trūkums un jebkāda veida diskriminācija. Dažādu
sabiedrības grupu atsvešināšanos no valsts un iespējamo
informatīvo, kultūru un sociālo marginalizāciju veicina tādi
faktori kā vāji attīstītais nevalstiskais sektors, sociālā
dialoga nepietiekamība, valsts valodas nepietiekamas
zināšanas. Latvijas mērķis ir veicināt nevalstisko
organizāciju iesaisti valsts pārvaldes procesos, kā arī dažādu
sociālo grupu izpratni par valsts realizēto politiku un sadarbību
tās realizācijā.
Svarīgs jautājums Latvijas etnopolitikas apstākļos ir pilsonība.
Valstī ir salīdzinoši liels nepilsoņu skaits. Tāpēc Latvijas
valsts interesēs ir veicināt un atbalstīt naturalizācijas procesa
gaitu.
Latvijas prioritātes:
• Sabiedrības līdzdalības politiskajos procesos
nostiprināšana;
• Naturalizācijas gaitas veicināšana;
• Valstiskās lojalitātes veicināšana;
• Informatīvās telpas un izglītības segregācijas
mazināšana.
2.4. Ekonomiskā drošība
Latvijas ekonomiskā
drošība saistīta ar stabilu ekonomisko pieaugumu, līdzsvaru starp
izdevumiem un ieņēmumiem, eksportu un importu un pastāvīgu
investīciju pieaugumu. Šajā procesā Latvijas mērķis ir nodrošināt
stabilu un ilgtermiņa valsts ekonomisko suverenitāti.
Valstī uzmanība jākoncentrē uz efektīvas un konkurētspējīgas
nozaru struktūras izveidošanas stimulēšanu. Veidojot ekonomikas
attīstībai labvēlīgus nosacījumus, nepieciešams attīstīt
uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi, uzlabojot nodokļu sistēmu.
Konkurētspējīgu produktu ar augstu pievienoto vērtību apjoma
pieaugums un to eksports var samazināt ārējās tirdzniecības
deficītu. Pašlaik pieaugoša importa rezultātā it īpaši pārtikas
preču grupā no Latvijas iekšējās aprites aizplūst ievērojami
finansiālie līdzekļi, kas paliek ārvalstu ražotājiem un
eksportētājiem, un tie tiek zaudēti gan valsts budžetam –
iespējamo nenomaksāto nodokļu veidā –, gan uzņēmējiem – kā
iespējamā peļņa.
Latvijas ekonomiskā attīstība notiek strauji, un vidējā termiņā
tiek prognozēti stabili pieauguma tempi. Tautsaimniecības
attīstība ir sabalansēta, labi izaugsmes rādītāji ir gan
rūpniecībai, gan svarīgākajām pakalpojumu nozarēm. Latvijai
iestājoties ES, būtiski samazināta valsts atkarība no nestabiliem
ārējiem tirgiem.
Valsts ekonomiskā attīstība ir
saistīta ar spējām saglabāt un paaugstināt esošo tranzītkravu
plūsmu. Galvenie uzdevumi tranzīta pakalpojumu jomas attīstīšanā
ir pakalpojumu konkurētspējas nodrošināšana, vienotas un
harmoniskas transporta infrastruktūras attīstība iekšzemes un
starptautisko tranzīta pārvadājumu veikšanai, Latvijas ostu
infrastruktūras attīstība, autoceļu tīkla un rietumu–austrumu
dzelzceļa koridora un ar to saistītās infrastruktūras
modernizācija. Prioritāra ir Latvijas līdzdalība Transeiropas
transporta tīkla paplašināšanā. Pastiprināta uzmanība pievēršama
starptautisko ekonomisko attiecību attīstībai un sadarbības
veicināšanai ar Latvijas tranzītam nozīmīgām valstīm NVS un
Vidusāzijas reģionā.
Latvijas ekonomiskās suverenitātes nodrošināšanā svarīga ir
orientācija uz precēm un pakalpojumiem ar augstu pievienoto
vērtību, konkurētspējīgu produktu pieaugums un to eksports,
aktivizējot valsts ekonomisko interešu pārstāvniecību
ārvalstīs.
Latvijas mērķis ir nodrošināt līdzsvarotu attīstību visā Latvijas
teritorijā, kas sasniedzams, īstenojot administratīvi teritoriālo
reformu, veicinot reģionālo attīstību, samazinot un novēršot
nevēlamās reģionālās atšķirības.
Latvijas prioritātes:
• Energoapgādes diversifikācija un rezervju veidošana;
• Orientācijas uz preču ar augstu pievienoto vērtību
ražošanu veicināšana;
• Līdzsvarotas reģionālās attīstības veicināšana;
• Tranzīta pakalpojumu jomas attīstībai nepieciešamās
infrastruktūras attīstīšana.
