Ministru kabineta noteikumi Nr.931
Rīgā 2010.gada 5.oktobrī (prot. Nr.51 16.§)
Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 2.decembra noteikumos Nr.990 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju"
Izdoti saskaņā ar Valsts statistikas likuma 7.1 pantu
Izdarīt Ministru kabineta 2008.gada 2.decembra noteikumos Nr.990 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 190.nr.; 2009, 29.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pielikumu jaunā redakcijā (1.pielikums).
2. Izteikt 3.pielikumu jaunā redakcijā (2.pielikums).
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
1.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 5.oktobra
noteikumiem Nr.931
"1.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.decembra
noteikumiem Nr.990
1.tabula
Pirmais un otrais klasifikācijas līmenis un tā salīdzinājums ar Starptautisko standartizēto izglītības klasifikāciju (ISCED–97) un Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru (EKI)
Pirmais klasifikācijas līmenis |
Otrais klasifikācijas līmenis |
ISCED–97 |
EKI |
||
koda 1.cipars |
izglītības pakāpe |
koda 1. un 2.cipars (ar burtu/bez burta) |
izglītības programmas veids |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
0 |
Pirmsskolas izglītība |
00 |
Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātās pirmsskolas izglītības programmas (bērniem, kuri nav apmeklējuši pirmsskolas izglītības iestādi līdz obligātās izglītības sākšanai) |
0 |
|
01 |
Pirmsskolas izglītības programmas |
|
|
||
1 |
Pamatizglītības 1.posms |
11 |
Vispārējā izglītība, pamatizglītības 1.posma (1.–6.klase) programmas |
1 |
|
10V |
Profesionālās ievirzes izglītība, īstenojama līdztekus pamatizglītības 1.posma programmai |
|
|||
10T |
Profesionālā tālākizglītība (1.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma |
|
|
||
2
|
Pamatizglītības 2.posms
|
21 |
Vispārējā izglītība,
pamatizglītības (1.–9.klase) programmas |
2A, 2B |
1–3 |
23 |
Vispārējā izglītība, pamatizglītības 2.posma (7.–9.klase) programmas |
2A, 2B |
3 |
||
26 |
Vispārējās pamatizglītības pedagoģiskās korekcijas (izlīdzinošās izglītības programmas 9.klasei) programmas |
2A, 2B |
3 |
||
22 |
Profesionālā pamatizglītība, īstenojama bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma |
2C |
3 |
||
20T |
Profesionālā tālākizglītība (2.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc pilnīgas vai daļējas pamatizglītības programmas apguves |
|
3 |
||
20P |
Profesionālā pilnveide, īstenojama pēc pamatizglītības ieguves |
|
3 |
||
20V |
Profesionālās ievirzes izglītība, īstenojama līdztekus
vispārējās pamatizglītības
(1.–9.klase) programmai |
|
3 |
||
3 |
Vidējās izglītības pakāpe |
31 |
Vispārējā izglītība (vispārējās vidējās izglītības ieguve), īstenojama pēc pamatizglītības ieguves. Mācību ilgums – 3 gadi |
3A, 3B |
4 |
32 |
Arodizglītība (2.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve) |
3C |
4 |
||
33 |
Profesionālā vidējā izglītība (3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc pamatizglītības ieguves |
3A, 3B |
4 |
||
35a |
Arodizglītība (2.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc vispārējās vidējās izglītības ieguves |
4B |
4 |
||
35b |
Profesionālā vidējā izglītība (3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc vispārējās vidējās izglītības ieguves |
|
4 |
||
36 |
Vispārējā izglītība (vispārējās vidējās izglītības ieguve), arodizglītības turpinājums. Mācību ilgums – gads |
3A, 3B |
4 |
||
37 |
Profesionālā vidējā izglītība (3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), arodizglītības turpinājums |
|
4 |
||
30T |
Profesionālā tālākizglītība (2. vai 3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc vispārējās vai profesionālās vidējās izglītības ieguves |
|
4 |
||
30P |
Profesionālā pilnveide, īstenojama pēc vispārējās vai profesionālās vidējās izglītības ieguves |
|
4 |
||
