Izglītības un zinātnes ministrija: Par mērķdotāciju pārskaitīšanu pašvaldībām pedagogu algām
16.septembrī atbilstoši noteiktajai kārtībai Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) visiem novadiem un republikas pilsētām pārskaitījusi finansējumu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām septembrī – 12 930 404 latus. IZM nodrošinājusi, ka līdzekļi pašvaldībām tiek pārskaitīti laikus, lai tās varētu izmaksāt atalgojumu pedagogiem.
Līdz 6.septembrim visām pašvaldībām IZM bija jāiesniedz dati par skolēnu skaitu katrā klašu grupā un skolu īstenotajām izglītības programmām, un, pamatojoties uz šo informāciju, ministrija veikusi aprēķinus par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām pedagogu darba samaksai.
2010./2011.m.g. pedagogu atalgojums par vienu likmi nemainās, finansējuma nosacījumi un termiņi šajā gadā netiek mainīti. Ievērojot, ka šajā mācību gadā skolēnu skaits vispārizglītojošajās dienas skolās samazinājies un kopā tas ir 215 823 skolēni, kā arī veikts nozīmīgs darbs skolu tīkla sakārtošanā, ir nodrošināta iespēja par aptuveni 3%, salīdzinot ar 2010.gada 1.janvāri, palielināt naudas summu, kas gadā “seko” vienam skolēnam. Proti, no 2010.gada 1.janvāra tie vidēji bija 650 latu, no 2010.gada 1.septembra – vidēji 678 lati gadā pedagogu atalgojumam.
2010.gada 1.septembrī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta (MK) 2009.gada 22.decembra noteikumos Nr.1616 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību un privātajām izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksai un pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai”.
Saskaņā ar šiem grozījumiem skolas līdz 40% no valsts budžeta mērķdotācijas līdzekļiem varēs izmantot pedagogu darba pienākumu un atbalsta pasākumu īstenošanai papildu kontaktstundām. Savukārt speciālajās skolās, vispārējās izglītības iestādēs integrētiem bērniem ar speciālajām vajadzībām un bērniem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības iestāžu speciālajās klasēs vai grupās finansējuma aprēķināšanai piemēros koeficientu 1,6 līdzšinējā 1,47 vietā. Paredzēts arī papildu finansējums programmām padziļinātai mācību priekšmeta mācīšanai. Izglītības iestādes ir iesniegušas IZM papildu informāciju šo programmu īstenošanas izmaksu argumentācijai, un, ņemot vērā programmu izvērtējumu rezultātus, šo programmu īstenošanai konkrētās skolas saņem papildu finansējumu 30% apmērā.
Lai sniegtu atbalstu pašvaldībām ar ļoti zemu skolēnu blīvumu, grozījumi paredz finansējuma aprēķināšanai piemērot skolēnu blīvuma koeficientu – 1,3 tajās administratīvajās teritorijās, kurās skolēnu skaits vispārizglītojošās dienas skolās ir vienāds vai mazāks par 0,5 skolēniem uz 1 kvadrātkilometru.
To, ka šis mācību gads izglītības iestādēm un pedagogiem sācies ar daudz lielāku stabilitāti nekā pērnajā rudenī, IZM vadība un speciālisti pārliecinājās arī, tiekoties ar skolu vadītājiem un pedagogiem augusta konferencēs. Pedagogu atalgojums, tā pilnveide un izglītības kvalitāte ir IZM darbības prioritāte un arī sarunās ar Pasaules Banku ir sniegti pārliecinoši argumenti, ka līdzekļu samazinājums izglītībā nav ne iespējams, ne pieļaujams.
Ministrijas Komunikācijas nodaļa