Par vides ziņā ilgtspējīga patēriņa paradumu veicināšanu
Eiropas veikalu plauktos parādās arvien vairāk “zaļu” preču, tāpēc ka Eiropas mazumtirgotāji pilda dotos solījumus veicināt vides ziņā ilgtspējīga patēriņa paradumus. Ziņojumā, kur vērtēta Eiropas Komisijas un mazumtirdzniecības nozares iniciatīvas – Eiropas mazumtirdzniecības jautājumu foruma – nosprausto brīvprātīgo mērķu izpilde, redzams, ka tirgotāji no dotā vārda neatkāpjas. Tie ne vien piepildījuši veikalu plauktus ar ilgtspējīgākām precēm, bet arī samazinājuši savas darbības ietekmi uz vidi jeb tā saukto vides pēdu, īpašu uzmanību pievēršot resursu efektivitātes pasākumiem. Joma, kuru vēl vajadzētu pilnveidot, ir saziņa ar patērētājiem par vides jautājumiem. Ziņojumā ieteikts izveidot godalgošanas sistēmu paraugprakses cildināšanai.
Vides komisārs Janežs Potočniks sacīja: “Ziņojums liecina, ka mazumtirgotāji arvien nopietnāk uztver savu atbildību par vidi. Tieši mazumtirgotāji var vislabāk ietekmēt patērētāju izvēli, un ir patīkami redzēt, ka veikalos aug “zaļo” preču piedāvājums. Es gribētu izteikt atzinību mazumtirgotājiem par to centieniem palielināt resursu efektivitāti un samazināt savas darbības ietekmi uz vidi. Mums gan vēl ir tāls ceļš ejams.”
“Zaļie” solījumi
Kopš 2009.gadā tika izveidots Mazumtirdzniecības jautājumu forums, tirgotāji ir apņēmušies veikt vairākas atsevišķas un konkrētas vides darbības, kas palīdzēs veidot ilgtspējīgu patēriņu un ražošanu. Prioritārās jomas mazumtirgotājiem ir energoefektivitāte ēkās un ilgtspējīgāku produktu pārdošana.
Tika noteiktas apmēram 280 saistības vides jomā, kas iedalītas trīs kategorijās: ko pārdodam, kā pārdodam un kā sazināmies ar klientu.
Izvērtējot, kā gājis ar 2009.gada saistību pildīšanu, atklājās daudzi paraugprakses piemēri. Apmeklējot veikalus dažādās dalībvalstīs, varēja pārliecināties, ka mazumtirgotāji patērētājiem piedāvā vairāk “zaļu” preču. Tostarp minams plašāks ekomarķējumu ieguvušo un bioloģisko produktu sortiments.
Ilgtspējība praksē
Pārtikas veikalu tīkls “Carrefour”, salīdzinot ar 2006.gadu, savas preču zīmes bioloģisko produktu piedāvājumu palielinājis par 86 procentiem. “Mercadona” panācis 100% iepakojuma atkritumu pārstrādi veikalos un loģistikas centros. “Asda Wal-Mart” samazināja CO2 emisijas no sava transportlīdzekļu parka par 40% salīdzinājumā ar 2005.gadu, bet “Lidl” 2009.gadā panāca 10 000 tonnu CO2 samazinājumu, vienkārši izmantojot iepirkumu maisiņus no otrreizējās pārstrādes izejvielām. Šie ir tikai daži no ziņojumā izklāstītajiem piemēriem.
Lai gan minēti vairāki paraugprakses gadījumi saziņā ar patērētājiem, ziņojumā secināts, ka mazumtirgotāji šajā jomā varētu paveikt vairāk. Tāpat ziņojumā ieteikts izveidot godalgošanas sistēmu paraugprakses cildināšanai.
Mazumtirdzniecības jautājumu forums
Mazumtirdzniecības jautājumu forums tika izveidots 2009.gadā, lai radītu labāku izpratni par praktiskiem pasākumiem, kas vajadzīgi, lai veicinātu ilgtspējīgu patēriņu. Piedalīties mazumtirdzniecības jautājumu forumā var visi mazumtirgotāji, kuri pievienojas mazumtirgotāju vides rīcības programmai, un sabiedriskās organizācijas, kas vēlas dot savu artavu mērķu sasniegšanā.
Jūnijā mazumtirgotāji nāca klajā ar brīvprātīgu nozares vides kodeksu. Mazumtirgotāju vides ilgtspējības kodeksā galvenā uzmanība veltīta ilgtspējīgai konkrētu produktu, piemēram, koksnes vai zivju, izcelsmei, lielākai resursu efektivitātei veikalos, transportēšanas un sadales optimizācijai, labākai atkritumu apsaimniekošanas praksei un pilnīgākai patērētāju informēšanai. Kodeksa parakstītāji apņemas ziņot par paveikto, piemēram, savos korporatīvajos ilgtspējības gada pārskatos. Šobrīd kodeksam ir pievienojušies deviņpadsmit lielie mazumtirgotāji un septiņas mazumtirgotāju asociācijas.