2.5. Robežu kontrole un migrācija
Nodrošinot
valstisko neatkarību un veicinot iekšējo drošību, būtiska nozīme
ir spējām apsargāt un kontrolēt valsts robežu. Šajā jomā riski
saistīti ar personu, transportlīdzekļu un kravu nelegālu robežas
šķērsošanu, kontrabandas preču, ieroču, narkotisku un radioaktīvu
vielu nelegālu ievešanu valstī un tālāku pārvešanu uz ES valstīm,
kā arī nelegālu migrāciju.
Latvijas mērķis ir sasniegt pilnīgu robežu apsardzību un
kontrolētu migrācijas plūsmu, kas nodrošināms, attīstot
robežapsardzības infrastruktūru, precīzi definējot ieceļošanas
nosacījumus, paredzot mehānismus un sankcijas, lai novērstu un
apkarotu nelegālu migrāciju. Latvija atbalsta biometrijas pazīmju
iekļaušanu vīzās un uzturēšanās atļaujās. Latvija kā vienu no
prioritātēm izvirza readmisijas līgumu noslēgšanu ar trešajām
valstīm.
Latvijas prioritātes:
• Pilnveidot valsts robežas apsardzību un kontroli
atbilstoši ES prasībām;
• Attīstīt robežapsardzības infrastruktūru;
• Kontrolēt migrācijas procesus valstī.
2.6. Noziedzība
Sabiedrības un katra indivīda
drošību raksturo vispārējie valsts noziedzības rādītāji.
Organizētā noziedzība ir saistīta ar narkotisko vielu, ieroču un
sprāgstvielu kontrabandu, cilvēku tirdzniecību un to seksuālu
izmantošanu, nelegālo migrāciju un nelikumīgi iegūtu finanšu
līdzekļu legalizāciju.
Organizētās noziedzības interešu centrs arvien vairāk tiek
pārvietots no vardarbīgiem noziegumiem uz ekonomiskiem:
kontrabandu un krāpšanu.
Gan starptautiskās, gan iekšējās drošības stiprināšanā svarīgs
faktors ir stratēģiskas nozīmes preču aprites kontrole. Latvijā
uzglabāto vai lietošanā esošo radioaktīvo vai citu stratēģiskas
nozīmes preču izmantošana šantāžai vai diversijai var radīt
nozīmīgus draudus. Atsevišķu šādu drošības pasākumu risināšana
iespējama tikai starptautiskā mērogā. Pastāv risks, ka Latvija
var tikt izmantota gan kā starpposms stratēģiskas nozīmes preču
tirdzniecības operācijām, gan kā teritorija stratēģiskas nozīmes
preču izplatīšanai vai ražošanai. Latvijā ir fiksētas nelegālas
darbības ar jonizējoša un radioaktīva starojuma avotiem.
Pieaudzis apdraudējums, ko izraisa narkotisko un psihotropo vielu
izplatība un lietošana. Narkotisko un psihotropo vielu lietošanā
tiek iesaistītas arvien jaunāka vecuma lietotāju grupas, pieaug
organizētās noziedzības grupējumu ietekme uz narkotisko un
psihotropo vielu nelegālo apriti. Latvija arvien biežāk tiek
izmantota kā tranzītvalsts narkotisko un psihotropo vielu
pārvadāšanai uz kaimiņvalstīm.
Latvijas mērķis ir mazināt narkotisko un psihotropo vielu
izplatību valstī, novērst organizētās noziedzības grupējumu
mēģinājumus ietekmēt valsts ekonomiku, mazināt korupciju,
veicinot atklātības principa ievērošanu, nodrošinot valsts
nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu
iekasēšanu Latvijas teritorijā un uz muitas robežas, attīstot
efektīvu, vienkāršu un taisnīgu nodokļu un muitas
administrēšanu.
Šis mērķis sasniedzams, piedaloties Baltijas jūras reģiona valstu
Speciālās komisijas organizētās noziedzības apkarošanai darbā,
sadarbojoties ar INTERPOL un EUROPOL; narkotiku apkarošanas
jomā – iesaistoties Eiropas valstu narkotiku nelegālās
aprites ierobežošanas procesos un veicinot atbildīgo dienestu
sadarbību.
Kā atsevišķs risks izpaužas korupcija. Tās sekas rada draudus
valsts attīstībai, kaitē valsts starptautiskajam prestižam un
suverenitātei, pazemina iedzīvotāju dzīves līmeni un rada
iedzīvotāju neuzticību valstij un demokrātiskai pārvaldes
sistēmai.
