Izglītības un zinātnes ministrija: Par pedagogu atalgojuma sistēmas un finansējuma nosacījumiem
Saskaņā ar spēkā esošajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem visas pašvaldības Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) līdz 6.septembrim ir iesniegušas datus par skolēnu skaitu katrā klašu grupā un skolu īstenotajām izglītības programmām, IZM šo informāciju ir apkopojusi, un tuvāko dienu laikā tiks sagatavots MK rīkojuma projekts par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām pedagogu darba samaksai. Finansējuma nosacījumi un termiņi šajā gadā netiek mainīti un pedagogi atalgojumu saņems ierastajā laikā.
IZM pauž neizpratni par Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības izplatīto paziņojumu, ka normatīvo aktu trūkuma dēļ novadu pašvaldības nevar noteikt pedagogu darba samaksu un tāpēc netiek apstiprinātas tarifikācijas.
Pedagogu algas tiek aprēķinātas saskaņā ar MK 2009.gada 28.jūlija noteikumiem Nr.836 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, bet mērķdotāciju sadali regulē MK 2009.gada 22.decembra noteikumi Nr.1616 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību un privātajām izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksai un pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai”.
2010./2011.m.g. pedagogu atalgojums par vienu likmi nemainās. Bet, tā kā skolēnu skaits šajā mācību gadā ir samazinājies par aptuveni 8000, bet finansējuma apmērs nemainās, skolām šajā mācību gadā būs lielākas iespējas īstenot dažādus atbalsta pasākumus.
2010.gada 1.septembrī stājās spēkā grozījumi MK noteikumos Nr.1616 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību un privātajām izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksai un pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai”, saskaņā ar kuriem skolas līdz 40% no valsts budžeta mērķdotācijas līdzekļiem varēs izmantot pedagogu papildu pienākumu un atbalsta pasākumu īstenošanai. Savukārt speciālajās skolās, vispārējās izglītības iestādēs integrētiem bērniem ar speciālajām vajadzībām un bērniem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības iestāžu speciālajās klasēs vai grupās finansējuma aprēķināšanai piemēros koeficientu 1,6 līdzšinējā 1,47 vietā. Grozījumi arī paredz papildu finansējuma piešķiršanu programmām padziļinātai mācību priekšmeta mācīšanai. Izglītības iestādes ir iesniegušas IZM papildu informāciju šo programmu īstenošanas izmaksu argumentācijai un, ņemot vērā programmu izvērtējumu rezultātus, šo programmu īstenošanai konkrētās skolas saņems 30% papildu finansējumu.
Lai sniegtu atbalstu pašvaldībām ar ļoti zemu skolēnu blīvumu, grozījumi paredz finansējuma aprēķināšanai piemērot skolēnu blīvuma koeficientu 1,3 tajās administratīvajās teritorijās, kurās skolēnu skaits vispārizglītojošās dienas skolās ir vienāds vai mazāks par 0,5 skolēniem uz 1 kvadrātkilometru.
To, ka šis mācību gads izglītības iestādēm un pedagogiem sācies ar daudz lielāku stabilitāti nekā pērnajā rudenī, IZM vadība un speciālisti akcentēja, tiekoties ar skolu vadītājiem un pedagogiem augusta konferencēs. Neskaidrību gadījumos skolu pārstāvji aicināti zvanīt IZM speciālistiem, kā arī sekot līdzi aktualitātēm MK un IZM mājaslapā.
Ministrijas Komunikācijas nodaļa