Par pedagogu konkurētspējas veicināšanu
No 2010.gada augusta līdz novembrim visā Latvijā notiek projekta “Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” diskusijas “Konkurētspējīgi pedagogi = konkurētspējīga izglītība”. Diskusijas plānotas desmit Latvijas pilsētās, pašlaik noritējušas jau piecas, kas notika Talsos, Ogrē, Daugavpilī, Valmierā un Rīgā. Diskusijās piedalījušies vairāk nekā 500 pedagogu, kas aktīvi pauduši savu viedokli. Diskusijās bieži izskanējis, ka pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēma vērtējama pozitīvi un nākotnē ir jāievieš, skolotāju konkurētspēju paaugstinātu informācijas tehnoloģiju un svešvalodu prasmju uzlabošana, pedagogu profesijas prestižu paaugstinātu skolu mērķtiecīga komunikācija ar sabiedrību, kā arī Eiropas Savienības struktūrfondu projekti jau pašlaik ir būtisks atbalsts pedagogu darbā.
Diskusijās tika uzsvērts, ka skolām vairāk jāizmanto elektroniskā vide – jāpilnveido savas mājaslapas, kurās jāievieto informācija par labas prakses piemēriem, sasniegumiem un citām aktualitātēm, savukārt pedagogu prestižs paaugstināsies, ja skolas pozitīva tēla veidošanā iesaistīsies gan pedagogi, gan vecāki, gan skolēni. Pedagogi norāda, ka dažādi Eiropas Savienības projekti jau šobrīd sniedz pedagogiem būtisku atbalstu, piemēram, mērķstipendijas, kas pedagogiem ir gan finansiāls atbalsts, gan iespēja profesionāli pilnveidoties, vai dabaszinātņu kabinetu modernizācija, kā rezultātā tiek uzlabota skolas vide un materiāltehniskā bāze. Izskanēja arī viedoklis, ka skolu reitingu veidošana būtu atbalstāma, ja tie tiktu veidoti pēc skaidriem un skolas darbu visaptverošiem kritērijiem.
Pedagogi rosina 36 stundu tālākizglītības kursus noteikt kā obligātus piecos gados līdzšinējo trīs gadu vietā, kā arī domāt par piedāvājuma dažādošanu un nodrošināt daudzpusīgākas pedagogu profesionālās pilnveides iespējas. Izskanēja arī viedoklis, ka skolotāja darbu būtiski atvieglo gan elektronisko žurnālu lietošana, gan talantīgo skolēnu iesaiste pārējo skolēnu apmācībā. Tika konstatēts, ka pedagogu vidū trūkst viedokļu līderu un skolām aktīvāk jādomā par sabiedrisko attiecību darbu. Pedagogi uzsver, ka arodbiedrībai ir svarīga loma pedagogu prestiža paaugstināšanā, vienlaikus norādot, ka atalgojuma paaugstināšana vien nenodrošinās augstu pedagogu profesijas prestižu.
Diskusiju pirmajā ciklā tika diskutēts par pedagogu profesijas prestižu, pedagogu darba kvalitāti, nepieciešamo atbalstu, kā arī projekta “Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” norisi. Diskusijas “Konkurētspējīgi pedagogi = konkurētspējīga izglītība” notiks vēl piecās Latvijas pilsētās. Otrajā diskusiju ciklā īpaša uzmanība tiks veltīta pedagogu izglītības un tālākizglītības kvalitātei un pilnveidošanas iespējām, kā arī pedagogu darba kvalitātes vērtēšanai.
Pēc diskusiju norises ap 1000 diskusiju dalībnieku visā Latvijā piedalīsies aptaujā, kas sniegs ieskatu pedagogu viedokļos par dažādiem izglītības sistēmas aspektiem.
Diskusijas notiek ESF projekta “Pedagogu konkurētspēja izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” ietvaros. Projekta īstenošanu Izglītības un zinātnes ministrija uzsāka 2009./2010.m.g. sākumā, un līdz šim īstenotas jau divas projekta kārtas, kurās kopumā iesaistījušies un atbalstu saņēmuši 12 372 pedagogi.
Ministrijas Komunikācijas nodaļa