Korupcijas novēršanas jomā būtiski pievienoties Eiropas Padomes
Civiltiesību konvencijai par korupciju, kā arī EDSO Konvencijai
par ārvalstu amatpersonu kukuļošanas apkarošanu starptautiskajos
uzņēmējdarbības darījumos, nodrošināt ES un citu starptautisko
institūciju un organizāciju finansējuma likumīgu un lietderīgu
izmantošanu. Korupcijas novēršanai valstī vienlaikus ir
jādarbojas trīs virzienos – novēršana, apkarošana un
izglītošana. Šo virzienu attīstībai nepieciešama valsts
institūciju, privātā sektora un sabiedrības sadarbība. Korupcijas
novēršanas galvenie uzdevumi ir tiesību aktu pilnveidošana,
institucionālās sistēmas nostiprināšana, sabiedrības tiesiskās
apziņas celšana un tās atbalsts.
Latvijas prioritātes:
• Mazināt narkotisko un psihotropo vielu izplatību
Latvijā;
• Ierobežot organizētās noziedzības grupējumu pārrobežu
sadarbības tendences un mēģinājumus gūt ietekmi uz ekonomiskajiem
procesiem;
• Mazināt korupciju, veicinot sabiedrības izpratni par
nepieciešamību iesaistīties korupcijas likvidēšanā.
2.7. Terorisms un kritiskā infrastruktūra
Arvien
lielāku draudu pasaules sabiedrībai rada radikāli un ekstrēmi
noskaņoti indivīdi un grupējumi, kuri iecerēto mērķu sasniegšanai
ir tendēti izmantot politiskas provokācijas, diversijas un terora
aktus.
Starptautisko teroristisko organizāciju draudi ir vērsti uz
valsts pārvaldes un izpildvaras institūciju un amatpersonu,
stratēģisku valsts un tautsaimniecības objektu, starptautisku
organizāciju un NATO valstu pārstāvniecību apdraudējumiem.
Teroristiskas organizācijas var radīt apdraudējumu starptautiskās
operācijās esošām NBS vienībām un Latvijas valsts pārstāvniecībām
ārvalstīs.
Latvijā perspektīvā var palielināties Eiropā darbojošos radikālo
un ekstrēmo kustību – skinhedu, neonacistu, totalitāru sektu
piekritēju – aktivitātes.
Kopš Latvija iesaistījusies cīņā pret starptautisko terorismu,
nevar izslēgt terora aktu iespējamību pret Latvijas vai citu
valstu amatpersonām Latvijas teritorijā, stratēģiski svarīgiem
objektiem un NBS vienībām. Latvijas teritorija var tikt izmantota
starptautisko teroristisko organizāciju nelikumīgām tranzīta un
finanšu līdzekļu legalizācijas operācijām, akciju organizēšanai
trešajās valstīs.
Latvijas stratēģiskais mērķis ir ierobežot terorismu un
ekstrēmismu visās to izpausmes formās, ierobežot politisko
ekstrēmismu un sabiedrības radikālisma galējās izpausmes formas,
kā arī veikt pasākumus, kas būtiski samazinātu iespējas izdarīt
vai veicināt terora aktus Latvijā vai ārvalstīs.
Mūsdienu sabiedrības pastāvēšana, drošība un labklājība ir
atkarīga no kompleksas infrastruktūras, ko veido inženierbūvju,
enerģijas, transporta, sakaru un informācijas tehnoloģiju
sistēmas.
Nacionālās drošības jomā par kritisko pieņemts definēt
infrastruktūru, kuras iznīcināšana, funkciju (darbības)
pārtraukšana vai būtiska samazināšana rada draudus sabiedrības
drošībai, indivīdu veselībai, dzīvībai, labklājībai, kā arī
apdraud efektīvu sabiedrības un valsts pārvaldi.
Pagaidām nepietiekami tiek novērtēts fakts, ka strauji pieaug
kritiskās infrastruktūras sistēmas atkarība no informācijas
tehnoloģijām, tāpēc darbība, kura vērsta pret kādu konkrētu
objektu, informāciju tehnoloģiju integritātes dēļ var apdraudēt
citu sistēmas objektu vai sektoru kopumā.
Latvijas mērķis ir izveidot kritiskās infrastruktūras
aizsardzības sistēmu kā integrētu nacionālās drošības sistēmas
sastāvdaļu, par galveno principu nosakot objektu sniegto
pakalpojumu (funkciju) nepārtrauktu nodrošināšanu.
Latvijas prioritātes:
• Uzlabot tiesībsargājošo iestāžu sadarbību un gatavību
terorisma draudu novēršanai;
• Vienota Pretterorisma centra darbības uzsākšana un
strukturāla nostiprināšana;
• Kritiskās infrastruktūras
aizsardzības sistēmas izveide.