30V |
Profesionālās ievirzes izglītība, īstenojama līdztekus vispārējās vai profesionālās vidējās izglītības ieguvei |
|
4 |
||
4
|
Augstākās izglītības pakāpe
|
41 |
1.līmeņa profesionālā augstākā (koledžas) izglītība (4.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve). Studiju ilgums pilna laika studijās – 2–3 gadi |
5B |
5 |
42 |
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve un profesionālā bakalaura grāds profesionālās darbības jomā) vai 2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve). Studiju ilgums pilna laika studijās – vismaz 4 gadi |
5A
|
6 |
||
43 |
Akadēmiskā izglītība (bakalaura grāds). Studiju ilgums pilna laika studijās – 3–4 gadi |
6 |
|||
44 |
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), turpinājums koledžas izglītībai. Studiju ilgums pilna laika studijās – vismaz 1–2 gadi. Kopējais pilna laika studiju ilgums – vismaz 4 gadi |
6 |
|||
45 |
Akadēmiskā izglītība (maģistra grāds). Studiju ilgums pilna laika studijās 1–2 gadi. Kopējais pilna laika studiju ilgums – vismaz 5 gadi |
7 |
|||
46 |
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kura tiek īstenota uz augstākās izglītības bāzes un kura nodrošina 5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvi (turpinājums izglītībai ar kodu 43). Studiju ilgums pilna laika studijās – vismaz gads. Kopējais pilna laika studiju ilgums – vismaz 4 gadi |
6 |
|||
47 |
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kura nodrošina
5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvi un
profesionālā maģistra grādu vai profesionālā maģistra grādu
profesionālās darbības jomā.
Studiju ilgums pilna laika studijās – vismaz gads. Kopējais pilna laika studiju ilgums – 5 gadi |
7 |
|||
48 |
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve). Studiju ilgums pilna laika studijās – vismaz gads. Kopējais pilna laika studiju ilgums – vismaz 5 gadi |
7 |
|||
5 |
51 |
Doktora studijas (doktora grāds).
Studiju ilgums – 3–4 gadi. Pilna laika studijas |
6 |
8 |
2.tabula
EKI līmenim atbilstošo zināšanu, prasmju un kompetences apraksti
EKI līmenis |
Zināšanas (zināšanas un izpratne) |
Prasmes (spēja pielietot zināšanas, komunikācija, vispārējās prasmes) |
Kompetence (analīze, sintēze un novērtēšana) |
1. | Spēj parādīt elementāras zināšanas, kuras izpaužas atpazīstot vai atceroties | Spēj izmantot elementāras praktiskas un kognitīvas iemaņas, kuras var izpildīt tiešā uzraudzībā, izmantojot vienkāršus instrumentus. Spēj veikt vienkāršus uzdevumus, kas saturiski atkārtojas un ir paredzami | Spēj veikt uzdevumus strukturētā vidē, darboties ierobežotā kontekstā. Pēc parauga spēj izpildīt elementārus uzdevumus, apgūt pašapkalpošanās iemaņu pamatus |
2. | Spēj parādīt konkrētas mācību priekšmetu programmās noteiktās pamatzināšanas | Spēj izmantot pamata kognitīvās un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai, izmantojot attiecīgu informāciju, veiktu uzdevumus un, izmantojot vienkāršus noteikumus un līdzekļus, risinātu ikdienas problēmas. Spēj izprast savas darbības sekas attiecībā uz sevi un citiem |
Spēj veikt uzdevumus individuāli vai grupā pārraudzībā, vai
daļēji patstāvīgi.
Spēj piedalīties atsevišķu mācību uzdevumu mērķu izvirzīšanā un darbības procesa plānošanā |
3. |
Spēj parādīt faktu, principu, procesu un vispārējo jēdzienu
zināšanas un izmanto tās mācību un profesionālās darbības
jomā.
Spēj izprast dažādu veidu informāciju par materiāliem, aprīkojumu, tehnoloģijām atbilstošā mācību jomā vai noteiktā profesijā |
Spēj izmantot dažādas kognitīvās un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai veiktu uzdevumus un risinātu vienkāršas problēmas, izvēloties un piemērojot pamata metodes, līdzekļus, materiālus, informāciju un tehnoloģijas |
Spēj apzināties un uzņemties atbildību par darba vai mācību
uzdevumu veikšanu nemainīgā un stabilā vidē nozares
speciālista uzraudzībā.
