• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Valsts kontrole: Par valsts budžeta un pašvaldību budžetu pārskata revīziju. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.10.2010., Nr. 160 https://www.vestnesis.lv/ta/id/219307

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas konvertējamo valūtu kursi

Vēl šajā numurā

08.10.2010., Nr. 160

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts kontrole: Par valsts budžeta un pašvaldību budžetu pārskata revīziju

Valsts kontrole (VK) finanšu revīzijā par Latvijas Republikas 2009.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un pašvaldību budžetiem, pārliecinoties par valsts konsolidētās grāmatvedības bilances sagatavošanas pareizību, ir sniegusi atzinumu ar iebildēm. VK norāda, ka pārskats visos būtiskajos aspektos saskan ar pārskatiem, no kuriem tas ir atvasināts, bet konstatētas nepilnības ilgtermiņa ieguldījumu uzskaitē: tie ir uzrādīti vismaz par 221,1 miljonu latu mazākā vērtībā, jo 19,0 miljoni latu ir uzrādīti apgrozāmo līdzekļu sastāvā un 202,1 miljons latu – zembilancē.

Būtiskākie VK konstatējumi, secinājumi un ieteikumi izriet no notikumiem, procesiem, lēmumiem un darījumiem, kuri ietekmē valsts konsolidētās bilances rezultātu pēc būtības jeb kas raksturo valsts finansiālo stāvokli, nevis tikai sniedz pārliecību par piemēroto grāmatvedības principu pareizību.

Kopumā VK pēc veiktās revīzijas secināja: lai gan saskaņā ar tiesību normām valsts budžets ir līdzeklis valsts politikas īstenošanai ar finansiālām metodēm, budžeta politika faktiski tiek īstenota kā atsevišķa politika bez sasaistes ar valsts politikas mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Tāpēc pārskata gadā fiskālās disciplīnas pasākumi nav devuši vēlamo rezultātu, kā arī ir pieļauta neefektīva un nelietderīga finanšu līdzekļu izlietošana.

Pagājušajā gadā valdība un finanšu ministrs vairākkārt lēma par fiskālās disciplīnas pasākumiem, tajā skaitā par vienādi matemātiskiem izdevumu samazinājumiem. Tā kā netika vērtētas budžeta institūciju jau uzņemtās saistības, pārskata gada laikā notika ievērojama līdzekļu pārdale starp budžeta programmām un apakšprogrammām, kā arī tika lemts par līdzekļu piešķīrumiem no resursiem neparedzētiem gadījumiem tādu izdevumu palielināšanai, kas bija jāsamazina vai jāierobežo (atlīdzībai, preču un pakalpojumu iegādei, pamatkapitāla veidošanai u.c.). Tādējādi, lai gan faktiskais valsts konsolidētā budžeta deficīts 2009.gadā bija par 161,4 miljoniem latu mazāks, nekā sākotnēji tika plānots, piešķirot līdzekļus no budžeta apakšprogrammas neparedzētiem gadījumiem, tas ir palielināts par 69,0 miljoniem latu.

Kaut gan normatīvajos aktos ir noteikta atbildība par budžeta līdzekļu efektīvu, ekonomisku un lietderīgu izmantošanu, VK revīzijas ziņojumā ir norādīts uz būtiskākajiem konstatējumiem no 2009.gada revīzijām par gadījumiem, kad iestādes, gan īstenojot projektus, gan nodrošinot pakalpojumus iedzīvotājiem, ir uzņēmušās nelietderīgas saistības.

Tā kā nav vienotu kritēriju valsts kapitāla atdeves noteikšanai un mērīšanai, nav iespējams gūt pārliecību par valsts un pašvaldību aktīvu 2559,7 miljonu latu apmērā pārvaldības rezultātiem un par to, vai kapitālsabiedrības ir pārvaldītas pēc iespējas efektīvākā veidā un atbilstoši valsts interesēm.

Būtisku ietekmi uz valsts finansiālo stāvokli ir radījuši darījumi ar akciju sabiedrību “Parex banka”, kuru rezultātā ievērojami tika palielināts valsts ārējais parāds, jo 265,3 miljoni latu jeb 17% no Starptautiskā aizdevuma programmas ietvaros saņemtajiem līdzekļiem ir izlietoti termiņnoguldījumiem bankā sindicēto kredītu atmaksai.

Pēc revīzijas VK atbildīgajām institūcijām sniedza ieteikumus, kuru ieviešana turpmāk nodrošinātu valsts un pašvaldību līdzekļu un mantas efektīvāku un lietderīgāku izmantošanu un veicinātu tautsaimniecības izaugsmes atjaunošanu un ilgtspēju.

Kā būtiskāko ieteikumu VK izvirzīja valsts budžeta plānošanas un izpildes procesu sasaisti ar valsts politiku, tās mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Tas realizējams ar valsts budžeta likuma izstrādi vidējam termiņam, nostiprinot budžeta likumā ar paredzētajiem resursiem sasniedzamos rezultātus un paredzot stingru atskaitīšanos par sasniegtajiem rezultātiem. Jāveic arī pasākumi, lai nodrošinātu vienotas valsts cilvēkresursu politikas īstenošanu – pret cilvēkresursu vadības procesiem valsts pārvaldē kopumā un katrā institūcijā jānosaka mērāmi uzdevumi, kas ļautu vērtēt efektivitāti un darbības rezultātu. Savukārt valsts kapitāla atdeves veicināšanai jāizstrādā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldības politika, nosakot no kapitālsabiedrību darbības sagaidāmos rezultātus un valsts un pašvaldību ieguldījumu mērķi.

Valsts kontroles informācija

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!