2.8. Krīzes situāciju un katastrofu novēršana un
pārvarēšana
Tehnogēno katastrofu risks saistīts ar
bīstamo ķīmisko un naftas produktu tranzītu caur Latvijas
teritoriju un šo produktu pārkraušanu termināļos, kas atrodas
apdzīvotās vietās vai tuvu tām. Latvijā ir vairāki simti valsts
un vietējās nozīmes paaugstināta riska objektu. Valsts teritoriju
šķērso maģistrālie naftas un gāzes vadi. Problēmas rada
bezsaimnieka ķīmisko vielu un atkritumu atrašanas gadījumi, kā
arī ķīmisko avāriju rezultātā radušies bīstamie atkritumi.
Riska faktors videi un iedzīvotājiem ir atomelektrostacijas
tuvākajās kaimiņvalstīs un jonizējošā starojuma avotu
neautorizēta pārvietošana, īpaši kopā ar metāla atgriezumiem un
lūžņiem.
Latvijā pieaug gan dažādu kravu tranzīta plūsma caur valsts
teritoriju, gan cilvēku pārvietošanās no citām valstīm uz vai
caur Latviju. Līdz ar to pieaug tehnogēno (transporta) avāriju
risks.
Valsts drošības aspektā kā risks vērtējams vispārējais
sabiedrības veselības stāvoklis un nepietiekami nodrošinātā spēja
sniegt nepieciešamo medicīnisko palīdzību.
Latvijas prioritāte ir kvalitatīvas medicīniskās aprūpes nodrošināšana visā Latvijas teritorijā un visiem iedzīvotājiem, izveidojot koordinētu, savietojamu, teritoriāli līdzsvarotu neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas sistēmu, kā arī attīstot katastrofu medicīnas
sistēmas kapacitāti.
Lai uzlabotu gatavību krīzes situāciju un katastrofu
pārvarēšanai, Latvijas mērķis ir turpināt attīstīt krīzes
kontroles un civilās aizsardzības elementus vienotas nacionālās
drošības sistēmas ietvaros.
Nepieciešams konceptuāls izvērtējums normatīvajam regulējumam
attiecībā uz valsts apdraudējuma un krīzes situāciju tiesiskajiem
režīmiem, papildu resursu piesaisti civilās aizsardzības sistēmai
valsts apdraudējuma gadījumos, kā arī valsts materiālo rezervju
sistēmas veidošanas principiem. Vienlaikus jāattīsta atbildīgo
dienestu gatavība operatīvi reaģēt krīzes situāciju un katastrofu
gadījumos, īpašu uzsvaru liekot uz preventīvām darbībām
apdraudējumu un krīžu prognozēšanas un novēršanas scenāriju
izstrādē. Jāpilnveido un jāattīsta jaunizveidotā Informācijas
analīzes dienesta kapacitāte, izmantojot jaunākās analītiskā
darba metodes un tehnoloģijas.
Valstī izveidojams vienots krīžu vadības centrs. Starp krīzes
pārvaldīšanā iesaistītajām institūcijām jāveido savietojami
sakaru kanāli.
Latvijas prioritātes:
• Racionālas krīzes kontroles un civilās aizsardzības
sistēmas izveide, tai skaitā informatīvās ķēdes
pilnveidošana;
• Paaugstināt gatavību krīzes situāciju un katastrofu
pārvarēšanai, pamatojoties uz atbildīgo institūciju un dienestu
sadarbības un koordinācijas pilnveidošanu.
Nobeigums
Latvijas iekšējās drošības vide
raksturojas ar pozitīvām pārmaiņām, tomēr pastāv ekonomiskās
suverenitātes apdraudējumi, sarežģīti vides, reģionālās politikas
un sociālā nodrošinājuma jautājumi, organizētās noziedzības un
korupcijas problēmas, kas turpina negatīvi iespaidot valsts
ekonomiku un iedzīvotāju uzticību esošai demokrātiskai valsts
iekārtai. Nevar izslēgt arī reālus terorisma draudus Latvijas
teritorijā un pret Latvijas institūcijām ārvalstīs.
Kā galvenās prioritātes valsts iekšējā drošībā uzskatāmas šādas
jomas: likuma varas garantēšana, robežu kontrole, noziedzības
mazināšana, korupcijas izskaušana, sabiedriskā kārtība un
drošība, sabiedrības integrācijas veicināšana, kritiskās
infrastruktūras un kritiskās informācijas aizsardzība, kā arī
gatavība krīzes situāciju un katastrofu novēršanai un
pārvarēšanai.
Koncepcijā noteiktie principi ir pamats valsts institūciju
darbībai, veidojot valsts kopējo drošības politiku un izstrādājot
atsevišķus nozaru plānus un programmas.
Nacionālās drošības koncepcijā noteiktie principi iekļaujami,
izstrādājot jaunus politikas plānošanas un programmu dokumentus.
Pamatojoties uz šajā koncepcijā noteiktajām prioritātēm, Ministru
kabinets izstrādā Nacionālās drošības plānu, kurā noteiktas
nākamā gada prioritātes, lai uzlabotu valsts drošības
stāvokli.
Ministru prezidents I.Emsis