Risinot uzdevumus, spēj pielāgot savu rīcību apstākļiem un atbildēt par darba rezultātu |
4. |
Spēj parādīt vispusīgas faktu, teoriju un likumsakarību
zināšanas, kas ir nepieciešamas personiskai izaugsmei un
attīstībai, pilsoniskai līdzdalībai, sociālajai
integrācijai un izglītības turpināšanai.
Spēj detalizēti izprast un parādīt daudzveidīgu specifisku faktu, principu, procesu un jēdzienu zināšanas noteiktā mācību vai profesionālās darbības jomā standarta un nestandarta situācijās. Pārzina tehnoloģijas un metodes mācību uzdevumu vai darba uzdevumu veikšanai profesijā |
Spēj plānot un organizēt darbu, izmantot dažādas metodes,
tehnoloģijas (tai skaitā informācijas un komunikācijas
tehnoloģijas), ierīces, instrumentus un materiālus uzdevumu
veikšanai.
Spēj atrast, izvērtēt un radoši izmantot informāciju mācību vai profesionālo darba uzdevumu izpildei un problēmu risinājumiem. Spēj sazināties vismaz divās valodās rakstiski un mutiski gan pazīstamā, gan nepazīstamā kontekstā. Spēj patstāvīgi strādāt profesijā, mācīties un pilnveidoties. Spēj sadarboties |
Ir motivēts turpmākās karjeras veidošanai, izglītības
turpināšanai, mūžizglītībai uz zināšanām orientētā
demokrātiskā, daudzvalodu un daudzkultūru sabiedrībā Eiropā
un pasaulē.
Spēj plānot un veikt mācību vai darba uzdevumus profesijā individuāli, komandā vai vadot komandas darbu. Spēj uzņemties atbildību par mācību vai profesionālās darbības rezultātu kvalitāti un kvantitāti |
5. | Spēj parādīt vispusīgas un specializētas attiecīgajai profesionālajai jomai atbilstošas faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas un izpratni | Spēj, balstoties uz analītisku pieeju, veikt praktiskus uzdevumus attiecīgajā profesijā, parādīt prasmes, kas profesionālajām problēmām ļauj rast radošus risinājumus, pārrunāt un argumentēti apspriest praktiskus jautājumus un risinājumus attiecīgajā profesijā ar kolēģiem, klientiem un vadību, ar attiecīgu patstāvības pakāpi mācīties tālāk, pilnveidojot savas kompetences. Spēj izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību, strādāt sadarbībā ar citiem, plānot un organizēt darbu, lai veiktu konkrētus uzdevumus savā profesijā, veikt vai pārraudzīt tādas darba aktivitātes, kurās iespējamas neprognozējamas izmaiņas | Spēj formulēt, aprakstīt un analizēt praktiskas problēmas savā profesijā, atlasīt nepieciešamo informāciju un izmantot to skaidri definētu problēmu risināšanai, piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā, parādīt, ka izprot attiecīgās profesijas vietu plašākā sociālā kontekstā |
6. | Spēj parādīt attiecīgajai zinātnes nozarei vai profesijai raksturīgās pamata un specializētas zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni, turklāt daļa zināšanu atbilst attiecīgās zinātnes nozares vai profesijas augstāko sasniegumu līmenim. Spēj parādīt attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni | Spēj, izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, veikt profesionālu, māksliniecisku, inovatīvu vai pētniecisku darbību, formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus savā zinātnes nozarē vai profesijā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. Spēj patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, virzīt savu un padoto tālāku mācīšanos un profesionālo pilnveidi, parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu, pieņemt lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos vai neskaidros apstākļos | Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un risināt problēmas attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesijā, parādīt, ka izprot profesionālo ētiku, izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību un piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā |
7. | Spēj parādīt padziļinātas vai paplašinātas zināšanas un izpratni, no kurām daļa atbilst attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas jaunākajiem atklājumiem un kuras nodrošina pamatu radošai domāšanai vai pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē | Spēj patstāvīgi izmantot teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku vai māksliniecisku darbību, vai augsti kvalificētas profesionālas funkcijas. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītiem vai sistēmiskiem attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas aspektiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. Spēj patstāvīgi virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju, uzņemties atbildību par personāla grupu darba rezultātiem un to analīzi, veikt uzņēmējdarbību, inovācijas attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesijā, veikt darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas | Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas, pamatot lēmumus, un, ja nepieciešams, veikt papildu analīzi. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecības vai profesionālās darbības metožu attīstībā, parādīt izpratni un ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību |
8. | Spēj parādīt, ka pārzina un izprot aktuālākās zinātniskās teorijas un atziņas, pārvalda pētniecības metodoloģiju un mūsdienu pētniecības metodes attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā un dažādu jomu saskarē | Spēj patstāvīgi izvērtēt un izvēlēties zinātniskiem pētījumiem atbilstošas metodes, ir veicis ieguldījumu zināšanu robežu paplašināšanā vai devis jaunu izpratni esošām zināšanām un to pielietojumiem praksē, īstenojot būtiska apjoma oriģinālu pētījumu, no kura daļa ir starptautiski citējamu publikāciju līmenī. Spēj gan mutiski, gan rakstiski komunicēt par savu zinātniskās darbības jomu (savu nozari) ar plašākām zinātniskajām aprindām un sabiedrību kopumā. Spēj patstāvīgi paaugstināt savu zinātnisko kvalifikāciju, īstenot zinātniskus projektus, gūstot zinātnes nozares starptautiskiem kritērijiem atbilstošus sasniegumus, vadīt pētnieciskus vai attīstības uzdevumus uzņēmumos, iestādēs un organizācijās, kur nepieciešamas plašas pētnieciskas zināšanas un prasmes | Spēj, veicot patstāvīgu, kritisku analīzi, sintēzi un izvērtēšanu, risināt nozīmīgus pētnieciskus vai inovāciju uzdevumus, patstāvīgi izvirzīt pētījuma ideju, plānot, strukturēt un vadīt liela apjoma zinātniskus projektus, tajā skaitā starptautiskā kontekstā |
Piezīme. EKI nākamajā līmenī ir ietvertas EKI iepriekšējam līmenim noteiktās zināšanas, prasmes un kompetence."
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
2.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 5.oktobra
noteikumiem Nr.931
"3.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.decembra
noteikumiem Nr.990
Sestais klasifikācijas līmenis vispārējā izglītībā (vispārējās izglītības programmu īpašie veidi, mācību valoda un izglītības ieguves forma)
Sestais klasifikācijas līmenis |
|||||
koda 5. un 6.cipars |
izglītības programmu īpašais veids, EKI līmenis |
koda 7.cipars |
mācību valoda |
koda 8.cipars |
izglītības ieguves forma |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
18 |
pedagoģiskās korekcijas programmas |
1 |
latviešu mācībvaloda |
1 |
dienas |
2 |
vakara (maiņu) |
||||
2 |
mazākumtautību mācībvaloda | ||||
19 |
sociālās korekcijas programmas |
3 |
neklātienes |
||
3 |
cita mācībvaloda | ||||
51 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar redzes traucējumiem – 3.līmenis | ||||
52 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar dzirdes traucējumiem – 3.līmenis |
|
|
|
|
53 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar fiziskās attīstības traucējumiem – 3.līmenis |
|
|
|
|
54 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar somatiskām saslimšanām – 3.līmenis |
|
|
|
|
55 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar valodas traucējumiem – 3.līmenis |
|
|
|
|
56 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem (jauktiem attīstības traucējumiem – pirmsskolā) – 3.līmenis |
|
|
|
|
57 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar garīgās veselības traucējumiem – 3. līmenis |
|
|
|
|
58 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem – 2.līmenis |
|
|
|
|
59 |
speciālās izglītības programmas izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem – 1.līmenis |
|
|
|
|
Piezīme. Pirmsskolas un pamatizglītības programmām 6.cipars ir 1, pārējām programmām – 0."
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe